Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Bara jag som tycker att spelet verkar "falla isär" mer och mer rent tekniskt ju längre man spelar? Hade i stort sett inga buggar, krascher eller annat de första 30 timmarna. Därefter har det dessvärre gått utför, har haft två krascher vid fast travel, att ladda in områden tycks bli segare och ibland med frysningar i själva laddningen. Har haft NPC's som antingen flyger iväg upp genom tak eller sakta faller genom golv, NPC's som vandrar iväg och "vibrerar" kraftigt när man försöker tala med dem osv.
Får alltmer känslan av att spelet hålls samman med tejp och diverse skruv man hittat i skrotlådan och att det när som helst kan braka samman.

Inte märkt nåt större ännu efter 70-80 timmar.

Bara smågrejer. En var att jag råkade hoppa upp på en kontorsstol och "fastnade" i den. Gubben kunde inte komma ur. Men jag öppnade console, skrev "tcl" och klev ur stolen. Sånt kan nog hända i alla spel.
En annan är att de visuella modellerna inte alltid matchar kollisionsformen. Det kan leda till att en fiende står innanför en stängd dörr, men vissa kroppsdelar sticker igenom och fienden kan skjuta "genom" och även själv bli skjuten i de utstickande kroppsdelarna. Det är ingen bugg som kommer med tiden, utan den finns där från första början. Jag skulle tro att den kommer att fixas i nån patch framöver. Det är inget som förstör spelet, bara lite tokigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Tänka sig, Starfield är precis som alla andra spel från Bethesda 😅

Den roligaste buggen jag har stött på än är att karaktärerna jag har med mig direkt efter vi passerat en air-lock springer så fort dom kan rakt in i en vägg.

Eller att en karaktär (utan att jag bett om det) har röven i mitt ansikte när jag lyfter med skeppet från en planet.
Glad att jag alltid har min hjälm på mig.

så är det för mig med, kutar i tok fart rakt fram ut ur hissar och air-locks rakt in i byggnadens vägg, sen borstar de av sig smällen och avfyrar nån random replik, alltid lika komiskt

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Inga större buggar här förutom stealth då. Något rejält störande är att dödsanimationen tar några sekunder att ladda. Så landar någon alien en dödlig meleeattack så fryser skärmen sen får man veta två sekunder senare om man dött eller inte. Nu har man ju alltid dött men man hoppas ju hela tiden under de där sekundrarna att man hann hoppa undan

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Tycker spelet är irriterande beroendeframkallande (tidsödande är kanske rätt ord) - jag kommer i säng för sent varenda kväll jag sätter mig och spelar.
Det är ju inte så mkt unikt mot andra spel egentligen, men jag kan inte påminna mig att jag tappat tiden så här i nåt spel tidigare faktiskt.

Men som tidigare nämnts så upplever jag också fler krascher och konstigheter ju längre jag spelat.

Sen vet man ju inte om det är spelet i sig eller de mods man "tvingats" använda för att spackla lite... de mods jag kör är dlss, star ui, neutral luts och undelayed menus. Sen fixat så man kan köra på ultrawide upplösning. Så det är ju lite grejer som potentiellt kan strula lite extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Du nämner inte BG3 men det vore ju trist att hoppa över årets bästa spel om man ändå gillar rollspel och system som inte är så designade för att rikta in sig på dopaminloopen hos unga människor.

Inte riktigt min typ av spel heller tyvärr. Synd då spelet verkar vara oerhört välgjort.

Skrivet av SCORPIUS:

Fy fan vad deprimerade läsning. Jag känner med dig och hoppas att det aldrig händer mig.
Tur att du har tusentals äldre spel som är helt underbara att spela. System Shock är ett av dom.
Om vi ser det lite ljust så slipper du köpa ny hårdvara, det är en slant du kan ha till annat kul

Ligger hemma med dunderförkylning så det är möjligt det hela lät mer negativt än nödvändigt

Kanske ger Starfield ett par chanser till trots allt. Med lite bättre förutsättningar i form av en piggare kropp och själ är det säkert mer njutbart. Sedan står jag fast vid att jag inte uppskattar riktningen dagens storspel har tagit, men som sagt - finns gott om (för mig även ospelade) gamla pärlor där ute!

Skrivet av Kampis:

Gillar också retro väldigt mycket, spel där man får använda och träna på sina reflexer typ Nes / Snes platformsspel m.m, försökte ta mig igenom Skyrim men får alltid känslan av att det blir ett jobb, massa chores som man måste ta sig igenom och det ända jag fokuserar på och tänker är att kan det inte vara slut snart, Har väl lagt kanske 25-30 tim i Starfield men samma känsla börjar komma, hämta quest snabb åk till någon random värld, landa hämta pusselbiten och tillbaka till stugan, repeat, får se hur långt jag orkar innan det är locket på..

Problemet med Bethesdas spel är att de är så oerhört likriktade. Har man väl börjat tröttna på ett av de är risken stor att det spiller över på andra också. Samtidigt finns det många sekvenser och delar i deras spel som är rent guld i min bok, såsom exempelvis Tranquility Lane i Fallout 3 eller Dead Money till New Vegas. Undrar om inte mitt eget problem med Starfield främst bottnar i att det inte är ett Fallout-spel (Längtan efter V.A.T.S är hursomhelst stor!)

Permalänk
Medlem

Något jag kan tycka är rätt "dåligt" är att det verkar vara extremt låg variation på vad det är man hittar på olika planeter (i form av anläggningar osv). Allting har ju dessutom samma layout?

Jag gillar att utforska varenda hörn och vrå när det kommer till Bethesdas spel (Skyrim, Fallout o.s.v.), men måste nog erkänna att det har känts mest otillfredställande i Starfield. Har i och för sig knappast besökt alla system, men det verkar inte lovande!

Är väl det enda jag kan klaga på. Spelet har flytit på fint med en enda hängning / krasch på 80 timmar speltid. Med 3-4 moddar dessutom

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Efter att ha genomlidit ett 10-tal timmar ger jag nu upp. Riktigt, riktigt trist spel. Slätstrukna och själlösa NPCs ihopparat med ett stort fokus på skräpsamlande och ett i stort sett meningslöst utforskande. Som grädde på moset har vi grafiken som pendlar mellan hyfsat bra till skrattretande dålig (kör på XSX). Älskade mellanåren med Skyrim, Fallout 3 och New Vegas. Fallout 4 gick åt fel håll när de introducerade bas-byggandet. Sedan gick det uppenbarligen än mer utför.

Bara att inse att jag blivit en fullfjädrad gubbe i spelvärlden. Finns inga AAA-titlar som fångar intresset längre förutom From Softwares alster. (Och där var Elden Ring något av en besvikelse kan tilläggas). Dagens storspel är för likriktade och har för mycket innehåll i form av menlös crafting, ändlösa fetch quests, loot boxes och förloppsmätare. Ofta dessutom i ett så pass högt tempo att medelålders amatörer med begränsad speltid som en annan hinner glömma bort hälften av alla kontroller, menyer och möjligheter mellan varven. Någonstans på vägen förloras helt enkelt spelglädjen för mig.

Starfield är egentligen inget dåligt spel och jag är uppriktigt glad för alla er som finner nöje i det. Däremot är det mer än uppenbart att jag inte längre tillhör målgruppen. Lägger det på hyllan tillsammans med Horizon, God of War, och alla andra stora titlar jag prövat de senaste åren i tron om det just denna gång skulle bli annorlunda.

Nu blir det fullt fokus på indie och retro i stället. Blasphemous (1) ska klaras till 100% och System Shock är under genomspelning sakta men säkert. Tack och hej till modern AAA. Vi syns kanske någon gång i framtiden men högst sannolikt inte.

Jag håller med dig. Har lagt runt 9 timmar men ska nog ge det två-tre timmar till bara för att se om det blir roligare. Läste någonstans att "introt" (vad det nu är) är tråkigt men att spelet blir bättre senare.

Som du säger är spelet väldigt tydligt Bethesda med de stela NPCerna som tydligaste draget

Som småbarnsförälder är tid något man inte har mycket av varför jag heller inte är ett fan av "springa runt halva världen quests". Hittills har jag haft två-tre tillfällen där man behövt gå eller flyga länge innan man kommer fram, trist.

BG3 är ett spel jag lirar parallellt som heller inte var min typ av spel, eller rättare sagt, jag har aldrig lirat ett DnD spel men recensionerna talade sitt tydliga språk och jag var bara tvungen att köpa det. Det var lite meckigt i början men efter ett tag så sugs man in i den helt otroliga storyn och världen plus att turbaserade striderna är riktigt spännande. Jag föredrar ARPG annars men instant action men det är något med BG3 som verkligen får en att känna ett sug att spela mer och mer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Något jag kan tycka är rätt "dåligt" är att det verkar vara extremt låg variation på vad det är man hittar på olika planeter (i form av anläggningar osv). Allting har ju dessutom samma layout?

Jag gillar att utforska varenda hörn och vrå när det kommer till Bethesdas spel (Skyrim, Fallout o.s.v.), men måste nog erkänna att det har känts mest otillfredställande i Starfield. Har i och för sig knappast besökt alla system, men det verkar inte lovande!

Är väl det enda jag kan klaga på. Spelet har flytit på fint med en enda hängning / krasch på 80 timmar speltid. Med 3-4 moddar dessutom

Det är ju vad som händer när du satsar på kvantitet över kvalitet. Det mest frustrerande är besöka grottor i Starfield. För jag förväntar mig episka skyrim grottor.

Nu är det ju outposts som ska va ersättningen. De ser ju bättre ut men av förklarliga skäl så är de ju modul baserade medan grottor kan leva sitt eget liv.

Fallout minns jag inte de var väl inte heller så fantasifullt alla gånger. Hade velat köra fallout i vr men det var sönderbuggat och inget gamepad stöd

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju vad som händer när du satsar på kvantitet över kvalitet. Det mest frustrerande är besöka grottor i Starfield. För jag förväntar mig episka skyrim grottor.

Nu är det ju outposts som ska va ersättningen. De ser ju bättre ut men av förklarliga skäl så är de ju modul baserade medan grottor kan leva sitt eget liv.

Fallout minns jag inte de var väl inte heller så fantasifullt alla gånger. Hade velat köra fallout i vr men det var sönderbuggat och inget gamepad stöd

Jo, så är det ju, men känner att dom hade kunnat lägga liiiite mer krut på den biten och kanske skapat mer variation. Nu vet man ju nästan vad som väntar på resterande planeter. Abandoned mine, science outpost, cave, deserted outpost osv.

Kommer oavsett att besöka alla planeter (vore dock trevligt om man kunde logga var man har varit redan...)

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Mitt digipick förråd börjar sina. Riktigt stressande. Har alltid köpt alla digipick jag kommer åt från vendors och klarat mig rätt bra men märker att det inte räcker längre trots jag tycker jag har rätt bra kläm på det hela.klart jag kan ju uppgradera till nivå fyra men känns onödigt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Mitt digipick förråd börjar sina. Riktigt stressande. Har alltid köpt alla digipick jag kommer åt från vendors och klarat mig rätt bra men märker att det inte räcker längre trots jag tycker jag har rätt bra kläm på det hela.klart jag kan ju uppgradera till nivå fyra men känns onödigt.

Jag plockar maniskt på mig dem, men jag tycker mekaniken för att öppna lås är så seeeeeeg att jag nästan aldrig bryr mig. Så jag har väl runt 90 i packningen nu...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Något jag kan tycka är rätt "dåligt" är att det verkar vara extremt låg variation på vad det är man hittar på olika planeter (i form av anläggningar osv). Allting har ju dessutom samma layout?

Jag gillar att utforska varenda hörn och vrå när det kommer till Bethesdas spel (Skyrim, Fallout o.s.v.), men måste nog erkänna att det har känts mest otillfredställande i Starfield. Har i och för sig knappast besökt alla system, men det verkar inte lovande!

Håller med. Samma samma överallt. Lätt att lära sig hur man hittar, men när man gått igenom exakt samma byggnadslayout femte gången är det inte så kul längre.

Det är väl en konsekvens av att så mycket är autogenererat. I Skyrim skapades varje grotta, fästning och torn för hand, så de fick en del variation även om de så klart följde vissa mönster och hade samma dekorationer och sånt. Här i Starfield är det verkligen exakt samma byggnad. Fienderna dyker nästan upp på samma ställen också, så det går snabbt på automatik. Inga överraskningar som snubbeltrådar, fällor, osv som i Skyrims grottor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Mitt digipick förråd börjar sina. Riktigt stressande. Har alltid köpt alla digipick jag kommer åt från vendors och klarat mig rätt bra men märker att det inte räcker längre trots jag tycker jag har rätt bra kläm på det hela.klart jag kan ju uppgradera till nivå fyra men känns onödigt.

Det är väl lvl 4 som låter en eliminera alla mönster som inte används. Kostar en digipick extra men efter det så blir pusslet mycket enklare och då behöver man inte slösa picks på att ångra sig när man gjort fel.

Permalänk
Medlem

Känns som en rätt så onödig ability. Ett tips är att kolla på färgerna när ni väljer en nyckel, lyser blått på de nivåer de passar in på.

Den på bilden passar endast på två nivåer i mitten. Första och sista är vit så där går den inte att använda.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem

Frustrationen när man tänker att nu jävlar ska jag bygga ett fett skepp... för att 2 timmar senare inte ens vara klar för att det är något som gör att en del inte passar eller gör så det ser förjävligt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

Känns som en rätt så onödig ability. Ett tips är att kolla på färgerna när ni väljer en nyckel, lyser blått på de nivåer de passar in på.

Att en nyckel lyser blått på en nivå betyder bara att den passar på den nivån, inte att den är användbar för att lösa pusslet, och du kan ledas till att använda nycklar på en nivå som du egentligen behövt på en annan nivå och köra in i en återvändsgränd.

Att eliminera nycklar gör pusslet enklare att lösa för det finns inga falska spår. Alla nycklar som är kvar ska användas.

Du kan tycka det är onödigt men i långa loppet sparar man många digikeys på att inte behöva ångra sig. Varje ångrat steg kostar en digikey.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Att en nyckel lyser blått på en nivå betyder bara att den passar på den nivån, inte att den är användbar för att lösa pusslet, och du kan ledas till att använda nycklar på en nivå som du egentligen behövt på en annan nivå och köra in i en återvändsgränd.

Att eliminera nycklar gör pusslet enklare att lösa för det finns inga falska spår. Alla nycklar som är kvar ska användas.

Du kan tycka det är onödigt men i långa loppet sparar man många digikeys på att inte behöva ångra sig. Varje ångrat steg kostar en digikey.

Får testa och se om jag sparar tid med det. Svider lite att använda en extra Digipic då jag nästan aldrig använder ångra funktionen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem

Nu är jag klar med Starfield. Gick totalt in i väggen efter 33timmar ungefär. Tyckte det var riktigt trist i början, sen tog det sig lite och sen blev det trist igen. Main storyn är riktigt dålig och flummig tycker jag, var mycket den som gjorde att jag gick in i Starfield väggen.

Så nu blir det en uninstall och en kik på något annat. Just nu känns det som jag aldrig kommer spela Starfield igen.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Tycker spelet är irriterande beroendeframkallande (tidsödande är kanske rätt ord)

Det är fruktansvärt.

Jag sitter ofta i timmar när jag är hemma och tänker över om jag nu ska starta spelet och försätta där jag slapp sist, jag är 100 procent medveten om jag gör - så försvinner 5 timmar DIREKT som om det var 5 minuter.

Det gör mig skräckslagen, jag har så få timmar efter arbetet att det känns lite som man gör nåt på några minuter så har man i verkligheten suttit där i flera timmar och all fritid försvann, bara plötslig borta, och man vill inte även gå i säng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Något jag kan tycka är rätt "dåligt" är att det verkar vara extremt låg variation på vad det är man hittar på olika planeter (i form av anläggningar osv). Allting har ju dessutom samma layout?

Jag gillar att utforska varenda hörn och vrå när det kommer till Bethesdas spel (Skyrim, Fallout o.s.v.), men måste nog erkänna att det har känts mest otillfredställande i Starfield. Har i och för sig knappast besökt alla system, men det verkar inte lovande!

Är väl det enda jag kan klaga på. Spelet har flytit på fint med en enda hängning / krasch på 80 timmar speltid. Med 3-4 moddar dessutom

Är det alltför naivt att tänka sig att det blir som med No man sky, att det kommer gratis uppdateringar närmaste åren för att göra det mer intressant?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Är det alltför naivt att tänka sig att det blir som med No man sky, att det kommer gratis uppdateringar närmaste åren för att göra det mer intressant?

Mods, massor med mods, kommer att vara ett helt annat spel om ett par år

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det finns redan nu tusentals moddar. Många som gör samma sak, mer eller mindre, så klart. Många som är irrelevanta för de flesta kanske. Men det finns väldigt många.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Listan på grejer jag stör mig på eller som kunde ha gjorts bättre än lång i detta spelet. Nu senast stod jag i en hiss och nya npc bara ploppade fram hela tiden. Helt stört.

Men!

Det är ändå nåt med spelet som gör att jag bara fortsätter spela. Det har något i sig! Jag har roligare med detta än med ffxvi även om det finns mer saker som man stör sig på...

Permalänk
Medlem

Någon som sitter med 3070 kort ? Vad har ni för inställningar i spelet och hur flyter det?

Är inte så jävla kul att spela i medium/low och spelet flyter som skit, och ser ut som skit dessutom. Uselt optimerat.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Någon som sitter med 3070 kort ? Vad har ni för inställningar i spelet och hur flyter det?

Är inte så jävla kul att spela i medium/low och spelet flyter som skit, och ser ut som skit dessutom. Uselt optimerat.

DLSS- modden med DLSS 3.5 är ett måste, sen finns det en moddad fil med ULTRA inställningar på Nexus som ger minst 10fps extra. Med RTX4080 kör jag nästan konstant i 144fps med G-sync i uppskalat till 3440x1440 med DLSS.

Ett RTX3080 borde ligga på 90-100fps med samma inställning och RTX3070 i 60-80fps ungefär. I 3440x1440.

Spelet tar inte mycket grafikminne, aldrig varit över 8GB

En hake är att det även kräver mycket cpu, jag har 7950X som boostar till 5.8GHz och med snabbt DDR5 möjligt att grafikinställningarna inte räcker med mycket sämre cpu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd

Vill man underlätta för sig i spelet så finns trainer, man behöver givetvis inte aktivera allt i den. Bra saker som inte förstör spelupplevelsen, Unlock All Skills, Persuasion Always Succeed, 100% Steal Chance, All Guns Become Fully Automatic, Set Movement Speed. https://www.wemod.com/cheats/starfield-trainers
Tar bor det suddiga i spelet, ger naturliga färger utan att påverka fps:

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/1119?tab=files&file_...

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Vill man underlätta för sig i spelet så finns trainer, man behöver givetvis inte aktivera allt i den. Bra saker som inte förstör spelupplevelsen, Unlock All Skills, Persuasion Always Succeed, 100% Steal Chance, All Guns Become Fully Automatic, Set Movement Speed. https://www.wemod.com/cheats/starfield-trainers
Tar bor det suddiga i spelet, ger naturliga färger utan att påverka fps:
https://www.youtube.com/watch?v=XGFrndwuhhY

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/1119?tab=files&file_...

Alltså, varför? Sånt här är helt obegripligt för mig. Som att vara odödlig i Super Mario Bros, eller de där handkontrollerna med autofire som såldes till konsoler. Då tittar jag hellre på en film, eller spelar något annat om det är så jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Håller med. Samma samma överallt. Lätt att lära sig hur man hittar, men när man gått igenom exakt samma byggnadslayout femte gången är det inte så kul längre.

Det är väl en konsekvens av att så mycket är autogenererat. I Skyrim skapades varje grotta, fästning och torn för hand, så de fick en del variation även om de så klart följde vissa mönster och hade samma dekorationer och sånt. Här i Starfield är det verkligen exakt samma byggnad. Fienderna dyker nästan upp på samma ställen också, så det går snabbt på automatik. Inga överraskningar som snubbeltrådar, fällor, osv som i Skyrims grottor.

Mm. Inte spelat extremt många timmar, men tycker man ideligen hittar samma layouter. Först trodde jag att jag råkat hamna på samma ställe igen, men förstod snabbt att så var inte fallet.

Något jag älskade i de tidigare spelen var alla små stories som berättades genom att de lagt ut grejer, ibland tillsammans med någon anteckning. Det där ser man förstås ingenting av när det mesta är automatgenererat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Alltså, varför? Sånt här är helt obegripligt för mig. Som att vara odödlig i Super Mario Bros, eller de där handkontrollerna med autofire som såldes till konsoler. Då tittar jag hellre på en film, eller spelar något annat om det är så jobbigt.

Håller med. Sluta spela över huvudettaget om ni känner för att börjar använda detta.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro