Windows Update ger mig inte nya Win11 updateringar (22h2, etc) (PROBLEMET LÖST!)
Hej alla!
Jag har Windows 11, 21h2 och jag får inte längre uppdateringar till Windows 11 i windows update. Jag får .net uppdateringar och definitions uppdateringar till Windows defender dock.
Jag får inte heller rutan i Windows update där man kan toggla på "Get the latest updates as soon as they're available"
Den senaste kumulativa uppdateringen för Windows jag fick var -> 2023-10-13 - 2023-10 Cumulative Update for Windows 11 for x64-based Systems (KB5031358)
och den absolut senaste windows relaterade uppdatering jag fick var - 2023-11-04 - 2023-10 Update for Windows 11 for x64-based Systems (KB4023057)
Sen igår laddade jag ner November 14, 2023—KB5032192 (OS Build 22000.2600) från Microsoft update catalog - https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5032... och det gick bra så nu har jag bygg version 22000.2600. Jag tänkte att detta skulle göra att Windows update kom förbi en trasig uppdatering eller något och att den skulle erbjuda mig fler uppdateringar och helst 22h2.
Men gjorde den inte, den levererade fortfarande definitions uppdateringar till Windows defender (installerade - Security Intelligence Update for Microsoft Defender Antivirus - KB2267602 (Version 1.403.3022.0) - Current Channel (Broad) - för ca 10 min sedan)
När jag manuellt försökte installera nästa uppdatering (December 12, 2023—KB5033369 (OS Build 22000.2652)) från Microsoft update catalog så fick jag ett fel direkt där installern sa att uppdateringen inte var applicerbar på mitt system
Har provat följande:
* Jag har provat att reseta windows updates cache och liknande utan resultat, däremot verkar jag få något fel när jag kör Windows Update Troubleshooter
Likande fel dyker upp varje gång jag kör Windows Update Troubleshooter, trots att WUT lovar att den fixat problemet varje gång. Jag har googlat och lyckas inte ta reda på vad problemen är men hittar inget.
* Jag har kontrollerat att services relaterat till windows update är på och körs.
* Jag har använt program som DoNotSpy11 och O&O ShutUp10++ för att stänga av telemetry och sådant, jag misstänker att det kanske är något som ändrats i registret som kanske förbjuder windows update att installer denna typen av uppdateringar, jag har dock kontrollerat med båda dom programmen igen och jag kan inte se något i dom som verkar ha med det att göra.
* Jag har kört "DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth" igår. Den hittade några fel som den åtgärdade, verkar dock inte ha gjort någon skillnad.
Jag GISSAR att det kanske är något i registret som inte tillåter windows update att ta ner den typen av uppdateringar som 22h2, 23h2 etc, men jag vet faktiskt inte då jag har fått säkerhets uppdateringar senast 2023-11-04 (2023-10 Update for Windows 11 for x64-based Systems (KB4023057)) och jag höll på med DoNotSpy11 och O&O ShutUp10++ och stäng av telemetry och sådant för flera år sedan och inte rört det sen dess.
Parentes?
Jag kan inte heller slå på "Send optional diagnostic data" i privacy & security -> Diagnostics & Feedback, den bara slår av sig igen när jag går tillbaka till föregående vy. (Ville prova att slå på den då jag tänkte att den skulle erbjuda mig 22h2 om jag gav MS statistik data)
Övrig info om datorn som kanske hjälper:
* Har Fences4 installerat
* Har Start11 installerat
Dator specs:
AMD Ryzen 5 5600X 6-Core Processor 3.70 GHz
16,0 GB ram
Geforce rtx 3060
Taurus modell köpt från inet.se 2022, win11 kom installerat
Windows är redan aktiverat och jag har en giltig licens!
Tack på förhand!
EDIT: Bilderna funkar inte länkar direkt till imgur här istället
https://imgur.com/a/wg7mhCa