sdr-mottagare med stort frekvensomfång

Permalänk
Medlem

sdr-mottagare med stort frekvensomfång

Hej,

Jag letar efter en SDR-mottagare med ett frekvensomfång som är större än RTL-SDR v3:ans 24 - 1766 MHz.
Jag är inte intresserad av HackRF One då den sannolikt kräver amatörradio-licens.

Helst ska den ha ett övre tak på minst ca 4 GHz; golvet är inte lika viktigt men kanske runt 10 MHz. Helst ska ingen lödning behövas; den ska vara redo rätt ur lådan.

Min SDR-mjukvara är SDR Sharp (SDR#). Mitt OS är Windows 10 64-bit; om den tilltänkta mottagaren fungerar med Debian 12 är det en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Jag är inte intresserad av HackRF One då den sannolikt kräver amatörradio-licens.

Man behöver ingen licens för att äga en radio som kan sända, utan bara för att få sända med den. Om du bara använder den för att lyssna är det inget du behöver licens för.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Så det är bara att inte koppla på ”transmit” alltså?

Jag använder SDR# plus några andra program för APT-avkodning mm. Någon dag kanske jag tar licens för sändning.

Permalänk
Medlem

Som cyklonen skriver, för att ta emot krävs ingen licens (och en amatörradiolicens gör ju inte att man får sända på vilka frekvenser som helst heller).

LimeSDR är väl möjligen ett alternativ för dig, även om den bara går upp till 3.8GHz, men kan iaf vara värt att titta på.

Edit: Äsch, tydligen är den större varianten inte längre tillgänglig att köpa. men https://www.nuand.com/bladerf-2-0-micro/ kanske är nåt att titta på också.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Förbudet att inneha sändare försvann någon gång på 1990-talet men förbudet att använda sändaren utanför licensierade band och amatörradioband utan amatörradiocertifikat kvarstår.

licensierade band som tex mobiltelefon innehas av operatörer som sedan användare får använda även utan licens,
samma sak med komradio där licenser innehas av företag/organsiationer vars anställda kan använda utrustningen utan personlig licens.

ISM-band (dit Wlan och BT tillhör) är licensfria och bestäms av nationella och internationella regler som uteffekt och hur mycket genomsnittlig tid som man får sända - ju högre effekt ju kortare tid, är det riktigt låg effekt så går det att sända hela tiden då bara litet yt-område täcks. Där säkrar man istället att det inte fuskas med typgodkända enheter som är förinställda så att de inte kan missbrukas vid användning både i avseende frekvensområde, effektnivå och sändartider och det kan vara olika regler i olika frekvensband.

Sedan handlar det om vilka effektnivåer man sänder och om det är till antenn som huvudsakliga tänkta överföring, det är fortfarande tillåtet att använda vilken frekvens som helst på tex. en koaxial-kabel eller annan skärmad kabel med låg läckutstrålning till annan ändpunkt - annars skulle vi inte kunna använda USB/ethernet och HDMI mm.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen!

Är detta en okej säljare i Sverige?:
https://fyndiq.se/produkt/hackrf-one-1mhz-till-6ghz-sdr-platform-software-defined-radio-339a0707e8cd427a/

Jag vet att Great Scott Gadgets länkar till flera bra men tänkte att det kanske är billigare i slutändan om den inte behöver få tull mm. betald.

Permalänk

Jag beställde nyss en SDR från https://rfnm.io/, det är leverans i början av nästa år dock.