Följ Black Week på SweClockers

Bluffakturor från FS Data!

Permalänk

Jahaja, då har jag också åkt på denna. De skickade mig till inkasso för epostkonto som jag aldrig använt, spännande sätt att bedriva sin affärsverksamhet på..

De har heller inte skickat ut kopia på avtalet för denna tjänst, utan hänvisar till avtalsvillkoren som ändrades i Maj 2019 i samband med att tidigare gratistjänst nu blev betaltjänst.

Jag har skickat in ett bestridande till bolaget i fråga, men bedömer att mina chanser att lyckas är rätt låga då de egentligen har rätt att uppdatera sina avtalsvillkor när som.

Hur har det gått för er andra?

Visa signatur

keep on swimming :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av datachild:

Jahaja, då har jag också åkt på denna. De skickade mig till inkasso för epostkonto som jag aldrig använt, spännande sätt att bedriva sin affärsverksamhet på..

De har heller inte skickat ut kopia på avtalet för denna tjänst, utan hänvisar till avtalsvillkoren som ändrades i Maj 2019 i samband med att tidigare gratistjänst nu blev betaltjänst.

Jag har skickat in ett bestridande till bolaget i fråga, men bedömer att mina chanser att lyckas är rätt låga då de egentligen har rätt att uppdatera sina avtalsvillkor när som.

Hur har det gått för er andra?

Status för dig?

Permalänk
Medlem

Idag fick jag inkassokrav från Svea Inkasso.
Jag kan inte ens se på mitt FSdata konto att jag har något som kostar där. Står e-post avtal 0:-/mån

De efterkräver nu 2019 och 2020.

Bestridit.

Permalänk
Medlem

Delvis orelaterat till denna tråden, men jag fick en elräkning på ynka 442:- daterad _EFTER_ jag flyttat ut ur en lägenhet och avslutade avtalet. Dvs, för en period när någon annan bodde där och nyttjade elen. (Ja, jag sade upp avtalet så att det skulle klippas dagen jag flyttade ut)
Vägrade betala den och bestred den. Nu ligger den på 900:- eller så efter 5 år. Får påminnelser en gång per år eller så, så att "skulden" skall hållas vid liv. Jag betalar hellre en hel rättegångsprocess än att låta några iglar försöka stjäla några kronor av mig.
De kommer inte få en enda krona av mig, och det är predatoriskt beteende att försöka klämma pengar ur folk när det inte finns någon skuld.

Jag hade bara bestridit fakturan, bestridit den igen och låtit dom hålla på tills dom lägger ned.
Det finns inga belägg för att du skall betala.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Delvis orelaterat till denna tråden, men jag fick en elräkning på ynka 442:- daterad _EFTER_ jag flyttat ut ur en lägenhet och avslutade avtalet. Dvs, för en period när någon annan bodde där och nyttjade elen. (Ja, jag sade upp avtalet så att det skulle klippas dagen jag flyttade ut)

Har du bevis på att uppsägningen var korrekt daterad?

Skrivet av Lodisen:

Jag hade bara bestridit fakturan, bestridit den igen och låtit dom hålla på tills dom lägger ned.
Det finns inga belägg för att du skall betala.

Om du bestrider blir väl aldrig skulden preskriberad, om det nu skulle ses som en riktig skuld? Om du låter bli att svara preskriberas det väl efter tio år från senaste gången du bestred något? Formellt sett tror jag att du bara behöver bestrida om det går till kronofogden. Kommer det från företaget eller från inkasso kan du nog strunta i det. För övrigt underligt att de fortsätter att skicka påminnelser istället för att stämma i tingsrätten om de nu vill ha in pengarna. Hoppas de på att du ska dö någon gång och att dina arvingar inte ska ha koll på att den påstådda skulden inte ska betalas? Annars ser jag ingen mening med att fortsätta som de gör; de borde ha insett att de inte får ut något av att skicka påminnelser.

Permalänk
Medlem

Jag kan också ställa mig till skaran av inaktiv kund till gammalt avtal för "E-posttjänst FS E-post (0,00 kr/mån)" som genom nyhetsbrev skall ha blivit informerat om en avtalsförändring med passiv accept.

Jag har bestridit ärendena både till FS Data och till Svea Inkasso och fått svar om att de vidhåller skulderna och kommer gå vidare vilket för mig innebär betalningsföreläggande från Kronofogdemyndigheten. Det kommer också bestridas och lär väl få avgöras av tingsrätt.

Fler som tänker gå så långt eller som fått sitt ärende återkallat alternativt avskrivet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datachild:

Jahaja, då har jag också åkt på denna. De skickade mig till inkasso för epostkonto som jag aldrig använt, spännande sätt att bedriva sin affärsverksamhet på..

De har heller inte skickat ut kopia på avtalet för denna tjänst, utan hänvisar till avtalsvillkoren som ändrades i Maj 2019 i samband med att tidigare gratistjänst nu blev betaltjänst.

Jag har skickat in ett bestridande till bolaget i fråga, men bedömer att mina chanser att lyckas är rätt låga då de egentligen har rätt att uppdatera sina avtalsvillkor när som.

Hur har det gått för er andra?

Hur har det gått för dig?

Permalänk
Medlem

Precis bestrid fakturan!

https://www.reco.se/fs-data

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Idag fick jag inkassokrav från Svea Inkasso.
Jag kan inte ens se på mitt FSdata konto att jag har något som kostar där. Står e-post avtal 0:-/mån

De efterkräver nu 2019 och 2020.

Bestridit.

Dom kan fakturera upp till 3 är i efterhand om du har en missad faktura eller liknande.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

JAG VANN!

Hade ett domänkonto hos fs data runt 2014. Ev loggade jag in på deras epost-tjänst en gång men aldrig använd.
Förde först diskussioner med fs data (som nu ägs av miss hosting) men insåg att det var lönlöst, det var ju svea inkasso som köpt skulden och nu hade bevisbördan. Så därefter bestämde jag att alla kommunikation skulle tas med svea inkasso. Letade upp fs datas villkor för domänkonton via web archive där det stod klart och tydligt att kontot ansågs som uppsagt om betalning uteblev. Skickade det till dem med ett extra tillägg att det troligen var brott mot gdpr att spara mina personuppgifter så länge trots att jag upphört som kund.
Kompletterande med att länka denna tråd och en liknande på flashback. Avslutade sedan meddelandet med att jag inte kommer betala några bluff-fakturor utan då får vi ses i domstol

Hade heller aldrig fått något meddelande om villkorsändring, men jag höll detta ess tills nästa runda. Men det behövdes alltså inte

Vill uppmana alla att ge negativa recensioner av miss hosting (som äger fs data) på google. Så kanske de åtminstone tänker sig för innan de skickar ut bluffakturor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Idag fick jag inkassokrav från Svea Inkasso.
Jag kan inte ens se på mitt FSdata konto att jag har något som kostar där. Står e-post avtal 0:-/mån

De efterkräver nu 2019 och 2020.

Bestridit.

Vill uppdatera.

Efter min bestridan som de mottog med kvittens om att undersöka det vidare med FS Data så blev det tyst i två veckors tid och ingen kommunikation tillbaka till mig. Men när jag sedan loggade in för att se status så var allt avskrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutteman:

Förde först diskussioner med fs data (som nu ägs av miss hosting) men insåg att det var lönlöst,

Äger Miss Hosting numera fsdata?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Vilka märkliga recensioner de har, de måste väl vara fejk?

De som ger 5/5 i betyg är nästan alla i stil med:

"Jättebra support! Viktor gav bra hjälp och är en fantastisk medarbetare!"
Eller
"Fick fantastiskt bra hjälp av Samuel på supporten!"

Permalänk
Medlem

Jag var i nyligen i kontakt med deras support för någon vecka sedan. Tycker det känns märkligt att de inte kontrollerar att man verkligen är kund hos dom. Det räcker med att man uppger kundnummer på chatten så verka de vara villiga att hjälpa till med vad man nu behöver hjälp med.

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Vad jag menar är att för att FS Data eller Webbsupport ska kunna ha domänen måste det finnas ett konto - jag kör både privatkonto och företagskonto som kostar 79kr respektive...något annat... per månad och till detta kontot är det jag knyter domänerna. Sedan vet jag att jag har forwards på vissa domäner mot egna servrar osv. Men tänkte mest att det är just privatkontot som är bare minimum, så att säga och som jag tolkade supportens svar var det detta du betalade för.

Skrivet av Daavido:

Det där är bara något din leverantör har hittat på. Men det är väl fair om det är så att du var medveten om det när du köpte tjänsterna osv

Låter dock väldigt ovärt, skulle personligen inte välja ett sådant domän-företag. Men du kanske också får mer funktionalitet än vanligt för dessa 79 kr.

Är själv kund hos bl.a. Websupport och det kostar inga 79 kr/mån om man bara har sina domän hos dem. Varför MsSmith betalar 79 kr/mån vet bara hen. Antagligen har hen webbhotellspaket.

Så nej, det är inte "bare minimum" att ha webbhotellspaket. Man kan bara ha domän vilket hos flera registrar inte kostar mer än den årliga domänavgiften. Vissa tar betalt för sin DNS-tjänst men inte Websupport eller andra större registrar. Väljer alltid en registrar som inte tar betalt för DNS eller tvingar på en e-postfunktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Är själv kund hos bl.a. Websupport och det kostar inga 79 kr/mån om man bara har sina domän hos dem. Varför MsSmith betalar 79 kr/mån vet bara hen. Antagligen har hen webbhotellspaket.

Så nej, det är inte "bare minimum" att ha webbhotellspaket. Man kan bara ha domän vilket hos flera registrar inte kostar mer än den årliga domänavgiften. Vissa tar betalt för sin DNS-tjänst men inte Websupport eller andra större registrar. Väljer alltid en registrar som inte tar betalt för DNS eller tvingar på en e-postfunktionalitet.

Här blir man citerad på gamla trådar ja
Stämmer bra, har mailkonton där i hundratalen och i kombination med domäner fungerar det jädra smidigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Här blir man citerad på gamla trådar ja
Stämmer bra, har mailkonton där i hundratalen och i kombination med domäner fungerar det jädra smidigt.

Tråden är fortfarande aktiv dock.

Låter bra att du är nöjd med vad du betalar för. Reagerade mer då det lät som att det kostade minst 79 kr/mån att ha konto hos dem vilket inte stämmer. Behöver inte kosta mer än domänen gör. Finns däremot flera registrar som tar betalt för sin DNS-tjänst och även tvingar på deras e-postfunktion.

Permalänk
Skrivet av Slaaker:

Hur har det gått för dig?

Jag blev illa tvungen att pynta upp. Men jag ringde dem och var väldigt tydlig med att jag vet var deras brevlåda bor.

Visa signatur

keep on swimming :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Hej kära medlemmar!

För hela 6 år sedan (2014) så minns jag att det postades någonstans (tror det var i forumet) angående .eu domäner för ~10 kr.
Inga konstigheter, hade domänen i 1 år för ett skolprojekt och allt gick bra - men använde dock aldrig riktigt domänen.
I samband med domänen så skapade jag upp ett E-post konto för domänen som inte kostade något. Vilket är väldigt vanligt av domän-företag att erbjuda, iallafall vidarbefodring av mejl.

Jag hade domänen bara 1 år och då jag inte längre hade användning av den så förnyade jag den inte år 2015.

Och nu år 2020, 5 år efter att domänen togs bort och inte förnyades så skickar FS data ut fakturor på total ca 1000 kr med påminnelseavgift hem till min tidigare adress.

Jag tog kontakt med dem via chatt och mejl och bad de ta bort fakturorna då det självklart måste vara ett fel på deras sida då jag inte varit kund hos dem på 5 år.
Men nej!
Enligt dem så ändrade de villkoren för E-post konton FÖRA ÅRET (Maj 2019) och jag ska därför betala ca 500 kr st för år 2019 och 2020.
De vill alltså att jag efter 5 år betalar för ett E-post kontot som aldrig använts för en domän som inte längre är registrerad och som var gratis när jag var kund hela 4+ år sedan.

De har nu svarat vid 2 tillfällen att de kan ta bort fakturan för 2020 men att jag fortfarande måste betala för 2019.

Helt sjukt! Eller vad tycker ni?
Kan tänka mig att det är flera i forumet som råkat ut för samma sak och vill därmed även varna.

Såhär lyder E-post konversationen (Börjar nedifrån):

Hej David,

Det man betalar för är kontot i sig. Dvs. det lagringsutrymme och den funktion du har hos oss. Domännamnet påverkar inte vår fakturering då det är du själv som sätter eller byter detta efter eget behov.
Vi kan tyvärr inte anta anledningen till att du fortfarande har kontot aktivt. Inget raderas såklart från oss utan ditt aktiva medgivande. För allt vi vet så sparar du kontona för att du vill ha kvar de mail som ev. finns på dem.

Att du slutar betala för en eller flera domännamn du samtidigt har via oss påverkar alltså inte kontot. Vi hindrar inte våra kunder från att använda domännamn köpta via andra leverantörer.

Som jag skrev så har jag registrerat din uppsägning nu i alla fall. Fakturan för 2020 makulerar jag som jag skrev, men den för 2019 kommer du att behöva betala.

När vi mottagit betalningen så ordnar jag gärna så att vi raderar konto och kontaktuppgifter till dig från våra system.

Med vänlig hälsning
Jonathan

--

Jonathan Jonathan från FS Data
Powered by Intercom
On Thu, Jun 4, 2020 at 06:07 PM, "" <> wrote:
Nu när jag kollar vidare så var det inte år 2016 utan år 2014-2015 som jag var kund.
Som sagt var, jag har inte varit eran kund på flera år.

On Thu, Jun 4, 2020 at 06:00 PM, "" <> wrote:
Hur hade du tänkt att jag skulle kunna använda ett E-post konto för en domän som inte varit registrerad på flera år?
Jag var inte kund hos er Juni 2019, så om ni uppdaterade era villkor då är helt oväsentligt. Jag slutade att vara er kund någon gång 2017 och domänen togs bort. Om ni då gör ett misstag och inte tar bort de gratis E-post kontot associerat till domänen som aldrig kom till användning så är det erat fel.
Jag ser detta som en självklarhet, det faktum att du inte gör det måste innebära att ni är medvetna om att ni skickar ut bluffakturor.
Som sagt, jag kommer inte betala någon av dessa bluffakturor!
Jag vill även att ni tar bort alla mina personuppgifter.

On Thu, Jun 4, 2020 at 10:06 AM, "" <> wrote:
Hej David,

Sedan Juni 2019 så erbjuder tyvärr inte FS Data någon kostnadsfri E-post tjänst längre. Ni kan se mer information om detta i de nyhetsbrev vi skickade i samband med ändringen: https://mailchi.mp/3aad424335bc/prisfrndringar-e-post-bas-274...

Vi skickade detta till din registrerade adress 11 Maj.
Vi visade även denna informationen på vår hemsida i Maj.

Jag registrerar din uppsägning nu i alla fall. Fakturan för 2020 makulerar jag som jag skrev, men den för 2019 kommer du att behöva betala.

Med vänlig hälsning
Jonathan

Dold text

Edit: Vart bör jag vända mig om jag behöver ta detta vidare? Är det konsumentverket eller ARN?

Skrivet av evil penguin:

Jag vågar inte ge mig in på vem som har rätt, men jag tycker inte deras syn på saken låter riktigt lika orimlig som du menar att den är.

Vad de säger verkar ju vara att kostnaden inte har något som helst med ditt före detta domännamn att göra, utan den där eposttjänsten som visserligen var gratis på den tiden men som senare har fått en månadskostnad.

De menar ju tydligt att du inte sade upp den tjänsten, och de menar också att de rimligen inte bara kan gissa om folk vill ha sina tjänster eller inte. Särskilt inte när det potentiellt finns viktig data lagrad där.

Fick du information om prisändringen? Det känns som att det kanske är den relevanta frågan.

Skrivet av Ibymafayhas:

Troligtvis till mailkorgen

Säger alltid upp saker du slutar använda skriftligt så du har bevis på det. Avslutade ett Danske Banks tjänster för ca 1 år sedan och kollade aldrig att de förstod en så enkel instruktion. Ett år senare damp det ner ett krav på att betala på ett fåtal dagar annars går vi till kronofogden. Kundtjänst förstod nämligen inte svenska visade det sig, men ett samtal så löste det sig tack vara att beviset på konversationen låg sparad i deras internetbank.

Skrivet av haijen:

De har ju ändrat villkoren utan att du har godkänt dessa, så rimligen kan de ju inte ha något att hämta. Jag tror inte de kan få igenom att du passivt skulle ha godkänt deras ändrade villkor. Nu killgissar jag bara och det slår ju fel ibland (Det kan ju vara annat om du i det ursprungliga avtalet har skrivit under på att godkänna framtida prisökningar...)

Skrivet av Nucky:

Hade jag varit du hade jag enbart skrivit över hela fakturan "Bestrider" och skickar tillbaka till deras kundtjänst via e-post. Om du enbart tecknade en domän som du då vid det tillfället kunde koppla på en gratis e-post adress, som du däreter sa upp så borde dem själva fatta vad som borde ske eller åtminstone ta kontakt med dig.

På deras egna hemsida, de senaste villkoren
- https://fsdata.se/domannamn/avtalsvillkor.php

3.4 Kunden kan närsomhelst och utan skäl säga upp Avtalet under pågående avtalstid. Uppsägning sker enklast genom att Kunden kontaktar FS Datas Kundtjänst. Om Kund inte betalar FS Datas förnyelsefaktura trots påminnelse, anses Avtalet uppsagt av Kund. FS Data kan tyvärr inte återbetala avgifter som redan erlagts, eftersom registrys för TLD inte medger sådan återbetalning.

Jag håller med alla:
TS uttrycker sig lite för folkligt (som Folkrace) för att företaget ska ta honom på 100% 😃 allvar
TS bör Försöka att ta sig förbi "det första ledet av lögner" och försöka komma åt någon i den administrativa avdelningen - Kundtjänst är allt som oftast instruerade att NEKA ALLT när det kommer till ekonomiska situationer till bolagets nackdel
Jag har skrivit "högre upp" hos olika bolag och alltid haft framgång i Saken.

Tips: När jag skriver till dem kan jag t.e.x. Inleda med:
"Ärade upplysta(a) och intelligenta visdom, för Kundfokuserade lösningar(...)".

Detta gör att de kan känna sig trygga med att de är med på tåget (för skriver man att grannen använder din syster som to@p@pper, ja då blir det svårt att nå framgång i Saken) mer delaktiga i ärendet och stolta över att få ha varit en del av lösningen och fått ge Saken ett värdigt administrativt slut.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃