Hjälp behövs: Uppgradera RAM-minnen för äldre ASUS Z97-A ATX-dator

Permalänk
Medlem

Hjälp behövs: Uppgradera RAM-minnen för äldre ASUS Z97-A ATX-dator

Hej,

Jag behöver lite hjälp med att ge min gamla dator en förlängd livstid! Den närmar sig 10 år och ekonomin tillåter inte en helt ny maskin just nu. Jag hoppas att det finns möjlighet att fräscha upp den med nya RAM-minnen för att hålla den i drift ett tag till. Trots att den fungerar hyfsat känner jag att den tappar prestanda vid vissa tillfällen.

Jag är medveten om att moderkortet inte stödjer DDR4-minnen, så jag letar efter DDR3-alternativ. Jag är inte säker på hur lätt det är att hitta dem i dagens läge, men jag hoppas på det bästa.

Just nu har jag ett ASUS Z97-A ATX moderkort och HyperX Fury 8GB (2x4GB) CL10 1600MHz RAM.

Tackar för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Kolla QVL
Annars borde dessa duga om du inte kan hitta begagnade:
https://komponentkoll.se/produkt/64160-patriot-extreme-perfor...

Edit:
Vill du ha samma som du har:
https://www.amazon.se/dp/B097TKYNN5/ref=asc_df_B097TKYNN51707...
Då är det nog bättre köpa ett nytt kit med 16GB från QVL.

Edit2: Dessa finns på QVL:
https://www.proshop.se/RAM/GSkill-SNIPER-DDR3-2133-CL10-QC-32...

Visa signatur

PGA nya regler och GDPR så måste jag deklarera att jag ansvarar INTE för mina kommentarer på forumet.
*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hej.
Om man googlar ddr3 16gb så finns de massor kit mellan 300-500kr så bara välja vilket du vill.
Några frågor.
Har du ssd disk eller hårddisk nu?
Vilket grafikkort använder du och när tycker du att den inte orkar med riktigt?

Några tips, rengör den och sätta på ny kylpasta på cpu och grafikkort så får du max ut de du har nu iaf.
Sen kan en ny start med nytt Windows hjälpa om man haft samma många år.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Rekordmedlem

Moderkortet verkar stödja 32 Gbyte så det är väl bara att skaffa 8 Gbyte minnen,det är inte särskilt svårt att hitta nya och finns även en del begagnat.
Du kan ju börja med 2 x 8 Gbyte och prova att kombinera med de du redan har, samma minne finns ju om du verkligen vill ha dem https://www.proshop.se/RAM/Kingston-FURY-Beast-DDR3-1600-C10-... men de är väl ganska överdyra för det är en "död" minnestyp.
https://www.proshop.se/RAM/GSkill-AEGIS-F3-1600C11D-16GIS-DDR...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för de snabba svaren.
Jag var osäker på om det bara var att köpa DDR3 RAM och byta ut, eller om det var något mer jag måste tänka på. Men då antar jag att det är samma sak så länge det inte är till en bärbar dator.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/7538098/2014-12-28
https://www.netonnet.se/customer/sharedlist/42186
Det är samma dator som jag har idag, exakt likadan som för nästan 10 år sedan.

Jag har egentligen inga problem med grafikkortet. Om jag nu spelar något, så är det inga tunga spel. Jag håller på att experimentera med olika geodesiprogram, och de kräver inte mycket VRAM alls enligt min förståelse. Jag utför bara olika beräkningar i dessa program, och vad jag förstår är det RAM som krävs för att det ska gå smidigare.

Permalänk
Medlem

Hej.
Ser att du inte har en Ssd disk utan användning en mekanisk hårddisk på 1TB, jag rekommenderar att du köper en billig ssd disk som du har Windows på och dom program du använder. Sen använder du din disk till lagring.

När du använder datorn vanligt, hur mycket ram använder du då enligt Windows? Kolla även hur det står till med användning på hårddisken när du använder den nästa gång.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Det finns en SSD på 120GB där Windows är installerat, men en till SSD tror jag inte skulle skada, särskilt med tanke på att programmen borde fungera bättre som du säger.

När datorn går ner i 'idle' med bara Chrome öppet ligger minnesanvändningen på stabila 41%, men när jag till exempel startar ett spel som Path of Exile ökar minnet till 91-95%. När jag startar program så arbetar båda diskarna och användningen går upp till 100%, och sedan ser det ut som ett dåligt EKG.

Permalänk
Medlem

Bra att de finns ssd, när ram användningen når 100% så börjar den använda hårddiskarna så att uppgradera ram kommer hjälpa mycket för din dator. Köp vilket ddr3 kit du vill till stationär dator så kommer det fungerar, köper du ett ett 16gb kit så kan du prova att köra både 8 och 16 kitet om du skulle behöva mer än 16gb ram. Att köpa ett 8gb kit blir nästan lika dyrt som att köpa ett 16gb om ditt moderkort har 4 platser.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Jag har hittat ett begagnat RAM-kit som jag tror jag ska köra på, 1600MHz också, så jag kan testa att använda 4 RAM-stickor för att se om det fungerar.
Finns det några nackdelar med att använda 4 stickor med olika kapacitet? Behöver något ändras i BIOS när jag byter stickor, eller är det bara att byta dem och sedan köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AktaSig:

Jag har hittat ett begagnat RAM-kit som jag tror jag ska köra på, 1600MHz också, så jag kan testa att använda 4 RAM-stickor för att se om det fungerar.
Finns det några nackdelar med att använda 4 stickor med olika kapacitet? Behöver något ändras i BIOS när jag byter stickor, eller är det bara att byta dem och sedan köra?

Det kan vara svårare att få dom att köra i 1600Mhz CL10, du kommer få köra dom i sämsta gemensamma nämnare, så kanske får du köra dom i 1333MHz eller CL12 exempelvis.

Visa signatur

PGA nya regler och GDPR så måste jag deklarera att jag ansvarar INTE för mina kommentarer på forumet.
*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AktaSig:

Finns det några nackdelar med att använda 4 stickor med olika kapacitet?

Förutom att det som sagt kan bli svårare att få ut full frekvens på dem så behöver du även tänka på att sätta dem rätt så att du får ut dual channel, d.v.s. sätta dem så att det blir lika mycket minne i båda kanalerna. Om dina nuvarande redan sitter rätt, d.v.s. en i kanal A (A1 eller A2) och en i kanal B (B1 eller B2), så blir det rätt om du helt enkelt sätter de nya minnena i de lediga platserna.