Komplicerat lämna spelbibliotek till arvingar

Permalänk
Melding Plague

Komplicerat lämna spelbibliotek till arvingar

Att köpa spel digitalt är inte detsamma som på skiva. Spelbutiker som Steam tillåter inte överföringar av enskilda spel eller hela konton, även efter döden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undra om tex Valve någon gång tar action mot ett gammalt konto dock. Jag tänker när mitt konto är 200-250 år gammalt och gått i generationer så kanske Valve börjar fundera på varför jag aldrig dör?

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Kan det vara lika bra att prenumerera på allt istället för att äga det.

"You'll own nothing and be happy". Kanske låg något i citatet.

Permalänk
Medlem

Herregud vilka problem! "sarcasm"

Vi ska vara glada sålänge alla spel bevaras och blir tillgängliga för gratis nerladdning efter att utvecklarna har övergivit dem.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Gör som jag, tryck på en hack-länk och förlora 22000 kr items på 5 sek! problemet fixat! gör också att du aldrig nånsin rör steam igen

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk

Man kan licensera produkter olika. Om man licenserar produkter så att någons släktingar får ärva licensen i all oändlighet så kommer det bli ett pris på produkten därefter. Jag ser inte det gynnar den stora skaran.

Dock finns det uppenbara problem. Ta en barnfamilj som har det dåligt ställt. Den äldsta barnet är den som alla spel, filmer registreras på, detta barn råkar ut för en olycka. Skittråkigt för alla anhöriga.
Ska då alla andra barn i familjen samtidigt i denna sorg bli av med varenda spel, film etc som de hade?

Det finns många olika scenarier i liknande situationer som kan uppstå och man kan diskutera hur dessa kan förebyggas. Bara ta den äldre släktingen som sista dagarna i sitt liv använder sina sparpengar till att köpa det digitala filmbibliotek som den ville ha.

Liknande problem finns inom andra saker som certifikat. Jag vet ett certifikat som kräver att man klarar 5st skitsvåra tidskrävande prov för att få. På certifikatet står det typ. "Ens namn" och man att är bäst, alla kan andra kan ..... ..... .... .... ....
Vad händer om man byter jobb? Jo certifikatet är ogiltigt och man får göra om alla prov igen.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att lämna över hela kontot? Inte så att de är bundna till en specifik person/personnummer

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det är väl bara att lämna över hela kontot? Inte så att de är bundna till en specifik person/personnummer

Exakt där tjänster behöver bli bättre på detta.

Kanske behöver en lagstiftning in som reglerar på något sätt? Ofta är det så att alla lösenord faller tillbaka till någon tjänst som email/telefon, har man tillgång till dessa så kan man återskapa lösenord.
Sedan har vi gråzon med dataintrång, har man rätt att gå in i en avlidens persons mailkorg? Om man med lagstiftning ska tvinga aktörer att förbättra deras tjänster så att anhöriga kan komma in, så måste det samtidigt vara lagligt för de anhöriga att ta sig in.

Permalänk
Medlem

Man hyr spelen, kontot är inte ditt du bara lånar det etc. Sluta köp digitala spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Man hyr spelen, kontot är inte ditt du bara lånar det etc. Sluta köp digitala spel.

Hur köper jag PC-spel på fysisk media?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur köper jag PC-spel på fysisk media?

Bara att sluta, köp där det finns fysiskt istället. Kan fortsätta spela F2P spel eller "live service" på PC då det inte har något värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur köper jag PC-spel på fysisk media?

1. Köp spelet på GOG,
2. Ladda ner installations filerna
3. Bränn filerna på valfri cd,dvd eller blueray skiva.
4. Njut av din fysiska och DRM fria kopia

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

1. Köp spelet på GOG,
2. Ladda ner installations filerna
3. Bränn filerna på valfri cd,dvd eller blueray skiva.
4. Njut av din fysiska och DRM fria kopia

Väldans bra tips.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Fortfarande EU lagstiftning som gäller, och enligt EU så äger du spelen. Sen att få speljättarna att följa EU lagstiftning är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

"You'll own nothing and be happy". Kanske låg något i citatet.

Ja allt går mot detta. Sen ser jag personligen inte så stora problem med att förlora ett digitalt spel bibliotek som man aldrig ägt. Fysiska saker ser jag sentimentalt värde i.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Spel som man inte kan vidarebefordra(sälja, ge bort etc.) äger man inte.
Många spel idag arrenderas, men säljs vilseledande som ägande.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.

AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Spel som man inte kan vidarebefordra(sälja, ge bort etc.) äger man inte.
Många spel idag arrenderas, men säljs vilseledande som ägande.

Licens för att få använda produkten under vissa omständigheter och det kan även vara tillgång till vissa tjänster.
Problemet är inte bara spel. Jag har köpt flera mjukvaror där jag har livstidsuppdateringar för. Allt fler skaffar liknande appar till deras mobiltelefoner.
Så hela Google store, Apple pay, Microsoft store har problemet. Det speciella med spel och filmer är att det berör så otroligt många personer, vi kommer snart i ett skede till att en stor majoritet har något där. Och denna licens blir sedan obrukbar när någon går bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Man hyr spelen, kontot är inte ditt du bara lånar det etc. Sluta köp digitala spel.

Men jag gillar digitala spel; brädspel är ganska segt. Är det enda alternativet menar du?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Gör som jag, tryck på en hack-länk och förlora 22000 kr items på 5 sek! problemet fixat! gör också att du aldrig nånsin rör steam igen

Så du menar att du försökte fuska i ett spel, klickade på en länk och förlorade ditt Steam-konto till en hacker?

Rätt åt dig i så fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Licens för att få använda produkten under vissa omständigheter och det kan även vara tillgång till vissa tjänster.
Problemet är inte bara spel. Jag har köpt flera mjukvaror där jag har livstidsuppdateringar för. Allt fler skaffar liknande appar till deras mobiltelefoner.
Så hela Google store, Apple pay, Microsoft store har problemet. Det speciella med spel och filmer är att det berör så otroligt många personer, vi kommer snart i ett skede till att en stor majoritet har något där. Och denna licens blir sedan obrukbar när någon går bort.

Det stämmer men bara för att 5 miljoner flugor tycker bajs är gott, så behöver ju inte jag göra det.

Problemet är väl kanske okunskapen som späs på genom felöversättningar och medveten vilseledning, om folk vore medvetna om att det inte innebär ägande så skulle de inte bli så arga, sedan förstår jag också att det inte bara är ilskna människor utan många som är besvikna och endast hade hoppats på att få ha kvar sina förmåner lite längre.

Frågan som uppstår då är ju om det vore värt att betala mer för samtliga, för vissa ska få privilegier som att ärva konton.
Hur behjärtansvärt det än må vara så kan man inte sätta upp regler med hjärtat precis lika lite som man bör göra det med plånboken, utan man måste använda hjärnan.
Vad blir då nästa steg, det blir ett lutande plan där någon har blivit av med sin e-postadress (som jag personligen har blivit) och kan därför inte komma åt sitt(=deras) bibliotek.

Att byta e-postadress är faktiskt ganska sunt ur en säkerhetsaspekt, precis som att byta lösenord, även om en det handlar om olika tidsintervall.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.

AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peglas:

Fortfarande EU lagstiftning som gäller, och enligt EU så äger du spelen. Sen att få speljättarna att följa EU lagstiftning är en annan femma.

Det var detta jag tänkte på när andra i tråden började prata om att man bara hyr. Vill minnas att jag läst och hört att EU har lagstiftning som säger att så länge det står "purchase / köp" eller liknande ordval som förmedlar att du köper något digitalt så är det det som gäller. Användaravtal och liknande har som bekant sällan den minsta grund i lagen och i synnerhet inte när det kommer till något som kan anses vara negativt för konsumenten.

Permalänk
Medlem

Äsch, de har väl löst åldrandefrågan om 10 år säger de? Gäller bara att gå med skyddskläder resten av tiden. Glöm inte foliehatten heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Gör som jag, tryck på en hack-länk och förlora 22000 kr items på 5 sek! problemet fixat! gör också att du aldrig nånsin rör steam igen

Hej, jag tryckte på en mail länk till vad jag trodde var Steam men det var hackare och i mitt fall sålde de grejor för 2€ och rotade runt då jag bara köper spel. Men för mig så blev det en ominstallation av datorn och nu skall 7TB (Steam och Epic) med spel installeras om igen. Jag kom billigt undan och jag lider med dig då man gör en sak automatiskt eller reflexmässigt och ångrar sig sekunden efteråt men då är det naturligtvis försent.

Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl bara att lämna över hela kontot? Inte så att de är bundna till en specifik person/personnummer

Klart att det går men är inte så praktiskt. Tänk om en far och son spelar mycket spel tillsammans samt att pappan och sonen köper andra spel som dom enskilt gillar. Sonen har hunnit köpa på sig en massa spel på sitt konto innan pappan dör och då sitter sonen på två separat konton med mängder av spel.

Sonen: Vart var det jag hade det där spelet? Mitt eller pappas konto?

Inte så kul att hoppa mellan två konton hela tiden.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att byta mailadress som kontot är registrerat på och sätta ett nytt lösenord ?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är väl bara att byta mailadress som kontot är registrerat på och sätta ett nytt lösenord ?

Det finns ingen garanti att du har tillgång till mejladressen och steamkontot för att ens kunna göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Så du menar att du försökte fuska i ett spel, klickade på en länk och förlorade ditt Steam-konto till en hacker?

Rätt åt dig i så fall...

Jag är inte användaren du svarade till, men jag skulle säga att du har missförstått något rejält. Användaren hade självklart massa skins, knivar och liknande värt 22 000kr på Steam. Men efter att användaren klickade på en phishing-länk så blev allting stulet.

Jag vet inte vad det har med fuskande attgöra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag är inte användaren du svarade till, men jag skulle säga att du har missförstått något rejält. Användaren hade självklart massa skins, knivar och liknande värt 22 000kr på Steam. Men efter att användaren klickade på en phishing-länk så blev allting stulet.

Jag vet inte vad det har med fuskande attgöra.

Aha, ja om det är så så är det bara att beklaga. Tänkte att användaren loggat in med sitt Steam-login på någon obskyr fusk-site.

Edit:

Ändå sjukt att man kan sitta på 22 000 kr i värde på virtuella föremål, vad säger Skatteverket? Tycker det mesta med Steam är bra men absolut inte handeln med virtuella föremål.

Tänkte lite mer.
Permalänk

Hade varit emot att konton eller licenser går i arv, då det ställer skeva krav på företagen som förväntas tillhandahålla tjänsten flera livstider. Dagens upplägg duger bra.

Permalänk
Skrivet av Peglas:

Fortfarande EU lagstiftning som gäller, och enligt EU så äger du spelen. Sen att få speljättarna att följa EU lagstiftning är en annan femma.

I sverige gäller dessutom svensk lag när det gäller arv och licenser etc kan ärvas.