Kommer inte åt mitt presentkort

Permalänk

Kommer inte åt mitt presentkort

Hej!
Jag blev av med mitt email konto idag.
Har suttit hela dagen men inte lyckas återställa.
Jag har mitt presentkort där, finns det något sätt jag kan komma åt koden?
Mvh

Permalänk
Medlem

Hur blev du av med kontot? Någon som lyckades ta över det, eller var det på grund av egna misstag? Vilket mailtjänst rör det sig om?

Du kan ju alltid testa att kontakta Inets support direkt, om du inte tror att du kommer återfå tillgång till kontot i närtid.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Hur blev du av med kontot? Någon som lyckades ta över det, eller var det på grund av egna misstag? Vilket mailtjänst rör det sig om?

Du kan ju alltid testa att kontakta Inets support direkt, om du inte tror att du kommer återfå tillgång till kontot i närtid.

Ingen aning.
Skulle kolla min email som vanligt men sa att det var fel lösenord, efter en massa försök står det att det är låst.
Fyllde i lite uppgifter som microsoft ville ha men fick ett svar att uppgifterna jag lämnat inte stämmer med deras.
Så vad ska man göra?

Var i kontakt med inets support som sa att dom inget kan göra.
Vilket låter konstigt då min adress, nummer osv finns hos inet så det borde ju gå att hitta en lösning :*(
Men jag förstår dom också det är ju 1500kr dom tjänar då inte presenkortet kan användas.
Någon måste ha ändrats hos inet, har varit kund i många år men den senaste tiden har det blivit märkbart sämre med deras support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Men jag förstår dom också det är ju 1500kr dom tjänar då inte presenkortet kan användas.
Någon måste ha ändrats hos inet, har varit kund i många år men den senaste tiden har det blivit märkbart sämre med deras support.

Att du inte kommer åt din mail kan du knappast klandra Inet för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Ingen aning.
Skulle kolla min email som vanligt men sa att det var fel lösenord, efter en massa försök står det att det är låst.
Fyllde i lite uppgifter som microsoft ville ha men fick ett svar att uppgifterna jag lämnat inte stämmer med deras.
Så vad ska man göra?

Var i kontakt med inets support som sa att dom inget kan göra.
Vilket låter konstigt då min adress, nummer osv finns hos inet så det borde ju gå att hitta en lösning :*(
Men jag förstår dom också det är ju 1500kr dom tjänar då inte presenkortet kan användas.
Någon måste ha ändrats hos inet, har varit kund i många år men den senaste tiden har det blivit märkbart sämre med deras support.

Jag minns inte hur det funkar med Microsoft-konton, men sätter man inte någon ytterligare separat recovery-mail eller liknande som du kan använda för att återställa lösenordet via? I annat fall måste du kanske försöka få tag på någon support-person, vilken säkert kan vara svårt.

Förmodligen kan deras system för presentkort helt enkelt inte göra sökningar med namn etc. Att de skulle välja att inte hjälpa dig enbart för att tjäna en sådan struntsumma (relativt till deras omsättning), samtidigt som de riskerar att förlora betydligt mer över tid genom att göra dig som kund negativt inställd till dem som kedja, låter väldigt osannolikt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Jag minns inte hur det funkar med Microsoft-konton, men sätter man inte någon ytterligare separat recovery-mail eller liknande som du kan använda för att återställa lösenordet via? I annat fall måste du kanske försöka få tag på någon support-person, vilken säkert kan vara svårt.

Förmodligen kan deras system för presentkort helt enkelt inte göra sökningar med namn etc. Att de skulle välja att inte hjälpa dig enbart för att tjäna en sådan struntsumma (relativt till deras omsättning), samtidigt som de riskerar att förlora betydligt mer över tid genom att göra dig som kund negativt inställd till dem som kedja, låter väldigt osannolikt.

Nej det finns ingen support för microsoft, dom hade ett nummer men supporten har ändrats till någon form av chat bot.

Tro mig det är inga problem för dom kan få fram den, men som sagt vad tjänar dom på det.
Han fick upp direkt att den skickades till mig för 4 dagar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Nej det finns ingen support för microsoft, dom hade ett nummer men supporten har ändrats till någon form av chat bot.

Tro mig det är inga problem för dom kan få fram den, men som sagt vad tjänar dom på det.
Han fick upp direkt att den skickades till mig för 4 dagar sedan.

Tycker du det låter som en bra idé att lämna ut värdehandlingar till vem som helst som kan ange ditt namn och mailadress?

Permalänk
Skrivet av izzie:

Tycker du det låter som en bra idé att lämna ut värdehandlingar till vem som helst som kan ange ditt namn och mailadress?

Nej det låter inte som som bra ide alls.
Du lämnar medvetet ut mitt mobilnummer och adress.
Dom skulle ju kunna skicka den till min adress tex, då jag haft samma registrerad från dag 1 som medlem. Eller till mobilnummret.
Jag har fortfarande tillgång till mitt inet konto men där ser jag också en viss osäkerhet om dom skulle skicka den där då kontot skulle kunna vara hackat.

Permalänk
Medlem

Kan du logga in på inets hemsida? Där brukar väll koder ligga på din profil.
Men om du inte kommer in där heller så blir det nog svårt.
Blir även svårt om du inte har köpt presentkortet med en inloggad profil.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Kan du logga in på inets hemsida? Där brukar väll koder ligga på din profil.
Men om du inte kommer in där heller så blir det nog svårt.
Blir även svårt om du inte har köpt presentkortet med en inloggad profil.

Ja jag kommer in, nej någon kod ser jag inte. Nej den är inte köpt med inloggad profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Nej det finns ingen support för microsoft, dom hade ett nummer men supporten har ändrats till någon form av chat bot.

Tro mig det är inga problem för dom kan få fram den, men som sagt vad tjänar dom på det.
Han fick upp direkt att den skickades till mig för 4 dagar sedan.

Jag misstänkte att det var risk för att det var svårt att nå Microsoft-supporten. Vad var det för typ av information de efterfrågade när du försökte återställa lösenordet?

Att de kan se att ett presentkort köpts innebär inte nödvändigtvis att de ser själva koden. Vad de tjänar på att ge dig koden om de kan är givetvis att du förmodligen fortsätter handla där i framtiden. 1500 kr är som sagt en struntsumma för Inet i sammanhanget.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag misstänkte att det var risk för att det var svårt att nå Microsoft-supporten. Vad var det för typ av information de efterfrågade när du försökte återställa lösenordet?

När jag har återställt så frågar de alltid om säkerhetsfrågorna man angivit på kontot. Kan man inte dem eller svarar snarlikt men inte exakt som man skrivit så nekar dem en på direkten, även om man kan verifiera både telefonnummer och reserv-e-post.

Hade jag varit OP så hade jag nog försökt ringa Microsoft-supporten och se om de kan hjälpa dig. Inet kommer definitivt inte ge dig koden bara för att du hävdar att mejlen presentkortet det ligger på är kapat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Går inte ringa microsoft, det finns ett nummer men när man ringer säger ett auto svar att "vi har flyttat till" och sedan en support sida där man skriver sin fråga och får svar ifrån en bot.

Själv ser jag inget problem med att dom skulle skicka koden på annat sätt, hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Själv ser jag inget problem med att dom skulle skicka koden på annat sätt, hur menar du?

Grejen är bara att hur ska du kunna bevisa att det är du och att koden är din? Det enda bevis du har är om du faktiskt har presentkortet till hands. Finns det inte heller på ditt konto som du hävdar så har du än mindre bevis. Annars skulle jag kunna låtsas vara du och säga att jag har ett presentkort som jag vill att de mejlar till en ny adress. Att du tappat bort eller förlorat koden är inte deras uppgift att lösa.
Det är upp till dig.

Supporten kan inte rå för att du har tabbat dig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Grejen är bara att hur ska du kunna bevisa att det är du och att koden är din? Det enda bevis du har är om du faktiskt har presentkortet till hands. Finns det inte heller på ditt konto som du hävdar så har du än mindre bevis. Annars skulle jag kunna låtsas vara du och säga att jag har ett presentkort som jag vill att de mejlar till en ny adress. Att du tappat bort eller förlorat koden är inte deras uppgift att lösa.
Det är upp till dig.

Supporten kan inte rå för att du har tabbat dig.

Jag är ju inloggad på mitt konto och skriver med support, vem som helst kan väl inte göra det eller har jag missat nåt?
Alla mina uppgifter står ju där.
Sedan har jag orginal koden kvar, men jag har använt ungefär halva beloppet så dom har skickat en ny kod till min email för 4 dagar sedan.

Jag ser inga säkerhetes problem här, men jag verkar ha missat något pga alla som skiver att det är.

Sen att det är mitt fel att jag blivit av med min mail det kan väl hända vem som helst, mitt fel att min lösenord inte var säkert nog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Nej det finns ingen support för microsoft, dom hade ett nummer men supporten har ändrats till någon form av chat bot.

Har du testat att chatta med botten?
Du kan ju få hjälp ändå.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Har du testat att chatta med botten?
Du kan ju få hjälp ändå.

Japp. Bara det vanliga självklara med återställning som inte fungerar.
Kontot är nu låst så det ända man kan göra är att skicka in info om kontot vilket jag gjort men fått till autosvar att uppgifterna inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Jag är ju inloggad på mitt konto och skriver med support, vem som helst kan väl inte göra det eller har jag missat nåt?
Alla mina uppgifter står ju där.
Sedan har jag orginal koden kvar, men jag har använt ungefär halva beloppet så dom har skickat en ny kod till min email för 4 dagar sedan.

Jag ser inga säkerhetes problem här, men jag verkar ha missat något pga alla som skiver att det är.

Sen att det är mitt fel att jag blivit av med min mail det kan väl hända vem som helst, mitt fel att min lösenord inte var säkert nog?

Presentkortet är fortfarande en värdehandling och borttappat kort går sällan eller aldrig att göra något åt.

Se HallåKonsument för mer information:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/presentkort-och-t...

Borttappat presentkort eller tillgodokvitto
Presentkort och tillgodokvitton är värdehandlingar på samma sätt som kontanter. Om det krävs att du har det fysiska presentkortet eller tillgodokvittot kvar vid användandet, innebär det att värdet går förlorat om du har tappat bort det.

Det du eventuellt kan göra är att hota med att dra vidare det till ARN om de inte vill hjälpa dig eftersom det rör sig om ett digitalt presentkort.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Presentkortet är fortfarande en värdehandling och borttappat kort går sällan eller aldrig att göra något åt.

Se HallåKonsument för mer information:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/presentkort-och-t...

Borttappat presentkort eller tillgodokvitto
Presentkort och tillgodokvitton är värdehandlingar på samma sätt som kontanter. Om det krävs att du har det fysiska presentkortet eller tillgodokvittot kvar vid användandet, innebär det att värdet går förlorat om du har tappat bort det.

Det du eventuellt kan göra är att hota med att dra vidare det till ARN om de inte vill hjälpa dig eftersom det rör sig om ett digitalt presentkort.

Tack för infon. Jag ska kontakta arn och förklara, hoppas dom kan hjälpa mig.

Permalänk

Update.
Förmodligen löste det sig till slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Update.
Förmodligen löste det sig till slut

Med mailen, presentkortet eller båda?

För min egen del skulle jag värdera förlusten av tillgången till min egen mail betydligt högre än det där presentkortet, så jag hoppas att även den biten löste sig för dig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Med mailen, presentkortet eller båda?

För min egen del skulle jag värdera förlusten av tillgången till min egen mail betydligt högre än det där presentkortet, så jag hoppas att även den biten löste sig för dig.

Löste sig med Inet
Min email kan jag nog glömma tyvärr.
Som sagt tidigare "mina uppgifter jag skickat inte stämmer med deras".

Permalänk
Sötast

Knepig tråd...

Du har förlorat din epost, vilket mest troligt är nyckeln till hela ditt digitala liv...
Men det enda viktiga är att lyckas få ut lite pengar från Inet?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Knepig tråd...

Du har förlorat din epost, vilket mest troligt är nyckeln till hela ditt digitala liv...
Men det enda viktiga är att lyckas få ut lite pengar från Inet?

Nej båda var viktiga, jag har gjort allt jag kan för att få tillbaka min email men lyckas inte.
Tro mig att hela email historian har kostat mig flera somnlösa nätter nu, mitt blocket konto, tradera osv osv.

Permalänk
Sötast
Skrivet av moyozuz539:

Nej båda var viktiga, jag har gjort allt jag kan för att få tillbaka min email men lyckas inte.
Tro mig att hela email historian har kostat mig flera somnlösa nätter nu, mitt blocket konto, tradera osv osv.

Jag vet ju inte exakt hur microsofts processer funkar, men du har ju frågat här om hjälp angående inet, inte om eposten... kanske någon här hade vetat om du ställt frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Löste sig med Inet
Min email kan jag nog glömma tyvärr.
Som sagt tidigare "mina uppgifter jag skickat inte stämmer med deras".

Ok, synd. Du svarade dock aldrig på min fråga om exakt vilka typer av uppgifter de efterfrågade?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q