Hårddisk D: har försvunnit?

Permalänk

Hårddisk D: har försvunnit?

Nu har klantiga jag dammsugit min data då jag tyckte att den var så dammig men fick senare reda på att det inte är ett dugg bra för den. När jag kopplat in allt igen så är min disk d: helt borta. Den finns varken i diskmanagement, bios, den här datorn. Den är helt borta. Nu har jag testat att skanna allt på nytt men det funkade inte. Jag har även tagit ut hårddisken och kollat kablarna men allt ser bra ut där och det finns inga spår av den någon stans. Min systemdisk är disk C: så windows och allt är ännu kvar! Hoppas på all hjälp man kan få och tar emot alla förslag ni har!

Permalänk
Medlem

Är det en SSD eller en gammal snurrdisk?

Permalänk

Föreligger väl lite riska att du städat sönder disken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har du öppnat påsen och kolla om datan är där?

Permalänk
Medlem

Har du bytt kontakt och råkat välja en som inte är aktiv?

Permalänk
Skrivet av Tuomaz:

Är det en SSD eller en gammal snurrdisk?

gammal snurrdisk på 1tb

Permalänk
Skrivet av katsuaki93:

Har du bytt kontakt och råkat välja en som inte är aktiv?

Hej, nej jag har inte bytt kontakt den sitter precis som innan när den funkade

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa den i en annan dator eller med ett USB-kabinett?

Permalänk
Skrivet av Tuomaz:

Har du möjlighet att testa den i en annan dator eller med ett USB-kabinett?

Nej, det är tyvärr det jag inte har

Permalänk
Medlem

Dyker den upp i bios då ?

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Dyker den upp i bios då ?

nej den dyker tyvärr inte upp någon stans. Men om jag går in på steam för att ladda ner dom spelen som försvann ifrån Disk:D över till min SSD så kommer det upp en text som säger "detta spel finns redan nerladdat på en annan lagringsenhet" vilket då är Disk:D som dom menar

Permalänk
Medlem

Du får det där meddelandet då det ligger configfiler med installationsinformation i Steambiblioteket på c:
Du kan prova att "verifiera filerna" för att se om Steam uppdaterar informationen och ändrar status på installationen.

Högerklicka på spelet, välj egenskaper? (Längst ner), välj "Installerade filer"? och sedan klicka på "Verifiera".

En intressant fråga är, är både SSDn och HDDn ansluta via SATA eller är SSDn en M.2-port?
Om båda är anslutna via SATA så kan du nog utgå ifrån att HDDn skadats genom ESD, Elektrostatisk Urladdning, är däremot SSDn ansluten via en M.2-port så kan det vara SATA-kontrollern på moderkortet som tagit stryk, då kommer du behöva antingen ett kontrollerkort för SATA-enheter eller ett USB-kabinett för att verifiera om det är HDDn eller kontrollern på moderkortet som tagit stryk.

Permalänk
Medlem

Dammsugit datan? Menar du att du raderat informationen? Skämt o sido.

Prova med det enklaste först. Kan det inte bara vara så att du råkat stöta till någon kabel som ramlat ur själva disken? Dubbelkolla så alla sladdar sitter anslutna ordentligt. Dra bara ut och stoppa in dom igen, både på disken och moderkortet.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pooslice:

Dammsugit datan? Menar du att du raderat informationen? Skämt o sido.

Prova med det enklaste först. Kan det inte bara vara så att du råkat stöta till någon kabel som ramlat ur själva disken? Dubbelkolla så alla sladdar sitter anslutna ordentligt. Dra bara ut och stoppa in dom igen, både på disken och moderkortet.

Vilket han skriver att han gjort

Men det är bra råd

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem

Skifta satakabeln till en annan port på moderkortet och kolla även i bios att porten är aktiv och inte är i raidläge eller nått annat olämpligt utan den borde stå i ahci läge.
Kontrollera elkablarna och om du har modulär nätdel så kolla även i nätdelsänden.
Känner du om disken roterar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorå_9804:

gammal snurrdisk på 1tb

Okej men snurrar ens disken om du sätter igång datorn ?

Permalänk
Skrivet av Viita:

Du får det där meddelandet då det ligger configfiler med installationsinformation i Steambiblioteket på c:
Du kan prova att "verifiera filerna" för att se om Steam uppdaterar informationen och ändrar status på installationen.

Högerklicka på spelet, välj egenskaper? (Längst ner), välj "Installerade filer"? och sedan klicka på "Verifiera".

En intressant fråga är, är både SSDn och HDDn ansluta via SATA eller är SSDn en M.2-port?
Om båda är anslutna via SATA så kan du nog utgå ifrån att HDDn skadats genom ESD, Elektrostatisk Urladdning, är däremot SSDn ansluten via en M.2-port så kan det vara SATA-kontrollern på moderkortet som tagit stryk, då kommer du behöva antingen ett kontrollerkort för SATA-enheter eller ett USB-kabinett för att verifiera om det är HDDn eller kontrollern på moderkortet som tagit stryk.

Hej, Installerad filer kommer tyvärr inte upp på dom spel som var installerade på Disk:D. Det är endast dom som ligger i SSD:C som det kommer upp på. Din intressanta fråga har jag ingen aning om, är inte ett dugg kunnig om datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorå_9804:

Hej, Installerad filer kommer tyvärr inte upp på dom spel som var installerade på Disk:D. Det är endast dom som ligger i SSD:C som det kommer upp på. Din intressanta fråga har jag ingen aning om, är inte ett dugg kunnig om datorer

Låt oss förenkla frågan.
Är både SSDn och HDDn anslutna via kabel eller är SSDn monterad direkt på moderkortet?

För att göra det ännu lite enklare så finns det en datorbyggarguide här på sweclockers och första länken är till montering av en M.2-enhet. Denna kan vara i både SATA- eller NVMe-utförande även om de allra flesta idag är NVMe-enheter.

M.2-enheter:
https://www.sweclockers.com/artikel/24009-datorbyggarguide-hu...

SATA-SSD/HDD:
https://www.sweclockers.com/artikel/24008-datorbyggarguide-hu...

Permalänk
Skrivet av Viita:

Låt oss förenkla frågan.
Är både SSDn och HDDn anslutna via kabel eller är SSDn monterad direkt på moderkortet?

För att göra det ännu lite enklare så finns det en datorbyggarguide här på sweclockers och första länken är till montering av en M.2-enhet. Denna kan vara i både SATA- eller NVMe-utförande även om de allra flesta idag är NVMe-enheter.

M.2-enheter:
https://www.sweclockers.com/artikel/24009-datorbyggarguide-hu...

SATA-SSD/HDD:
https://www.sweclockers.com/artikel/24008-datorbyggarguide-hu...

jag har en snurr hårddisk och en Samsung 870 EVO 250GB som SSD och båda är inkopplade med kabel i morderkortet

Permalänk
Medlem

Ok.
Eftersom båda är anslutna med kabel så kan vi nästan utgå ifrån att problemet är isolerat till snurrdisken.
Du skulle kunna prova använda kablaget från SDDn till snurrdisken för att se om den dyker upp i UEFI/BIOS.
(Jag utgår ifrån att det är samma typ av kontakt till båda diskarna.)
Gör den det så är det kablaget som är skadat annars är det disken.
Om det är disken som är skadad så kommer du förmodligen inte få igång den utan "specialverktyg" och sålänge det inte finns något på disken som du absolut vill spara så är det bara använda den som brevpress.

Att anlita företag för att rädda data brukar kosta från dyrt till väldigt dyrt....

För övrigt, i framtiden när du väljer att rengöra datorn, det går absolut att använda dammsugaren till endel delar som kylflänsar, plåtgaller etc, men när det kommer till kretskort så vill du istället använda tryckluft.

Permalänk

[quote postid="20267441" userid="315355" name="Viita"]
Ok.
Eftersom båda är anslutna med kabel så kan vi nästan utgå ifrån att problemet är isolerat till snurrdisken.
Du skulle kunna prova använda kablaget från SDDn till snurrdisken för att se om den dyker upp i UEFI/BIOS.
(Jag utgår ifrån att det är samma typ av kontakt till båda diskarna.)
Gör den det så är det kablaget som är skadat annars är det disken.
Om det är disken som är skadad så kommer du förmodligen inte få igång den utan "specialverktyg" och sålänge det inte finns något på disken som du absolut vill spara så är det bara använda den som brevpress.

Att anlita företag för att rädda data brukar kosta från dyrt till väldigt dyrt....

För övrigt, i framtiden när du väljer att rengöra datorn, det går absolut att använda dammsugaren till endel delar som kylflänsar, plåtgaller etc, men när det kommer till kretskort så vill du istället använda tryckluft.
[/quote

Tack för tipsen, det är två olika kablar till ssdn och snurrdisken. Kollade vad det skulle kosta för ett företag att kolla på den, men dom skulle tyvärr ta 995 per timme. Det är inte riktigt något viktigt på disken då det endast var en disk för spel, men lite tråkigt att inte ha något att spela såklart då t.ex. FiveM osv. spelen försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorå_9804:

[quote postid="20267441" userid="315355" name="Viita"]
Ok.
Eftersom båda är anslutna med kabel så kan vi nästan utgå ifrån att problemet är isolerat till snurrdisken.
Du skulle kunna prova använda kablaget från SDDn till snurrdisken för att se om den dyker upp i UEFI/BIOS.
(Jag utgår ifrån att det är samma typ av kontakt till båda diskarna.)
Gör den det så är det kablaget som är skadat annars är det disken.
Om det är disken som är skadad så kommer du förmodligen inte få igång den utan "specialverktyg" och sålänge det inte finns något på disken som du absolut vill spara så är det bara använda den som brevpress.

Att anlita företag för att rädda data brukar kosta från dyrt till väldigt dyrt....

För övrigt, i framtiden när du väljer att rengöra datorn, det går absolut att använda dammsugaren till endel delar som kylflänsar, plåtgaller etc, men när det kommer till kretskort så vill du istället använda tryckluft.
[/quote

Tack för tipsen, det är två olika kablar till ssdn och snurrdisken. Kollade vad det skulle kosta för ett företag att kolla på den, men dom skulle tyvärr ta 995 per timme. Det är inte riktigt något viktigt på disken då det endast var en disk för spel, men lite tråkigt att inte ha något att spela såklart då t.ex. FiveM osv. spelen försvann.

Ska väl bara vara att installera om spelen från steam?
Eller om du har dem i nån annan affär?

Sparningarna bör finnas i molnet.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Ska väl bara vara att installera om spelen från steam?
Eller om du har dem i nån annan affär?

Sparningarna bör finnas i molnet.

har en 250gb ssd så får nästan inte plats med någonting på den, det är därför jag så gärna vill få igång snurdisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorå_9804:

har en 250gb ssd så får nästan inte plats med någonting på den, det är därför jag så gärna vill få igång snurdisken

Aha, ja det är klart

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

om disken inte dyker upp äns i bios och du gått igenom och kollat så både ström och sata kabel och moderkort är ok så är det typ 99.9% att disken är rökt

och då är alternativen antingen:
1. leva med förlusten och köpa en ny
2. eller spendera väldigt många tusenlappar (vi snackar upp till 10000:-) och skicka den till Ibas för diskräddning och om de lyckas rädda något alls få tillbaka det de lyckats rädda på en ny disk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om disken inte dyker upp äns i bios och du gått igenom och kollat så både ström och sata kabel och moderkort är ok så är det typ 99.9% att disken är rökt

och då är alternativen antingen:
1. leva med förlusten och köpa en ny
2. eller spendera väldigt många tusenlappar (vi snackar upp till 10000:-) och skicka den till Ibas för diskräddning och om de lyckas rädda något alls få tillbaka det de lyckats rädda på en ny disk.

Om TS inte laddar ner ett dylika program och försöker själv... Eller sätter in HDD:n i en extern HDD bay.

Att disken inte syns betyder ju inte per automatik att den immigrerade till Azerbajdzjan...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Om TS inte laddar ner ett dylika program och försöker själv... Eller sätter in HDD:n i en extern HDD bay.

Att disken inte syns betyder ju inte per automatik att den immigrerade till Azerbajdzjan...

"diskräddningsprogramm" kräver ju ändå att lagringen kan identifieras som en lagringsenhet.

men som det låter så får inte disken något liv alls dvs datorn identifierar inte äns att den är inpluggad.

möjligen en usb dock om det nu skulle vara något typ sata kabeln, trasig sata kontroller på moderkortet trots allt men återställningsprogram är nog bara att glömma till man iaf får disken att iaf identifiera sig som en enhet för datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hack I skivan är som hack i golvet :( fult...

Skrivet av Rouge of Darkness:

"diskräddningsprogramm" kräver ju ändå att lagringen kan identifieras som en lagringsenhet.

men som det låter så får inte disken något liv alls dvs datorn identifierar inte äns att den är inpluggad.

möjligen en usb dock om det nu skulle vara något typ sata kabeln, trasig sata kontroller på moderkortet trots allt men återställningsprogram är nog bara att glömma till man iaf får disken att iaf identifiera sig som en enhet för datorn.

Mjo det du säger har lika Mycket bäring som en Harpspelande ängel i himmelen d.v.s. Du har helt rätt.

Det jag funderar på om det inte går att få HDD:n synlig via "nåt" program? 🤔 Men visst visst har sk#t3n gett upp rent hårdvarumässigt ja då är ju det enda alternativet att ringa nån Firma som - inte spelar harpa - räddar HDD:ar... ❤️

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av Radovic:

Om TS inte laddar ner ett dylika program och försöker själv... Eller sätter in HDD:n i en extern HDD bay.

Att disken inte syns betyder ju inte per automatik att den immigrerade till Azerbajdzjan...

tror nästan att jag köper en ny i det fallet, här på gotland kostar det 1000kr per timme att lämna in t.ex. något som har med atan och göra. Så säg att dom har har datan i 12h då är jag uppe i 12000. Känns ovärt, så får nog bli att köpa en ny. Då har jag en ny fråga, har ni tips på en ny hårddisk för en rimlig peng?

Permalänk
Medlem

En'a vodka som Eddie Meduza sa... :)

Skrivet av Jorå_9804:

tror nästan att jag köper en ny i det fallet, här på gotland kostar det 1000kr per timme att lämna in t.ex. något som har med atan och göra. Så säg att dom har har datan i 12h då är jag uppe i 12000. Känns ovärt, så får nog bli att köpa en ny. Då har jag en ny fråga, har ni tips på en ny hårddisk för en rimlig peng?

Aha Du bör på Gotland. Jaa då skulle jag rekommendera HDD:ar från AliExpress. Schyssta priser och goa 10TB HDD:ar.

Vodka ej inräknad.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃