Använder någon OLED+IPS skärm för att förhindra inbränning?
Jag har varit emot oled pgr av risken för inbränning. Jag tror att lösningen kan va att ha en oled 32 4k skärm att endast spela på och kolla film, samt en mindre 24 Ips för allt annat.
Är det någon annan här som kör den setupen? Tipsa gärna om en bra 32 4k oled gamingskärm som är platt. Jag har kollat på dell/alienware men dom är böjda.
PG32UCDP finns på "rea" nu ser jag, kanon nöjd med min än så länge.
Inte ett spår av inbränningar än så länge (eller "image retention" som branschen envisas med att kalla det för att nånting med "Burn" låter så illa.).
Kör "pixel cleaning" manuellt en gång om dagen typ (när skärmen rekar att man ska göra det), plus att skärmen gör det automagiskt ibland när datorn är avslagen.
Köpte PG32UCDP istället för PG32UCDM (det var samma pris typ) för att jag inte vill ha en lila bild.
Det enda negativa hittills är ju att den medföljande skärmfoten är katastrofalt dålig, mer en designsak än nånting som skall fylla en funktion.
Men det löstes med ett billigt deltaco alternativ.
Skärmen har inte heller ett VESA fäste utan förlitar sig på en adapter som bygger typ 4 CM helt i onödan.
Ser inte poängen med att köpa en bra skärm och sedan inte använda den
OLED som bildskärm till dator har varit ute i flera år nu. Jag har ännu inte sett rapporter om förstörda och inbrända skärmar i stora mängder som pekar på att detta utgör det problem som alla är så rädda för. Vad som finns är mängder av anekdoter och tester samt förstås youtubern som bränner in sin skärm bara för sakens – och tittsiffrornas skull.
Blandad användning är också ett ideal för att minska risken. Ska man bara köra WoW 16 timmar om dygnet är nog IPS:en det bättre valet ur den synpunkten.