Satsar på högtemperaturelektrolys
"Tillsammans med investeringar från projektets industripartner har man 15 miljoner pund, motsvarande drygt 200 miljoner kronor, att plöja ner i anläggningen. Planen är att använda högtemperaturelektrolys ( SOEC, Solid Oxide Electrolyser Cell).
När vattenånga tillförs katoden så bildas vätgas och oxidjoner. De senare transporteras genom elektrolyten och bildar syrgas samt elektroner när de reagerar med anoden. Fördelen med SOEC är en högre verkningsgrad. Processen körs på höga temperaturer, på upp till tusen grader."
Källa https://www.nyteknik.se/energi/satsningen-vatgas-fran-karnkra...
Det var den här processen jag försökte framföra tidigare i tråden.
Då har vi samsyn
Det känns som att det skulle kosta relativt lite att exempelvis ersätta oljekraftverket vi kör som reglerkraft i nuläget med en vätgaslösning. Det vore en grym pilot som skulle lära oss mycket.
Det är en bra poäng men om vi räknar elektrolys på lägsta 60% och bränsleceller på 60% så har vi kvar 36%, vilket enligt den grafen vi utgår från fortfarande innebär att lösningen är billigare än kärnkraft.
Sedan är det ju mer komplext än så eftersom stora elkonsumenter skulle kunna använda gasens värme direkt, med högre effektivitet. Det är ju det SSAB har som pilot nu exempelvis.
På plus-sidan har vi också att elen som produceras på detta sättet inte kommer behöva transporteras över halva landet från ett stort centralt kraftverk. Snittförlusten i elöverföring från norrland till mellansverige är enligt uppgift ca 10%.
Jag måste också påminna om att tanken att vi skall ersätta all elproduktion i sverige med en enda ny variant är ett extremt exempel. Om vi bygger sol och gaslagring för 10TWh så har vi baskraft motsvarande finlands OL3, det torde hjälpa rätt bra många vintrar framöver. Kanske är batterier billigare än gaslagring när vi kollar på det nästa gång.
Nya ideer skall förstås ifrågasättas grundligt men förr eller senare måste man ju också öppna för möjligheten att det nya faktiskt är bättre än det gamla. Annars argumenterar man känslomässigt. Kärnkraft är inget man skall känna nostalgi för.
Eller så använder man kärnkraften till att göra vätgas och syntetbränslen och gör CO2 kretsloppet slutet.
"Ta det lungt jag är dyslektiker"