Följ Black Week på SweClockers

Windows 11 ej aktiverat med köpt nyckel

Permalänk
Medlem

Windows 11 ej aktiverat med köpt nyckel

Hej

Har nyss installerat om datorn med senaste Windows 11 och jag loggade in med min mail och lösen ord, då min nyckel är kopplad med in mail..

Men nu blir inte windows aktiverat och det går inte att återaktivera heller utan det står bara We weren't able to activate Windows on this device.

Har haft det aktiverat innan då jag installerade om datorn i våras

Fins det nåt man kan göra eller kan det komma igång om nån vecka eller så

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Hej

Har nyss installerat om datorn med senaste Windows 11 och jag loggade in med min mail och lösen ord, då min nyckel är kopplad med in mail..

Men nu blir inte windows aktiverat och det går inte att återaktivera heller utan det står bara We weren't able to activate Windows on this device.

Har haft det aktiverat innan då jag installerade om datorn i våras

Fins det nåt man kan göra eller kan det komma igång om nån vecka eller så

Kan det vara så att du har en nyckel för Home-licens och råkat installera en Pro-version istället?
Bytte du moderkort samtidigt som du installerat om datorn eller var det med exakt samma komponenter? Tillhörde licensen den dator du nu ominstallerat?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kan det vara så att du har en nyckel för Home-licens och råkat installera en Pro-version istället?
Bytte du moderkort samtidigt som du installerat om datorn eller var det med exakt samma komponenter? Tillhörde licensen den dator du nu ominstallerat?

Jag installerade Home och är samma komponenter förutom att jag har ett 3060 kort nu och då hade jag ett 1070

Får felkoden 0x803fa067 då jag kör felsökaren.

Licensen tillhörde samma så det ska inte var nåt problem med det

Visa signatur

| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Permalänk

är det en grånyckel?

kan vara så att licensnyckeln blivit svartlistad och inte går att aktivera igen.
svarade i nån tråd för några veckor sedan där personen köpt en dator av en butik som aktiverat med en nyckel som cirkulerat på google sen minst 2019 så verkar som att microsoft börjat blocker licensnycklar som bryter användaravtal. så kan väl tänkas att även div grålicenser ev kommer åka med på köpet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kom med en win 8.1 Oem och den har fungerat utan problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Microsoft har en support för just denna fråga. Ta kontakt med dem så kan de berätta vad som är fel.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av OttO36:

Skrivet av OttO36:

Får felkoden 0x803fa067 då jag kör felsökaren.

0xC004C060, 0xC004C4A2, 0xC004C4A2, 0x803FA067L, 0xC004C001, 0xC004C004, 0xC004F004, 0xC004C007, 0xC004F005, 0xC004C00F, 0xC004C010, 0xC004C00E, 0xC004C4A4, 0xC004C4A5, 0xC004B001, 0xC004F010, 0xC004F050

Reasons why you might see these errors:

You entered a product key that can't be used to activate Windows. Enter a different product key or buy a new product key.

You upgraded to Windows 11, but the activation servers were busy. If you upgraded from an activated copy of Windows 7 or Windows 8.1, your copy of Windows 11 will be automatically activated, or you can wait a while and then select Activate. If you continue to have problems with activation, contact customer support.

You upgraded to Windows 11 using the free upgrade offer, but Windows 11 isn't activated after a reinstall. Your copy of Windows 11 should automatically be activated as long as you didn't make any significant hardware changes to your device (such as replacing the motherboard). If you continue to have problems with activation, contact customer support.

så verkar kunna bero på allt från att nyckeln inte längre är giltig till problem med aktiveringsservern iom att du säger att du inte gjort några större hårdvaruförändringar.

tror inte grafikkort är en av sakerna som ska avgöra men törs inte säga säkert.

men avvakta och kör oaktiverat till i morgon eller nått å se om du kan aktivera då om det är problem med aktiveringsservern.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Windows8 nyckel till windows 11.
Det har fungerat i många år - men MS har meddelat att det snart är slut på det kalaset. Kanske är det som börjat hända?

https://arstechnica.com/gadgets/2023/09/microsoft-says-you-ca...

Men ja - har det fungerat tidigare så borde det rimligen fortsätta fungera iaf. Dont know...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har för mig det hände mig en gång när jag bytte grafikkort. Gick till inställningar och aktivering, nånstans här som bilderna visar:
Länkades till mitt konto hos microsoft och fick välja ändrat hårdvara och peka på min dator där och den aktiverades då.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har för mig det hände mig en gång när jag bytte grafikkort. Gick till inställningar och aktivering, nånstans här som bilderna visar:
Länkades till mitt konto hos microsoft och fick välja ändrat hårdvara och peka på min dator där och den aktiverades då.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Enda jag har under system activation

Troubleshoot , change product key , open help och open stor .. inget om att komma till mitt konto hos microsoft och loggar jag in där så finns inget ang välja hårdvara och få det aktiverat

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OttO36:

Troubleshoot , change product key , open help och open stor .. inget om att komma till mitt konto hos microsoft och loggar jag in där så finns inget ang välja hårdvara och få det aktiverat

https://support.microsoft.com/en-us/windows/reactivating-wind...
Reactivate Windows 11 after a hardware change

When you're ready to reactivate, make sure that your device is connected to the internet and then follow the steps for either a digital license or product key.

You’ll need to first add your Microsoft account and link your account to the digital license on your device. After linking your Microsoft account, run the Activation troubleshooter to reactivate Windows 11.

This troubleshooter will only be available if your copy of Windows 11 isn’t activated.

To use the Activation troubleshooter:

Sign in as an administrator. For more info, see Create a local user or administrator account in Windows.

Select the Start button, then select Settings > System > Activation > Troubleshoot . The troubleshooter will show Windows can’t be activated on your device.

Open Activation settings

Select I changed hardware on this device recently, then select Next.

Enter your connected Microsoft account and password, then select Sign in. The troubleshooter will only work with the connected Microsoft account.

From the list of devices that are linked to your Microsoft account, select the check box next to This is the device I’m using right now.

Select Activate.

If you don’t see the device you’re using in the list of results, make sure that you signed in using the same Microsoft account you associated with the Windows 11 digital license on your device.

If you continue to experience errors while activating, see Get help with Windows activation errors and locate the error you're getting.

If you didn’t link your Microsoft account to the digital license before the hardware change AND you used a product key to upgrade to Windows 11, then continue to next section.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Var ju ett tag sen det hände så minns inte riktigt hur det såg ut. Vad händer om du försöker aktivera, får du upp nåt där om "ändrat hårdvara"?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Unable to activate Windows

We can't reactivate Windows on this device. Try again later

Detta är va jag får upp om jag kör troubleshoot och väljer change hardware

Skrev om inlägget
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Får inte ens upp nåt att logga in och ange lösenordet utan det blinkar bara til och jag får upp just den felkoden jag skrev tidigare

Kan det ha varit där man skriver in "Change product key" och så anger man den nyckel man har och vi fel så kommer det upp alternativ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Glömde fråga om du angav nyckeln vid installationen eller om du hoppade över det steget, kan göra skillnad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

we can't activate windows on this device because you don't have a valid digital licence or product key

Då jag väljer change product key , nyckeln jag har är låst till mitt gmailkonto som är samma som login för microsoft

Så nåt är det som inte vill vara med och fungera

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så här står det hos microsoft:

Reactivate Windows 11 after a hardware change
When you're ready to reactivate, make sure that your device is connected to the internet and then follow the steps for either a digital license or product key.

If you have a digital license, run the Activation troubleshooter.
You’ll need to first add your Microsoft account and link your account to the digital license on your device. After linking your Microsoft account, run the Activation troubleshooter to reactivate Windows 11.

This troubleshooter will only be available if your copy of Windows 11 isn’t activated.

To use the Activation troubleshooter:

Sign in as an administrator. For more info, see Create a local user or administrator account in Windows.

Select the Start button, then select Settings > System > Activation > Troubleshoot . The troubleshooter will show Windows can’t be activated on your device.

Open Activation settings

Select I changed hardware on this device recently, then select Next.

Enter your connected Microsoft account and password, then select Sign in. The troubleshooter will only work with the connected Microsoft account.

From the list of devices that are linked to your Microsoft account, select the check box next to This is the device I’m using right now.

Select Activate.

If you don’t see the device you’re using in the list of results, make sure that you signed in using the same Microsoft account you associated with the Windows 11 digital license on your device.

If you continue to experience errors while activating, see Get help with Windows activation errors and locate the error you're getting.

If you didn’t link your Microsoft account to the digital license before the hardware change AND you used a product key to upgrade to Windows 11, then continue to next section.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

^ ovan har funkat för mig när jag behövt göra otaliga ggr efter hårdvarubyte med en W10 pro licens. Har säkert bytt moderkort 3-4 ggr, processor ungefär lika många ggr, grafikkort kanske 3 ggr, uppgraderat SSD osv. Är en sk. "gråzon" OEM licens.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

själv inte behövt göra en enda gång... testa ange nyckel med slmgr + phone activation? google för kommandona. kan dom inte utantill.

fast använda getcid.me istället för telefon växeln. smidigare.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Verkar iaf va nå redigt strul med min nyckel , iaf om man slmgr -ipk i cmd som admin

The Software Licensing Service reported that the product key is invalid

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OttO36:

Verkar iaf va nå redigt strul med min nyckel , iaf om man slmgr -ipk i cmd som admin

Troligen blivit svartlistad på deras aktiveringsserver då pga någon anledning.

Eller så är det inte din licens du skrivit.

Många misstar licensnyckeln med produktid t.ex. som har en liknande uppbyggnad av tecken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Troligen blivit svartlistad på deras aktiveringsserver då pga någon anledning.

Eller så är det inte din licens du skrivit.

Många misstar licensnyckeln med produktid t.ex.

Dubbelkollade på min ORG fodral för Win8.1 inte bara en gång under tiden jag skrev in nyckeln

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OttO36:

Dubbelkollade på min ORG fodral för Win8.1 inte bara en gång under tiden jag skrev in nyckeln

Är osäker men stängde inte microsoft av funktionen att kunna aktivera med win 7/8/8.1 nycklar nyligen nu när ja tänker efter?

Logga in och kolla på microsofts hemsida och se om nyckeln som är kopplad till din dator där är samma som den du har på fodralet.

Inte hundra på hur microsoft löst det för folk som redan uppdaterat till win 11 innan stoppet

Kan va så att du fick en ny licensnyckel när du uppgraderade förra gången.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är osäker men stängde inte microsoft av funktionen att kunna aktivera med win 7/8/8.1 nycklar nyligen nu när ja tänker efter?

Logga in och kolla på microsofts hemsida och se om nyckeln som är kopplad till din dator där är samma som den du har på fodralet.

Inte hundra på hur microsoft löst det för folk som redan uppdaterat till win 11 innan stoppet

Kan va så att du fick en ny licensnyckel när du uppgraderade förra gången.

Har nyckeln aktiverats innan stoppdatumet så kommer den fortfarande fungera då den redan är "godkänd".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Hittade det här om windows 8.1 OEM

https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/all/ska-s%C...

DaveM121
Oberoende rådgivare
Svarade december 13, 2020
Rapportera överträdelse
Vi använder en översättningstjänst för att hjälpa våra användare. Ursäkta grammatiska fel.

Ska sälja min gamla dator för köpa bättre och den har windows 10 kopplat till konto digitalt.

Måste jag låta sälja med mitt ms konto med windows 10 till gamla datorn? eller kan använda samma licens på nya datorn?

windows 10 licensen är fri uppgradering från windows 8.1 (original licens) har kvar skivorna+licens för windows 8.1.

eller är windows 10 hårdvarulåst till min gamla dator att måste sälja med windows 10 ?

Hej Krister

Jag är Dave, en oberoende rådgivare, jag kommer att hjälpa dig med detta . . .

Är din Windows 10-licens baserad på en Windows 8.1-OEM-licens (kom förinstallerad på den gamla datorn) eller Retail (köps separat till den gamla datorn)

Om det är en Retail licens, då det kommer att ha överföringsrättigheter till en ny PC, om det är OEM det kommer inte . ..

Baseras din Windows 10-licens på en fullständig Windows 8.1 Retail-licens?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Fick du fram någon lösning på detta? Jag är i samma sits. Har en nyckel jag köpt från Microsoft som inte funkar längre. Ursprungligen en 7-nyckel som jag betalade för att uppgradera till 8 och sen blev den automatiskt en 10 och slutligen en 11. Alltså en legitim nyckel, ingen OEM, inget Ebay-köp.

Har försökt vara i kontakt med supporten, men de har tydligen stängt sin chat-support och har enbart telefon. Telefon som man måste bli uppringd via någon gång mellan 10-18. Tog 6 timmar för att få ett telefonsamtal, och allt jag fick höra var en robotröst som sa "tack, din återuppringning har blivit avbruten."

Så vad fan gör man?

Den funkade ju liksom igår innan jag installerade om Windows på en ny SSD (annars är det exakt samma dator).

Visa signatur

~ AMD - För att du älskar det goda ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

fick samma sak i förgår. Gick ej jag ringde någon indisk support också men dem sa att den nyckeln inte funkade. Blev en ny OEM nyckel för 100kr

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |