Följ Black Week på SweClockers

När man inte tänkte på kondensen (AP i taket)

Permalänk
Medlem

När man inte tänkte på kondensen (AP i taket)

Jag var så stolt, hade dragit nätverk på vinden... Men tänkte jag på att det skulle bli skitvarmt i tvättstugan och att vinden är pisskall? Tänkte jag på att sätta någon isolering i röret? Nope 😂☠️ Det ser någorlunda kört ut, kontakten på ACn är helt svart, men jag får torka ut den lite så får jag göra ett försök och hoppas på det bästa. Jag trodde först att det hade regnat in på vinden, så det här var ju trots allt en betydligt mindre chock.

Man måste ju vara positiv en fredag som denna! Har ni några tips på vad jag kan stoppa i röret för att förhindra att det händer igen? Bomull är min första spontana tanke. Ett problem är ju såklart att jag inte lagt röret under isoleringen, den sticker ju upp ovanför (jag tänkte att det var smart att man kunde se den, det får jag skit för nu hahaha) Så det är väl egentligen bäst att klippa ner VP-röret och sätta en flexislang på under isoleringen.

EDIT: Av någon anledning får jag inte upp bilderna från imgur, det går bra nu haha
EDIT2: Här har ni min AP AC lite's öde
EDIT3

Permalänk
Medlem

Bomull lär inte vara något bra alternativ att stoppa röret med, det drar ju åt sig fukt. Skulle då hellre täta med silikon så det blir helt tätt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag tätar alltid med fogskum, kostar 60:- på Biltema. Tätar och isolerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Det låter vettigt!

EDIT3:
Efter att ha torkat upp den och topsat av lite skit fick jag lyse i den och jag hör hur den arbetar men får ingen kontakt med controllern. Får väl se om det rätar ut sig eller om jag försöka tvätta kontakten med lite batterivatten.

Permalänk
Medlem

Kondens är inte ett stort problem så länge man inte har en AP eller annan utrustning som går varm vilket jag vet Ubiquiti och en del andra prylar gör. Då blir det ett problem med kondens och man måste tänka på placering, kanske lutning och i värsta fall göra hål för att vatten ska ledas bort, precis som stuprör gör för tak.

I detta fall ser det ut som kondens bildats i röret vilket ofta sker där det sker en övergång mellan varmt och kallt beroende på årstid och vattnet har kommit ner via VP röret och eftersom APn ser ut att täcka röret något så blev det en fin lite vattensamlare

Permalänk
Medlem

Vågar man köra lite teknikrengöring i kontakten och polera av pinnarna med en tops eller liknande? Vet inte om det kan hjälpa men i och med att jag i alla fall får ljus i manicken tänker jag att den ändå bootar upp men sedan inte får kontakt med nätverkskabeln.

Permalänk
Medlem

Ser ut som de här bitarna fått en del missfärgning

Permalänk
Medlem

Korrosion är jobbigt handskas med på elektronik. Det krävs en del jobb med rengöring och helst byte av drabbade komponenter för att det ska bli riktigt bra. I värsta fall har ledningar i kretskortet korroderat och du måste dra nya utanför. Det går ju prova med elektronikrengöring och isopropanol och se om det hjälper. Risken är dock stor att skadorna blivit så svåra att det kostar mer än det smakar reparera.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen kung på nätverk men om du har haft väta och spänning med vatten så finns risk att kontakten är kokt och behöver bytas. Förhoppningsvis är inget mer förstört.

Du kan säkert löda om det för en hundring själv.

Kretskortet ser ju okej ut iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag fick den att dyka upp i controllern men fick aldrig något IP, den dog sedan tvärt och nu är den dödförklarad. Nu har jag lärt mig den läxan i alla fall!

Permalänk
Medlem

Tråkigt om den är död, antar att du kollat med en kortare ny kabel direkt från Edge-routern eller från PoE-lådan.
Att den är missfärgad beror troligen på att det blivit värme i kontakten (dålig kontakt p.g.a. fukt), men lödningen ser fortfarande ok ut.
Testa att skarpa av oxid från kontakterna med en skalpell, dom färgade är troligen PoE-matningen in (24V?).
Att den lyser blå betyder väl att den botar upp, testat med ssh mot den?
Kolla med ip-scanner (angry ip-scanner) om den får adress i ditt nät.
Testat med appen för Unifi på mobilen om den hittar din enhet via "arp".

Får du igång den igen så tror jag på som någon nämnde att täta röret med fogskum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Tråkigt om den är död, antar att du kollat med en kortare ny kabel direkt från Edge-routern eller från PoE-lådan.
Att den är missfärgad beror troligen på att det blivit värme i kontakten (dålig kontakt p.g.a. fukt), men lödningen ser fortfarande ok ut.
Testa att skarpa av oxid från kontakterna med en skalpell, dom färgade är troligen PoE-matningen in (24V?).
Att den lyser blå betyder väl att den botar upp, testat med ssh mot den?
Kolla med ip-scanner (angry ip-scanner) om den får adress i ditt nät.
Testat med appen för Unifi på mobilen om den hittar din enhet via "arp".

Får du igång den igen så tror jag på som någon nämnde att täta röret med fogskum.

Jag körde lite elektronikrengöring och skrubbade bort den värsta skiten och skrapade lite med en liten skruvmejsel. Såg att två av pinnarna hade tryckts in så jag bände försiktigt ut dem. Tyvärr var en av den i dåligt skick så att den gick av 🙁 jag vet inte om det går att byta dem på någon sätt utan att löda?

Hittade en begagnad NanoHD på blocket så det blir lite av en uppgradera men kan man få igång liten igen så är ju det alltid toppen ☺️ den startade upp och syntes i controllern tillslut men tilldelades aldrig något IP och controllern klagade på dålig kabel. Sedan försvann den helt och det var då jag försökte göra min lilla operation som nog gjorde mer skada än nytta.

Permalänk
Medlem

Jag testade att koppla in den nu och får igång den men i och med att ethernetporten är trasig (men uppenbarligen fortfarande fungerar för POE) så kan jag ju faktiskt använda enheten som en mesh. Tror ni det kan vara någon fara att köra den över POE när den saknar en pin och porten kan vara i sådär skick?

Permalänk
Medlem

Modulärkontakt för lödning kostar inte mycket så det är väl bara att byta ut. Någon lödningskunnig har du troligen i närheten om du inte vill ge dig på det själv.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Har man vettig ventilation med undertryck i huset så bör väl kondens inte vara så stort problem. Men inte fel att pilla i lite isolering eller till och med silikon för att få det tätt. Så länge luft inte kan röra sig mellan varmt och kallt så kan den inte kondensera heller. 👍 Finns drevremsa att köpa på de flesta bygghandlar. https://www.byggmax.se/drevremsa

Skrivet av ZX81:

Beror lite hur man använder det. Fogskum är mycket giftigt och inte så trevligt vid eventuell brand. Jobbigt också att byta kabel.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Kondens är inte ett stort problem så länge man inte har en AP eller annan utrustning som går varm vilket jag vet Ubiquiti och en del andra prylar gör. Då blir det ett problem med kondens och man måste tänka på placering, kanske lutning och i värsta fall göra hål för att vatten ska ledas bort, precis som stuprör gör för tak.

Det är väl en fördel med att utrustningen är varm med tanke på risken för kondens? Kondens uppstår väl när varm luft träffar en kall yta?

Permalänk
Medlem

Har ju hört rådet ifrån elektriker att plugga elrör i både där den går in i varmt till kallt, samt även kallt till varmt, just för kondensen, även om det är dagens plaströr. Jag har kört med lin, som både fångar upp kondens men även kan torka ut, men jag är definitivt ingen elektriker så vet inte säkert rekommendarat stoppmaterial.

(Jag kör även med lindrev i kattlucka, som blir dyblöt höst o vinter, men ändå mår prima på insidan o inte ens möglar. Även drevat det mellan vägg o karm i dörr, och det både tätar o torkar ut bra.)