ASUS RT-AC68U + IntegrityVPN från bahnhof

Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC68U + IntegrityVPN från bahnhof

Har precis tecknat bahnhofs VPN tjänst (integrityVPN) som jag vill lägga in direkt i routern istället för på varje enhet.

Har testat tjänsten via wireguard på min PC vilket fungerar bra, har dock ett problem när funktionen killswitch är påslagen i wireguard. Det blockar åtkomsten till routern (192.168.1.1), stänger jag av killswitch kommer jag åt routern som vanligt och vpn fungerar som det ska.

Problemet är då att om jag lägger in openVPN in routern får jag en dold IP osv, men jag kommer inte åt routern och har då ingen möjlighet att ändra/stänga av killswitch. Är förövrigt väldigt ny på detta med VPN så är tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Det låter som det fungerar som det skall.
Har du vpn på datorn (med kill switch) så skall du inte komma åt routern om den inte är öppen från internet.

Här är en guide hur man lägger in vpn klient i routern.
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1011232/

Permalänk
Medlem

Det verkar mycket krångligt.
Man måste exkludera all privat ip range.
Finns ett exempel här, vet inte om det funkar.
https://www.procustodibus.com/blog/2021/03/wireguard-allowedi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbit1:

Problemet är då att om jag lägger in openVPN in routern får jag en dold IP osv, men jag kommer inte åt routern och har då ingen möjlighet att ändra/stänga av killswitch. Är förövrigt väldigt ny på detta med VPN så är tacksam för svar!

Det här är en fråga va, du har inte testat?
Killswitch borde bryta din nätverkstrafik i riktning mot internet. D.v.s om du kör killswitch på din dator borde den inte nå routern (eller något bortanför) men om du lägger in det på din router borde din router inte nå internet, men allting innanför routern fortfarande nå själva routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det här är en fråga va, du har inte testat?
Killswitch borde bryta din nätverkstrafik i riktning mot internet. D.v.s om du kör killswitch på din dator borde den inte nå routern (eller något bortanför) men om du lägger in det på din router borde din router inte nå internet, men allting innanför routern fortfarande nå själva routern.

Precis, det är en fråga om hur jag kan behålla åtkomst till routern och fortfarande ha OpenVPN i routern påslagen. Kanske inte fungerar så som jag har tänkt i praktiken och min okunnighet strular lite