Test: Frame Generation för FSR 3 – flådigare flyt i Forspoken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jo, absolut. Även testat mer FPS cap och tvingad reflex via special K. Vsync ger avskyvärt mycket mer input lag med fsr fg, dock, så personligen ser jag ingen som helst usecase för detta, speciellt när det upplevda flytet är janky och har hög inputlatens. Om VRR fungerade skulle det förmodligen förbättra upplevelsen, men latensen är ju det större problemet. Om problemen är begränsade till Forspoken vet jag inte då jag inte äger Immortals.

Men jag hade hoppats att detta skulle vara ”räddningen” för min last-gen GPU, dvs ett bra sätt att spela mer krävande titlar på ett 3000-seriens kort utan dlss fg men tyvärr verkar det inte alls vara det. Att sedan tvingas använda FSR-uppskalning är förskräckligt. Hysterin kring avsaknaden av det i Starfield och DLSS-moddarnas popularitet bör vara en tydlig indikation på hur pass undermålig den upplevelsen är.

Vilken tur då att det är helt valfritt om man vill använda det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jo, absolut. Även testat mer FPS cap och tvingad reflex via special K. Vsync ger avskyvärt mycket mer input lag med fsr fg, dock, så personligen ser jag ingen som helst usecase för detta, speciellt när det upplevda flytet är janky och har hög inputlatens. Om VRR fungerade skulle det förmodligen förbättra upplevelsen, men latensen är ju det större problemet. Om problemen är begränsade till Forspoken vet jag inte då jag inte äger Immortals.

Men jag hade hoppats att detta skulle vara ”räddningen” för min last-gen GPU, dvs ett bra sätt att spela mer krävande titlar på ett 3000-seriens kort utan dlss fg men tyvärr verkar det inte alls vara det. Att sedan tvingas använda FSR-uppskalning är förskräckligt. Hysterin kring avsaknaden av det i Starfield och DLSS-moddarnas popularitet bör vara en tydlig indikation på hur pass undermålig den upplevelsen är.

Men, det står åtminstone i artikeln att det inte måste användas med FSR-uppskalning, det ska gå att välja "native AA" för att få FG på native upplösning

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343390:

Låtsaspixlar x Låtsaspixlar = ?

-pixlar²

Permalänk
Medlem

Då jag sitter på ett RTX3070 och tyvärr inte kunnat testa FG tidigare så kändes detta intressant. Dock efter att ha läst tråden (och andra) så kändes det som det skulle fungera "uselt" och vara krångligt få fungera optimalt men jag drog en runda iaf nu idag.

1440P FSR Quality, V-sync och VRR gav 60-70fps och okej flyt. Ändrade bara FG till ON (VRR fungerade prima med FG) och fick nu ca 110-120 fps och fint flyt! Kan inte säga att jag märkte någon negativ skillnad i input lag mellan FG ON/OFF. Dock är ju inte detta spelet det bästa för att testa det. Bilden upplevdes som lite "mjukare" men annars inget direkt negativt som jag noterade. Helt klart en super intressant teknik som jag hoppas kunna testa mer i diverse spel framöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Medlem

Nu finns en video från HUB.

https://www.youtube.com/watch?v=jnUCYHvorrk

dom hade dock problem med VRR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Nu finns en video från HUB.

https://www.youtube.com/watch?v=jnUCYHvorrk

dom hade dock problem med VRR.

Inte bra. VRR-stöd måste lösas.

Bra att det "inte finns" grafikartefakter, iaf i nivå med DLSS FG, och att UI:t fungerar så bra.

Vad jag kan se ser även latency bra ut. Även om Anti-lag+ inte verkar lira med FSR3 FG ännu - som verkar i sig fungera riktigt bra.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Nu finns en video från HUB.

https://www.youtube.com/watch?v=jnUCYHvorrk

dom hade dock problem med VRR.

Mhh som förväntat så är det DLSS3 fast något sämre, och verkar helt klart ha lanserats för tidigt med tanke på VRR problemen och att anti-lag+ inte fungerar än. Så en sämre kopia av ett dåligt original.

Permalänk
Medlem

Det är imponerande ändå hur pass nära AMD kan vara med en mjukvarulösning kontra Nvidias hårdvarulösning som deras egna 2-3000 serie inte orkar driva. (Om det nu är därför den serien inte fick frame gen, kan ju vara lite girighet som spelar in där.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det är imponerande ändå hur pass nära AMD kan vara med en mjukvarulösning kontra Nvidias hårdvarulösning som deras egna 2-3000 serie inte orkar driva. (Om det nu är därför den serien inte fick frame gen, kan ju vara lite girighet som spelar in där.)

Snart kommer nog DLSS 3.0 till RTX 2-3000 serien också tror det var mer ett trick för att få folk köpa senaste generationen än att det inte var möjligt alls på de gamla korten.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Skulle gissa att han syftar på AFMF (AMD Fluid Motion Frames) och inte FSR 3. AFMF görs genom drivrutinen, vilket inte är lika bra, men det funkar i gengäld i alla DX 11 & 12-spel. Släpptes som en "tech preview"-drivrutin de vill ha feedback på, och då enbart för RX 7000-serien. Officiellt ska AFMF inte komma förrän nästa år.
Adrenalin Edition Preview Driver for AMD Fluid Motion Frames

Drivrutinen innehåller även en del andra nyheter som AMD Smart Access Video, och inspelning i 120 fps: https://www.youtube.com/watch?v=p-_nrSDLIKc&t=630s

Jaha! Tack för det utförliga svaret, mycket och bra information!

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Snart kommer nog DLSS 3.0 till RTX 2-3000 serien också tror det var mer ett trick för att få folk köpa senaste generationen än att det inte var möjligt alls på de gamla korten.

Jag har för mig att Nvidia hade någon demo som visade hur segt det var på äldre korten så alla måste uppdatera till 40XX 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Nu finns en video från HUB.

https://www.youtube.com/watch?v=jnUCYHvorrk

dom hade dock problem med VRR.

Jag tyckte denna review var ovanligt saltad från HU. Normalt verkar de mer balanserade. Jag håller med om att tekniken kan förbättras markant men på HU låter det som att det inte ens är värt besväret. Jag får prova själv sen när något av spelen jag spelar får fsr3. (Och nej inge beta driver för mig) fsr 2 quality med RT medium rullar på hur bra som helst i cyberpunk iaf så jag har ej bråttom.

Jag har svårt att tro att uppskalningen blivit sämre med fsr3 som det lät som på HU men det kanske är just specifikt om det körs med FG eller missförstod jag där?

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Jag tyckte denna review var ovanligt saltad från HU. Normalt verkar de mer balanserade. Jag håller med om att tekniken kan förbättras markant men på HU låter det som att det inte ens är värt besväret. Jag får prova själv sen när något av spelen jag spelar får fsr3. (Och nej inge beta driver för mig) fsr 2 quality med RT medium rullar på hur bra som helst i cyberpunk iaf så jag har ej bråttom.

Jag har svårt att tro att uppskalningen blivit sämre med fsr3 som det lät som på HU men det kanske är just specifikt om det körs med FG eller missförstod jag där?

Dom fick inte VRR att fungera därför blev frame pacing helt fel, det finns andra som testa som menar på att om fps matchar v sync eller VRR så är det på nivå med Nvidias frame gen. Dock lider AMD fortfarande av att dom använder fsr 2 för uppskalningen.

Edit: den var lite salt, men jag förväntar mig inte annat än att HUB säger det som det är (eller som dom upplever att det är) alla kan ha fel men Tim brukar ha bra koll.

Permalänk
Medlem

Det är intressant med testerna om detta, men.. allt bör ses med måtta i kritiken.
Det är helt nytt och vi har enbart två spel att testa i.
Hur bra det, hur användarvänligt det är och om vi kommer att använda det i lika stor utsträckning som DLSS lär vi inte veta fören om ett år ca. Och det lät hända en hel del i programmeringen på ett år.

Min största kritik för närvarande är att det inte är bra i låga fps som jag har förstått det.
Det är ju där det behövs.

Sen hade jag önskat att det vore så enkelt att vi helt sket i hur många fps vi får och helt blint går på känslan i spelet.
Det är trots allt få spel som hög fps påverkar spelvärlden. Dom som det gör det i är dåligt programmerade.
Jag kommer alltid envist att hävda att hög Hz på skärmen är viktigare än hög fps. Det är jag det. You do you.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja precis. Det verkar onekligen vara ganska rörigt med termer och tekniker hit och dit, tänkte bara att det ingick i FSR. Tack för ett väldigt bra förtydligande! Får väl se när FSR 3 kommer till Starfield och Cyberpunk då.

Skrivet av redberg32:

Jaha! Tack för det utförliga svaret, mycket och bra information!

Tydligen lade AMD nu till AFMF-stöd även för RX 6000-serien och uppdaterade då sina release notes:

  • AMD Fluid Motion Frames (AFMF) Technical Preview – Boost FPS with frame generation technology for a smoother gaming experience.

    • AFMF adds frame generation technology to DirectX® 11 and 12 games on AMD Radeon™ RX 7000 (and now 6000!) Series Desktop Graphics Cards.

      • We are responding to the excitement from our community and are adding support for Radeon™ RX 6000 Series Desktop Graphics Cards.

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-23...

Permalänk
Medlem

Nu har Digital Foundry släppt en video om ämnet också. Verkar som att Hardware Unboxed inte var så fel ute eller överdrev speciellt mycket.

Känns inte riktigt färdigt när VRR m.m. inte funkar. Får hoppas att en uppdatering som fixar problemen dyker upp ganska omgående. Jag hade själv hoppats på att FSR 3 med frame generation skulle kunna göra så att man kan slå på ray tracing utan att hamna under 60fps (i 1440p) när man t.ex. sitter på ett 6800XT som jag gör. Sen så hoppas jag att när det väl funkar att det dyker upp i många spel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är intressant med testerna om detta, men.. allt bör ses med måtta i kritiken.
Det är helt nytt och vi har enbart två spel att testa i.
Hur bra det, hur användarvänligt det är och om vi kommer att använda det i lika stor utsträckning som DLSS lär vi inte veta fören om ett år ca. Och det lät hända en hel del i programmeringen på ett år.

Min största kritik för närvarande är att det inte är bra i låga fps som jag har förstått det.
Det är ju där det behövs.

Sen hade jag önskat att det vore så enkelt att vi helt sket i hur många fps vi får och helt blint går på känslan i spelet.
Det är trots allt få spel som hög fps påverkar spelvärlden. Dom som det gör det i är dåligt programmerade.
Jag kommer alltid envist att hävda att hög Hz på skärmen är viktigare än hög fps. Det är jag det. You do you.

Personligen tycker jag det är nice att en i framtiden kanske klarar sig med ett midrangekort för 144hz 1440p under längre tid tack vare fsr/dlss. De flesta 3070 o 6750xt o uppåt klarar ju leverera 60-90 fps med hyfsade inställningar ännu men med hjälp av fg kan de få den där 120+ fps fortfarande som för mig gör stor skillnad. Skönt att kunna spela 120+ fps med mirange och kunna hoppa varannan gen gpu nu när pandemipriserna är här för att stanna.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

När man ska använda sig utav v-sync, är det både i spelet samt i grafikkortets programvara detta skall aktiveras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

När man ska använda sig utav v-sync, är det både i spelet samt i grafikkortets programvara detta skall aktiveras?

Har för mig att det brukar vara endast i grafikkortets programvara och inte i spelet.

Permalänk
Medlem

Jag har noll koll på detta med FSR. Jag har ett RX 6700 10GB med FSR2, spelar i 1080. Hur kan jag dra nytta av detta? Måste jag spela i högre upplösning för att kunna använda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quling:

Jag har noll koll på detta med FSR. Jag har ett RX 6700 10GB med FSR2, spelar i 1080. Hur kan jag dra nytta av detta? Måste jag spela i högre upplösning för att kunna använda det?

Det finns flera typer av FSR. FSR 1 är spatial uppskalning, i FSR 2 och även FSR 3 är det temporal uppskalning, men alla funkar på i princip de flesta moderna kort, även från Nvidia och Intel, bara speltillverkaren lagt in det i spelet. Det funkar på ditt 6700 om det finns i spelet.

Eftersom uppskalning bygger på att rendera bilden i lägre upplösning, och sedan snabbare kunna "fuska" ihop en högre upplöst bild för att det ska ge högre fps än att rita hela bilden i högre upplösning från början, innebär det oftast mer eller mindre synbara artefakter, beroende på algoritmens val, och de är mer synliga i lägre upplösningar, och för temporala uppskalare speciellt i rörelse, antingen i spelet själv eller av spelarens rörelser då algoritmen i varierande grad får gissa vad den ska fylla ut pixlarna med när den inte har information från föregående bilder. Står man däremot stilla och inget rör sig i bilden kan kan bilden bli bättre, eftersom man får fler olika sampelpunkter över samma ursprungsbild, speciellt om spelet från början har dålig kantutjämning (AA) då den ersätter denna.

Jag själv vill helst varken använda FSR 2 eller DLSS 2 (Nvidias temporala uppskalare enbart för RTX-serien) i 1080p, då jag upplever att det försämrar bildkvaliteten, och då hellre kör native, alltså den ursprungliga upplösningen. Nu i senare spel har det dock dykt upp ett alternativ för FSR 2/3 att inte uppskala bilden men ändå använda algoritmen, t ex i Starfield, för att då dra nytta av fördelarna som den ändå har, men undvika flera av nackdelarna (samma som Nvidia kallar DLAA). Det ger en skarpare bild än spelets ursprungliga TAA (temporal AA) som gör spelet lite för mjukt och oskarpt, dock har "FSR 2 Native AA" ibland samma temporala "löpningar" som spelets TAA också har vid smala ljuskällor, som t ex syns på någon skylt i staden Neon (om du spelat spelet), tror iaf det är en artefakt, inte 100% säker.

Men prova gärna och se vad du själv tycker är bäst.

Lägger till en lista med spel som har eller kommer att få support (de första, äldre versionerna av FSR 2 är sämre än de nyare då mycket förbättrats, men det finns mer att göra): Latest AMD FSR 2 & 3 Supported Games List