Windows Update ger mig inte nya Win11 updateringar (22h2, etc) (PROBLEMET LÖST!)

Permalänk

Windows Update ger mig inte nya Win11 updateringar (22h2, etc) (PROBLEMET LÖST!)

Hej alla!

Jag har Windows 11, 21h2 och jag får inte längre uppdateringar till Windows 11 i windows update. Jag får .net uppdateringar och definitions uppdateringar till Windows defender dock.
Jag får inte heller rutan i Windows update där man kan toggla på "Get the latest updates as soon as they're available"

Den senaste kumulativa uppdateringen för Windows jag fick var -> 2023-10-13 - 2023-10 Cumulative Update for Windows 11 for x64-based Systems (KB5031358)
och den absolut senaste windows relaterade uppdatering jag fick var - 2023-11-04 - 2023-10 Update for Windows 11 for x64-based Systems (KB4023057)

Sen igår laddade jag ner November 14, 2023—KB5032192 (OS Build 22000.2600) från Microsoft update catalog - https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5032... och det gick bra så nu har jag bygg version 22000.2600. Jag tänkte att detta skulle göra att Windows update kom förbi en trasig uppdatering eller något och att den skulle erbjuda mig fler uppdateringar och helst 22h2.

Men gjorde den inte, den levererade fortfarande definitions uppdateringar till Windows defender (installerade - Security Intelligence Update for Microsoft Defender Antivirus - KB2267602 (Version 1.403.3022.0) - Current Channel (Broad) - för ca 10 min sedan)

När jag manuellt försökte installera nästa uppdatering (December 12, 2023—KB5033369 (OS Build 22000.2652)) från Microsoft update catalog så fick jag ett fel direkt där installern sa att uppdateringen inte var applicerbar på mitt system

Har provat följande:
* Jag har provat att reseta windows updates cache och liknande utan resultat, däremot verkar jag få något fel när jag kör Windows Update Troubleshooter

Likande fel dyker upp varje gång jag kör Windows Update Troubleshooter, trots att WUT lovar att den fixat problemet varje gång. Jag har googlat och lyckas inte ta reda på vad problemen är men hittar inget.

* Jag har kontrollerat att services relaterat till windows update är på och körs.
* Jag har använt program som DoNotSpy11 och O&O ShutUp10++ för att stänga av telemetry och sådant, jag misstänker att det kanske är något som ändrats i registret som kanske förbjuder windows update att installer denna typen av uppdateringar, jag har dock kontrollerat med båda dom programmen igen och jag kan inte se något i dom som verkar ha med det att göra.
* Jag har kört "DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth" igår. Den hittade några fel som den åtgärdade, verkar dock inte ha gjort någon skillnad.

Jag GISSAR att det kanske är något i registret som inte tillåter windows update att ta ner den typen av uppdateringar som 22h2, 23h2 etc, men jag vet faktiskt inte då jag har fått säkerhets uppdateringar senast 2023-11-04 (2023-10 Update for Windows 11 for x64-based Systems (KB4023057)) och jag höll på med DoNotSpy11 och O&O ShutUp10++ och stäng av telemetry och sådant för flera år sedan och inte rört det sen dess.

Parentes?
Jag kan inte heller slå på "Send optional diagnostic data" i privacy & security -> Diagnostics & Feedback, den bara slår av sig igen när jag går tillbaka till föregående vy. (Ville prova att slå på den då jag tänkte att den skulle erbjuda mig 22h2 om jag gav MS statistik data)

Övrig info om datorn som kanske hjälper:
* Har Fences4 installerat
* Har Start11 installerat

Dator specs:
AMD Ryzen 5 5600X 6-Core Processor 3.70 GHz
16,0 GB ram
Geforce rtx 3060
Taurus modell köpt från inet.se 2022, win11 kom installerat
Windows är redan aktiverat och jag har en giltig licens!

Tack på förhand!

EDIT: Bilderna funkar inte länkar direkt till imgur här istället
https://imgur.com/a/wg7mhCa

Dator specs
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Eventuellt dina ändringar i ShutUp och DoNotSpy men bör inte vara.
Kör dessa: https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-util...

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Eventuellt dina ändringar i ShutUp och DoNotSpy men bör inte vara.
Kör dessa: https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-util...

Tack för svar! Körde DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth igår faktiskt! Den hittade några fel som den åtgärdade!
Missade att skriva det! och det har inte blivit någon förändring sen dess, behöver jag köra resten också?

Permalänk
Medlem

Du nämner inte vad du har för hårdvara vad jag kan se. Är din dator officiellt supporterad i Windows 11, dvs har du en processor som motsvarar 8:e generationens Intel processor eller nyare samt TPM 2.0-stöd på moderkortet.

Jag körde tidigare "fulinstallation" av Windows 11 på en 6:e generationens Intel, och med den uppsättningen så gick det inte att uppgradera till nyare versioner utan att göra en ominstallation med den nyaste versionen. Så jag uppgraderade mig tillslut till AM4/Ryzen 7 för att slippa stöka runt med manuella uppgraderingar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Avstängd

starta en terminal och prova skriv "irm https://massgrave.dev/get | iex" utan citattecken

du kan testa köra den här filen som uppdaterar windows: https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2171764

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Du nämner inte vad du har för hårdvara vad jag kan se. Är din dator officiellt supporterad i Windows 11, dvs har du en processor som motsvarar 8:e generationens Intel processor eller nyare samt TPM 2.0-stöd på moderkortet.

Jag körde tidigare "fulinstallation" av Windows 11 på en 6:e generationens Intel, och med den uppsättningen så gick det inte att uppgradera till nyare versioner utan att göra en ominstallation med den nyaste versionen. Så jag uppgraderade mig tillslut till AM4/Ryzen 7 för att slippa stöka runt med manuella uppgraderingar.

Tack för svar!

Jag har en
AMD Ryzen 5 5600X 6-Core Processor 3.70 GHz
16,0 GB ram
Geforce rtx 3060
Taurus modell köpt från inet.se 2022, win11 kom installerat

Permalänk
Medlem

@cyborgmannen99 Din Windows-version gick end-of-life 10 oktober 2023. Efter det har MS inte skickat ut några säkerhetsuppdateringar till den versionen. De kanske även menar att inga uppdateringar alls går igenom. Inte ens 22h2 osv. Rätt knasigt sätt att hantera det på i så fall kan man tycka.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av klockish:

starta en terminal och prova skriv "irm https://massgrave.dev/get | iex" utan citattecken

Windows är redan aktiverat och jag har en giltig licens!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av klockish:

du kan testa köra den här filen som uppdaterar windows: https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2171764

Vad ska han med fulaktivering att göra när WU inte funkar? Och varför ska vi bryta mot regler?

Permalänk
Skrivet av Joppis:

@cyborgmannen99 Din Windows-version gick end-of-life 10 oktober 2023. Efter det har MS inte skickat ut några säkerhetsuppdateringar till den versionen. De kanske även menar att inga uppdateringar alls går igenom. Inte ens 22h2 osv. Rätt knasigt sätt att hantera det på i så fall kan man tycka.

Jo jag såg det, lite därför jag ville uppdatera till 22h2 nu. Vore verkligen konstigt om jag inte kunde uppdatera vidare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av cyborgmannen99:

Tack för svar! Körde DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth igår faktiskt! Den hittade några fel som den åtgärdade!
Missade att skriva det! och det har inte blivit någon förändring sen dess, behöver jag köra resten också?

Det kan vara lämpligt att göra ja, man kan till något av kommandona också ange /Source: och peka mot en monterad eller uppackad ISO med installationsfiler, eventuellt hjälper det.

Edit: Använder windows update tool och uppdatera den vägen om det går.

Permalänk
Avstängd

6 = troubleshoot , sedan 3 SFC Scannow... finns fler än ett användningsområde

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det kan vara lämpligt att göra ja, man kan till något av kommandona också ange /Source: och peka mot en monterad eller uppackad ISO med installationsfiler, eventuellt hjälper det.

Edit: Använder windows update tool och uppdatera den vägen om det går.

Har provat
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Inga fel hittades

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av klockish:

Har gjort alla förutom att sfc /scannow aldrig blev klar (stod i 24 timmar) så jag avbröt den nu.

Jag har inte heller kört windows install assistant då jag inte vill installera om windows jag vill bara ha uppdateringen i windows update.

Permalänk
Medlem

Har gjort alla förutom att sfc /scannow aldrig blev klar (stod i 24 timmar) så jag avbröt den nu.

Jag har inte heller kört windows install assistant då jag inte vill installera om windows jag vill bara ha uppdateringen i windows update.

Kör med Gamla hemliga CMD och då Som Administrator.

Sen till Windows 11, 21h2 är 22000.2713 som då är End of servicing.
Så efter det får du inga nya uppdateringar. Så då får du uppdatera det till 22H2 eller 23H2. Om du gör det så är den senaste 22621.3085 nu.

Version 21H2
22000.2600 KB5032192
22000.2652 KB5033369
22000.2713 KB5034121
Sen End of servicing

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Kör med Gamla hemliga CMD och då Som Administrator.

Sen till Windows 11, 21h2 är 22000.2713 som då är End of servicing.
Så efter det får du inga nya uppdateringar. Så då får du uppdatera det till 22H2 eller 23H2. Om du gör det så är den senaste 22621.3085 nu.

Version 21H2
22000.2600 KB5032192
22000.2652 KB5033369
22000.2713 KB5034121
Sen End of servicing

<Uppladdad bildlänk>

Jag körde i PowerShell.

Vet att den är end of service och jag försöker uppdatera till 22h2. Skrev det i min första post. Har uppdaterat manuellt till 22000.2600 KB5032192 då den inte heller kom upp i windows update.

Permalänk
Medlem

* Ladda ner en ISO för den version du vill uppgradera till (från Microsoft eller via Media creation tool.
* Öppna ISO filen i utforskaren, dubbelklicka på Setup.exe
* Välj att uppdatera datorn och behålla filer/inställningar.

https://www.youtube.com/watch?v=JXxw_rwQ6IQ

Permalänk
Medlem

Jag körde i PowerShell.

Vet att den är end of service och jag försöker uppdatera till 22h2. Skrev det i min första post. Har uppdaterat manuellt till 22000.2600 KB5032192 då den inte heller kom upp i windows update.

Det var därför det tog lång tid. Kör med CMD och högerklicka och kör Som Administrator.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Jag körde i PowerShell.

Jo med jag skrev med att där är 2 till du kan köra 22000.2713 KB5034121 är den sista

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Det var därför det tog lång tid. Kör med CMD och högerklicka och kör Som Administrator.

Alright testar igen med CMD!

Skrivet av Perdonotknow:

Jo med jag skrev med att där är 2 till du kan köra 22000.2713 KB5034121 är den sista

Skrev tidigare att jag provade, men att jag fick ett fel direkt där installern sa att uppdateringen inte var applicerbar på mitt system.

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Done.

Windows Resource Protection did not find any integrity violations.

Permalänk
Skrivet av si3rra:

* Ladda ner en ISO för den version du vill uppgradera till (från Microsoft eller via Media creation tool.
* Öppna ISO filen i utforskaren, dubbelklicka på Setup.exe
* Välj att uppdatera datorn och behålla filer/inställningar.

https://www.youtube.com/watch?v=JXxw_rwQ6IQ

Jag gjorde uppdateringen via Windows 11 Disk Image (ISO) från https://www.microsoft.com/software-download/windows11
Var lite orolig förut att den skulle tappa all mina filer, men efter videon som sa att det inte vara så tog jag risken och körde!

Tack för det! Det fungerade super fint! Sitter nu på 23H2 och alla mina program är kvar och verkar fungera! Tack för hjälpen! <3