Nvidia före AMD med Starfield-stöd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Ja. Alltså har jag svarat på din fråga - och då var det alltså felaktigt av dig att påstå att jag inte svarat på din fråga.
Jag hade visst svarat på din fråga sedan tidigare - och det blev då också onödigt för dig att ställa samma fråga igen senare i tråden.
Du får ta och backa där Nozomi. Ditt påstående var felaktigt och du hade redan fått svar.

Jo då. Jag har en tydlig poäng. Du behöver inte ha samma subjektiva inställning. Men du har fel också när jag säger att jag inte har en poäng här.

Det blir också lite konstigt att du påstår att jag inte har en poäng - för att sedan försöka beskriva min poäng - men du gör det felaktigt för du har tyldigen inte läst mina inlägg särskilt väl.

Poängen är att både nvidia och AMD låser ute konkurrens. Det här har jag ju skrivit i ett helt gäng inlägg nu redan.
Ellerhur?
Läs inläggen jag skriver så slipper vi den här mindre meningsfulla psudodiskussionen.

Gillar att du talar till en nedlåtande som en dryg förälder med ditt "meen kära nån lilla namn". Och var påstod jag att du inte besvarat mig? Jag skrev att du givit en helt orelevant meningslös lista och i princip repeterat samma sak om och om igen. Som ett morargument mot att amd låser ut dlss.

Om poängen var; men båda gör samma sak
Så hade du inte om och om igen skrivit meeeeeen nvidia låser ute aaaamd medans aaaaamd inte göööör det med fsrrrrr..

Permalänk
Hedersmedlem

@Söderbäck @Nozomi Dags att gå vidare! (och återgå till topic).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Och att lägga till ex dlss i en modern spelmotor är inte mycket mer än ett knapptryck i tex ue5

Att lägga till DLSS är i princip bara ett "knapptryck" ja, men att köra QA och lösa eventuella problem tar betydligt längre tid. Titta bara på senaste UE5-spelet Immortals of Aveum, där är DLSS3 (FG) helt trasigt, massa ghosting från hud och allmänna artefakter, detta trots att det bara skulle vara ett "knapptryck" enligt många på diverse forum.
Förstår till 100% om ett jättespel likt Starfield prioriterar att få en uppskalningslösning att fungera bra istället för att lägga massa extratid på en till lösning på samma "problem" som gagnar en ganska begränsad del av deras kundbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

AMD, Drivrutiner, Ordentligt? Bra skämt

AMD släppte en drivrutin på min brors födelsedag en gång, vi var överens om att dagen var förbannad och allt firande kunde ställas in.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meanh:

Att lägga till DLSS är i princip bara ett "knapptryck" ja, men att köra QA och lösa eventuella problem tar betydligt längre tid. Titta bara på senaste UE5-spelet Immortals of Aveum, där är DLSS3 (FG) helt trasigt, massa ghosting från hud och allmänna artefakter, detta trots att det bara skulle vara ett "knapptryck" enligt många på diverse forum.
Förstår till 100% om ett jättespel likt Starfield prioriterar att få en uppskalningslösning att fungera bra istället för att lägga massa extratid på en till lösning på samma "problem" som gagnar en ganska begränsad del av deras kundbas.

Men fg är inte samma sak som vanlig dlss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ditt svar är inga. Så du har ingen faktisk poäng utan försöker bara. Väldigt desperat. Att måla amd som the good guys.

Det finns inga ”good guys” båda företagen har som mål att lura av dig så mycket pengar dom bara kan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meanh:

Att lägga till DLSS är i princip bara ett "knapptryck" ja, men att köra QA och lösa eventuella problem tar betydligt längre tid. Titta bara på senaste UE5-spelet Immortals of Aveum, där är DLSS3 (FG) helt trasigt, massa ghosting från hud och allmänna artefakter, detta trots att det bara skulle vara ett "knapptryck" enligt många på diverse forum.
Förstår till 100% om ett jättespel likt Starfield prioriterar att få en uppskalningslösning att fungera bra istället för att lägga massa extratid på en till lösning på samma "problem" som gagnar en ganska begränsad del av deras kundbas.

Om Starfield skulle få DLSS är det inte deras spelutvecklare som behöver göra något, bara Nvidia som har hand om förbättringar i DLSS, Nvidia uppdaterar det ofta. DLSS i Immortals of Aveum fungerar bra, bara fg som inte fungerar och det är ju nylanserat.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

I princip alla stortitlar somr amd sponsrade saknar dlss.

Och att lägga till ex dlss i en modern spelmotor är inte mycket mer än ett knapptryck i tex ue5

Säger spelutvecklaren själv. Jag är själv spelutvecklare, och visst är det enkelt att lägga in det i Unreal Engine, inte ett knapptryck, men installation av ett plugin. Så är DEFINITIVT inte fallet med Starfields "Creation Engine", vilket var uppkomst till hela diskussionen. I detta fallet var stora delar av renderingspipelinen tvungen att skrivas om (Vilket AMD gjorde, för att få det att köras så bra som möjligt på XBOX då detta är stor flagskeppstitel). Detta gäller för många spelmotorer inom AAA-industrin, och långt ifrån alla använder UE, även på listan du hänvisar till.

Ändå så saknas FSR2 två gånger i Nvidia-sponsrade titlar med Unreal Engine... Så ifall det bara handlar om en knapp-tryckning, kan det vara som så att nvidia har.... HÖR OCH HÄPNA.... "hindrat" AMD i dessa fall!? Hör du hur löjliga dessa tolkningar blir? Man försöker hitta ett mönster där det faktiskt inte finns ett mönster.

Ja, det finns fler AMD sponsrade Unreal-spel med FSR2 men saknar DLSS2. 5st i jämförelse mot 2st sett till Nvidia-partnerskap. (ganska liten data nu när vi har dissekerat det) Och det finns spel gjorde i Unreal Engine med båda teknikerna... så, det kanske är dags att släppa foliehatten och fanboi facklan och inse att varje partnerskap har sina unika överenskommelser för varje produktion.

Visst finns det mönster, men EXTREMT långt ifrån något man kan dra slutsatser kring, speciellt när man tittar mer kritiskt på hur datan är presenterad. Det verkar snarare handla om individuella förhandlingar och förutsättningar. Vad du pysslar med är ju någon confirmation bias som det inte riktigt finns tydliga bevis för, trender ja, gedigna bevis, nej. Och samtidigt, hur mycket av ett i-landsproblem är det att RTX-användare behöver använda FSR2? Vänd på det, AMD och Intel blir ofta helt utan uppskalningsmöjlighet vid DLSS-exklusiviteter. Vilket är värst? Nvidia hade kunnat tvätta sitt samvete genom att erbjuda en FSR2-liknande fallback om man inte har RTX-kort. Problemet är att deras teknik är konkurrensbegränsnadne i sitt grundutförande, vilket är bra mycket värre i mina ögon. PC ska vara en öppen plattform och FSR är iaf en öppen teknik som alla kan nyttja.

Sedan tål det att sägas att VÄLDIGT ofta i nvidia-partnerskap så ges inte FSR2 hälften av den dedikation som DLSS får. I många fall ser FSR2-injectors (de som går över DLSS-pipelinen) bättre ut än den officiella FSR2 implementationer. En sådan sak kan man hitta i Cyberpunk, där en relativt enkel FSR2-mod ser bättre ut än den officiella implementationen. Dessutom introducerades massor med ghosting och sämre "temporal resolve" i FSR-implementationen när de DLSS3-uppdateringen lanserades. Ska vi ta på oss foliehatten där och säga att nvidia försöker sabotera FSR genom att få tekniken att se sämre ut än vad den egentligen är?

Det blir liksom ungefär samma löjliga nivå på diskussionen.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

DLSS-stöd via moddar ska finnas dag ett men frågan är om det skulle vara version 3.5 bara.

Kan också tycka att Nvidia borde ha ett smart sätt att hantera detta, typ via Geforce Experience och funktionen för hantering av grafikinställningar i spel. Såvida det nu inte redan finns, sällan jag öppnar GE.

Puredark som utvecklar DLSS-modden för flertalet spel har redan meddelat i sin discord att det är DLSS 3.0 som gäller för Starfield, och förmodligen DLSS 2.0 efter det. DLSS 3.5 bygger på att det finns RT i spelet, och tillför väl inget annat. Mig veterligen har inte Starfield RT.

Permalänk
Medlem

Min personliga erfarenhet av FSR2 är det kräver mer manuellt påslag än DLSS av utvecklaren. När objekt på sub-pixel-nivå flimmrar handlar det om att man inte har taggat dem i algoritmen (stängsel, el-ledningar, löv etc). Ifall transparenta objekt smetar handlar det om att man inte har taggat dessa objekt/texturer som transparenta. Ifall det blir occlusion fizzling eller ghosting handlar det om att man inte lagt en mask över dessa objekt.

FSR2+ kan se VÄLDIGT jämförbart ut med DLSS, men det kräver lite mer manuellt påslag av utvecklaren då man förlitar sig på snabba algoritmer, snarare än dedikerad hårdvara som ganska "onödigt" räknar ut detta på egen hand. Problemet är att få utvecklare lägger den extra tiden på FSR2+, och då får också tekniken oförtjänt dåligt rykte. Min uppfattning är att tekniken är riktigt bra. Därför är jag personligen väldigt nyfiken på hur bra väl FSR2 är implementerat i Starfield. AMDs och XBOX stortitel. Kommer FSR2 ens vara ett problem rent visuellt för RTX-användare i slutändan, ifall den ges tid och dedikation?

Men ja, vi får se hur det blir med Starfield, Ifall spelet lanseras med FSR3 så lär det ju finnas en hel del barnsjukdomar som jag hoppas att de reder ut över tid.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _genki:

Säger spelutvecklaren själv. Jag är själv spelutvecklare, och visst är det enkelt att lägga in det i Unreal Engine, inte ett knapptryck, men installation av ett plugin. Så är DEFINITIVT inte fallet med Starfields "Creation Engine", vilket var uppkomst till hela diskussionen. I detta fallet var stora delar av renderingspipelinen tvungen att skrivas om (Vilket AMD gjorde, för att få det att köras så bra som möjligt på XBOX då det är deras stortitel). Detta gäller för många spelmotorer inom AAA-industrin, och långt ifrån alla, även på listan du hänvisar till använder Unreal Engine.

Ändå så saknas FSR2, två gånger i Nvidia-sponsrade titlar med Unreal Engine... Så ifall det bara handlar om en knapp-tryckning, kan det vara som så att nvidia har.... HÖR OCH HÄPNA.... "hindrat" AMD i dessa fall!? Hör du hur löjliga dessa tolkningar blir? Man försöker hitta ett mönster där det faktiskt inte finns ett mönster.

Ja, det finns fler AMD sponsrade Unreal-spel med FSR2 men saknar DLSS2. 5st i jämförelse mot 2st sett till Nvidia-partnerskap. (ganska liten data nu när vi har dissikerat det) Och det finns spel gjorde i Unreal Engine med båda teknikerna... så, det kanske är dags att släppa foliehatten och fanboi facklan och inse att varje partnerskap säkert har sina unika överenskommelser för varje produktion.

Det finns vissa mönster, men EXTREMT långt ifrån något man kan dra slutsatser kring, speciellt när man tittar mer kritiskt på hur datan är presenterad. Det verkar snarare handla om individuella förhandlingar och förutsättningar. Vad du pysslar med är ju någon confirmation bias som det inte riktigt finns tydliga bevis för, trender ja, gedigna bevis, nej. Och samtidigt, hur mycket av ett i-landsproblem är det att RTX-användare behöver använda FSR2? Vänd på det, AMD och Intel blir ofta helt utan uppskalningsmöjlighet vid DLSS-exklusiviteter. Vilket är värst? Nvidia hade kunnat tvätta sitt samvete genom att erbjuda en FSR2-liknande fallback om man inte har RTX-kort. Problemet är att de är gate-keepers, vilket är bra mycket värre i mina ögon. PC ska vara en öppen plattform och FSR är iaf en öppen teknik som alla kan nyttja.

Sedan tål det att sägas att VÄLDIGT ofta i nvidia-partnerskap så ges inte FSR2 hälften av den dedikation som DLSS får. I många fall ser FSR2-injectors (de som går över DLSS-pipelinen) bättre ut än den officiella FSR2 implementationer. En sådan sak kan man hitta i Cyberpunk, där en relativt enkel FSR2-mod ser bättre ut än den officiella implementationen. Dessutom introducerades massor med ghosting och sämre "temporal resolve" i FSR2-implementationen när de DLSS3-uppdateringen lanserades. Ska vi ta på oss foliehatten där och säga att nvidia försöker sabotera FSR genom att få tekniken att se sämre ut än vad den egentligen är?

Det blir liksom ungefär samma löjliga nivå på diskussionen.

Hardware Unboxed har objektiv kritik mot AMD om att dom hindrar DLSS i sina sponsrade spel än du med ditt ensidiga försvar av AMD. Starfield kan nog utan större problem lägga till DLSS.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Hardware Unboxed har objektiv kritik mot AMD om att dom hindrar DLSS i sina sponsrade spel än du med ditt ensidiga försvar av AMD. Starfield kan nog utan större problem lägga till DLSS.
https://www.youtube.com/watch?v=m8Lcjq2Zc_s

Nej, HUB är objektivt kritiska till hur AMD har hanterat PR situationen kring Starfield, och den potentiella möjligheten att de kanske hindrar alternativa upskalningstekniker. Jag försvarar definitivt inte AMDs PR-svar kring Starfield, utan jag är snarare kritiskt till människors slutsatser där de hanterar lösryckta rykten och statistiska trender som faktiska fakta och "sanning".

"what makes drawing firm conclusions from this alone difficult, is that it doesn't appear as though restricting DLSS from AMD sponsor titles is a blanket policy that applies to all sponsorships" - Tim, Hardware Unboxed

Det är just detta som är problemet. I dagsläget finns det trender, och kass PR kring situationen. Jag är av synen att AMD INTE bör inte hindra alternativa uppskalningstekniker (ifall de gör detta) och Nvidia bör inte pyssla med gate-keeping (vilket de gör genom att knyta mjukvara till deras egen hårdvara).

Jag har själv skrivit ett svar på HUBs video:

"It would be bad for AMD if "game partnerships" actually restrict developers from using competing technologies. And it has definitely turned out to be a PR-nightmare for them. HOWEVER, when looking at these partnerships, I would still argue that it is much more vital for DLSS games to have FSR2+ in contrast to FSR2 games having DLSS, since FSR2 is an open technology that anyone can use (independent of what hardware they have). This needs to be taken into account when overviewing games using smart upscaling technologies.
As a game developer myself I can understand if a game studio actively choose (from a moral standpoint) only to support a singular open technology rather than feeding Nvidias anti-competitive strategies. There are a lot of devs, who are not happy with Nvidia and what they are doing to the PC as an open platform (myself included and most of the Linux community). FSR2 does not exclude Nvidia-owners from enjoying temporal upsampling, but DLSS on the other hand does exclude competitors by the very nature of the techology."

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Men som du säger, det kommer alltid en day-0 patch. Så jag väntar innan jag går fullständigt bananas.

Ja jag har förköpt Starfield ändå, och har inga planer på att använda någon uppskalningsteknik överhuvudtaget. Inte heller planerat för refund (eller andra protesthandlingar) om det inte finns Nvidia-stöd.

Samtidigt tror jag inte att detta kommer ändras om det inte blir uppmärksamhet kring de eventuella smutsiga marknadsföringsmetoder som AMD tycks ha börjat ägna resurser till istället för att exempelvis pusha ut FSR3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _genki:

Säger spelutvecklaren själv. Jag är själv spelutvecklare, och visst är det enkelt att lägga in det i Unreal Engine, inte ett knapptryck, men installation av ett plugin. Så är DEFINITIVT inte fallet med Starfields "Creation Engine", vilket var uppkomst till hela diskussionen. I detta fallet var stora delar av renderingspipelinen tvungen att skrivas om (Vilket AMD gjorde, för att få det att köras så bra som möjligt på XBOX då detta är stor flagskeppstitel). Detta gäller för många spelmotorer inom AAA-industrin, och långt ifrån alla använder UE, även på listan du hänvisar till.

Ändå så saknas FSR2 två gånger i Nvidia-sponsrade titlar med Unreal Engine... Så ifall det bara handlar om en knapp-tryckning, kan det vara som så att nvidia har.... HÖR OCH HÄPNA.... "hindrat" AMD i dessa fall!? Hör du hur löjliga dessa tolkningar blir? Man försöker hitta ett mönster där det faktiskt inte finns ett mönster.

Ja, det finns fler AMD sponsrade Unreal-spel med FSR2 men saknar DLSS2. 5st i jämförelse mot 2st sett till Nvidia-partnerskap. (ganska liten data nu när vi har dissekerat det) Och det finns spel gjorde i Unreal Engine med båda teknikerna... så, det kanske är dags att släppa foliehatten och fanboi facklan och inse att varje partnerskap har sina unika överenskommelser för varje produktion.

Visst finns det mönster, men EXTREMT långt ifrån något man kan dra slutsatser kring, speciellt när man tittar mer kritiskt på hur datan är presenterad. Det verkar snarare handla om individuella förhandlingar och förutsättningar. Vad du pysslar med är ju någon confirmation bias som det inte riktigt finns tydliga bevis för, trender ja, gedigna bevis, nej. Och samtidigt, hur mycket av ett i-landsproblem är det att RTX-användare behöver använda FSR2? Vänd på det, AMD och Intel blir ofta helt utan uppskalningsmöjlighet vid DLSS-exklusiviteter. Vilket är värst? Nvidia hade kunnat tvätta sitt samvete genom att erbjuda en FSR2-liknande fallback om man inte har RTX-kort. Problemet är att deras teknik är konkurrensbegränsnadne i sitt grundutförande, vilket är bra mycket värre i mina ögon. PC ska vara en öppen plattform och FSR är iaf en öppen teknik som alla kan nyttja.

Sedan tål det att sägas att VÄLDIGT ofta i nvidia-partnerskap så ges inte FSR2 hälften av den dedikation som DLSS får. I många fall ser FSR2-injectors (de som går över DLSS-pipelinen) bättre ut än den officiella FSR2 implementationer. En sådan sak kan man hitta i Cyberpunk, där en relativt enkel FSR2-mod ser bättre ut än den officiella implementationen. Dessutom introducerades massor med ghosting och sämre "temporal resolve" i FSR-implementationen när de DLSS3-uppdateringen lanserades. Ska vi ta på oss foliehatten där och säga att nvidia försöker sabotera FSR genom att få tekniken att se sämre ut än vad den egentligen är?

Det blir liksom ungefär samma löjliga nivå på diskussionen.

Så nvidia "stoppar" amds fsr i två storspel. Vilka är dessa spel?

Vi diskuterar förövrigt inte endast UE.
Och du jobbar hos bethesda?

Fsr 2.1 ser dåligt ut även i amd titlar. Så goliehatt behövs inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaZ76:

Puredark som utvecklar DLSS-modden för flertalet spel har redan meddelat i sin discord att det är DLSS 3.0 som gäller för Starfield, och förmodligen DLSS 2.0 efter det. DLSS 3.5 bygger på att det finns RT i spelet, och tillför väl inget annat. Mig veterligen har inte Starfield RT.

Puredark tar väl betalt för sin mod också?

Permalänk
Medlem

Så mycket dlss tårar i denna tråd, givetvis utvecklar Microsoft spelet så att det flyter så bra som möjligt på sin egen konsol, Xbox har inte dlss så det är ju helt onödigt att implementera.

Edit:jag har en series x på vilken starfield kommer nötas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja jag har förköpt Starfield ändå, och har inga planer på att använda någon uppskalningsteknik överhuvudtaget. Inte heller planerat för refund (eller andra protesthandlingar) om det inte finns Nvidia-stöd.

Samtidigt tror jag inte att detta kommer ändras om det inte blir uppmärksamhet kring de eventuella smutsiga marknadsföringsmetoder som AMD tycks ha börjat ägna resurser till istället för att exempelvis pusha ut FSR3.

FSR3 kommer snart, vi får se vad snart innebär?
https://videocardz.com/newz/amd-fidelityfx-super-resolution-3...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så nvidia "stoppar" amds fsr i två storspel. Vilka är dessa spel?

Vi diskuterar förövrigt inte endast UE.
Och du jobbar hos bethesda?

Fsr 2.1 ser dåligt ut även i amd titlar. Så goliehatt behövs inte.

Förstår du ens vad jag skriver? Jag hämtar ju min information från din jävla lista xD (sägs frustrerat men hjärtligt) du kan ju själv gå in och kolla. Jag har svarat både om Unreal Engine och andra och andra motorer i mina svar. Däremot är jag orolig att du antigen saknar förmåga förstå resonemang som sträcker sig utöver enskilda meningar eller så försöker du "vinna argumentationen", vilket inte är vidare konstruktivt. Vad jag säger är att agendan om att "AMD hindrar DLSS" saknar bevis. Det finns statistiska trender som ingen kan dra definitiva slutsatser av. För situationen är inte svart och vit. Det handlar om utgivare, spelutvecklare, ekonomi, resurser, teknisk kompetens, grundförutsättningar, marknadsföring, överenskommelser, moralisk inställning, etc. Det finns många saker som avgör varför spel ibland saknar FSR och ibland DLSS. Och varken AMD eller Nvidia är änglar i frågan.

Jag tycker bara att det är dags för Nvidia-ägare att sluta agera offer och sluta behandla "AMD hindrar DLSS" som en sanning.

Eftersom du undrar, nej, jag är inte anställd av Bethesda. Idag är jag självfinansierad indie utvecklare (vi är ett team på 4 personer), däremot började jag på mitten av 90-talet att skapa banor till IdTech1 och Build Engine, har sedan suttit med IdTech 2-3 (banor, karaktärer, moddar) pulat med CryEgnine, Unity, Unreal Engine 3-5 (mest för skoj skull) har hjälpt till med moddar till CreationEngine (Oblivion) har arbetat på demo-projekt samt spel till Amiga/MegaDrive och sitter numera och skriver ett eget 2D-spel till moderna plattformar.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _genki:

Förstår du ens vad jag skriver? Jag hämtar ju min information från din jävla lista xD (sägs frustrerat men hjärtligt) du kan ju själv gå in och kolla. Jag har svarat både om Unreal Engine och andra och andra motorer i mina svar. Däremot är jag orolig att du antigen saknar förmåga förstå resonemang som sträcker sig utöver enskilda meningar eller så försöker du "vinna argumentationen", vilket inte är vidare konstruktivt. Vad jag säger är att agendan om att "AMD hindrar DLSS" saknar bevis. Det finns statistiska trender som ingen kan dra definitiva slutsatser av. För situationen är inte svart och vit. Det handlar om utgivare, spelutvecklare, ekonomi, resurser, teknisk kompetens, grundförutsättningar, marknadsföring, överenskommelser, moralisk inställning, etc. Det finns många saker som avgör varför spel ibland saknar FSR och ibland DLSS. Och varken AMD eller Nvidia är änglar i frågan.

Jag tycker bara att det är dags för nvidia-ägare att sluta agera offer eller poängtera till någon form av bevisning som i dagsläget inte finns.

Ifall du undrar, Idag är jag självanställd indie utvecklare, däremot började på 90-talet att skapa banor till IdTech1 och Build Engine, har sedan suttit med IdTech 2-3 pulat med CryEgnine, Unity, Unreal Engine 3-5 (mest för skoj skull) har hjälpt till med moddar till CreationEngine (Oblivion) har arbetat på demo-projekt samt spel till Amiga/MegaDrive och sitter numera och skriver ett eget 2D-spel till moderna plattformar.

Jag har inte länkat någon lista?

Trender brukar dock leda till bevis, om en trend fortsätter så är det ju ytterligare en spik i kistan om något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Puredark tar väl betalt för sin mod också?

Tydligen är det inte gratis, kostar mycket pengar om det är nytt spel som patchas ofta, varje gång det är ny patch krävs ny mod som kostar 5$.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag har inte länkat någon lista?

Trender brukar dock leda till bevis, om en trend fortsätter så är det ju ytterligare en spik i kistan om något.

my bad, du hade citerat listan av "sveklockarn" jag ber om ursäkt. Men det är den jag hänvisar till, samma lista som du tidigare hänvisat till. Så jag trodde att det var... underförstått?

Och trender ska definitivt inte tolkas som sanningar. De kan vända snabbt. Speciellt eftersom vi har minimalt med data. (FSR1 utslaget, då det inte är relevant för diskussionen)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _genki:

my bad, du hade citerat listan av "sveklockarn" jag ber om ursäkt. Men det är den jag hänvisar till, samma lista som du tidigare hänvisat till. Så jag trodde att det var... underförstått?

Och trender ska definitivt inte tolkas som sanningar. De kan vända snabbt. Speciellt eftersom vi har minimalt med data. (FSR1 utslaget, då det inte är relevant för diskussionen)

Jag har inte hänvisat till den listan annat än att den är missvisande plus att det är nästintill bara indiespel i den listan medans jämförelsen är att AMD har främst Stora titlar, som den stora massan bryr sig om. Tror inte Nvidia skulle bry sig ifall en indieutvecklare lade in FSR i sitt spel.

"FSR 1 är utslaget, det är gammalt så det gäller inte längre!"
Fast det gör ju precis det? Bara för att något är gammalt så gör det inte det ogiltigt längre. FSR 1 används ju fortfarande i många titlar. Tog till någon gång i år för Activision att lägga in stöd för FSR 2.1 i MW2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

"FSR 1 är utslaget, det är gammalt så det gäller inte längre!"
Fast det gör ju precis det? Bara för att något är gammalt så gör det inte det ogiltigt längre. FSR 1 används ju fortfarande i många titlar. Tog till någon gång i år för Activision att lägga in stöd för FSR 2.1 i MW2.

FSR1 gäller inte eftersom det är en spatial upskalare som knappt kräver någon modifikation av spelmotorn. DLSS2 och FSR2 är temporala upskalare som kräver en separation av spelets viewport och 3D-rendering, temporal pipeline, depth buffers, omstrukturering av hur renderingen äger rum (pre-rendering, rendering vs. post-rendering, vilket kan vara spagetti-kod om man har otur), diverse olika data som man behöver göda algoritmen med.

End-points för DLSS2 och FSR2 är väldigt lika varandra. FSR1 har näst intill ingen likhet med DLSS2+ och FSR2+ och har väldigt liten inverkan på spelmotorns utformande som helhet. Det blir helt enkelt orimligt att förvänta sig att utvecklaren kan implementera DLSS2 bara för att FSR1 finns implementerat. Det är inte alls samma typ av arbete som måste äga rum.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Puredark tar väl betalt för sin mod också?

Det stämmer. Det kostar 50kr i månaden att prenumerera på hans patreon. Men han har alldeles nyligen meddelat att han kommer övergå till att utveckla sina moddar på ett sådant sätt att dom inte längre kommer behöva uppdateras mellan varje patch som kommer till spelen. Vilket i praktiken innebär att man bara behöver betala en engångssumma såvida man inte vill antingen stödja honom, eller ta del av förbättrade framtida versioner.

Det är ju helt upp till var och en om man tycker det är värt det. För min egen del är det lätt värt den summan varje månad. Jag stör mig något enormt på dålig prestanda i spel och hans dlss 3 moddar gör underverk. Som t ex i det senaste Jedi som i stort sett är ospelbart i mina ögon utan dlss 3 framegen.

Stavfel
Permalänk
Medlem

AMD påstår att inget stoppar Bethesda från att lägga till stöd för DLSS i Starfield om de vill:
https://www.theverge.com/2023/8/25/22372077/amd-starfield-dls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

AMD påstår att inget stoppar Bethesda från att lägga till stöd för DLSS i Starfield om de vill:
https://www.theverge.com/2023/8/25/22372077/amd-starfield-dls...

Skulle precis länka denna till @Nozomi. Nu vet vi. Det blev med andra ord onödigt dålig PR för AMD under några veckor, troligen för att representanter inte visste vad de fick och inte fick lov att säga, med tanke på hur hårt hållna man är inom företagsvärlden gällande NDA och kontrakt. Vilket fall som helst så är det bra. Då vet vi att utvecklare får själva lov att implementera DLSS. AMD vill ju att FSR prioriteras, men blockerar ej framtida DLSS implementering.

Du kan även kika på FSR3 här, verkar lovande. Även om jag föredrar riktiga frames.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

AMD påstår att inget stoppar Bethesda från att lägga till stöd för DLSS i Starfield om de vill:
https://www.theverge.com/2023/8/25/22372077/amd-starfield-dls...

Men vad fan @Nozomi hela argumentet faller ju nu.. ibland känns det som att argumentera mot Baghdad Bob eller någon rysk bloggare i detta forum, folk gräver ner sig i sina skyttegravar och kastar skit på varandra. Kan vi inte bara ta varandra i hand och sjunga we shall overcome?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

AMD påstår att inget stoppar Bethesda från att lägga till stöd för DLSS i Starfield om de vill:
https://www.theverge.com/2023/8/25/22372077/amd-starfield-dls...

Äsch, AMD blockerar säkert DLSS på något vänster ändå

/s

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag råder alla att kolla på AMD festival at gamescom live nu om ni vill lära er om FSR 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Skulle precis länka denna till @Nozomi. Nu vet vi. Det blev med andra ord onödigt dålig PR för AMD under några veckor, troligen för att representanter inte visste vad de fick och inte fick lov att säga, med tanke på hur hårt hållna man är inom företagsvärlden gällande NDA och kontrakt. Vilket fall som helst så är det bra. Då vet vi att utvecklare får själva lov att implementera DLSS. AMD vill ju att FSR prioriteras, men blockerar ej framtida DLSS implementering.

Du kan även kika på FSR3 här, verkar lovande. Även om jag föredrar riktiga frames.
https://www.youtube.com/watch?v=zttHxmKFpm4

Mjo, trodde väl inte egentligen att det var någon slags konspiration på gång men lite skeptisk till att de inte uttalat sig under denna period, vagt suspekt.

Dock kan det hela ju diskuteras- DLSS kräver väl fortfarande lite av spelet vad gäller motion vectors och sådant, inte något du alltid "bara kan slå på" utan att ha något som passar först.
Om AMD är sponsor och, säg, har skrivit avtal med att Bethesda har deras sponsorship såvidare de inte tar sponsring från nvidia/gör joint marknadsföring med nvidia eller något annat sådant så skulle det ju kanske vara mindre värt för Bethesda att implementera DLSS om det är extra arbete överhuvudtaget. Men framförallt kanske det då inte är helt tydligt om vad de kan säga om saken utan att bryta kontrakt- om Bethesda meddelar att de självklart även kör DLSS- är det marknadsföring för nvidia då?

Främst RT men även mycket runt DLSS efter 2.0 (sedan det blev bra alltså) känns mest av allt bara som marknadsföringsgimmicks ändå i mina ögon, så vore inte förvånad om det behandlas mer som det än som en ren implementering.

Sist av allt så känns det som att Bethesda lär ha uppmärksammat hur allt gick med Cyberpunk när det gäller konsol-releases etc.
Konsolerna är AMD, inget DLSS där. Varför riskera massiva refund-kampanjer pga "det ser inte lika bra/likadant ut på konsol som på pc!!!" för att implementera DLSS gentemot att köra FSR enbart?

Det är värt att komma ihåg att ingen enda teknik gör ett snyggt spel. Design av grafisk presentation i helhet kan vara bra eller dålig helt oberoende av tech-stack. Inget är oumbärligt.

On FSR3- inte säker på när jag faktiskt skulle vilja använda det egentligen men får väl se om det blir bra någonstans.
Det är ju lite så att i de spel där jag vill ha eller behöver höga FPS så är det ju definitivt "riktiga" FPS jag vill ha i de där det inte behövs.. Behövs det inte. Så då hänger det väl på om det verkligen är artefaktfritt, vilket det inte verkar vara.

Känns väldigt mycket som tidiga "200hz" TVs osv som var lite mer smooth så klart, men inte på ett användbart sätt. Det var en fin pr-gimmick att ha största numret av fejkade frames men blev ju inte bättre upplevelse bortom första dubblingen av source precis.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200