Följ Black Week på SweClockers

Vad gäller? Ny kund och direkt prishöjning (Bredband2)

Permalänk
Medlem

Vad gäller? Ny kund och direkt prishöjning (Bredband2)

Hej! Har nyligen bytt bredbandsleverantör till Bredband2. Enda skälet var att minska mina månadskostnad. Tecknade 10/10 för 206 kr/mån i 12 mån (kampanj) och därefter 229 kr/mån. Ingen bindningstid. Startdatum 16/3 dvs. endast 5 dagar och nu får jag meddelande om prisförändring. 279 kr/mån och ev. kampanjrabatt dras av på det fr.o.m. den 1/5. Det är lika mycket eller mer än jag hade tidigare dvs. jag hade aldrig bytt då. Dessutom tillkommer en startavgift. Är detta verkligen tillåtet? Antar att jag bara kan avbryta/säga upp men ska jag behöva betala startavgiften då? Beställningen lades den 1/3 för att jag inte skulle glömma när den gamla sades upp men jag hade valt den 16/3 som startdatum.

Tips och råd mottages tacksamt. Känner mig bra lurad.

Rubrik förtydligad.
Visa signatur

Vänligen citera mig om ni vill ha svar av mig.

Permalänk
Medlem

Har Bredband2 med, ring/chatta och be att få prata med en säljare. Dom brukar vara medgörliga.
Tycker ju inte att det ska vara ett problem då du är ny kund.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sweuser:

Hej! Har nyligen bytt bredbandsleverantör till Bredband2. Enda skälet var att minska mina månadskostnad. Tecknade 10/10 för 206 kr/mån i 12 mån (kampanj) och därefter 229 kr/mån. Ingen bindningstid. Startdatum 16/3 dvs. endast 5 dagar och nu får jag meddelande om prisförändring. 279 kr/mån och ev. kampanjrabatt dras av på det fr.o.m. den 1/5. Det är lika mycket eller mer än jag hade tidigare dvs. jag hade aldrig bytt då. Dessutom tillkommer en startavgift. Är detta verkligen tillåtet? Antar att jag bara kan avbryta/säga upp men ska jag behöva betala startavgiften då? Beställningen lades den 1/3 för att jag inte skulle glömma när den gamla sades upp men jag hade valt den 16/3 som startdatum.

Iom det inte är någon bindning och det som är överenskommet är en rabatt på ordinariepris så har de all rätt att ändra priset. Däremot har du rätt att invända dig mot denna förändring och avsluta din tjänst. Detta ska stå i ditt mail. Att du ska komma undan startavgiften låter osannolikt då du har haft tjänsten sedan 16:e och det är idag den 20:e.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Detta var då det värsta nånsin. Aldrig varit med om liknande. Inte ett dugg medgörliga via chatt heller. Blir att säga upp under dagen men stör mig som fan på "startavgiften" och fattar inte hur detta ens kan vara tillåtet. Hade aldrig nånsin bedrivit ett företag i sådan stil. Usch och fy!

Kan tillägga att priserna inte har justerats på hemsidan då de inte träder i kraft förrän den 1/5. Snacka om att bedra nya kunder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är tillåtet för att det står i avtalet du täckande att de får göra så. Om inget avtalas om det så får man inte ändra pris, vilket är varför det måste funnits en sådan klausul i avtalet och varför de måste meddela dig om att priset kommer höjas.

Det är tråkigt att läsa avtalsvillkor men speciellt när man ska köpa något där priset är hela anledningen till byte är det viktigt att säkerställa att det faktiskt är och kommer förbli billigare.

Permalänk
Medlem

Ang. startavgiften så beror det väl på vad som står i avtalet?
Inget som är ovanligt utan mer som praxis. däremot så kan ju vissa erbjudanden vara utan startavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Det är tillåtet för att det står i avtalet du täckande att de får göra så. Om inget avtalas om det så får man inte ändra pris, vilket är varför det måste funnits en sådan klausul i avtalet och varför de måste meddela dig om att priset kommer höjas.

Det är tråkigt att läsa avtalsvillkor men speciellt när man ska köpa något där priset är hela anledningen till byte är det viktigt att säkerställa att det faktiskt är och kommer förbli billigare.

Så nu ska man snarare se "ingen bindningstid" som en fälla eftersom priset kan ändras i samma stund som man blir kund. Absolut att man ska läsa villkor men detta beteende var för mig helt okänt. Har ändå bytt t.ex. teleoperatör många gånger genom åren och aldrig blivit behandlad så. Min förra bredbandsleverantör försökte visserligen höja år för år men det gick å andra sidan alltid få ner till samma pris som nya kunder. Ångrar djupt att jag bytte nu (kan få samma pris hos dem igen men hela bytet visar sig både kostsamt i kronor och tid).

Skrivet av Wip3:

Ang. startavgiften så beror det väl på vad som står i avtalet?
Inget som är ovanligt utan mer som praxis. däremot så kan ju vissa erbjudanden vara utan startavgift.

Jag var medveten om startavgiften och hade det gått 1 år hade jag inte brytt mig om den. Nu blir det en dyr startavgift dock.

Har sällan betalat startavgift så inte många som tar det faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1693783-bredband2-hoje...

Synd att jag inte såg tråden i tid men nu är det som det är. Då priset blir detsamma som hos min gamla leverantör så går jag tillbaka till dem. Aldrig att jag vill fortsätta vara kund hos Bredband2 efter det här. De hamnar på min svartlista. Ska i fortsättningen även passa mig för ingen bindningstid i kombination med startavgift då det kan bli en onödigt dyr månad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweuser:

Når fikk du opplyst om den nye pris på 279 kr? Det skal være 30 dager innen det nye pris vil gjelde. Se linken: https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/andring-av-p...

Citat:

Avtal med bindningstid får i regel inte ändras under bindningstiden. Gör företaget det ändå, utan att uppge ett giltigt skäl, kan du ha rätt att avsluta avtalet omedelbart.

I ett tillsvidareavtal får företaget ändra villkor och pris, om de informerar dig minst en månad innan ändringen görs. De ska då även informera dig om din rätt att avsluta avtalet utan kostnad.

Vill du klaga på ändringen är det bra att göra det skriftligt. Skicka gärna ett mejl.

Permalänk

Har för mig att distansköplagen även gäller abonnemang så innom 14 dagar borde du kunna ångra dig.

Sen huruvida de gör med dagarna du använt det så kommer du troligen ev få betala för de dagarna minus startavgiften eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Når fikk du opplyst om den nye pris på 279 kr? Det skal være 30 dager innen det nye pris vil gjelde. Se linken: https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/andring-av-p...

Jag fick idag den 20/3 veta att de höjer priset. Beställningen gjordes den 1/3 med aktiveringsdatum den 16/3. Vad gäller då? Självklart kan jag säga upp det men åker jag ändå på startavgiften?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Har för mig att distansköplagen även gäller abonnemang så innom 14 dagar borde du kunna ångra dig.

Sen huruvida de gör med dagarna du använt det så kommer du troligen ev få betala för de dagarna minus startavgiften eller nått.

Jag beställde den 1/3 men valde startdatum den 16/3 då jag hade uppsägningstid hos tidigare leverantör. Tydligen gäller 14 dagar från beställningen och inte från aktiveringen? Eller? Trots att de meddelar om prishöjning först idag den 20/3 endast 5 dagar med aktivt bredband. Känns för jävligt rent ut sagt.

Inga problem att betala för de dagarna jag har använt det men startavgiften känns inte alls rättvis.

Visa signatur

Permalänk
Bredband2
Skrivet av sweuser:

Jag fick idag den 20/3 veta att de höjer priset. Beställningen gjordes den 1/3 med aktiveringsdatum den 16/3. Vad gäller då? Självklart kan jag säga upp det men åker jag ändå på startavgiften?

Jag beställde den 1/3 men valde startdatum den 16/3 då jag hade uppsägningstid hos tidigare leverantör. Tydligen gäller 14 dagar från beställningen och inte från aktiveringen? Eller? Trots att de meddelar om prishöjning först idag den 20/3 endast 5 dagar med aktivt bredband. Känns för jävligt rent ut sagt.

Inga problem att betala för de dagarna jag har använt det men startavgiften känns inte alls rättvis.

Hej Sweuser!

Har uppmärksammat din tråd och förstår till 100% att det inte känns bra. Man vill inte få en prishöjning precis när man bytt operatör. Vet att det är en klen tröst, men kan upplysa dig om att vi just nu diskuterar hur vi skall förhindra det i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bredband2:

Hej Sweuser!

Har uppmärksammat din tråd och förstår till 100% att det inte känns bra. Man vill inte få en prishöjning precis när man bytt operatör. Vet att det är en klen tröst, men kan upplysa dig om att vi just nu diskuterar hur vi skall förhindra det i framtiden.

Om man skulle gå på erat 500/500 i 12 mån med bindningstid för 368 kommer ni smyghöja under bindningstiden eller har man erat kampanjpris hela tiden under perioden garanterat?

Edit; ser att det erbjudandet har höjts med 100 kr så där går ni tyvärr bort.

Annars kan man ju lika gärna gå på valfri operatör utan bindning då de höjer årligen med runt 50 kr.

Gällande eran såkallade interna diskussion så är det väl inte svårare än att kolla hur gammal en kund är, är de bundna till ett pris eller obundna, har de tagit del av ett nykundserbjudande på x pris? och därefter skicka ut till dessa kunder som är x månader gamla och uppföljer vissa kriterier ovan, om att en höjning kommer en månad i förskott.

Helt vanligt internet men helt ovanliga höjningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

De skriver i avtalet att ångerrätten upphör om man börjat använda produkten, dvs fått det inkopplat så det där med 14 dagars ångerrätt fungerar inte här.
Tyvärr verkar det vara branschstandard att farma kunder för att strax därefter höja priset. Jag blev förbannad när Bahnhof höjde mitt abonnemang med 25% förra året och bytte till Bredband 2, men nu efter 4 månader ska de göra en 15%ig höjning.

En annan sak som stör är att man blir lite lurad av erbjudandet. Det förefaller som man ska få ett förutsägbart pris med rabatt på under första året, "379 kr 341 kr" i mitt fall, men när man får själva avtalet är så är det en procentuell rabatt på ett rörligt pris (med rörligt avses att det kommer bli dyrare, inte billigare). I avtalet tar de sig rätten att höja som de vill på vaga grunder som inte specificeras.

I mitt fall var priset 389 kr-10% (379 kr är tydligen ett inte uppdaterat pris på viaeuropas sida) i maj blir det 439 kr för 100/100 - 10% rabatt + fakturaavgift 29 kr.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Bredband2
Skrivet av Leiri:

Om man skulle gå på erat 500/500 i 12 mån med bindningstid för 368 kommer ni smyghöja under bindningstiden eller har man erat kampanjpris hela tiden under perioden garanterat?

Annars kan man ju lika gärna gå på valfri operatör utan bindning då de höjer årligen med runt 50 kr.

Gällande eran såkallade interna diskussion så är det väl inte svårare än att kolla hur gammal en kund är, är de bundna till ett pris eller obundna, har de tagit del av ett nykundserbjudande på x pris? och därefter skicka ut till dessa kunder som är x månader gamla och uppföljer vissa kriterier ovan, om att en höjning kommer en månad i förskott.

Helt vanligt internet men helt ovanliga höjningar.

Hej, bra fråga. Kampanjrabatten i % får du oavsett om priset höjs eller sänks i 12 mån. Men då på nya ordinarie priset. Om vi blir tvungna i vissa fall att höja under bindningstiden då får du informationen naturligtvis i förväg och du har rätt att avsluta avtalet innan bindningstiden löper ut och höjningen träder i kraft. Men tror inte någon operatör har 100% garantier att prishöjning inte kan ske under bindningstiden, speciellt i öppna nät.

Ja, det är egentligen inte supersvårt att utveckla, men först skall gränser bestämmas och tekniken kopplas på. Det skall bara göras tar alltid lite tid.

Helt vanligt internet tackar dig för att du uppmärksammat det som skaver!

Permalänk
Medlem

Sa precis upp mitt avtal med Bredband2, det klämmer faktiskt men så här är det

Tecknade bredband hos Bredband2 för 385:- per månad, kampanjpris i 12 månader, 10% rabbat mot ordinarie pris, dock står det i de allmänna villkoren att Bredband2 kan höja när helst dom vill under kampanjtiden. Kampanjpriset blev helt plötsligt ett lockpris, fånga in kunden med ett bra erbjudande, och månaden efter, genomför en prisökning.

Inget fel som bredband2 har gjort men knepet för att få nya kunder och sen öka priset med motiveringen att nätägaren gjort det dyrare, njaa...

Permalänk
Medlem

Var kan man se att dom höjt? Har beställt bredband2 och det kopplas in nu den 24mars, sa upp Telia det kopplas ur 23 mars och tog bredband2 för 359kr 250/250. Jag har inte fått någon info alls om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Var kan man se att dom höjt? Har beställt bredband2 och det kopplas in nu den 24mars, sa upp Telia det kopplas ur 23 mars och tog bredband2 för 359kr 250/250. Jag har inte fått någon info alls om detta?

Du blir meddelad om Din avgift ändras

Permalänk
Medlem

Tips: byt leverantör genast. Det finns en hel tråd dedikerad till just BB2 och hur de fular sig med prishöjningar stup i kvarten.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera min tråd med hur gick.

Fick efter mejlväxling behålla priset som jag tecknade och nu den 20/9 fick jag återigen meddelande om prisförändring. Så i 6 månader gällde priset...

Orkar inte tjafsa mer nu utan byter leverantör och har precis skickat in en skriftlig uppsägning. Kommer inte få billigare hos nån annan i dagsläget men går tillbaka till Bahnhof då det blir samma pris (2 kr billigare om jag ska vara petig).

Inte varit nöjd nöjd med Bredband2:s prisförändringar som kom strax efter att man blev kund och efter tjafs kommer det redan efter 6 månader. Bahnhof försöker också (likt alla?) höja priset men de höll sig i varje till max en gång per år då de gick att förhandla med och binda sig i 12 månader. Betydligt bättre samtidigt som jag velat vara kund hos Bahnhof av ideologiska skäl.

Då jag fick utlovat pris i 6 månader blev bytet ingen förlust i pengar men däremot i tid och irritation så bytet var inte värt det. Skulle stannat hos Bahnhof men trodde jag kunde få ner mina kostnader då priserna var attraktiva på Bredband2:s hemsida. Kommer aldrig bli kund igen oavsett vad de lockar med, de verkar uppenbarligen inte respektera bindningstider heller om man ska tro på en annan tråd.

Edit: Fick 15 istället för 10 procent rabatt i 6 månader obundet (återstår att se om det blir några 6 månader). Tackade dock ja tills vidare för att slippa byta just nu. Kanske dyker det upp nått spännande under BF.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även Bahnhof har ju smyg höjningar och smyg sänkningar. Illa att det tillåts att företag sänker priset och man själv måste höra av sig och då får man priset från man hörde av sig och inte från datumet dom sänkte.

Borde vara så företag måste automatiskt justera priset på priset så länge man inte har det bundet. Höjer dom priset så blir ju per automatik.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Även Bahnhof har ju smyg höjningar och smyg sänkningar. Illa att det tillåts att företag sänker priset och man själv måste höra av sig och då får man priset från man hörde av sig och inte från datumet dom sänkte.

Borde vara så företag måste automatiskt justera priset på priset så länge man inte har det bundet. Höjer dom priset så blir ju per automatik.

Det verkar gälla alla företag. Man vill locka in nya kunder men bryr sig mindre om trogna kunder. Samma gäller banker. Folk borde byta bank mycket ofta än vad de gör.

Med det sagt fick jag ändå mindre huvudbry med Bahnhof. Fick aldrig prishöjning direkt efter att jag blev kund utan det kom först efter ett år och då förhandlade jag ner det lite mot 12 månaders bindningstid. Det betyder att jag slapp tänka på skiten mer än en gång per år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Sa precis upp mitt avtal med Bredband2, det klämmer faktiskt men så här är det

Tecknade bredband hos Bredband2 för 385:- per månad, kampanjpris i 12 månader, 10% rabbat mot ordinarie pris, dock står det i de allmänna villkoren att Bredband2 kan höja när helst dom vill under kampanjtiden. Kampanjpriset blev helt plötsligt ett lockpris, fånga in kunden med ett bra erbjudande, och månaden efter, genomför en prisökning.

Inget fel som bredband2 har gjort men knepet för att få nya kunder och sen öka priset med motiveringen att nätägaren gjort det dyrare, njaa...

Du ska *EJ* drabbas, av vad tredje part gör det vill säga

° *Du* har ett kampanjpris
° Rövband2 skyller på att "nätägaren höjer priset"
° Vad två rövare gör (Rövband2 och Rövägare) är mellan dem och är INGET som ska drabba en oskyldig konsument
° Tala om för Rövband2 att det finns någonting inom avtalsrätten som heter Pacta Sunt Servanda d.v.s. Avtal Är till för att hållas (inte ändras eller justeras på när Den Oskyldige Konsumenten *motsäger sig* en justering av Pacta Sunt Servanda i för kunden negativ riktning.
De är rövare och ingenting annat.

Att Rövband2 anför att: "Du behåller Din rabatt under tiden som vi höjer priserna" flyger inte, eftersom rabatten utplånas av Rövhejningen av priset.

Det är som att ge en vattenpump till "rabatterat pris" och han som sålde pumpen (du gick på pumpen ja) som är ägare till vattnet kommer att höja priset på vattnet, varje gång du använder pumpen för att "Reservdelarna" är dyra till pumpen.

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusell 🎠 en.

Alla bred...Rövband som betalade för att få koppla upp/in sig på Nätet DET AVTALET har ingenting med konsumenterna /slutkund att göra.

Sen att Rövband2 gömmer sig bakom ett avtal DE har snickrat ihop till sin egen fördel gör inte saken bättre...tvärtom 🔀... 🤮🤮🤮🤮

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Du ska *EJ* drabbas, av vad tredje part gör det vill säga

° *Du* har ett kampanjpris
° Rövband2 skyller på att "nätägaren höjer priset"
° Vad två rövare gör (Rövband2 och Rövägare) är mellan dem och är INGET som ska drabba en oskyldig konsument
° Tala om för Rövband2 att det finns någonting inom avtalsrätten som heter Pacta Sunt Servanda d.v.s. Avtal Är till för att hållas (inte ändras eller justeras på när Den Oskyldige Konsumenten *motsäger sig* en justering av Pacta Sunt Servanda i för kunden negativ riktning.
De är rövare och ingenting annat.

Att Rövband2 anför att: "Du behåller Din rabatt under tiden som vi höjer priserna" flyger inte, eftersom rabatten utplånas av Rövhejningen av priset.

Det är som att ge en vattenpump till "rabatterat pris" och han som sålde pumpen (du gick på pumpen ja) som är ägare till vattnet kommer att höja priset på vattnet, varje gång du använder pumpen för att "Reservdelarna" är dyra till pumpen.

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusell 🎠 en.

Alla bred...Rövband som betalade för att få koppla upp/in sig på Nätet DET AVTALET har ingenting med konsumenterna /slutkund att göra.

Sen att Rövband2 gömmer sig bakom ett avtal DE har snickrat ihop till sin egen fördel gör inte saken bättre...tvärtom 🔀... 🤮🤮🤮🤮

Ja.

Har Telenor nu, några kronor dyrare men inga konstiga höjningar av priset mitt under pågående avtalsperiod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Ja.

Har Telenor nu, några kronor dyrare men inga konstiga höjningar av priset mitt under pågående avtalsperiod.

Now. I am happy again...

Rövband2 fick mig att se rött...eller snarare svart med tanke på vilket 🕳 hål de är...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband2:

Hej, bra fråga. Kampanjrabatten i % får du oavsett om priset höjs eller sänks i 12 mån. Men då på nya ordinarie priset. Om vi blir tvungna i vissa fall att höja under bindningstiden då får du informationen naturligtvis i förväg och du har rätt att avsluta avtalet innan bindningstiden löper ut och höjningen träder i kraft. Men tror inte någon operatör har 100% garantier att prishöjning inte kan ske under bindningstiden, speciellt i öppna nät.

Ja, det är egentligen inte supersvårt att utveckla, men först skall gränser bestämmas och tekniken kopplas på. Det skall bara göras tar alltid lite tid.

Hej

Känner för att ställa lite frågor om just bredbandspriser (och drift) då det blivit aktuellt i forumet att just bredbandspriserna ökat mer än inflationen.
Länk till Swec.artikeln
https://www.sweclockers.com/nyhet/39753-bredbandspriserna-oka...

Men innan jag går vidare med textvägg så vill jag göra klart att väggen är delad i två delar, en gällande pris/prisbild och en gällande drift/underhåll/support.

pris/prisbild
En sådan ökning av priset på bredband sticker givetvis i ögonen på dom flesta, då ett bredband är ett måste idag med tanke på att mycket har gått över till att skötas över internet, inte bara att Post nord är en klantig aktör, ironi "man kan tro att dom är i maskopi

Vad är det som egentligen påverkar er (och givetvis övriga aktörers) prisbild?

Vet att i priset så tillkommer avgiften från nätägaren, hur mycket av kostnaden som ni har ut till kund är egentligen orsakat av nätägaren?

Samt, vore det inte möjligt att specificera kostnader på räkningen så man som kund ser var dom olika kostnaderna blir orsakade?

Vet med mitt egna abonnemang fastän det inte är specificerat att nätägaren är orsak till några av dom större höjningarna, vilket sticker lite i ögonen då dom har fritt fram att göra höjningar och ni (och övriga) får ta smällen.

Man kan ju tycka att dom gjorde en kalkyl vid läggande av nätet som borde täcka kostnader som dom skulle få även framöver, givetvis så borde dom då även räknat med en marginal (som ju är deras vinst, eller förlust vid felkalkyl).
Som det verkar nu så känns det mer som att en viss del av höjningarna av hyran av nätet mer är till för att mätta ägarna, istället för en marknadsmässigt motiverad höjning för täckning av driftskostnader.

drift/underhåll/support
Menar att något har skett som verkar lite "off" då nätet i princip är färdigbyggt och ändå så upplevs det som att snitthastigheten på nätet sjunker, samt att det nuförtiden inträffar slumpmässiga dippar och fördröjningar.

Jag som kund har inte möjligheten att avgöra om det är dålig utrustning och/eller helt enkelt dålig skötsel, eller var.
Å andra sidan så kanske det inte är så intressant för mig som kund, däremot så vill jag ju ha en tjänst som upplevs och känns okej d.v.s. en tjänst utan problem och med hastighet som motsvara det jag betalar för.

Nätägaren är IP Only (Global Connect) innehållsleverantör är Bredband2, så jag frågar som kund, men även allmänt då jag antar att även flera här är intresserade.

Sen måste jag nog säga att er felsökningsguide inte är värd mycket, början av den är okej, men slutet där man ger uppgifter till er kan knappast ens ge värdefull information till tekniker.
tänker på sist när ett vägarbete klapp fibern i sydvästra och nätet gick ner varvid IP blev random.
Då kom en av era tekniker och ifrågasatte om där var ett fel då det var fel IP som angivits.

Sista delen är frustrerande för kund, samma att man blir ifrågasatt, notera att det inte gäller överlag.
en kund kontaktar inte er om fel om det inte är något fel, okej det kan vara ett fel hos kunden men det får teknikern vara så god att godta, då ett ifrågasättande kan få vem som helt att bli irriterad/förbannad och byta leverantör. Jag själv var nära sist!

En av orsakerna är dom fördröjningar och dippar som jag har på nätet, där finns inte en möjlighet att rapportera dom i er felsökningsguide. Samt att risken är överhängande att man blir ifrågasatt när man väl kommer i kontakt med support, just för att det är ett random fel.

//

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Fulspel

Blir så trött på skiten. Det var fan bättre att ha mobilt bredband än fiber. Att man ska behöva lägga tid på att bråka om prishöjningar hela tiden.

Skulle som jag skrev tidigare säga upp efter prishöjningen och fick då förfrågan att stanna för 237 kr/mån i 6 mån (utan bindningstid). Okej tänkte jag, orka byta. Ser nu att nya kunder betalar 220 kr/mån i 12 mån utan bindningstid. Det är givetvis skitsnack, blev kund för ca 6 månader sedan och samma dag det blev aktiverat så skulle de höja priset. Sen fick jag efter denna tråd möjlighet att behålla det, men det varade i 6 månader.

Nej, nu är det nog. Köper inte sånt här fulspel. Säger upp och hoppas på nått vettigt under Black Friday, fiber eller rent av mobilt. Edit: Och inga erbjudanden från Bredband2 kommer jag att nappa på någonsin igen. Ruttet företag. Ska säga till anhöriga att byta också nu, lagom till Black Friday.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband2:

Skrivet av sweuser:

Blir så trött på skiten. Det var fan bättre att ha mobilt bredband än fiber. Att man ska behöva lägga tid på att bråka om prishöjningar hela tiden.

Skulle som jag skrev tidigare säga upp efter prishöjningen och fick då förfrågan att stanna för 237 kr/mån i 6 mån (utan bindningstid). Okej tänkte jag, orka byta. Ser nu att nya kunder betalar 220 kr/mån i 12 mån utan bindningstid. Det är givetvis skitsnack, blev kund för ca 6 månader sedan och samma dag det blev aktiverat så skulle de höja priset. Sen fick jag efter denna tråd möjlighet att behålla det, men det varade i 6 månader.

Nej, nu är det nog. Köper inte sånt här fulspel. Säger upp och hoppas på nått vettigt under Black Friday, fiber eller rent av mobilt.

Hej BB2
Hur ställer ni er till detta; att ni skriver "Kampanjrabatten i % får du oavsett om priset höjs eller sänks i 12 mån", när ni sedan uppenbarligen bara applicerar höjningarna på kunder?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hej BB2
Hur ställer ni er till detta; att ni skriver "Kampanjrabatten i % får du oavsett om priset höjs eller sänks i 12 mån", när ni sedan uppenbarligen bara applicerar höjningarna på kunder?

Yes tell me en enda kund som har fått en sänkning av priset? Please... 😂 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Yes tell me en enda kund som har fått en sänkning av priset? Please... 😂 😂

Nej, det har jag aldrig varit med om oavsett fiber eller mobildata (man måste ta kontakt och i vissa fall "hota" med uppsägning för att få ner priset). Däremot har jag aldrig tidigare varit med om prishöjning från dag 1 och därefter konstanta prishöjningar. Deras hemsida känns som falsk marknadsföring. Priserna du lockas in med får du inte behålla om du inte tjafsar och då blir det bara tjafs igen inom några månader. Ett skämt är det. Fattar inte hur man kan bedriva företag på detta sätt.

Jag önskar fler konsumenter orkade göra som jag, bråka och byta, allt för att inte gynna skitföretag. Jag har bojkottat företag för betydligt mindre saker. Behandlar man mig inte schysst så tänker jag inte köpa deras tjänster eller produkter. Jag röstar med pengarna. Samma med banker. Få har bytt bank så ofta som jag. Folk är naiva om de tror att banker på riktigt gynnar "trogna kunder". Det är lite som med arbete, du får högre lön när du byter arbete inom samma yrke. Ett företag som faktiskt vill behålla sin anställd ser då till att matcha eller förlora en anställd.

Stavfel.
Visa signatur