Vad gäller? Ny kund och direkt prishöjning (Bredband2)

Permalänk
Medlem

Vad gäller? Ny kund och direkt prishöjning (Bredband2)

Hej! Har nyligen bytt bredbandsleverantör till Bredband2. Enda skälet var att minska mina månadskostnad. Tecknade 10/10 för 206 kr/mån i 12 mån (kampanj) och därefter 229 kr/mån. Ingen bindningstid. Startdatum 16/3 dvs. endast 5 dagar och nu får jag meddelande om prisförändring. 279 kr/mån och ev. kampanjrabatt dras av på det fr.o.m. den 1/5. Det är lika mycket eller mer än jag hade tidigare dvs. jag hade aldrig bytt då. Dessutom tillkommer en startavgift. Är detta verkligen tillåtet? Antar att jag bara kan avbryta/säga upp men ska jag behöva betala startavgiften då? Beställningen lades den 1/3 för att jag inte skulle glömma när den gamla sades upp men jag hade valt den 16/3 som startdatum.

Tips och råd mottages tacksamt. Känner mig bra lurad.

Rubrik förtydligad.
Permalänk
Medlem

Har Bredband2 med, ring/chatta och be att få prata med en säljare. Dom brukar vara medgörliga.
Tycker ju inte att det ska vara ett problem då du är ny kund.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sweuser:

Hej! Har nyligen bytt bredbandsleverantör till Bredband2. Enda skälet var att minska mina månadskostnad. Tecknade 10/10 för 206 kr/mån i 12 mån (kampanj) och därefter 229 kr/mån. Ingen bindningstid. Startdatum 16/3 dvs. endast 5 dagar och nu får jag meddelande om prisförändring. 279 kr/mån och ev. kampanjrabatt dras av på det fr.o.m. den 1/5. Det är lika mycket eller mer än jag hade tidigare dvs. jag hade aldrig bytt då. Dessutom tillkommer en startavgift. Är detta verkligen tillåtet? Antar att jag bara kan avbryta/säga upp men ska jag behöva betala startavgiften då? Beställningen lades den 1/3 för att jag inte skulle glömma när den gamla sades upp men jag hade valt den 16/3 som startdatum.

Tips och råd mottages tacksamt. Känner mig bra lurad.

Iom det inte är någon bindning och det som är överenskommet är en rabatt på ordinariepris så har de all rätt att ändra priset. Däremot har du rätt att invända dig mot denna förändring och avsluta din tjänst. Detta ska stå i ditt mail. Att du ska komma undan startavgiften låter osannolikt då du har haft tjänsten sedan 16:e och det är idag den 20:e.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Detta var då det värsta nånsin. Aldrig varit med om liknande. Inte ett dugg medgörliga via chatt heller. Blir att säga upp under dagen men stör mig som fan på "startavgiften" och fattar inte hur detta ens kan vara tillåtet. Hade aldrig nånsin bedrivit ett företag i sådan stil. Usch och fy!

Kan tillägga att priserna inte har justerats på hemsidan då de inte träder i kraft förrän den 1/5. Snacka om att bedra nya kunder.

Permalänk
Medlem

Det är tillåtet för att det står i avtalet du täckande att de får göra så. Om inget avtalas om det så får man inte ändra pris, vilket är varför det måste funnits en sådan klausul i avtalet och varför de måste meddela dig om att priset kommer höjas.

Det är tråkigt att läsa avtalsvillkor men speciellt när man ska köpa något där priset är hela anledningen till byte är det viktigt att säkerställa att det faktiskt är och kommer förbli billigare.

Permalänk
Medlem

Ang. startavgiften så beror det väl på vad som står i avtalet?
Inget som är ovanligt utan mer som praxis. däremot så kan ju vissa erbjudanden vara utan startavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Det är tillåtet för att det står i avtalet du täckande att de får göra så. Om inget avtalas om det så får man inte ändra pris, vilket är varför det måste funnits en sådan klausul i avtalet och varför de måste meddela dig om att priset kommer höjas.

Det är tråkigt att läsa avtalsvillkor men speciellt när man ska köpa något där priset är hela anledningen till byte är det viktigt att säkerställa att det faktiskt är och kommer förbli billigare.

Så nu ska man snarare se "ingen bindningstid" som en fälla eftersom priset kan ändras i samma stund som man blir kund. Absolut att man ska läsa villkor men detta beteende var för mig helt okänt. Har ändå bytt t.ex. teleoperatör många gånger genom åren och aldrig blivit behandlad så. Min förra bredbandsleverantör försökte visserligen höja år för år men det gick å andra sidan alltid få ner till samma pris som nya kunder. Ångrar djupt att jag bytte nu (kan få samma pris hos dem igen men hela bytet visar sig både kostsamt i kronor och tid).

Skrivet av Wip3:

Ang. startavgiften så beror det väl på vad som står i avtalet?
Inget som är ovanligt utan mer som praxis. däremot så kan ju vissa erbjudanden vara utan startavgift.

Jag var medveten om startavgiften och hade det gått 1 år hade jag inte brytt mig om den. Nu blir det en dyr startavgift dock.

Har sällan betalat startavgift så inte många som tar det faktiskt.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1693783-bredband2-hoje...

Synd att jag inte såg tråden i tid men nu är det som det är. Då priset blir detsamma som hos min gamla leverantör så går jag tillbaka till dem. Aldrig att jag vill fortsätta vara kund hos Bredband2 efter det här. De hamnar på min svartlista. Ska i fortsättningen även passa mig för ingen bindningstid i kombination med startavgift då det kan bli en onödigt dyr månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Hej! Har nyligen bytt bredbandsleverantör till Bredband2. Enda skälet var att minska mina månadskostnad. Tecknade 10/10 för 206 kr/mån i 12 mån (kampanj) och därefter 229 kr/mån. Ingen bindningstid. Startdatum 16/3 dvs. endast 5 dagar och nu får jag meddelande om prisförändring. 279 kr/mån och ev. kampanjrabatt dras av på det fr.o.m. den 1/5. Det är lika mycket eller mer än jag hade tidigare dvs. jag hade aldrig bytt då. Dessutom tillkommer en startavgift. Är detta verkligen tillåtet? Antar att jag bara kan avbryta/säga upp men ska jag behöva betala startavgiften då? Beställningen lades den 1/3 för att jag inte skulle glömma när den gamla sades upp men jag hade valt den 16/3 som startdatum.

Tips och råd mottages tacksamt. Känner mig bra lurad.

Når fikk du opplyst om den nye pris på 279 kr? Det skal være 30 dager innen det nye pris vil gjelde. Se linken: https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/andring-av-p...

Citat:

Avtal med bindningstid får i regel inte ändras under bindningstiden. Gör företaget det ändå, utan att uppge ett giltigt skäl, kan du ha rätt att avsluta avtalet omedelbart.

I ett tillsvidareavtal får företaget ändra villkor och pris, om de informerar dig minst en månad innan ändringen görs. De ska då även informera dig om din rätt att avsluta avtalet utan kostnad.

Vill du klaga på ändringen är det bra att göra det skriftligt. Skicka gärna ett mejl.

Permalänk

Har för mig att distansköplagen även gäller abonnemang så innom 14 dagar borde du kunna ångra dig.

Sen huruvida de gör med dagarna du använt det så kommer du troligen ev få betala för de dagarna minus startavgiften eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Når fikk du opplyst om den nye pris på 279 kr? Det skal være 30 dager innen det nye pris vil gjelde. Se linken: https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/andring-av-p...

Jag fick idag den 20/3 veta att de höjer priset. Beställningen gjordes den 1/3 med aktiveringsdatum den 16/3. Vad gäller då? Självklart kan jag säga upp det men åker jag ändå på startavgiften?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Har för mig att distansköplagen även gäller abonnemang så innom 14 dagar borde du kunna ångra dig.

Sen huruvida de gör med dagarna du använt det så kommer du troligen ev få betala för de dagarna minus startavgiften eller nått.

Jag beställde den 1/3 men valde startdatum den 16/3 då jag hade uppsägningstid hos tidigare leverantör. Tydligen gäller 14 dagar från beställningen och inte från aktiveringen? Eller? Trots att de meddelar om prishöjning först idag den 20/3 endast 5 dagar med aktivt bredband. Känns för jävligt rent ut sagt.

Inga problem att betala för de dagarna jag har använt det men startavgiften känns inte alls rättvis.

Permalänk
Bredband2
Skrivet av sweuser:

Jag fick idag den 20/3 veta att de höjer priset. Beställningen gjordes den 1/3 med aktiveringsdatum den 16/3. Vad gäller då? Självklart kan jag säga upp det men åker jag ändå på startavgiften?

Jag beställde den 1/3 men valde startdatum den 16/3 då jag hade uppsägningstid hos tidigare leverantör. Tydligen gäller 14 dagar från beställningen och inte från aktiveringen? Eller? Trots att de meddelar om prishöjning först idag den 20/3 endast 5 dagar med aktivt bredband. Känns för jävligt rent ut sagt.

Inga problem att betala för de dagarna jag har använt det men startavgiften känns inte alls rättvis.

Hej Sweuser!

Har uppmärksammat din tråd och förstår till 100% att det inte känns bra. Man vill inte få en prishöjning precis när man bytt operatör. Vet att det är en klen tröst, men kan upplysa dig om att vi just nu diskuterar hur vi skall förhindra det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband2:

Hej Sweuser!

Har uppmärksammat din tråd och förstår till 100% att det inte känns bra. Man vill inte få en prishöjning precis när man bytt operatör. Vet att det är en klen tröst, men kan upplysa dig om att vi just nu diskuterar hur vi skall förhindra det i framtiden.

Om man skulle gå på erat 500/500 i 12 mån med bindningstid för 368 kommer ni smyghöja under bindningstiden eller har man erat kampanjpris hela tiden under perioden garanterat?

Edit; ser att det erbjudandet har höjts med 100 kr så där går ni tyvärr bort.

Annars kan man ju lika gärna gå på valfri operatör utan bindning då de höjer årligen med runt 50 kr.

Gällande eran såkallade interna diskussion så är det väl inte svårare än att kolla hur gammal en kund är, är de bundna till ett pris eller obundna, har de tagit del av ett nykundserbjudande på x pris? och därefter skicka ut till dessa kunder som är x månader gamla och uppföljer vissa kriterier ovan, om att en höjning kommer en månad i förskott.

Helt vanligt internet men helt ovanliga höjningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har för mig att distansköplagen även gäller abonnemang så innom 14 dagar borde du kunna ångra dig.

Sen huruvida de gör med dagarna du använt det så kommer du troligen ev få betala för de dagarna minus startavgiften eller nått.

De skriver i avtalet att ångerrätten upphör om man börjat använda produkten, dvs fått det inkopplat så det där med 14 dagars ångerrätt fungerar inte här.
Tyvärr verkar det vara branschstandard att farma kunder för att strax därefter höja priset. Jag blev förbannad när Bahnhof höjde mitt abonnemang med 25% förra året och bytte till Bredband 2, men nu efter 4 månader ska de göra en 15%ig höjning.

En annan sak som stör är att man blir lite lurad av erbjudandet. Det förefaller som man ska få ett förutsägbart pris med rabatt på under första året, "379 kr 341 kr" i mitt fall, men när man får själva avtalet är så är det en procentuell rabatt på ett rörligt pris (med rörligt avses att det kommer bli dyrare, inte billigare). I avtalet tar de sig rätten att höja som de vill på vaga grunder som inte specificeras.

I mitt fall var priset 389 kr-10% (379 kr är tydligen ett inte uppdaterat pris på viaeuropas sida) i maj blir det 439 kr för 100/100 - 10% rabatt + fakturaavgift 29 kr.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Bredband2
Skrivet av Leiri:

Om man skulle gå på erat 500/500 i 12 mån med bindningstid för 368 kommer ni smyghöja under bindningstiden eller har man erat kampanjpris hela tiden under perioden garanterat?

Annars kan man ju lika gärna gå på valfri operatör utan bindning då de höjer årligen med runt 50 kr.

Gällande eran såkallade interna diskussion så är det väl inte svårare än att kolla hur gammal en kund är, är de bundna till ett pris eller obundna, har de tagit del av ett nykundserbjudande på x pris? och därefter skicka ut till dessa kunder som är x månader gamla och uppföljer vissa kriterier ovan, om att en höjning kommer en månad i förskott.

Helt vanligt internet men helt ovanliga höjningar.

Hej, bra fråga. Kampanjrabatten i % får du oavsett om priset höjs eller sänks i 12 mån. Men då på nya ordinarie priset. Om vi blir tvungna i vissa fall att höja under bindningstiden då får du informationen naturligtvis i förväg och du har rätt att avsluta avtalet innan bindningstiden löper ut och höjningen träder i kraft. Men tror inte någon operatör har 100% garantier att prishöjning inte kan ske under bindningstiden, speciellt i öppna nät.

Ja, det är egentligen inte supersvårt att utveckla, men först skall gränser bestämmas och tekniken kopplas på. Det skall bara göras tar alltid lite tid.

Helt vanligt internet tackar dig för att du uppmärksammat det som skaver!

Permalänk
Medlem

Sa precis upp mitt avtal med Bredband2, det klämmer faktiskt men så här är det

Tecknade bredband hos Bredband2 för 385:- per månad, kampanjpris i 12 månader, 10% rabbat mot ordinarie pris, dock står det i de allmänna villkoren att Bredband2 kan höja när helst dom vill under kampanjtiden. Kampanjpriset blev helt plötsligt ett lockpris, fånga in kunden med ett bra erbjudande, och månaden efter, genomför en prisökning.

Inget fel som bredband2 har gjort men knepet för att få nya kunder och sen öka priset med motiveringen att nätägaren gjort det dyrare, njaa...

Permalänk
Medlem

Var kan man se att dom höjt? Har beställt bredband2 och det kopplas in nu den 24mars, sa upp Telia det kopplas ur 23 mars och tog bredband2 för 359kr 250/250. Jag har inte fått någon info alls om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Var kan man se att dom höjt? Har beställt bredband2 och det kopplas in nu den 24mars, sa upp Telia det kopplas ur 23 mars och tog bredband2 för 359kr 250/250. Jag har inte fått någon info alls om detta?

Du blir meddelad om Din avgift ändras

Permalänk
Medlem

Tips: byt leverantör genast. Det finns en hel tråd dedikerad till just BB2 och hur de fular sig med prishöjningar stup i kvarten.

Visa signatur

if young metro don't trust you