Permalänk
Medlem

Ny dator, råd behövs.

Tjena gänget, även jag går i tankarna att uppgradera...

Varit ett svårt val mellan AMD & Intel men just nu lutar det ändå mot Intel trots att deras socket är på sista svängen.
Det jag främst debatterar kring är CPU, moderkort och RAM.
Här är ett utkast: https://www.inet.se/kundvagn/visa/t5kiAWQalVeMaIxDsPk9LNdFdRk...
Det jag ska behålla i dagsläget är min PSU & GPU. Resterande ska också köpas in men det tänkte jag får utebli i denna tråd så länge någon inte ber om info.

Värt att nämna att jag planerar att köpa ett 4080/4090 nästa år eller ev 50xx serien för 1440p/4k gaming.
Jag håller även på en del med virtualiseringar.

Vad sägs?
Är t.ex. moderkortet overkill med tanke på att det är troligtvis förlegat när t.ex. gen 15 intel-cpu:er kommer? Eller tänker jag snett?

mvh

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört på detta.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Tror jag håller mig till Intel denna gång. Men Moderkortet är det relevant för intel-cpun?
Hur kommer det sig att du väljer corsair RAM istället?

Permalänk
Medlem

Kanske i7 12700ks från inet? Finns som fyndvara för 3300. Den parad med en b660/760 bräda kostar nästan 3k mindre. Om priset är en faktor kan det vara värt att överväga.

Permalänk
Medlem

Hur framtidssäkrad är en 12700k? Tänker om jag t.ex. köper 4090 alternativt 50xx serien nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boolap:

Hur framtidssäkrad är en 12700k? Tänker om jag t.ex. köper 4090 alternativt 50xx serien nästa år.

Måttet på hur framtidssäkert något är beror nästan alltid på hur du använder den. Är det till spel primärt, vilka spel i så fall? Hur ofta vill du bygga en ny dator?

Någon som är jätteinsatt får gärna rätta mig, men skillnaden
mellan 12 och 13 serier var väl primärt bättre multittådad prestanda och lite bättre e-cores? Sen om det prestandagapet är värt prisskillnaden är ju en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boolap:

Tack för svar!
Tror jag håller mig till Intel denna gång. Men Moderkortet är det relevant för intel-cpun?
Hur kommer det sig att du väljer corsair RAM istället?

För att de är billigare och har lägre latens (CL30 jämför med CL40).

Varför Intel? De drar generellt mer ström, blir varmare och presterar generellt inte lika bra som 7800X3D i spel.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbillgren:

Kanske i7 12700ks från inet? Finns som fyndvara för 3300. Den parad med en b660/760 bräda kostar nästan 3k mindre. Om priset är en faktor kan det vara värt att överväga.

Har du lust att länka vilken processor och moderkort du tänker på?

Mvh
//Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGooFy:

Har du lust att länka vilken processor och moderkort du tänker på?

Mvh
//Peter

Kanske något sådant här?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/intel-...

https://www.inet.se/produkt/x206409/intel-core-i7-12700kf-3-6...

Cpu och moderkort för 550 kr mer än bara 13700ks tycker jag verkar vara en bra deal? Det beror såklart på TS krav på prestanda också.