Flytta ut mailtjänst ifrån en domän till något annat alternativ ?

Permalänk
Medlem

Flytta ut mailtjänst ifrån en domän till något annat alternativ ?

Hej!

Nån som kan tipsa hur man ska göra

Har en domän samt webhotell som ligger o tickar , använder endast "mail" delen av detta .
Men dom har börjat höja priser rejält , vad för andra alternativ finns det att man kan göra ?
Använder som sagt endast mailen , hur hade ni andra gjort ?

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits och flyttade min mail till Zoho (deras Lite-paket) för knappa året sedan. Där kostar det inte mer än några kronor i månaden att ha mailen och koppla den mot sin domän.

Domänen har jag lagt hos NameISP som är en renodlad registrar, dvs de har bara hand om domäner och inga webbhotell/andra kringtjänster.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag kör likadant med domänen hos Webbsupport som är riktad till Zoho som sköter eposten.
Jag tycker Webbsubbort (fd Binero) höjer priserna och vill gärna se mig om efter annat.
Skulle vara skönt med en epost tjänst utan webbhotell istället för att som nu behöva ha domänen hos en och eposten hos en annan.
Zoho funkar väldigt bra och jag och familjen har använt dom i ett antal år men dom tar inte hand om domänen.

Letade lite på nätet och hittade Strato som såg ut att ha ett ok pris för enbart epost hosting.
Någon som känner till dom sedan tidigare?

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Om du inte har behov av allt för många e-postadresser kanske GleSYS kan vara ett alternativ, du kan ha domän och e-post på samma ställe.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Skulle säga att om du inte tänker skaffa exepelvis Zoho, Gmail, Office 365 så är det oftast smidigare och billigare att ha allt på samma ställe. I det avseendet kan jag slå ett slag för gandi.net (mail ingår) men de kräver också att du har lite koll på vad du gör så kanske inget för den som vill ha handhållning för allt. Hade syse.no tidigare och de fungerade väldigt bra också om man nu vill ha något i Norden.

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur mkt du vill betala och hur viktig säkerhetsaspekten är, men Proton eller Tutanota kanske.

Permalänk
Medlem

Det ser inte ut som proton kan hantera egna domäner. Då blir det som innan att jag får ha domän och epost på olika ställen.
Jag skulle helst vilja ha dom på samma för att göra det enkelt.
Säkerheten tror jag är rätt lugn, det är inget jag känner att jag behöver satsa extra på.

Zoho gratis version tillsammans med någon annan som hanterar min domän kör jag nu. Funderar dock på att byta så att jag har dom på samma. Fått en del bra tips i denna tråden som jag letar vidare på.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Om du råkar vara en Apple-användare och betalar för iCloud+ så kan du flytta din domän dit utan ytterligare kostnader. Annars kostar iCloud+ med 50GB utrymme 12kr/mån, 200GB kostar 39kr/mån och uppåt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en uppsättning som ser ut enligt följande:
- Netim som registrar för domän
- Fastmail som leverantör av mailtjänster

Anledningen till att jag kör just Fastmail beror på att de är extremt enkla att komma igång med och har en "no-bullshit" service som känns väldigt gedigen. Till skillnad från många tjänster har dock just Fastmail inga kostnadsfria alternativ, utan alla deras olika tjänster kostar en liten slant då de helt enkelt inte säljer exempelvis användardata eller har annonser.

Kört dem nu i typ 3 år och har inte haft ett enda problem med just deras tjänster och de har en massa annat småplock så som stöd för integration med 1Password bland annat.

Rekommenderas varmt om du är på jakt efter en grym mailtjänst och är villig att betala lite.

Visa signatur

Main -> Intel Core i5 14600KF - ASUS ROG STRIX B660-A - Sparkle Intel Arc B580 12GB - Kingston Fury 32GB 3200mhz - Kingston NV2 4TB + Kioxia Exceria Plus 1TB - Arch Linux + Windows 11

Permalänk
Officiell jultomte

Oftast brukar det gå att nedgradera sitt webbhotell-paket och endast ha Domän+Mail. Har du kollat detta?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset