Permalänk
Medlem

Hjälp med hemmanätverket

Hej

Vi har problem med mitt hemmanätverk.
Vi bor i ett stenhus på 110kvm + 110kvm källare.

I dagsläget så kommer fibern in i källaren.
Sen är det kopplat enligt ritning nedan,

Problemen som uppstår är nog uppenbara men primärt så handlar det om att vi inte får Wifi i källaren.
Nätverket i källaren lirar inte med övriga nätverket och allting är allmänt oreda.
Jag kan inte koppla vidare "mer" på switchen i källaren osv osv..

Därför tänker jag att man kan göra enligt ritning nedan,

Vad behöver jag hjälp med?

1. Tänker jag rätt i allmänt?

2. Behöver jag routern från bredbandsleverantören eller kan jag koppla min "Zenwifi" direkt efter modemet?

Lägger till lite bilder på utrustningen som jag har för att förenkla för den som vill hjälpa mig.

Utrustning i källaren där fiber kommer in.

Utrustning på plan 1 där uttag i "rummen" kommer till..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Din fiberkonverterare är säker inten konverterare utan bara en lucka, eftersom din CTS är en omvandlare/tjänstefördelare. Det finns så många trådar men huvudsakligen Fibertråd > CTS > LANy Larm & LANx-Din router > Switch + allt annat

(om din router agerar DHCP/NAT ska CTS bryggas på LANx om den har DHCP/Routing/NAT)

Varför går kabel från CTS till "patch" tillbaka til CTS?
Diagrammet är inte supertydligt kanske då pilar inte visar "åt vilket håll" allt går.

Permalänk

Koppla routern bakom "modemet" och allt annat bakom routern.

Permalänk
Medlem

Den första bilden fatta jag ingenting på. Hade du 2 routrar? Ja då funkar inte mycket.

2a bilden känns som att du börjat tänka rätt.
Ja Fiber in. Sen till router. Sen från router allt annat. Switchar AP osv.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Din fiberkonverterare är säker inten konverterare utan bara en lucka, eftersom din CTS är en omvandlare/tjänstefördelare. Det finns så många trådar men huvudsakligen Fibertråd > CTS > LANy Larm & LANx-Din router > Switch + allt annat

(om din router agerar DHCP/NAT ska CTS bryggas på LANx om den har DHCP/Routing/NAT)

Varför går kabel från CTS till "patch" tillbaka til CTS?
Diagrammet är inte supertydligt kanske då pilar inte visar "åt vilket håll" allt går.

Jag har 2 separata kablar dragna från källaren till ovanvåningen, 1 för bredband och 1 för TV.
Så menade elektrikern som hjälpte oss när vi renoverade.

Så min tanke var att "modem från fiberleverantör" som du säger är tjänstefördelare/(fiberbox?) är först.
Efter det så har jag routern från Telenor som jag bryggar.
Därefter monterar jag en Zenwifi i källaren så jag har bra wifi + möjlighet för trådat nät i källaren.

För ovanvåningen så går det 2 st CAT6 kablar till en switch som då ger mig möjligheten att tråda samtliga rum samt att koppla en till Zenwifi på ovanvåningen för att på detta sättet även ha bra wifi på ovanvåningen.

Tänker mest om det blir några problem på detta sätt eller om jag kommer få problem med IP adresser osv..

Permalänk
Medlem

Det finns massor av olika ZenWifi-produkter, så det är meningslöst för någon här att hjälpa dig läsa manualen om du inte länkar till den.

Men generellt kräver den typen av system att ha exakt en nod som agerar som router medan resten av noderna agerar AP, det brukar finnas en app som ställer in det där. De noder som agerar AP ska samtliga vara bakom routern. Jag har som sagt inte läst den specifika manualen, så ditt system kan vara annorlunda.

Om du inte har en och endast en router (som faktiskt agerar router, dvs inte bryggad), ensam längst ut mot internet, så kommer du sannolikt få problem:
1) Mer än en enhet kommer försöka få en IPv4-adress från din ISP. Det kanske eller kanske inte fungerar. Nu och i morgon kan skilja sig åt, beroende på vad ISP gör på sin sida.
2) Om du har fler än en router/brandvägg så hamnar olika enheter på olika sidor om brandväggen/i olika broadcast-domäner. Det innebär att enheterna inte kommer nå varandra. Det kanske eller kanske inte är ett problem, beroende på dina användningsfall.

På dina ritningar är 1 ett sannolikt problem och 2 ett möjligt problem beroende på hur ZenWiFi-burkarna är konfigurerade.

Att ha larmcentralen och "TV" (vad du nu menar med det; exakt vilken apparat?) direkt inkopplat mot internet kanske eller kanske inte innebär problem. Återigen är det vettigt att läsa manualen eller att prata med supporten för produkterna. Om dessa enheter tar en IP-adress kan det bli problem. Har de krav på att vara inkopplade på ett specifikt vis så kan det också bli (andra) problem om man inte gör exakt så.

Du behöver antagligen:

• Manualen till ZenWiFi

• Manualen till larmet

• Manualen till TV-boxen, om du har en sådan

• Manualen från din kommunikationsoperatör eller tjänsteleverantör, som förklarar vad de olika uttagen i CTS:en har för syften

• Manualen till Telia-routern, men det kommer antagligen sluta med att du inte använder den eftersom det inte kommer fungera med ZenWiFi:n (konfigurerad som router) och den ska troligen inte agera switch (bryggad) längst ut mot internet

för att vara någorlunda säker på att du gör rätt. Och även då kommer det kanske bli att pröva sig fram vad som fungerar och inte.

Permalänk
Medlem

Bild två ser bra tycker jag.

Jag skulle hållit IPTV-kabeln separerad från övrigt nät.
Koppla den direkt till patchpanelen och vidare till "vardagsrum" där den används i IPTV-box antar jag.

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Guldett:

Jag har 2 separata kablar dragna från källaren till ovanvåningen, 1 för bredband och 1 för TV.
Så menade elektrikern som hjälpte oss när vi renoverade.

Så min tanke var att "modem från fiberleverantör" som du säger är tjänstefördelare/(fiberbox?) är först.
Efter det så har jag routern från Telenor som jag bryggar.
Därefter monterar jag en Zenwifi i källaren så jag har bra wifi + möjlighet för trådat nät i källaren.

För ovanvåningen så går det 2 st CAT6 kablar till en switch som då ger mig möjligheten att tråda samtliga rum samt att koppla en till Zenwifi på ovanvåningen för att på detta sättet även ha bra wifi på ovanvåningen.

Tänker mest om det blir några problem på detta sätt eller om jag kommer få problem med IP adresser osv..

Nej, sålänge allt sitter efter routern blir det inga problem. Larmet bör kanske sitta i egen port på CTS:en men det är upp till deras intrukttoner