Skrivet av pine-orange:
Är det ett problem menar du? Jag ser inte riktigt problemet, marknaden är ganska duktig på att skala upp tillgången när det uppstår ett underskott.
Det är den, en av de vanligaste metoderna "marknaden" har för att hantera brist är att höja priset.
Även här är olja ett väldigt bra exempel. Hur många gånger och hur länge har vi hört "peak oil" och att det är 30-40 år kvar i nuvarande takt? Dels hittar man lite nya fyndigheter, men en väldigt stor bidragande orsak till att det kommer till är att allt eftersom priset ökar blir nya former ekonomiskt gångbara. Venezuela och Kanada gick från att ha rätt små reserver till att vara #1 och #3 när priset blev högt nog att tillåta utvinning ur oljesand.
Men finns en fundamental skillnad mot koppar, om vi ska följa planen för "grön omställning" kommer vi rätt snart ha ett årsbehov som skulle avverka dagens kända reserv på några få år, inte 30-40 år.
Skrivet av pine-orange:
På rak arm kan jag inte komma på någon form av nyetablering som inte har avtagande avkastning. Vad tänker du på?
Ett exempel är CPUer, under väldig många år från dessa begynnelse gick det snabbare att få ned tillverkningskostnad än vad komplexiteten och pris mot kund. Olja och t.ex. koppar är andra, avkastningarna har snarare ökat ju mer beroende vi blivit av dessa.
Just i fallet vindkraft är vi ännu inte helt på slutet av S-kurvan, men det verkar ändå som att man kanske är mer i sluttampen än vad många räknat med. Visst har alla känt av kärvare tider nu, men bortsett från byggsektorn är det få som riktigt verkar drabbats lika illa som just vindkraft-industrin
"At least eight multinational companies in three states have quietly started to back out of wind contracts, or ask to renegotiate deals in ways that will pass more costs to consumers. Beyond Shell (ticker: SHEL), they include BP (BP), Denmark’s Orsted (DNNGY), Norway’s Equinor (EQNR), Spain’s Iberdrola (IBDRY), Portugal’s Energias de Portugal (EDPFY), and France’s Engie (ENGIY) and state-owned Electricite de France. "
Vattenfall har också ett projekt som de inte lägre ser någon lönsamhet i om inte de kan få bättre betalt
"The project won a contract-for-difference (CfD) in a British auction last year, guaranteeing a minimum price of 37.35 pounds per megawatt hour (MWh) in 2012 prices for the electricity produced, which equates to around 45 pounds/MWh today.
Helene Bistrom, Vattenfall's wind business head, said the incentives offered no longer reflected the current market conditions.
"It simply doesn't make sense to continue with this project," she said during a results presentation."
Man har inte heller nått gränsen <$100 per kWh EV-batteri, tvärtom ökade priset räknat per kWh-kapacitet senaste året. Det trots en rätt rejäl ökning av LFP-batterier från NMC-batterier, den förra är en billigare teknik.
Även detta är något där prognoserna är att vi är på slutet av S-kurvan, det har varit en brant minskning av tillverkningspriset under lång tid men prognosen var tidigare en betydligt långsammare minskning kommande 10 åren.
Men här undrar jag om någon tittat på den "större bilden" och funderat på hur olika sektorer påverkar varandra. "Elektrifiering" är ju något vi planerar över massor med saker, väldigt mycket av "ny teknik" är väsentligt mer hungrig på vissa specifika mineraler (jämfört med t.ex. kärnkraft, gaskraft, kolkraft etc).
"Elektrifiering" går dock långt utanför enbart elproduktion, så gissar att det vindkraftindustrin nu verkar se kommer hända inom andra sektorer. Om det blir så att priset på vissa kritiska mineraler blir rejäl flaskhals och marknaden "fixar" det med rejält höjda priser lär inte så många av dagens beräkningar kring vad som är billigaste på något sätt vara relevanta.
Skrivet av pine-orange:
Jag syftade på lagstiftningen som bestäms på EU nivå, det är en nödvändig förutsättning för stödtjänsterna.
Nu hela det här spåret ett sidospår där jag sa att jag inte läst det du skrev tillräckligt noga.
Men ändå, det jag hittade kring detta är att EU mycket riktigt har regler vi måste förhålla oss till kring försäljning av el, det ska vara fri konkurrens.
Stödtjänster regleras däremot av svenska ellagen. Är i praktiken Svenska kraftnät som styr sakerna här, är de som bestämmer vilka som får vara med att buda på systemtjänsterna, är de som bestämmer vem som kopplas bort i lägen med effektbrist och som blivit aktuellt nu, är också de som bestämmer vem som inte får leverera ström till nätet om överskottet blir ohanterbart.
Stödtjänster kan inte ha fri konkurrens (utöver att budgivningen som det är ordnat i Sverige har fri konkurrens, men det är ju våra regler och vi har skillnader i t.ex. hantering av budgivning för FCR tjänster jämfört med andra länder inom EU) då det rent fysiskt är en lokal angelägenhet (mer lokal än "Sverige").
Ser inte några lagliga hinder för Svenska kraftnät att helt skita i stabiliteten och låta det bli brown-outs, EU har inte med just det att göra. Däremot är vi fortfarande skyldiga att delta i export/import av el (men vi skulle rent tekniskt inte kunna exportera speciellt mycket om systemet vore i total obalans).