Tävla om valfri Komplett-PC!
Permalänk

Bluffsamtal/bedrägeri våg?

Hej alla på swec!
(Hoppas jag valde rätt forums kategori)

Är det bara jag som blivit utsatt av flera bluffsamtal på senaste tiden eller är det flera som upplevt att många bluffsamtal börjat ringa?
Jag blockerar efter hand men sen nästa gång är det från ett nytt nummer de ringer…

Har sökt på numrera på 180.se och sett att det är samma typ av bedrägeri, att man vunnit någon tävling och ska få något.

Är det en våg eller bara en slump att någon fått tag i mitt nr ? (Finns inte med på ratsit/hitta/eniro osv).

Som sista fråga tips på någon bra app som är bra mot spamsamtal? (Kör IOS).

// Strikehard

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, installera ej någon app som ska detektera bluff-samtal, ex Truecaller. Du säljer dina uppgifter och kommer få ännu mer bluff-samtal.

Vet att hos vissa operatörer så kan dom blockera specifika länder från att ringa dig. Alternativt om du trycker i inställningen i iPhonen att endast nummer i din kontaktlista kommer att gå fram.

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Vad du än gör, installera ej någon app som ska detektera bluff-samtal, ex Truecaller. Du säljer dina uppgifter och kommer få ännu mer bluff-samtal.

Vet att hos vissa operatörer så kan dom blockera specifika länder från att ringa dig. Alternativt om du trycker i inställningen i iPhonen att endast nummer i din kontaktlista kommer att gå fram.

Tack för svar!

Har varit skeptisk mot appar, pga av just det du nämnde men då har jag fått rätt för mig, blir ju sjukt kontraproduktivt att skaffa en opålitlig app som säljer mina uppgifter, tack!

Permalänk
Medlem

Själv har jag anmält mig till NIX-registret för flera år sen och efter det har jag sluppit meningslösa påringningar. Lite förvånande att det verkar fungera faktiskt. I alla fall från svenska telefonnummer. Dock händer det att brittiska nummer ringer i vågor. Blockerar naturligtvis varje gång, men de kan väl spoofa nummer så det kommer nya. Så jag känner mig ganska förskonad från bluffsamtal.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Själv har jag anmält mig till NIX-registret för flera år sen och efter det har jag sluppit meningslösa påringningar. Lite förvånande att det verkar fungera faktiskt. I alla fall från svenska telefonnummer. Dock händer det att brittiska nummer ringer i vågor. Blockerar naturligtvis varje gång, men de kan väl spoofa nummer så det kommer nya. Så jag känner mig ganska förskonad från bluffsamtal.

Tack för svar!

Jo mitt nummer är också nixat och fungerat som du säger väldigt bra! Fast från ”hedliga” telefonförsäljare.

Dessa är några som utger sig vara från t.ex Claes Ohlsson och att man vunnit ett presentkort etc. Fast än de inte har med dom att göra.. Gissar på att de är ute efter kort/konto uppgifter alt bank id eller dylikt.

Permalänk

Det är för billigt att ringa.. Vilket leder till att de kan hålla på och massringa så.
När nu Ai bottar blir bättre så blir det ännu billigare och något måste göras åt saken..

Sedan är vissa riktiga bedragare, andra mer halvbedragare som försöker lura på folk dritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strikehard:

Tack för svar!

Jo mitt nummer är också nixat och fungerat som du säger väldigt bra! Fast från ”hedliga” telefonförsäljare.

Dessa är några som utger sig vara från t.ex Claes Ohlsson och att man vunnit ett presentkort etc. Fast än de inte har med dom att göra.. Gissar på att de är ute efter kort/konto uppgifter alt bank id eller dylikt.

Ja, jag är väl inte säker på att det är NIX-registret som "skyddar" mig när jag tänker efter. Det kan ju vara så att ditt telefonnummer i något sammanhang hamnat i en lista som buset använder. Kanske kan man bara vänta ut det, tills de uppdaterar sina listor när de upptäcker att färre på aktuella listan går på lurendrejeriet?

Permalänk
Medlem

Har man en Google mobil kan man låta Google Assistant svara på okända nummer så får de berätta vad de vill innan de kopplas vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är för billigt att ringa.. Vilket leder till att de kan hålla på och massringa så.

Detta! Det är ju klassiskt knep att förhindra brute-force attacker att lägga på en fördröjning som gör det för "dyrt" (=tar för lång tid) att testa X antal lösenord. Om alla teleoperatörer gjorde något liknande... första två-tre samtalen varje timme är gratis, därefter börjar det kosta per samtal efter en logaritmisk skala då skulle vi få slut på skiten.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag har fått klart färre men det beror nog på att jag retar gallfeber på dem så jag tror jag har svartlistats.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Likt @Hakinger får jag också samtal från Brittiska nummer, med en bot som säger att jag t.ex. borde investera i deras produkter. Händer väl någon gång eller två varje månad sedan över ett år tillbaka.

Inget på svenska dock.

Edit: Kollade igenom min samtalslogg, telefonen (eller snarare Hiya-tjänsten som är aktiverad i telefonappen) har blivit rätt bra på sistone på att blockera saker som skräp/bedrägeri. Har väl 1-5 samtal i månaden, i princip alla är autoblockade i år. Senaste var för bara två timmar sedan, från Italien, annars bara UK i år.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Likt @Hakinger får jag också samtal från Brittiska nummer, med en bot som säger att jag t.ex. borde investera i deras produkter. Händer väl någon gång eller två varje månad sedan över ett år tillbaka.

Inget på svenska dock.

Edit: Kollade igenom min samtalslogg, telefonen (eller snarare Hiya-tjänsten som är aktiverad i telefonappen) har blivit rätt bra på sistone på att blockera saker som skräp/bedrägeri. Har väl 1-5 samtal i månaden, i princip alla är autoblockade i år. Senaste var för bara två timmar sedan, från Italien, annars bara UK i år.

Tack för info!

Detta är från random mobilnummer med ”svensktalande” operatörer som ringer.

Jäkligt störande hur som.. Antar det enda man kan göra är att fortsätta blockera numren.

Permalänk
Medlem

Bedrägeribrotten ökar kraftigt – trots nytt EU-direktiv
https://www.gp.se/nyheter/sverige/bedr%C3%A4geribrotten-%C3%B...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Jag fick för ett par veckor sedan för första gången ett samtal där jag skulle använda bankid. Det som var lite skrämmande var att buset visste på något sätt att jag veckan innan bytt elbolag. Jag hade gjort det via Compricer och han använde det för att guida mig fram tills att jag skulle använda bankid. Först då insåg jag att det var luredrejeri.

Jag tänkte att jag skulle anmäla det till polisen för statistikens skull. Hade inga fantasier om att polisen skulle bry sig nämnvärt, men två timmars väntetid på 11414 (även på natten!) kändes inte så lockande (man kan inte anmäla bedrägerier via nätet utan måste ringa eller besöka polisstation)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Bedrägeribrotten ökar kraftigt – trots nytt EU-direktiv
https://www.gp.se/nyheter/sverige/bedr%C3%A4geribrotten-%C3%B...

Va? om det är sant så betyder det att kriminella inte bryr sig om lagar. Häpnadsväckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Va? om det är sant så betyder det att kriminella inte bryr sig om lagar. Häpnadsväckande.

Eller så beror det på att det är så enkelt och lönsamt och framförallt att risken att åka fast är minimal?

Permalänk
Medlem

Telefonbedrägerier göder gängen..
https://www.dn.se/ekonomi/telefonbedragerier-goder-gangen-aug...
"Bedrägerierna pekas ut som den viktigaste inkomstkällan för kriminella gäng."

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Blev uppringd här om veckan av någon som på dålig engelska påstod att han ringde från svenska polismyndigheten.

Gick inge bra för han när jag bara svarade på svenska.

Iaf jag förväntar mig att om "svenska polisen" ringer ska de också kunna svenska.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tinkerbeard:

Har använt Truecaller rätt länge och inte fått så jävla många utrikessamtal, i princip noll sedan jag dolde numret hos operatör.

Permalänk
Avstängd

Lån och energibolag ringer ofta till mig.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Haha, såg detta när denna gamla tråd vaknade och kunde inte motstå:

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har använt Truecaller rätt länge och inte fått så jävla många utrikessamtal, i princip noll sedan jag dolde numret hos operatör.

Samma här. Tänkte att det var en bra grej med Truecaller.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Finns det ens någon app som KAN detektera bluffsamtal på något vettigt sätt? Försökte lägga in Hitta-appen, eller Eniro, för att mina barn skulle få lite mer info om det ringer någon okänd. Men av något skäl funkar inte apparna i modernare versioner av Android verkar det som. Kanske något Google blockerat av oändligt visa skäl, som vanligt (lex samtalsinspelning).
Samsung har dock någon inbyggd app (av okänd kvalisort) som man kan slå på spamblockering&info, det har jag gjort för egen del nyligen men ännu inte triggat något. Vad jag vet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Blev uppringd här om veckan av någon som på dålig engelska påstod att han ringde från svenska polismyndigheten.

Gick inge bra för han när jag bara svarade på svenska.

Iaf jag förväntar mig att om "svenska polisen" ringer ska de också kunna svenska.

Fick häromveckan en engelsk robotröst som sa att det låg en arresteringsorder på mig. Skrattade bara och la på

Permalänk
Medlem

Tycker däremot att jag får mer spam än vanligt i mailen. Tydligen måste jag förlänga en superdyr prenumeration på antivirus, och en stund senare får jag en bekräftan på att jag ska betala. Typ. Och det verkar som att de vill att jag ska ringa dem. Märkligt att det inte fastnar i spamfiltret.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Fick idag samtal från telefonnummer 0772926791 Det var nån indisk kvinna som lät berätta att de upptäckt att min dator var hackad. Jag tänkte att jag skulle slösa lite på deras tid så jag lät henne läsa färdigt sitt manus och börja instruera mig hur jag skulle göra för att de skulle fixa det. Men jag är nog lite för dålig skådespelare för efter 10 minuter la hon abrupt på

Permalänk
Medlem

Fått sjukt mycket samtal från E164 Sweden AB. säkert 3-4 i veckan som jag blockerar. är nixad. och har bett dom sluta ringa ett par men det bara fortsätter. säkert blockat runt 30 nummer nu från dom

Permalänk
Medlem

Upplevde nyligen en våg av samtal också. Kan inte säga med säkerhet att de var bluff, men var de inte det så är Cervera förbannat ihärdiga med att söka upp sina tävlingsdeltagare. Säkert 4-5 samtal om dagen i en vecka, där såväl personer med som utan brytning frågar om jag är [mitt första mellannamn, ej tilltalsnamn]. När jag svarar ja så berättar de att jag gått vidare i tävlingen om ett köksredskap (?) från Cervera och behöver svara på några avslutande frågor. Oavsett hur många gånger jag berättat att jag inte varit med i någon tävling, och oavsett hur många gånger de säger att de tar bort mig ur listan, så fortsätter de ringa.

Däremot låter de uppriktigt förvånade när jag säger att jag inte varit med och tävlat, därav min förvirring kring huruvida de är scam eller bara ett kasst organiserat callcenter jag har att göra med 🙈

Visa signatur

---

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Hakinger:

Ja vad är det med dessa brittiska nummer som ringer i vågor? Har precis samma situation som dig och detta är 99% av fallen det är något lurt på G. Är med med i NIX

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag har också fått enormt många samtal nu inom kort tid dock bara till mitt privata nummer på Tre. Ni som upplevt samma sak vilken operatör har ni?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE