Server för hemmabygge - vilket OS?

Permalänk
Medlem

Server för hemmabygge - vilket OS?

God dag,

Jag har en gammal Intel G3258 och all dess kringhårdvara liggandes och tänkte bygga en hemmaserver.

Jag vill idag huvudsakligen använda den för tre specifika saker: UniFi Controller, Photoprism och PiHole och lokalt spara foton/videor samt sedan fortsätta experimentera med vad som finns.

Jag är en amatör som inte har någon erfarenhet inom detta och vill helst det ska vara så "enkelt" så möjligt.

Vad rekommenderar ni för mjukvara att använda?

Vet att RasPi är ett bra alternativ men vill bygga eget.

Hälsningar,
O

Permalänk
Medlem

Ett alternativ som är väldigt användarvänligt men ändå har ett stort utbud av funktioner är unraid. Dock kostar en licens, men med tanke på vad mycket tid en nybörjare på linux, selfhosting med mera, sparar anser jag det väl värt pengarna. Har använt det till min hemserver nu i 5+ år, utan några problem.

I annat fall hade jag rekommenderat en lösning med exempelvis Ubuntu server/alt med gui och sen hosta dina applikationer via docker. Det finns flertalet gui frontends som gör det lättare att administrera.

Permalänk
Medlem

Din dator kommer dra betydligt mer ström än vad en rpi drar.

Permalänk
Medlem

Ubuntu + docker-compose

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Snusfri

Proxmox och du kör med CT (LXC) för PiHole, Unifi Controller bla.
Du kan läsa lite mer här

Här är en guide för att installera Unifi Controller tex.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Så är OS som TrueNAS eller FreeNAS inte något att ha för mina behov?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Orlaw:

Så är OS som TrueNAS eller FreeNAS inte något att ha för mina behov?

För detta:

Citat:

tre specifika saker: UniFi Controller, Photoprism och PiHole

Så hade jag inte rekommenderat nasmjukvara nej. Det går ju definitivt att köra mjukvaran du vill men jag hade själv valt debian.

Jag antog att du bara ville lagra lite foton på disk så som du formulerade frågan.

Vad är det du vill uppnå när allt är packat och klart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

För detta:

Så hade jag inte rekommenderat nasmjukvara nej. Det går ju definitivt att köra mjukvaran du vill men jag hade själv valt debian.

Jag antog att du bara ville lagra lite foton på disk så som du formulerade frågan.

Vad är det du vill uppnå när allt är packat och klart?

Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad jag vill uppnå mer än att för tillfället ha en plats att lagra foton/videor (som jag kan komma åt via Photoprism eller annan mjukvara jag inte känner till(?)), köra Unifi Controller på servern/nas som kan visa data 24/7, och PiHole som huvudDNS för att blocka reklam. Vad som mer finns att erbjuda vid egna hemmabyggen vet jag inte, har inte alls koll och vill ha något som är väldigt "enkelt" att komma igång med och lära mig längst vägen.

Hoppas det makes sense!

Permalänk
Sötast

Det absolut enklaste att komma igång med är nog unraid, men det är inte gratis. Finns dock trial version.

Truenas freenas hamnar rimligtvis 2a på enkelhet

Openmediavault(Körs på debian) på tredjeplats då det kräver lite extra arbete för att köra containers..

När du kör din egen miljö så är backup **jätteviktigt** på de bilder/filer man är mest mån om.
Man kan med enkelhet blåsa en disk, ta sönder en partition eller något annat roligt när man inte tänker sig för.

Börja med att slänga in något av dessa OS, bli lite varm i kläderna, tankevurpa ett par gånger och återkom sedan

Nextcloud/owncloud/seafile eller annan liknande "private cloud" lösning låter som det kanske kan passa dig. Så kan du synka foton från mobil, dator, eller annan enhet direkt till din nas när den väl är konfad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det absolut enklaste att komma igång med är nog unraid, men det är inte gratis. Finns dock trial version.

Truenas freenas hamnar rimligtvis 2a på enkelhet

Openmediavault(Körs på debian) på tredjeplats då det kräver lite extra arbete för att köra containers..

När du kör din egen miljö så är backup **jätteviktigt** på de bilder/filer man är mest mån om.
Man kan med enkelhet blåsa en disk, ta sönder en partition eller något annat roligt när man inte tänker sig för.

Börja med att slänga in något av dessa OS, bli lite varm i kläderna, tankevurpa ett par gånger och återkom sedan

Nextcloud/owncloud/seafile eller annan liknande "private cloud" lösning låter som det kanske kan passa dig. Så kan du synka foton från mobil, dator, eller annan enhet direkt till din nas när den väl är konfad

Läste lite om TrueNAS CORE och är osäker om jag kan köra PiHole och/eller Photoprism på den?

Annars låter Debian lite intressant, det är väl vad RasPi OS är byggt på? Har några år sedan pillat lite (väldigt lite) med det och där finns många bra guider överallt om hur man ska installera saker.

Nextcloud, är det ett OS eller behöver det ett OS för att vara kört på?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Orlaw:

Läste lite om TrueNAS CORE och är osäker om jag kan köra PiHole och/eller Photoprism på den?

Annars låter Debian lite intressant, det är väl vad RasPi OS är byggt på? Har några år sedan pillat lite (väldigt lite) med det och där finns många bra guider överallt om hur man ska installera saker.

Nextcloud, är det ett OS eller behöver det ett OS för att vara kört på?

Truenas scale bör kunnas på truenas scale då den kör linux i botten men truenas är ingen jag har särskilt mycket erfarenhet själv.

Debian är fint, kör det på i princip alla mina servrar. Finns också guider till allt. Nextcloud är en webbapplikation och körs antingen. via nginx eller apache2, alternativt som en container (docker) Finns "den stora nextcloud tråden" här på swec för just det ämnet, finns mycket info och även images, script etc.

Om du är positivt inställd till Debian så skulle jag helhjärtat rekommendera openmediavault. Det körs på debian och har stöd för containers. Kräver lite setup men sen funkar det fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orlaw:

Läste lite om TrueNAS CORE och är osäker om jag kan köra PiHole och/eller Photoprism på den?

Annars låter Debian lite intressant, det är väl vad RasPi OS är byggt på? Har några år sedan pillat lite (väldigt lite) med det och där finns många bra guider överallt om hur man ska installera saker.

Nextcloud, är det ett OS eller behöver det ett OS för att vara kört på?

Det går att få det mesta somfunkar på *nix att lira på TrueNAS Core. Skulle dock inte rekommendera det då det är baserat på FreeBSD. Det är typ linux, men tillräkligt olikt för att bli problem att följa guider etc. TureNAS Scale kör linux och är nog lättare. TrueNAS generellt är väldigt trevlig som NAS system då det har ZFS som filsystem. ZFS är awsome. Det går att få till på ubuntu server med, men mer krångel.

Skulle jag vara du skulle jag leta rätt på något som enkelt hanterar docker containers. Blir så satans lätt att slänga programvara med lite vettig klipp/klistra från Webben. TrueNAS Scale skall stödja det vad jag vet, men aldrig provat. Du installerar det enkelt på ett USB minne och sätter i det i serverlådan. Bara att testa, det är gratis så worst case blir det inte bra och du får börja om.

Nextcloud är en serverapplikation. Går att köra standalone med en så kallad "LAMP stack", som en VM eller docker container.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det går att få det mesta somfunkar på *nix att lira på TrueNAS Core. Skulle dock inte rekommendera det då det är baserat på FreeBSD. Det är typ linux, men tillräkligt olikt för att bli problem att följa guider etc. TureNAS Scale kör linux och är nog lättare. TrueNAS generellt är väldigt trevlig som NAS system då det har ZFS som filsystem. ZFS är awsome. Det går att få till på ubuntu server med, men mer krångel.

Skulle jag vara du skulle jag leta rätt på något som enkelt hanterar docker containers. Blir så satans lätt att slänga programvara med lite vettig klipp/klistra från Webben. TrueNAS Scale skall stödja det vad jag vet, men aldrig provat. Du installerar det enkelt på ett USB minne och sätter i det i serverlådan. Bara att testa, det är gratis så worst case blir det inte bra och du får börja om.

Nextcloud är en serverapplikation. Går att köra standalone med en så kallad "LAMP stack", som en VM eller docker container.

Kommer tyvärr inte kunna köra TrueNAS SCALE som det ser ut, jag fyller inte hårdvarukraven då jag endast har 1x SSD boot disk och 1x 4TB HDD. :/

Permalänk
Medlem

Kör nån enkel linux dist på den. Med tanke på att du inte ska ha en raid eller liknande med dina diskar.
Behöver inte ens vara en server version.
Se till att du kan köra remote desktop eller SSH till den bara. Så slipper du ha en skärm igång iaf.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Kör nån enkel linux dist på den. Med tanke på att du inte ska ha en raid eller liknande med dina diskar.
Behöver inte ens vara en server version.
Se till att du kan köra remote desktop eller SSH till den bara. Så slipper du ha en skärm igång iaf.

Ja, eller bara win 10/11. Så kör jag iallafall. Har typ emby, valheim, fotolagring osv.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Jag hade provat proxmox om jag vore du. Det är debian med virtuella maskiner och "containers" (LXC). Hade liknande funderingar för ett halvår sen och har inte ångrat mig sen jag installerade proxmox. Du kan göra det mesta. Kör själv lite nginx, docker, home assistant, truenas scale (test ännu så länge pga samma anledning som du), postgres och lite annat lek.

Permalänk
Medlem

Om någon undrar så blev det OpenMediaVault