Laddaren till dotterns skoldator är både tjock och tung och jag vill gärna byta ut standardladdaren som medföljer till en liten väggvårta och USB-kabel för att ladda och driva datorn.
Väggvårta har jag hittat på 65W (samma som orginal-laddaren) men är fundersam på vilken kabel man bör ha och om det finns någon gräns på hur lång den får vara? Ska man leta efter någon speciell märkning på kabeln?
Vanliga USB-kablar klarar upp till 20V och 3A för totalt 60W, över det så krävs elektroniskt märkta kablar (d.v.s. kablar med en integrerad krets som kan tala om för laddaren vad den klarar). I det här fallet är det specifikt en kabel märkt för 5A (100W) som krävs.
Det kanske fungerar bra med en vanlig kabel också och nöja sig med 60W, men för laddning av en laptop skulle jag ändå rekommendera att gå på det säkra och välja en 5A-kabel.
Vanliga USB-kablar klarar upp till 20V och 3A för totalt 60W, över det så krävs elektroniskt märkta kablar (d.v.s. kablar med en integrerad krets som kan tala om för laddaren vad den klarar). I det här fallet är det specifikt en kabel märkt för 5A (100W) som krävs.
Det kanske fungerar bra med en vanlig kabel också och nöja sig med 60W, men för laddning av en laptop skulle jag ändå rekommendera att gå på det säkra och välja en 5A-kabel.
Olika datorer kräver olika effekt. Min kräver exempelvis 120W. Som TS säger så är originalladdaren på 65 W, så han bör inte köpa något med mindre, det är väldigt låg chans att HP har skickat med en kraftfullare laddare än vad som behövs.
@nu1mlock Ta en titt på ugreens laddare, särskilt GaN-laddarna.