Permalänk

Bärbar dator eller surfplatta?

Hej, ska iväg sen på semester och tänkte ta med mig lite saker att titta på, mest film mm. Ska man ha en surfplatta eller ska man gå en sådan här mini laptop? Många säger att de billigare surfplattorna är slöa mm och har ej så mycket plats typ ca 64 GB där hälften tas upp av operativsystemet.

Vad skulle ni göra i detta fall?

Permalänk
Skrivet av moondragon84:

Hej, ska iväg sen på semester och tänkte ta med mig lite saker att titta på, mest film mm. Ska man ha en surfplatta eller ska man gå en sådan här mini laptop? Många säger att de billigare surfplattorna är slöa mm och har ej så mycket plats typ ca 64 GB där hälften tas upp av operativsystemet.

Vad skulle ni göra i detta fall?

Mitt råd är att köpa något du faktiskt vill ha och behöver längre än bara en semester. Det är poänglöst att understödja tillverkningen av e-waste. Köp istället begagnat/refurbished om du vill hålla nere kostnaden: En tre-fyra år gammal iPad är fortfarande en finfin filmvisare och soffsurfmaskin. En tre-fyra år gammal businesslaptop är helt acceptabel om den är Windows 11-kompatibel eller om du är villig att prova andra operativsystem på den.

(Edit: Detta skrevs på en Lenovo X260 som fortfarande funkar alldeles utmärkt med Fedora.)

Permalänk
Rekordmedlem

Finns säkert en tv som du kan koppla in dig på dit du ska, köp en hdmikabel till telefonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kanske annars kan vara en 2-in-one laptop, som kan aggera både laptop och surfplatta. Funderar själv på en sådan då det känns som en praktiskt lösning. Bara vika skärmen 360 grader när man sitter på planet/tåget/sängen och vill kolla film och sedan vrida tillbaka skärmen när man vill använda den som laptop. Kollar just nu på dessa modeller som ska gå att uppgradera med både mer RAM och SSD om man behöver https://www.proshop.se/Baerbar-dator/ASUS-ExpertBook-B5-Flip-133-Touchscreen-Core-i5-1235U-vPro-8-GB-RAM-256-GB-SSD-Win-11-PRO/3191044
https://www.dustinhome.se/product/5011337614/expertbook-b5