Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiee:

vad menar du inte har samma respons tid? G7 har riktigt bra respons tid så vart har du hittat siffror på det? är genuint intresserad på skillnaderna mellan dessa två

Kolla recensionerna på den där först, kollade på recensioner på 34-tummarna och läste om flimmer vid Gsync/Free Sync, men det kanske inte gäller just denna panel

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är det diskar som rakt av går plocka ur och plugga in eller av den typ att man måste göra en adapter?

Man vet aldrig till 100% såklart.. men känner inte till att WD har några såna konstigheter för sig. Dom 4 jag shuckat tidigare var det bara plocka ut och koppla in.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Man vet aldrig till 100% såklart.. men känner inte till att WD har några såna konstigheter för sig. Dom 4 jag shuckat tidigare var det bara plocka ut och koppla in.

Jag har 2 vita 14TB och behövde koppla/tejpa för en pinne i matningen för att disken skulle boota. Liten strimma kaptontape är en enkel lösning på det problemet.
Behövde även lägga in ett startupscript (truenas) för att stänga av TLER(?) flera år sen så kommer inte ihåg detaljerna men dom snurrar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Tack för den koden! Nu blev ljudlimpan jag köpte 500 kr billigare.

Via Samsung member appen får man 800kr kupong vid handlar mer än 4000kr.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag har 2 vita 14TB och behövde koppla/tejpa för en pinne i matningen för att disken skulle boota. Liten strimma kaptontape är en enkel lösning på det problemet.
Behövde även lägga in ett startupscript (truenas) för att stänga av TLER(?) flera år sen så kommer inte ihåg detaljerna men dom snurrar på.

Så kan det vara. Det beror lite på vilket nätagg man har, jag fick göra så med mitt Fractal Design PSU men inte med mitt Corsair RM650

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Produkt: Samsung MicroSD 512GB Evo Plus
Länk: https://www.cyberphoto.se/foto-video/lagring-minnen/minneskor...
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5856614
Pris: 299kr

Bra pris på ett bra kort, jag har haft ett i Nintendo Switch länge.

Tack för tipset. Switchen ligger gömd fram tills julafton. Haffade detta minneskortet också!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av mattemaz:

Jaså brukar Dell också köra Blackfriday?
Jag sitter och hovrar över köpkknappen på Samsung G8.
Det är ju typ samma skärm, men Alienware skärmen kanske kommer till ett bättre pris då?🤔

Kanske är värt att vänta på.

Den är redan till ett bättre pris nu https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%B6jd-spelsk%C3%A4rm-alie... få se kanske black friday priserna drar ner den lite till.. dock är den 165 hz mot 175 som g8

Men såg detta "Via Samsung member appen får man 800kr kupong vid handlar mer än 4000kr." så kanske blir bättre pris då på g8...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av herc:

Tittar man på omdömen (bara några stycken) så är nästan alla missnöjda. Verkar vara ganska dålig kvalitet tyvärr

Håller med. Har inte köpt just den från komplett men en annan. Den var svår att montera och dessutom slutade en av bilarna fungera efter ett tag. Skickade tillbaka den till Komplett som testade och menade att det inte var något fel på bilen. Tror att det slutade med att vi skänkte bort det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedfred:

Produkt: Komplett Build 9 - 13900KF RTX 4090
Länk: https://www.komplett.se/product/1222328/datorutrustning/paket...
Kategori: Datorer
Pris: 34990

Är detta ett vettigt pris? Tänkte bygga en dator för cirka 30.000:- på inet men vid första anblick ser det ut att vara intressant med tanke på 4090 + 13900?

Permalänk
Skrivet av freddiee:

Ja. Tyvärr vet jag inget om Lenovon men Samsung löste de problem VA monitors har med denna lineup, en bra all-around monitor.

Ja verkar så, de har ju släppt flera firmwares så G7an verkar vara en väldigt prisvärd skärm prismässigt även om den är 3 år gammal. För bara 10 år sedan hade 3 år på nacken inneburit att den är helt utdaterad men så är inte fallet längre.

Får hem ett 4070 och en 7800x3d nästa vecka. Kan inte bestämma mig för 240hz 1440 eller 360hz 1080. Sen efter det välja just vilken 1080 eller 1440 som ska köras. Beslutsångest…

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aarox:

Är detta ett vettigt pris? Tänkte bygga en dator för cirka 30.000:- på inet men vid första anblick ser det ut att vara intressant med tanke på 4090 + 13900?

Väldigt mycket dator för pengarna, tror det är svårt att knäppa perf/pris genom att bygga på Inet. Däremot är 35k mer än 30k.

Skrivet av agdraömn:

Ja verkar så, de har ju släppt flera firmwares så G7an verkar vara en väldigt prisvärd skärm prismässigt även om den är 3 år gammal. För bara 10 år sedan hade 3 år på nacken inneburit att den är helt utdaterad men så är inte fallet längre.

Får hem ett 4070 och en 7800x3d nästa vecka. Kan inte bestämma mig för 240hz 1440 eller 360hz 1080. Sen efter det välja just vilken 1080 eller 1440 som ska köras. Beslutsångest…

Jag spelar inga spel där 360 Hz märks, däremot gör jag extremt mycket vid dator, utöver spel där mer upplösning uppskattas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av agdraömn:

Ja verkar så, de har ju släppt flera firmwares så G7an verkar vara en väldigt prisvärd skärm prismässigt även om den är 3 år gammal. För bara 10 år sedan hade 3 år på nacken inneburit att den är helt utdaterad men så är inte fallet längre.

Får hem ett 4070 och en 7800x3d nästa vecka. Kan inte bestämma mig för 240hz 1440 eller 360hz 1080. Sen efter det välja just vilken 1080 eller 1440 som ska köras. Beslutsångest…

Jag har samma setup 7800x3d och 4070, kör både på min 3440x1440 alienware ips 120 hz och min 240 hz acer 1080 p atm.

Funderar själv på att köpa en 360 hz 1080p eller en 3440x1440 alienware qd-oled, men funderar på att kanske köpa en 1440 qd-oled också och bara köra den Eller kanske bara köra på en 3440x1440 alienware qd-oled, jag älskar den upplösningen, kanske funkar i fps spel också efter som qd-oled har 0.03 ms input lag...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

kanske funkar i fps spel också efter som qd-oled har 0.03 ms input lag...

Du tänker på den marknadsförda responstiden. Uppmätt är den 1.4ms

Input lag är 3.5ms vid 165hz
6.0ms vid 120hz
14.6ms vid 60hz

https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/alienware-aw3423d...

Det är bra siffror dock och skärmen är grym, kan verkligen rekommendera den

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har så extremt dåliga erfarenheter av Seagatediskar. Samtliga jag ägt har dött alldeles för tidigt så vill helst undvika dem.

Har du haft den berömda barracuda 3tb-disken också? Jag hade den och 6 av 8 gick sönder på fyra år....

X16 och x18 är betydligt bättre. Titta på backblaze och deras statistik vetja.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Alltså. CDON. Hur dåligt har inte det blivit?
Jag såg det pratades om det, var det här i tråden? Men man får verkligen titta både en och två gånger på vad man klickar hem. Går man igenom deras "greatest deals" är det mest skräp. Typ en eller två artiklar av i kategorier som kan vara hur stora som helst. Men sexleksaker, det har dom 17 sidor med!?
Hela sidan verkar vara dåligt autoöversatt så. Mycket värre än de första veckorna när Amazon lanserades. Hittade en fantastik deal på DDR4 minnen. 64gb Gskill i 3200 Mhz. Nedsatta 26%. Nu kostade dom bara 12 000kr!

Hur som. Det var egentligen inte det jag ville ha sagt. Utan att dom har nu kampanj tillsammans med Qliro. 12 månader helt gratis avbetalning. Summan delat på 12, inga dolda avgifter. Så vill ni sprida ut kostnaden på något större över tid så är det en bra grej.
Gäller till och med den 20/11.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Denna tråden är till för att diskutera specifikt fynden i fynd-tråden!
Allehanda runtomkring diskussioner eller "vad ska jag köpa för skärm" tar ni i egen tråd.
/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Samsung 870 QVO intern SATA 2.5" SSD för 1790 (Elgiganten, Amazon) går att fås för 1690 / 1590 då Amazon kastar på 100kr extra rabatt och man kan använda Mecenat / Mecenat Alumni (om man har det) 100kr rabattkod för Amazon.se (engångskod på varor sålda av Amazon som kostar över 300kr, har jag för mig). Så, jag köpte en 4TB 870 QVO för 1590 bara för att några minuter senare avbryta köpet. Nu ångrar jag att jag avbröt. Eller inte. Hur som helst, behöver man 4TB SSD är det ju ett bra pris.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Alltså. CDON. Hur dåligt har inte det blivit?
Jag såg det pratades om det, var det här i tråden? Men man får verkligen titta både en och två gånger på vad man klickar hem. Går man igenom deras "greatest deals" är det mest skräp. Typ en eller två artiklar av i kategorier som kan vara hur stora som helst. Men sexleksaker, det har dom 17 sidor med!?

Var det 17 sidor?? Jag såg bara 16. Helsike, jag får gå in och kika igen då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Produkt: AMD Ryzen 7 7800X3D (Inklusive Avatar)
Länk: https://www.inet.se/produkt/5306148/amd-ryzen-7-7800x3d-4-2gh...
Kategori: Processorer
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=8053700
Pris: 4390:-

Vrf kom denna så plötsligt?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av draanexle:

Vrf kom denna så plötsligt?

Och varför postade två användare med lika långa användarnamn, som båda börjar på A och slutar på X, detta tipset samma minut? :O!

Sanningen finns där ute...

(Det senare inlägget nu dolt.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Produkt: Kingston NV2 2TB + BeQuiet! M.2 kylare.
Länk: https://www.komplett.se/product/1300144
Kategori: Lagring
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7058071
Pris: 995 kr

Det var lite rimligare! Såg den under deras black week-sida för typ 1500 kr (den med kylfläns, inte den vanliga som det inte är rea på).

Fast kör man inte ett rejält prispressat bygge så är väl Kingston Fury Renegade 2 TB för 1337 kr klart mer prisvärd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Och varför postade två användare med lika långa användarnamn, som båda börjar på A och slutar på X, detta tipset samma minut? :O!

Sanningen finns där ute...

(Det senare inlägget nu dolt.)

Hm vad hände här! Blev ett datorköp för mig nu. Ville egentligen avvakta tills tisdag (med deras drops) men kändes som när denna nu blev prissänkt så kunde jag ej motstå. Håller vi tummarna för att det inte biter mig i röven!

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Vrf kom denna så plötsligt?

Jag satt på inet med en kundvagn och helt plötsligt sänktes priset efter 00:00, först efter en stund förstod jag varför och då var processorn nedsatt haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Hm vad hände här! Blev ett datorköp för mig nu. Ville egentligen avvakta tills tisdag (med deras drops) men kändes som när denna nu blev prissänkt så kunde jag ej motstå. Håller vi tummarna för att det inte biter mig i röven!

Det här känns nästan som drop erbjudande. Jag slog också till. I värsta fall har man öppet köp.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Det här känns nästan som drop erbjudande. Jag slog också till. I värsta fall har man öppet köp.

Yep. Kolla här:

https://www.inet.se/kategori/52/processor-cpu?sortColumn=disc...

Måste blivit bugg? Dem ligger inte under black week priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Vrf kom denna så plötsligt?

Och varför är alla utom 7900x3D nedsatta

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Vet ju att Inet har bra service, men hur behandlar dom 'bokade' orders(ett datorbygge) och det två dar efter blir prissänkning på exempelvis processorn

Någon med erfarenhet av något liknande.?

Blir förövrigt sugen på att hoppa upp ett steg till 7800X3D, kan man ändra i lagd order?

Permalänk

Hur funkar det med retur / ångerrätt för produkt som innehåller spelkod, som Ryzen-processorn från inet? Kan man returnera om man inte aktiverat spelkoden eller klassas det som förbrukningsvara oavsett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucasvesterlund:

Hur funkar det med retur / ångerrätt för produkt som innehåller spelkod, som Ryzen-processorn från inet? Kan man returnera om man inte aktiverat spelkoden eller klassas det som förbrukningsvara oavsett?

Så länge du ej förbrukat så är det OK att göra retur för fullt belopp. Även om du förbrukat kod så tror jag du kan få belopp tillbaka minus vad koden anses vara värd.

Sen så har du även distansköplagen på din sida då det är en fysisk produkt du köper.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Är detta ett vettigt pris? Tänkte bygga en dator för cirka 30.000:- på inet men vid första anblick ser det ut att vara intressant med tanke på 4090 + 13900?

Intressant dator, kan man be komplett byggs ihop den om man inte själv känner sig manad?