Kontantkort som inte dräneras varje månad?

Permalänk
Medlem

Kontantkort som inte dräneras varje månad?

Jag har ett kontantkort hos Telia som jag har i en reservtelefon. Jag använder den väldigt sällan och tänkte därför att ett kontantkort som man bara behöver fylla på en gång per år vore smutt. Men Telia dränerar kortet med några kronor varje månad av någon anledning, så pengarna tar slut fast man inte använder kontantkortet. Är det så med alla leverantörers kontantkort?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har ett kontantkort hos Telia som jag har i en reservtelefon. Jag använder den väldigt sällan och tänkte därför att ett kontantkort som man bara behöver fylla på en gång per år vore smutt. Men Telia dränerar kortet med några kronor varje månad av någon anledning, så pengarna tar slut fast man inte använder kontantkortet. Är det så med alla leverantörers kontantkort?

Nej, det är bara Telia som har så. Flytta ditt nummer till Halebop om du vill ha Telias nät. Där behöver du bara göra ett samtal, skicka ett SMS, eller använda lite surf 1 gång per år för att ditt kort ska fungera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är iofs inte exakt samma frågeställning som TS hade.
TS har problem med att operatören (i det fallet Telia) till synes omotiverat tar pengar ur saldot, så att pengarna tar slut. Inte att kortet avslutas pga inaktivitet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Halebop är bättre, du behöver inte tanka varje år, bara använda kortet 1 gång/år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Halebop är bättre, du behöver inte tanka varje år, bara använda kortet 1 gång/år

Det var inte det trådstarten handlade om.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, det är bara Telia som har så. Flytta ditt nummer till Halebop om du vill ha Telias nät. Där behöver du bara göra ett samtal, skicka ett SMS, eller använda lite surf 1 gång per år för att ditt kort ska fungera

Tack för info. Då ska jag fixa det direkt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Comviq funkar bra för mig. 100kr räcker ett 12 mån.
Jag laddade på i september 2022 och har 85 kr kvar nu. Har dubbla sim i min mobil och använder ett annat abonnemang primärt. Det blir ändå att man skickar ett sms eller ringer något kort samtal ibland med kontantkortet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Comviq funkar bra för mig. 100kr räcker ett 12 mån.
Jag laddade på i september 2022 och har 85 kr kvar nu. Har dubbla sim i min mobil och använder ett annat abonnemang primärt. Det blir ändå att man skickar ett sms eller ringer något kort samtal ibland med kontantkortet.

Kom ihåg att du måste ladda på ditt kontantkort 1 gång/år för att giltighetstiden ska förlängas hos Comviq. Räcker inte med att ringa eller skicka sms hos Comviq för att förlänga giltighetstiden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kom ihåg att du måste ladda på ditt kontantkort 1 gång/år för att giltighetstiden ska förlängas hos Comviq. Räcker inte med att ringa eller skicka sms hos Comviq för att förlänga giltighetstiden

Tack för att du förtydligade, det tänkte jag förmedla i mitt inlägg, men var inte så tydligt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är iofs inte exakt samma frågeställning som TS hade.
TS har problem med att operatören (i det fallet Telia) till synes omotiverat tar pengar ur saldot, så att pengarna tar slut. Inte att kortet avslutas pga inaktivitet.

har för mig att Telia ändrade sina vilkor för deras kontantkort så kostar lite varje månad att ha ett kort sålänge det finns pengar på det.

har för mig jag fick något mail om det för nått år sedan.

30 dagar efter föregående laddning börjar de ta ut 15:-/mån tills kortet är tomt såvida du inte valde någon av fyllningarna för fastpris längre än 30 dagar då börjar betalningen tas ut när detta tickat ut.

edit:
https://www.telia.se/privat/ladda/laddningar-villkor.

under ladda enkel i ovan länkade vilkor så är inte längre gratis att ha ett kontantkort hos telia utan kostar alltid minst 15:- i månaden + samtalstid om du inte laddar regelbunder minst var 30e dag.

alternativt kan du typ ladda 100:- ringa upp saldot innom 30 dagar och sen låta det ligga 12mån utan laddning och sen ladda det igen när du behöver det.

för kortet inakiveras först efter 12 månader utan laddning.

tippar att de vill att man ska köpa fstpris för 999:-/halvår så det blir "billigare" att ringa då.

för en ann som kanske ringer för typ 300-500:- om året ringer typ aldrig någon så är betala extra för fastpris bara meningslöst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig att Telia ändrade sina vilkor för deras kontantkort så kostar lite varje månad att ha ett kort sålänge det finns pengar på det.

har för mig jag fick något mail om det för nått år sedan.

30 dagar efter föregående laddning börjar de ta ut 15:-/mån tills kortet är tomt såvida du inte valde någon av fyllningarna för fastpris längre än 30 dagar då börjar betalningen tas ut när detta tickat ut.

edit:
https://www.telia.se/privat/ladda/laddningar-villkor.

under ladda enkel i ovan länkade vilkor så är inte längre gratis att ha ett kontantkort hos telia utan kostar alltid minst 15:- i månaden + samtalstid om du inte laddar regelbunder minst var 30e dag.

alternativt kan du typ ladda 100:- ringa upp saldot innom 30 dagar och sen låta det ligga 12mån utan laddning och sen ladda det igen när du behöver det.

för kortet inakiveras först efter 12 månader utan laddning.

Du behöver inte ladda på det, utan räcker med användning 1 gång per år. Från länken du länkade till: "Ditt kontantkort gäller tills vidare men upphör automatiskt om du inte använt eller laddat det under en sammanhängande period om 12 månader. " Notera det jag fetmarkerade

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Du behöver inte ladda på det, utan räcker med användning 1 gång per år. Från länken du länkade till: "Ditt kontantkort gäller tills vidare men upphör automatiskt om du inte använt eller laddat det under en sammanhängande period om 12 månader. " Notera det jag fetmarkerade

ok då kanske räcker att använda det men kräver ju att det finns några pengar kvar på kortet då också.

11 mån a 15:- = 165:-

eller 12mån a 15:- = 180:- beroende på om du använde den eller inte efter du laddat den förra gången för att hålla kortet vid liv.

så fans det mindre än 165:- på kortet så har den efter 12:- mån 0:- på saldot

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kör med Halebop på div. gms-kopplade mojänger och manicker. Behöver ladda en gång per år bara. Dras inga avgifter eller dynga.
Snurrar på telias nät ändå så mottagningen är topp även ute i skog o mark.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Jag kör med Halebop på div. gms-kopplade mojänger och manicker. Behöver ladda en gång per år bara. Dras inga avgifter eller dynga.
Snurrar på telias nät ändå så mottagningen är topp även ute i skog o mark.

Som jag skrev tidigare i tråden så behöver du inte ladda det 1 gång per år, utan bara använda kortet 1 gång per år Räcker med 1 sms per år

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Senast jag jämförde så var det hos nästan alla telebolag att villkoren försämras om man inte betalat den senaste månaden. Högre kostnad att ringa, etc. Man får läsa det finstilta.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”