Microsoft vill driva datacenter med kärnkraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är en slutsats du tar baserat på något jag aldrig sagt, och återigen handlar det om att man ser världen helt svart/vit där man ställer energislag, människor eller vad det nu kan vara mot varandra. Energisystemet är inte designat på ett sådant vis, vilket du är lika medveten om som jag. Tvärtom så är jag på det hela klara med att vi inte ska avveckla mer kärnkraft i dagsläget. Men det jag har sagt, gång efter annan trots att det verkar missförstås, är att ingen kommer vilja satsa på ny eller mer kärnkraft i Sverige. Det finns inget behov för den investeringen vare sig ekonomiskt eller ur ett välfärdsperspektiv (läs stabil el 24/7 365). Vidare säger jag att kärnkraftens roll idag är mindre än den var tidigare och till stor del handlar om att stabilisera elnätet. Slutligen säger jag att satsningen framåt är genom cirkulära energislag.

Men hur man får det till att vi ska ersätta och avveckla redan existerande kärnkraft förstår jag inte och personligen känner jag faktiskt ingen miljömupp själv som är av den åsikten heller.

Som jag la till i mitt inlägg innan du postade; det blir samma effekt som att inte bygga ny kärnkraft och bara fortsätta bygga vindkraft.

Det finns en gräns för hur mycket vind som kan byggas kontra bas- och reglerbart. Den gränsen är nådd nu som vi påpekat i denna tråden flera gånger. Man kan inte stirra sig blint på billigaste kilowatttimmen utan man måste se hela systemkostnaden. Om elnätet fungerade som det ska, varför hade vi 57 miljarder kr i elstöd förra året och uppe i 14 miljarder i år. Det är mer än vad Finland betalade för OL3.

Du undrar kärnkraft ska finansieras, där har du svaret.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Som jag la till i mitt inlägg innan du postade; det blir samma effekt som att inte bygga ny kärnkraft och bara fortsätta bygga vindkraft.

Det finns en gräns för hur mycket vind som kan byggas kontra bas- och reglerbart. Den gränsen är nådd nu som vi påpekat i denna tråden flera gånger. Man kan inte stirra sig blint på billigaste kilowatttimmen utan man måste se hela systemkostnaden. Om elnätet fungerade som det ska, varför hade vi 57 miljarder kr i elstöd förra året och uppe i 14 miljarder i år. Det är mer än vad Finland betalade för OL3.

Du undrar kärnkraft ska finansieras, där har du svaret.

Nu får du faktiskt ge dig i dina falsarier.
Om kärnkraften idag går på cirka 40% av sin kapacitet och står för cirka 20-25% av den totala produktionen och klarar av att balansera elnätet - då är det väl ganska uppenbart att det du påstår inte stämmer och att det finns en god marginal? Den nivå av kärnkraft som krävs för att balansen ska riskeras att rubba är fortfarande långt borta. Vill minnas att man pratar om cirka 15% av maximal kapacitet hos kärnkraften innan man börjar nå en riskzon. Det "ni" har påpekat är helt enkelt fel.

Elstödet betalas ut för att Sverige har upplevt effekten av tre saker:

• Fallerande kärnkraft i Frankrike

• Ryssland höjde först gaspriserna för att sedan strypa tillförseln som en reaktion på de sanktionspaket EU utfärdade

• EU fyllde först på gaslagren för 2023 och sedan 2024 för att minska beroende av Ryssland

För övrigt kostade OL3 norr om 100 miljarder. Möjligen drog man över budget med 70 miljarder, men det gör det inte bättre.
Elstödet har också betalats ut för att den prishöjning som skedde inte var marknadsmässig (på grund av ovan anledningar) och många såg en ökning på flera hundra procent. Fortfarande så var i många fall de svenska högsta priserna lägre än vissa länders vanliga priser. Det är väl bara bra att vi har ett sådant system där ett sånt här stöd finns.

Här är snittpriserna för 2022 och 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Fast det är inte hypotetiska teknologier som tidsmaskiner, det är processer som genomförts i labb. Hittar man paralleller till andra processer, material och metoder som används i andra industrier så kan man komma väldigt nära den faktiska kostnaden.
Tittar man på enorma volymer av vad vilken teknologi som helst så närmar sig kostnaden vad råvarorna kostar.

Och nu har Japan byggt en pilotanläggning som jag visade i mitt förra inlägg och siffrorna ligger kvar runt $2-3/kg för en kommersiell anläggning.

Jag menade hypotetiska kostnadssiffror, inte teknologi men jag är medveten om att mitt användande av hypotetisk batteriteknologi gör det svårt att veta vad jag menade. Det jag menade med hypotetisk batteriteknologi här är att någon forskargrupp kanske har lyckats ta fram en ny fungerade batterikemi i labbet men den är inte kommersiell än. Baserat på det så är det inte helt ovanligt att göra kostnadsuppskattningar och de betraktar jag också som hypotetiska.

De har kunnat kvantifiera och verifiera felkälla 1 och 3an (tid) har uppdaterats, nu återstår 2an. Jag tycker fortfarande att din tro på siffrorna var optimistisk med tanke på felkällorna och att du borde ha betraktat dem som hypotetiska utifrån den information du gav, nu säger du att JAEA nyligen sa <$3/kg kring 2030 och det kan jag inte argumentera emot förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Nu får du faktiskt ge dig i dina falsarier.
Om kärnkraften idag går på cirka 40% av sin kapacitet och står för cirka 20-25% av den totala produktionen och klarar av att balansera elnätet - då är det väl ganska uppenbart att det du påstår inte stämmer och att det finns en god marginal? Den nivå av kärnkraft som krävs för att balansen ska riskeras att rubba är fortfarande långt borta. Vill minnas att man pratar om cirka 15% av maximal kapacitet hos kärnkraften innan man börjar nå en riskzon. Det "ni" har påpekat är helt enkelt fel.

Elstödet betalas ut för att Sverige har upplevt effekten av tre saker:

• Fallerande kärnkraft i Frankrike

• Ryssland höjde först gaspriserna för att sedan strypa tillförseln som en reaktion på de sanktionspaket EU utfärdade

• EU fyllde först på gaslagren för 2023 och sedan 2024 för att minska beroende av Ryssland

För övrigt kostade OL3 norr om 100 miljarder. Möjligen drog man över budget med 70 miljarder, men det gör det inte bättre.
Elstödet har också betalats ut för att den prishöjning som skedde inte var marknadsmässig (på grund av ovan anledningar) och många såg en ökning på flera hundra procent. Fortfarande så var i många fall de svenska högsta priserna lägre än vissa länders vanliga priser. Det är väl bara bra att vi har ett sådant system där ett sånt här stöd finns.

<Uppladdad bildlänk>

Det är den varmaste september på länge, elbehovet är lågt och vattenmagasinen är fulla, vattenkraften kan typ själv stå för elbehovet för september. Men om det hade varit en kall vindstilla januarinatt när vi behöver 25GW med bara 13GW vattenkraft och 7GW kärnkraft?

OL3 kostade Finland 60 miljarder kr, om leverantören räknar bort sig är det inte Finlands problem.

Som sagt, 12-14 miljarder i elstöd detta året som inte är slut än, när det är normala förhållanden.
Fransk kärnkraft är fixad, Tyska gaslagerna är fyllda.
Det beräknas landa på 29 miljarder för hela året.

29 miljarder i 3.5 år så har du en 1600MW OL3 reaktor för 100 miljarder betald.
Totala års-produktionskostnaderna för de 4 nedlagda reaktorerna Oskarshamn 1-2 och Ringhals 1-2 är typ 8 miljarder kr.
Elstödet på 29 miljarder kr i år kan alltså driva våra 4 reaktorer @2900MW i 3.5 år.
Hade vi så här mycket elstöd innan reaktorerna lades ner?

Det är exakt så här marknaden är tänkt att fungera och varför Sverige delades upp i 4 elområden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vad pratar du om nu? Ta bort *valfritt energislag* så exporterar vi inte så mycket. Kom igen nu. Hittepå-scenarion för att stärka din redan svaga argumentation hjälper inte.
Tror du på fullaste allvar att Sverige ska vara självförsörjande? Ska det satsas x miljarder på att täcka upp 50-200h?

Säger en som inte förstår elnät. För om du gjorde det så hade du inte skrivit så. Vad kostar en brownout samhället? Det är bara U-länder som har roterande frånkoppling. Trevligt.

Det här påminner om en tes kring konflikten mellan ekonomer och ingenjörer. Vi ingenjörer lever i verkligheten, medan ekonomen tror att ALLT löses med pengar. Vad hade Finland gjort om vi plötsligt fick ett fel i överföringskabeln mellan Sverige och Finland i norr. Vi bokstavligen höll Finland under armarna när ryssarna ströp sina kablar till Finland medan de provade in OL3. Dina argument blir mer och mer ju mer du skriver och det håller inte i ett forum med mängder av tekniskt kompetenta medlemmar.

Permalänk

Satsar på högtemperaturelektrolys
"Tillsammans med investeringar från projektets industripartner har man 15 miljoner pund, motsvarande drygt 200 miljoner kronor, att plöja ner i anläggningen. Planen är att använda högtemperaturelektrolys ( SOEC, Solid Oxide Electrolyser Cell).

När vattenånga tillförs katoden så bildas vätgas och oxidjoner. De senare transporteras genom elektrolyten och bildar syrgas samt elektroner när de reagerar med anoden. Fördelen med SOEC är en högre verkningsgrad. Processen körs på höga temperaturer, på upp till tusen grader."

Källa https://www.nyteknik.se/energi/satsningen-vatgas-fran-karnkra...

Det var den här processen jag försökte framföra tidigare i tråden.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Det är den varmaste september på länge, elbehovet är lågt och vattenmagasinen är fulla, vattenkraften kan typ själv stå för elbehovet för september. Men om det hade varit en kall vindstilla januarinatt när vi behöver 25GW med bara 13GW vattenkraft och 7GW kärnkraft?

OL3 kostade Finland 60 miljarder kr, om leverantören räknar bort sig är det inte Finlands problem.

Som sagt, 12-14 miljarder i elstöd detta året som inte är slut än, när det är normala förhållanden.
Fransk kärnkraft är fixad, Tyska gaslagerna är fyllda.
Det beräknas landa på 29 miljarder för hela året.

29 miljarder i 3.5 år så har du en 1600MW OL3 reaktor för 100 miljarder betald.
Totala års-produktionskostnaderna för de 4 nedlagda reaktorerna Oskarshamn 1-2 och Ringhals 1-2 är typ 8 miljarder kr.
Elstödet på 29 miljarder kr i år kan alltså driva våra 4 reaktorer @2900MW i 3.5 år.
Hade vi så här mycket elstöd innan reaktorerna lades ner?

Det är exakt så här marknaden är tänkt att fungera och varför Sverige delades upp i 4 elområden.

Jaså? Jag har bara läst €10-12b lite här och var.

Javisst, och det är också en del av planeringen i systemet att just nu behövs inte kärnkraften annat än för att stabilisera. Hur svårt är detta att ta in? Och när hade vi senast en kall vinter? 1988? Poängen är att vi inte har det längre. Att du sitter och hittar på fler och fler scenarion som "kanske" uppstår hjälper inte. Sannolikheten blir bara mindre och mindre för varje dag som går.

Du förstår att elstödet är retroaktivt? Varför skulle det vara några elstöd framåt? Och du förstår fortfarande inte varför det blev elstöd och tror att det har med kärnkraftens frånvaro att göra? Lägger upp den här igen samt utgår från att du redan vet att Sverige blev EUs största exportör av el för samma period som elstödet gäller.

Skrivet av slipbit:

Säger en som inte förstår elnät. För om du gjorde det så hade du inte skrivit så. Vad kostar en brownout samhället? Det är bara U-länder som har roterande frånkoppling. Trevligt.

Det här påminner om en tes kring konflikten mellan ekonomer och ingenjörer. Vi ingenjörer lever i verkligheten, medan ekonomen tror att ALLT löses med pengar. Vad hade Finland gjort om vi plötsligt fick ett fel i överföringskabeln mellan Sverige och Finland i norr. Vi bokstavligen höll Finland under armarna när ryssarna ströp sina kablar till Finland medan de provade in OL3. Dina argument blir mer och mer ju mer du skriver och det håller inte i ett forum med mängder av tekniskt kompetenta medlemmar.

Och hur många brownouts har "samhället" haft?
Kul att läsa att ingenjörer lever i verkligheten Då har man en bra skruvad verklighetsbild om man tror det. De ingenjörer jag har säger med god självinsikt att de är enkla människor som kopplar A till B och B till C. En del säger att de gillar att bygga och sätta ihop saker, men avsäger sig gladeligen från att implementera det så att det passar ihop med alla andra aspekter i världen. Det är där jag befinner mig.

Vad hade man gjort om någon plötsligt spränger två gasledningar i Östersjön? Den så kallade "tekniska kompetensen" är något man tar in vid behov och sedan tar bort när man inte längre har behovet. Att säga att det finns teknisk kompetens här stämmer säkert, men det vare sig märks eller går att koppla till den riktiga verklighetens implementation. Hade det varit verkligheten du representerat hade världen satsat på kärnkraft. Så är inte fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Javisst, och det är också en del av planeringen i systemet att just nu behövs inte kärnkraften annat än för att stabilisera. Hur svårt är detta att ta in? Och när hade vi senast en kall vinter? 1988? Poängen är att vi inte har det längre. Att du sitter och hittar på fler och fler scenarion som "kanske" uppstår hjälper inte. Sannolikheten blir bara mindre och mindre för varje dag som går.

Du förstår att elstödet är retroaktivt? Varför skulle det vara några elstöd framåt? Och du förstår fortfarande inte varför det blev elstöd och tror att det har med kärnkraftens frånvaro att göra? Lägger upp den här igen samt utgår från att du redan vet att Sverige blev EUs största exportör av el för samma period som elstödet gäller.

<Uppladdad bildlänk>

Kul att läsa att ingenjörer lever i verkligheten Då har man en bra skruvad verklighetsbild om man tror det. De ingenjörer jag har säger med god självinsikt att de är enkla människor som kopplar A till B och B till C. En del säger att de gillar att bygga och sätta ihop saker, men avsäger sig gladeligen från att implementera det så att det passar ihop med alla andra aspekter i världen. Det är där jag befinner mig.

Vad hade man gjort om någon plötsligt spränger två gasledningar i Östersjön? Den så kallade "tekniska kompetensen" är något man tar in vid behov och sedan tar bort när man inte längre har behovet. Att säga att det finns teknisk kompetens här stämmer säkert, men det vare sig märks eller går att koppla till den riktiga verklighetens implementation. Hade det varit verkligheten du representerat hade världen satsat på kärnkraft. Så är inte fallet.

Vi kan hålla på såhär tills moderatorerna låser tråden. Så mycket ordbajseriutan innehåll har jag sällan sett på Sweclockers. Semantik i all ära. Elnätet är robust för att man lät elkraftingenjörer bygga och konstruera. Man lät inte ekonomerna bestämma. Du ska vara glad att trots år av misshandel av elsystemet samt det eftersatta arbetet med att bygga nytt stamnät har lett oss till detta. Det är dags att du namnger din organisation och dina ingenjörer som uppenbarligen vet mer än vi vet enligt dig. Kom igen nu. annars förblir det ordbajseri i det oändliga.

Du har ju missat att marknaden anpassar sig. Premierar man intermittent kraft utan att prissätta på ett korrekt sätt så går ju alla på det. Folk vill ju inte ha vindkraft. Det ser du ju överallt. Hur ser man att elnätet har försämrats? Man kan mäta det i kategorin ”stödtjänster”. Sen får du ju inte glömma att de här nya elmätarna som installerats kan slås ifrån via fjärr och man undviker ju brownout och då kopplar man ifrån lasten när reglerkraften inte räcker till.

På tal om problemen med intermittent kraftproduktion. Danskarna har ju parasiterat på vår baskraft. Så fort vinden inte blåser i Danmark så är värmekraftverk , alltså kol/olja/gas. Trevligt.

https://www.tn.se/naringsliv/32092/sa-sprider-sig-tysk-elkris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vi kan hålla på såhär tills moderatorerna låser tråden. Så mycket ordbajseriutan innehåll har jag sällan sett på Sweclockers. Semantik i all ära. Elnätet är robust för att man lät elkraftingenjörer bygga och konstruera. Man lät inte ekonomerna bestämma. Du ska vara glad att trots år av misshandel av elsystemet samt det eftersatta arbetet med att bygga nytt stamnät har lett oss till detta. Det är dags att du namnger din organisation och dina ingenjörer som uppenbarligen vet mer än vi vet enligt dig. Kom igen nu. annars förblir det ordbajseri i det oändliga.

Du har ju missat att marknaden anpassar sig. Premierar man intermittent kraft utan att prissätta på ett korrekt sätt så går ju alla på det. Folk vill ju inte ha vindkraft. Det ser du ju överallt. Hur ser man att elnätet har försämrats? Man kan mäta det i kategorin ”stödtjänster”. Sen får du ju inte glömma att de här nya elmätarna som installerats kan slås ifrån via fjärr och man undviker ju brownout och då kopplar man ifrån lasten när reglerkraften inte räcker till.

På tal om problemen med intermittent kraftproduktion. Danskarna har ju parasiterat på vår baskraft. Så fort vinden inte blåser i Danmark så är värmekraftverk , alltså kol/olja/gas. Trevligt.

https://www.tn.se/naringsliv/32092/sa-sprider-sig-tysk-elkris...

Och allt detta pga. att Tyskland bestämde sig för att stänga ned kärnkraften och helt förlita sig på gas från öst samt på fossila alternativ. Vilket är ganska ironiskt med tanke på att de största förespråkarna för detta var "Die Grünen" (motsvarighet till MP i Tyskland) och nu riskerar man att förstöra för alla för att man tvingas göra en extremartad omvändning när det kommer till energiproduktion. Det är nästan som folk inte insåg att en omvändning mot grönare alternativ kräver enormt mycket mer energi än att fortsätta som man gjort.

Och man är glad att Sverige, trots försök, inte avvecklat kärnkraften till den grad som Tyskland gjort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av 0cool:

I teorin kan de förstås men inte i praktiken. Det går knappt att få godkänt ett kraftverk ens när de är till för samhällsnyttan, så det är liten chans att det kommer godkännas för att driva ett enskilt företags behov.

Sedan kommer ju inte styrelsen fatta beslut som är mindre lönsamma än andra beslut heller, så i praktiken kan de inte bygga kärnkraft.

Jag tror att OL3 sattes igång och rullade på eftersom ingen funderade på vad som hände med sol under tiden det pågick. Kostnaden sjönk 90% på 10 år för solpaneler under den perioden.
Frågan är om man ens hade byggt OL3 om man vetat det, man valde ju att hoppa av OL4 trots att den faktiskt var godkänd också, vilket är konstigt om man tror att det är en vinstmaskin.

OL4 skulle byggas av Rosatom, men det blev inte så populärt efter någon startade ett litet krig. Hade inte med lönsamhet att göra mao.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pine-orange:

Är det ett problem menar du? Jag ser inte riktigt problemet, marknaden är ganska duktig på att skala upp tillgången när det uppstår ett underskott.

Det är den, en av de vanligaste metoderna "marknaden" har för att hantera brist är att höja priset.

Även här är olja ett väldigt bra exempel. Hur många gånger och hur länge har vi hört "peak oil" och att det är 30-40 år kvar i nuvarande takt? Dels hittar man lite nya fyndigheter, men en väldigt stor bidragande orsak till att det kommer till är att allt eftersom priset ökar blir nya former ekonomiskt gångbara. Venezuela och Kanada gick från att ha rätt små reserver till att vara #1 och #3 när priset blev högt nog att tillåta utvinning ur oljesand.

Men finns en fundamental skillnad mot koppar, om vi ska följa planen för "grön omställning" kommer vi rätt snart ha ett årsbehov som skulle avverka dagens kända reserv på några få år, inte 30-40 år.

Skrivet av pine-orange:

På rak arm kan jag inte komma på någon form av nyetablering som inte har avtagande avkastning. Vad tänker du på?

Ett exempel är CPUer, under väldig många år från dessa begynnelse gick det snabbare att få ned tillverkningskostnad än vad komplexiteten och pris mot kund. Olja och t.ex. koppar är andra, avkastningarna har snarare ökat ju mer beroende vi blivit av dessa.

Just i fallet vindkraft är vi ännu inte helt på slutet av S-kurvan, men det verkar ändå som att man kanske är mer i sluttampen än vad många räknat med. Visst har alla känt av kärvare tider nu, men bortsett från byggsektorn är det få som riktigt verkar drabbats lika illa som just vindkraft-industrin

"At least eight multinational companies in three states have quietly started to back out of wind contracts, or ask to renegotiate deals in ways that will pass more costs to consumers. Beyond Shell (ticker: SHEL), they include BP (BP), Denmark’s Orsted (DNNGY), Norway’s Equinor (EQNR), Spain’s Iberdrola (IBDRY), Portugal’s Energias de Portugal (EDPFY), and France’s Engie (ENGIY) and state-owned Electricite de France. "

Vattenfall har också ett projekt som de inte lägre ser någon lönsamhet i om inte de kan få bättre betalt

"The project won a contract-for-difference (CfD) in a British auction last year, guaranteeing a minimum price of 37.35 pounds per megawatt hour (MWh) in 2012 prices for the electricity produced, which equates to around 45 pounds/MWh today.

Helene Bistrom, Vattenfall's wind business head, said the incentives offered no longer reflected the current market conditions.

"It simply doesn't make sense to continue with this project," she said during a results presentation."

Man har inte heller nått gränsen <$100 per kWh EV-batteri, tvärtom ökade priset räknat per kWh-kapacitet senaste året. Det trots en rätt rejäl ökning av LFP-batterier från NMC-batterier, den förra är en billigare teknik.

Även detta är något där prognoserna är att vi är på slutet av S-kurvan, det har varit en brant minskning av tillverkningspriset under lång tid men prognosen var tidigare en betydligt långsammare minskning kommande 10 åren.

Men här undrar jag om någon tittat på den "större bilden" och funderat på hur olika sektorer påverkar varandra. "Elektrifiering" är ju något vi planerar över massor med saker, väldigt mycket av "ny teknik" är väsentligt mer hungrig på vissa specifika mineraler (jämfört med t.ex. kärnkraft, gaskraft, kolkraft etc).

"Elektrifiering" går dock långt utanför enbart elproduktion, så gissar att det vindkraftindustrin nu verkar se kommer hända inom andra sektorer. Om det blir så att priset på vissa kritiska mineraler blir rejäl flaskhals och marknaden "fixar" det med rejält höjda priser lär inte så många av dagens beräkningar kring vad som är billigaste på något sätt vara relevanta.

Skrivet av pine-orange:

Jag syftade på lagstiftningen som bestäms på EU nivå, det är en nödvändig förutsättning för stödtjänsterna.

Nu hela det här spåret ett sidospår där jag sa att jag inte läst det du skrev tillräckligt noga.

Men ändå, det jag hittade kring detta är att EU mycket riktigt har regler vi måste förhålla oss till kring försäljning av el, det ska vara fri konkurrens.

Stödtjänster regleras däremot av svenska ellagen. Är i praktiken Svenska kraftnät som styr sakerna här, är de som bestämmer vilka som får vara med att buda på systemtjänsterna, är de som bestämmer vem som kopplas bort i lägen med effektbrist och som blivit aktuellt nu, är också de som bestämmer vem som inte får leverera ström till nätet om överskottet blir ohanterbart.

Stödtjänster kan inte ha fri konkurrens (utöver att budgivningen som det är ordnat i Sverige har fri konkurrens, men det är ju våra regler och vi har skillnader i t.ex. hantering av budgivning för FCR tjänster jämfört med andra länder inom EU) då det rent fysiskt är en lokal angelägenhet (mer lokal än "Sverige").

Ser inte några lagliga hinder för Svenska kraftnät att helt skita i stabiliteten och låta det bli brown-outs, EU har inte med just det att göra. Däremot är vi fortfarande skyldiga att delta i export/import av el (men vi skulle rent tekniskt inte kunna exportera speciellt mycket om systemet vore i total obalans).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MsSmith:

Fortfarande så var i många fall de svenska högsta priserna lägre än vissa länders vanliga priser. Det är väl bara bra att vi har ett sådant system där ett sånt här stöd finns.

<Uppladdad bildlänk>

Nu kanske det finns något "kreativt" sätt att definiera priserna så Sverige får EUs lägsta priser, men enligt Eurostat är Sverige rätt exakt på genomsnittet sett till pris mot slutkund.

Sverige är betydligt billigare i kategorin "non-houshold consumers", men även där finns det andra som är billigare. Bl.a. länder som Finland och Frankrike, trots deras ohemult dyra kärnkraft.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

OL4 skulle byggas av Rosatom, men det blev inte så populärt efter någon startade ett litet krig. Hade inte med lönsamhet att göra mao.

OL4 avbröts i 2015 och den officiella anledningen var att OL3 blev så försenat. Du tänker kanske på Hanhikivi?

Den här översikten är lite intressant. Säger inte att den garanterat stämmer, men OM den stämmer så innebär det att sol passerade kärnkraft i pris per MWh strax efter 2015 och trenden var extremt fallande. Kanske var det någon i Finland som uppmärksammade det när de valde att inte gå vidare med OL4?

Bilden förklarar ju rätt bra varför det finns så många som är säkra på att sol inte är lönsamt. Om man "läste på" om ämnet innan ca 2015 och inte tänkte på trenden så hade man siffrorna på sin sida, men det har man inte i dag.

Intressant också att det enda kraftslaget som stiger i pris över tid är kärnkraft, vilket ju är i linje med Riksgäldens observationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

OL4 avbröts i 2015 och den officiella anledningen var att OL3 blev så försenat. Du tänker kanske på Hanhikivi?

Den här översikten är lite intressant. Säger inte att den garanterat stämmer, men OM den stämmer så innebär det att sol passerade kärnkraft i pris per MWh strax efter 2015 och trenden var extremt fallande. Kanske var det någon i Finland som uppmärksammade det när de valde att inte gå vidare med OL4?

https://www.wtsenergy.com/wp-content/uploads/2023/04/Price_Of_Electricity_1f0b024c5e.jpg

Bilden förklarar ju rätt bra varför det finns så många som är säkra på att sol inte är lönsamt. Om man "läste på" om ämnet innan ca 2015 och inte tänkte på trenden så hade man siffrorna på sin sida, men det har man inte i dag.

Intressant också att det enda kraftslaget som stiger i pris över tid är kärnkraft, vilket ju är i linje med Riksgäldens observationer.

Det finns en anledning inga nyare listor efter 2019 finns då koppar etc har ökat med 100% i pris, vilket är en huvuddel av priset av förnybart.

Sen har ju kärnkraft straffskatt, I skillnad mot resten..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

https://www.wtsenergy.com/wp-content/uploads/2023/04/Price_Of_Electricity_1f0b024c5e.jpg

Har själv gjort misstaget att utgå från att LCOE modellen kanske inte är perfekt, men ändå ger en bra bild av kostnader för en jämförelse. Det är fel!

"The levelized cost of electricity, or LCOE, is an often-misused measure of electricity generation costs. It is the average cost of producing a unit of electricity during a generating plant’s lifetime. Because of its simplicity and visual appeal, LCOE makes frequent appearances in the media. It is sometimes used to argue that investors or utilities should build more of the generation technology with the lowest LCOE. This approach misses a big part of the picture: the value side."

"However, picking electricity sources is not the same as choosing among brands of gasoline, as not all electricity is created equal. Electricity generated now provides a different value than electricity generated several hours from now because demand for electricity varies over time and electricity storage is expensive. "

Vad man kan använda LCOE till är att jämföra priset på produktsslag av "samma typ". D.v.s det går att ställa gas, olja, kol och kärnkraft mot varandra för de är väldigt snarlik i hur de fungerar mot elnätet.

Går även att ställa sol och vind mot varandra.

Att ställa LCOE för kärnkraft mot den mot sol är som att jämföra USD mot SEK och utgå från att X har samma värde.

Frågan jag skulle vilja ha svar på här är: finns det någon modell som faktiskt kan användas för att ställa "allt mot allt"? En sådan skulle vara rätt utmanade att göra, då t.ex. värdet av vind och sol beror på vad man har "i andra vågskålen" i form av möjligheter att reglera eller på annat sätt hantera variansen.

Har själv investerat i solkraft. Om det vore typ billigast av allt borde det vara en solklar vinstmaskin, men om de elpriser vi haft denna sommar skulle vara normalfallet har jag svårt att se hur någon skulle kunna tjäna igen pengarna på en någorlunda "normal" villainstallation (då har man ändå redan fått en del pengar från skattebetalarna). Med priset vi hade förra året hade det gått rätt snabbt att räkna hem investeringen, men förra året lär alla elproducenter tjänat massor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har själv gjort misstaget att utgå från att LCOE modellen kanske inte är perfekt,

Jovisst, "solen skiner inte på natten"-argumentet, men det spelar ingen roll i detta fallet - poängen var lutningen på prisutvecklingspilen och att många verkar helt ha missat innebörden av den. Vilket ju är att alla ekonomiska argument mot solkraft som stämde rätt bra vid tidpunkten då nvidias 1080 var det hetaste grafikkortet på marknaden slutade stämma strax efteråt, och i dag stämmer de inte alls.

När sol är så billigt som det är nu så blir det billigare än kärnkraft även om man lägger på kostnaden för lagring, och med lagring är det samma "typ" som kärnkraft, dvs energi som är tillgänglig även på vindstilla vinternätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jovisst, "solen skiner inte på natten"-argumentet, men det spelar ingen roll i detta fallet - poängen var lutningen på prisutvecklingspilen och att många verkar helt ha missat innebörden av den. Vilket ju är att alla ekonomiska argument mot solkraft som stämde rätt bra vid tidpunkten då nvidias 1080 var det hetaste grafikkortet på marknaden slutade stämma strax efteråt, och i dag stämmer de inte alls.

När sol är så billigt som det är nu så blir det billigare än kärnkraft även om man lägger på kostnaden för lagring, och med lagring är det samma "typ" som kärnkraft, dvs energi som är tillgänglig även på vindstilla vinternätter.

Problemet är ju att Sverige använder ungefär dubbelt så mycket el på vintern

På vintern genererar solkraft promillen av installerad effekt, och vindkraft långt under vad den gör på andra årstider

Du kan inte lagra hela Sveriges behov för en hel årstid

Man kan såklart göra så som UK gjort och bygga sin solkraft i Marocko. Det blir dock en väldigt lång kabel hit i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns en anledning inga nyare listor efter 2019 finns då koppar etc har ökat med 100% i pris, vilket är en huvuddel av priset av förnybart.

Priserna gick upp en stund i samband med leveransproblemen under pandemin men har fortsatt falla även i 2022 och är enligt uppgift "record low": https://arstechnica.com/science/2022/09/us-installs-record-so...

Tvärsom, den får subsidier. "Straffskatten" som du kallar det är inbetalningar för att kunna täcka upp kärnkraftens kostnader men de avgifterna som betalats in hittills räcker inte. Dessutom är ju operatörerna garanterade att staten tar alla riktigt stora utgifter vad som än händer.

Det du kallar straffskatt är notan för måltiden man redan har konsumerat så att säga, att kalla det straffskatt låter som en planerad springnota. "De övriga" betalar sina kostnader huvudsakeligen i förskott så de slipper med all rätt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Problemet är ju att Sverige använder ungefär dubbelt så mycket el på vintern

Det är onekligen ett problem för att kunna köra på ren solkraft utan lagring året om, därför måste vi bygga lagring.

Skrivet av medbor:

Du kan inte lagra hela Sveriges behov för en hel årstid

Tyskland har gaslager för 250 TWh naturgas vs Sveriges årsförbrukning av el på ~144TWh så det kan man ju. Men varför skulle men behöva så mycket?

Med ren vätgas behövs 3 gånger så mycket förvisso men det är då alltså för att täcka ett år då alla vattenkraftverk är uttorkade och inga vindar blåser och solen inte skiner ens på sommaren. Kanske har vi andra problem än elförsörjning det året...

Permalänk
Medlem

Lazard gör en ny version varje år. Googla Lazard LCOE 16.0 så hittar du siffror fram till förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vi ingenjörer lever i verkligheten,

Vissa ingenjörer bygger energilager, andra ingenjörer låtsas som att det inte går....;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är onekligen ett problem för att kunna köra på ren solkraft utan lagring året om, därför måste vi bygga lagring.

Tyskland har gaslager för 250 TWh naturgas vs Sveriges årsförbrukning av el på ~144TWh så det kan man ju. Men varför skulle men behöva så mycket?

Med ren vätgas behövs 3 gånger så mycket förvisso men det är då alltså för att täcka ett år då alla vattenkraftverk är uttorkade och inga vindar blåser och solen inte skiner ens på sommaren. Kanske har vi andra problem än elförsörjning det året...

Men hur billig skulle solkraften bli om den dessutom behöver producera 100TWh extra för att ladda upp ett 50TWh lager av vätgas? Och all infrastruktur det skulle innebära. Det blir inte i närheten av dess ’på pappret’-siffra som LCOE pekar på i alla fall, och det är precis det Yoshman menar

Solkraft spelar i en helt annan divison i Sverige och långt norrut på andra platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

<Uppladdad bildlänk>

Det är tur att det inte är du som sitter bakom spakarna på Svenska Kraftnät.
Det du säger är att vindkraften inte heller behövs, vattenkraften klarar allt.
Dom som är ansvariga tillskillnad mot dig gör allt dom kan för att elnätet inte ska kollapsa.
Det får inte hända brown eller rolling blackouts, ett modernt samhälle måste fungera till 100% 24/7, inte bara när det blåser eller solen skiner.

Jättefin graf på vindkraften som ersätter kärnkraften. Hur har det hjälpt samhället?

Du svarar inte heller på varför vi har budgeterat 29 miljarder i elstöd när allt funkar som det ska.
Hade vi diskussioner om att inte dammsuga när det inte blåser, elprisprognoser tas upp i samband med vädret på TV4 eller att många har svårt att betala elräkningen i december för 10/20/30-år sedan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men hur billig skulle solkraften bli om den dessutom behöver producera 100TWh extra för att ladda upp ett 50TWh lager av vätgas?

Vätgasproduktion har en verkningsgrad på 60-80% för den billigaste sortens elektrolysör, så räknar man med dubbelt så dyr så har man marginal. Om man antar att grafens priser stämmer så var kärnkraften redan för 4 år sedan över 3x dyrare än sol, och fördelen har ökat sedan dess.

Svaret på frågan måste ju rimligen bli att sol+vätgas dag är "mycket blligare" än kärnkraft. (Med förbehåll för att någon källa är fel eller att jag stirrat mig blind på något uppenbart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Vissa ingenjörer bygger energilager, andra ingenjörer låtsas som att det inte går....;-)

Energilagring hur då? Förklara.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Vätgasproduktion har en verkningsgrad på 60-80% för den billigaste sortens elektrolysör, så räknar man med dubbelt så dyr så har man marginal. Om man antar att grafens priser stämmer så var kärnkraften redan för 4 år sedan över 3x dyrare än sol, och fördelen har ökat sedan dess.

Svaret på frågan måste ju rimligen bli att sol+vätgas dag är "mycket blligare" än kärnkraft. (Med förbehåll för att någon källa är fel eller att jag stirrat mig blind på något uppenbart).

Som du skriver ovan kan man i grafen jämföra ett kraftslag med sig själv för att se dess relativa utveckling mot just sig själv.

Även om vi antar att grafens priser "stämmer" (det är bara en modell) så kan man ändå inte göra jämförelsen mellan de flesta kraftslag. Får rätta mig själv ovan, för lär i det kontextet inte ens gå att jämföra sol med vind då de har för stora skillnader i tillgänglighet och vilka systemtjänster de realistiskt kan erbjuda.

Sen tror jag personligen på storskalig hydrolys av vätgas, just för att det verkar vara en av få tekniskt rimliga sätt att utnyttja + hantera den stora variansen i effekt man kommer få med vind och vatten.

Vad jag kan se är man upp på 60-80 % effektivitet för elektrolys, men för att nå runt 80 % strecket krävs det mest avancerade vi har idag.

Men missar du inte en komponent i effektiviteten? I det läget har man gjort vätgas av el, poängen är ju att lagra för att sedan gör el igen.

Beroende på process i andra riktningen är effektiviteten 35-45 % (gasturbiner, går att nå ~60 % i lägen där man även använder spillvärmen det ökar inte elproduktion, den minskar faktiskt om man bara optimerar för maximal "energieffektivitet"), alt. om man kör bränsleceller ger de bästa teknikerna ~60 % (~75 % är teoretiskt max).

Och även här är det problematiskt att jämföra med andra saker rakt av, t.ex. med lagring av naturgas. Naturgas är väsentligt enklare att långtidslagra jämfört med vätgas, det då vätgasmolekylen är väldigt liten och p.g.a. det får man ett icke försumbart läckage.

Det forskas en hel del på alternativa sätt att lagra vätgas just för att komma runt den problematiken, men inget finns i nuläget i produktion vad jag vet.

Det skrivet: storskalig vätgasproduktion har ju andra fördelar, t.ex. vore det ur ett resursmixperspektiv långt bättre att bilar/lastbilar körde på vätgas i stället för batterier. En vätgasbil är i praktiken en "vanlig" ICE-bil, fast med nollutsläpp av CO2. En elbil är tyngre (orsakar väsentligt mer skador på vägarna) och kräver långt mer mineraler (6 gånger mer än en ICE i motsvarande storlek) och där det tyvärr är stort överlapp med mineraler som krävs i andra delar av klimatanpassningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som du skriver ovan kan man i grafen jämföra ett kraftslag med sig själv för att se dess relativa utveckling mot just sig själv.

Även om vi antar att grafens priser "stämmer" (det är bara en modell) så kan man ändå inte göra jämförelsen mellan de flesta kraftslag. Får rätta mig själv ovan, för lär i det kontextet inte ens gå att jämföra sol med vind då de har för stora skillnader i tillgänglighet och vilka systemtjänster de realistiskt kan erbjuda.

Sen tror jag personligen på storskalig hydrolys av vätgas, just för att det verkar vara en av få tekniskt rimliga sätt att utnyttja + hantera den stora variansen i effekt man kommer få med vind och vatten.

Vad jag kan se är man upp på 60-80 % effektivitet för elektrolys, men för att nå runt 80 % strecket krävs det mest avancerade vi har idag.

Men missar du inte en komponent i effektiviteten? I det läget har man gjort vätgas av el, poängen är ju att lagra för att sedan gör el igen.

Beroende på process i andra riktningen är effektiviteten 35-45 % (gasturbiner, går att nå ~60 % i lägen där man även använder spillvärmen det ökar inte elproduktion, den minskar faktiskt om man bara optimerar för maximal "energieffektivitet"), alt. om man kör bränsleceller ger de bästa teknikerna ~60 % (~75 % är teoretiskt max).

Och även här är det problematiskt att jämföra med andra saker rakt av, t.ex. med lagring av naturgas. Naturgas är väsentligt enklare att långtidslagra jämfört med vätgas, det då vätgasmolekylen är väldigt liten och p.g.a. det får man ett icke försumbart läckage.

Det forskas en hel del på alternativa sätt att lagra vätgas just för att komma runt den problematiken, men inget finns i nuläget i produktion vad jag vet.

Det skrivet: storskalig vätgasproduktion har ju andra fördelar, t.ex. vore det ur ett resursmixperspektiv långt bättre att bilar/lastbilar körde på vätgas i stället för batterier. En vätgasbil är i praktiken en "vanlig" ICE-bil, fast med nollutsläpp av CO2. En elbil är tyngre (orsakar väsentligt mer skador på vägarna) och kräver långt mer mineraler (6 gånger mer än en ICE i motsvarande storlek) och där det tyvärr är stort överlapp med mineraler som krävs i andra delar av klimatanpassningen.

Stora problemet jag ser med vätgasekonomin är att alla oljebolag kommer komma och mygla in deras fossila produkter överallt de kan. Kommer bli som en svart marknad och olika miljömässig ’renhet’

Ingen kommer lämna oljan och gasen orörd för miljöns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Som sagts som svar på detta är väl kedjan:
el -> vätgas -> lagring -> el
Inte mer effektiv än kanske 30% på sin höjd

Om man inte kör på fossil vätgas från dinosauriegas alltså.

Tror inte riktigt ’mycket billigare’ ger hela bilden

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Stora problemet jag ser med vätgasekonomin är att alla oljebolag kommer komma och mygla in deras fossila produkter överallt de kan. Kommer bli som en svart marknad och olika miljömässig ’renhet’

Ingen kommer lämna oljan och gasen orörd för miljöns skull

Som diskuterats ovan: "marknaden" är väldigt bra på att anpassa sig, problemet är att den sätter ekonomin långt över allt annat vilket inte sällan leder till avarter.

Så ja, håller med 100 % här. Ett aktuellt exempel är hur "marknaden" i nuläget hantera en snabbt ökande brist på nickel för att pusha ut mer batterier, tror inte någon som värnar om miljön tycker nuvarande utveckling är önskvärd...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Då har vi samsyn
Det känns som att det skulle kosta relativt lite att exempelvis ersätta oljekraftverket vi kör som reglerkraft i nuläget med en vätgaslösning. Det vore en grym pilot som skulle lära oss mycket.

Skrivet av Yoshman:

Det är en bra poäng men om vi räknar elektrolys på lägsta 60% och bränsleceller på 60% så har vi kvar 36%, vilket enligt den grafen vi utgår från fortfarande innebär att lösningen är billigare än kärnkraft.

Sedan är det ju mer komplext än så eftersom stora elkonsumenter skulle kunna använda gasens värme direkt, med högre effektivitet. Det är ju det SSAB har som pilot nu exempelvis.

På plus-sidan har vi också att elen som produceras på detta sättet inte kommer behöva transporteras över halva landet från ett stort centralt kraftverk. Snittförlusten i elöverföring från norrland till mellansverige är enligt uppgift ca 10%.

Jag måste också påminna om att tanken att vi skall ersätta all elproduktion i sverige med en enda ny variant är ett extremt exempel. Om vi bygger sol och gaslagring för 10TWh så har vi baskraft motsvarande finlands OL3, det torde hjälpa rätt bra många vintrar framöver. Kanske är batterier billigare än gaslagring när vi kollar på det nästa gång.

Nya ideer skall förstås ifrågasättas grundligt men förr eller senare måste man ju också öppna för möjligheten att det nya faktiskt är bättre än det gamla. Annars argumenterar man känslomässigt. Kärnkraft är inget man skall känna nostalgi för.