Microsoft överraskar med ny Windows 11-uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Microsoft överraskar med ny Windows 11-uppdatering

Nio nyheter och småfix – tyvärr också ett kraschat aktivitetsfält.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Du kanske märker att aktivitetsfältet tillfälligt krånglar, inte svarar, försvinner och återkommer automatiskt"

Trodde det var en feature hos Windows 11 sedan första versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft överraskar med ny Windows 11-uppdatering

Alltså... jag vet inte om jag förstår rubriken. Uppdateringen är ju släppt enligt sedan många år etablerat schema, så att den släppts är inte överraskande.

Är det som överraskar att det finns problem i den? Eller något specifikt angående nyheterna i den?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Alltså... jag vet inte om jag förstår rubriken. Uppdateringen är ju släppt enligt sedan många år etablerat schema, så att den släppts är inte överraskande.

Är det som överraskar att det finns problem i den? Eller något specifikt angående nyheterna i den?

Jo det är överraskande.
Uppdateringar sker ju alltid andra tisdagen i en månad, det här var något som inte faller in i det "etablerade schemat". Ska det in något nytt så sker det nästan alltid på dessa tisdagar. Speciellt en massa features. Något pankifix med säkerhetspatch kan komma utanför detta schema, men inte sånt här...
Jag hade inte hört talas om den förrän här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Jo det är överraskande.
Uppdateringar sker ju alltid andra tisdagen i en månad, det här var något som inte faller in i det "etablerade schemat". Ska det in något nytt så sker det nästan alltid på dessa tisdagar. Speciellt en massa features. Något pankifix med säkerhetspatch kan komma utanför detta schema, men inte sånt här...
Jag hade inte hört talas om den förrän här.

Den färdiga uppdateringen släpps andra tisdagen i månaden, sedan i slutet av månaden släpps en preview av nästa månads uppdatering (funktionella uppdateringar, säkerhetsuppdateringar ej inkluderade), och så fortsätter cykeln.

Detta handlar alltså om preview av juniuppdateringen som släppts enligt schema.

https://support.microsoft.com/en-us/topic/may-29-2024-kb50378...

Den heter "preview", och se även historiken i vänsterkanten. Samma sak varje månad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Kommer de någonsin lösa buggarna eller sluta införa nya?
Sitter kvar på 10an som inte har crashat aktivitetsfält

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kommer de någonsin lösa buggarna eller sluta införa nya?
Sitter kvar på 10an som inte har crashat aktivitetsfält

Och jag kör med beta version av Windows 11 och har inte heller ett aktivitetsfält som kraschar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kommer de någonsin lösa buggarna eller sluta införa nya?
Sitter kvar på 10an som inte har crashat aktivitetsfält

Du har installerat Windows virtuellt på en ARM-baserad Mac via Parellells?

Nej, tänkte väl det.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Du har installerat Windows virtuellt på en ARM-baserad Mac via Parellells?

Jag har! Windows 10 on ARM var i det närmaste perfekt innan Microsoft övergav det till förmån för Windows 10X som senare blev stolpskottet Windows 11.

https://blogs.windows.com/windows-insider/2020/12/10/introduc...

Permalänk
Medlem

Tycker folk verkligen sånthär är intressant? Har aldrig sett så mycket Windows-nyheter(kanske MS tråkigaste produkt) nånsin, varför samlas det så mycket på SweClockers? Genuin fråga.

Permalänk
Medlem

Tur att det finns frivilliga som testar de valfria uppdateringarna så att Microsoft kan fixa buggarna som upptäcks innan de blir obligatoriska uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Tycker folk verkligen sånthär är intressant? Har aldrig sett så mycket Windows-nyheter(kanske MS tråkigaste produkt) nånsin, varför samlas det så mycket på SweClockers? Genuin fråga.

Min gissning är att SweClockers har gjort en resa och styrs av pengar och klick. Windows garanterar klick och kommentarer i forumet då det finns många kontraster

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Skrivet av Dallen:

Du har installerat Windows virtuellt på en ARM-baserad Mac via Parellells?

Nej, tänkte väl det.

Ja för det är den enda och sista buggen i det där alpha testet som fortfarande pågår vid namn Windows 11.
Det positiva är väll att varje ny uppdatering ger en spänning om vem som åker på de nya buggarna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Att det dyker upp buggar i bland är inget konstigt när det gäller ett komplext OS. Det är ju inte på samma nivå som när vissa släpper nya spel

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Att det dyker upp buggar i bland är inget konstigt när det gäller ett komplext OS. Det är ju inte på samma nivå som när vissa släpper nya spel

Nej, men det som är konstigt är att vi har fler och fler kritiska buggar efter patch-releaser med Windows än vi någonsin haft förut. Men det är ju allmänt känt nu att Microsoft ersatt hela sin QA-avdelning som förr testade och certifierade uppdateringarna med en CS-spelande 14-åring, vilket gör att nu mera släpps alla uppdateringar på känn och alla användarna är betatestare oavsett om de vill eller inte. Och därav kvaliteten på patcharna.

Det är rätt irriterande att var och varannan vecka höra om en uppdatering som orsakat kraftiga buggar i Windows, något som var rätt ovanligt innan Windows 10. Detta har gjort att man inte längre uppdaterar Windows direkt när uppdateringarna kommer utan man väntar kanske en månad vilket är problematiskt ur ett säkerhetsperpektiv, för när det väl uppstår ett kritiskt säkerhetshål så vågar man inte köra in uppdateringarna för att man vet inte om operativsystemet går sönder eller ej. Något man inte behövde oroa sig pre-Windows 10 då alla patcharna testades grundligt innan release.

Och sedan Windows 10 så har Microsoft klart och tydligt visat att de inte tar produkten på allvar. Windows 11 har gjort det ännu värre med gimpat aktivitetsfält där de inte ens har infört grundläggande funktionalitet som vi haft sedan Windows 95, och hela röran kring kontrollpanelen där vi idag har två kontrollpaneler där vissa inställningar finns i ena, och vissa i andra, utan någon som helst logisk ordning eller struktur. Och under tiden vi väntar på att få ett OS som fungerar någorlunda bra så lägger de tid på en massa fjantfunktioner och mjukvaru-lås (TPM-krav t.ex) som ännu mera visar att Microsoft inte har en aning vad de vill göra med Windows förutom att göra användare och administratörer förbannade. Det är som att de varje vecka kastar pil på en stor tavla med idéer som sekreteraren tog fram under fyllan och ser vad de inför vid nästa patch. Ingen plan, ingen strategi, och du är betatestaren.

Permalänk
Medlem

installerade det samma dag det kom ut, har inte haft några problem på en vanlig pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Min gissning är att SweClockers har gjort en resa och styrs av pengar och klick. Windows garanterar klick och kommentarer i forumet då det finns många kontraster

Sjukt cynisk tolkning (inte förvånad dock på denna sida).

Det kan ju också bero på att majoriteten av medlemmarna/läsarna på denna sida faktiskt använder Windows..

”Gjort en resa och styrs av pengar och klick” 😂.
Ja herregud. Nästan lite gulligt!

Nä men vet du vad. De kanske ska skita i nyheter som folk faktiskt klickar på, sen får de lägga ner hela skiten istället. Var ska ni sen gnälla? 🤦🏻‍♂️

Denna nyhet tycker jag är högst jävla relevant.
Sedan måste man ju inte läsa den om man inte vill.

Permalänk
Medlem

Har de helt sagt upp sina testare?. Om inte? Vad är anledningen till att det alltid går sönder något viktigt vid varje uppdatering? Såhär dåligt track record har inte ens Windows 8. Visst, modern II var en styggelse av sällan skådat slag, men uppdateringar tog i alla fall inte sönder saker som är självklart att det "bara ska funka" oavsett vad. Jsg har haft Windows 10 sedan första veckan det släpptes typ, och varenda bugg i Windows 11 som skulle kunna hända på Windows 10 har aldrig hänt där för mig.

Nej, jag kan inte låta bli att bry mig, för vi måste ha Windows 11 på jobbet så tyvärr utsätts jag för skiten nästan varje dag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har de helt sagt upp sina testare?

Ja, det gjordes i samband med införandet av Insider-programmet inför Windows 10 lanseringen.

Under 2014 lades deras interna QA-avdelning ned. Det är vi som testar nu!

Permalänk
Medlem

Windows 11: still in beta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Sjukt cynisk tolkning (inte förvånad dock på denna sida).

Det kan ju också bero på att majoriteten av medlemmarna/läsarna på denna sida faktiskt använder Windows..

”Gjort en resa och styrs av pengar och klick” 😂.
Ja herregud. Nästan lite gulligt!

Nä men vet du vad. De kanske ska skita i nyheter som folk faktiskt klickar på, sen får de lägga ner hela skiten istället. Var ska ni sen gnälla? 🤦🏻‍♂️

Denna nyhet tycker jag är högst jävla relevant.
Sedan måste man ju inte läsa den om man inte vill.

Om du ville göra någon poäng av allt det där du precis skrev så blev den väldigt dålig.

Förstår heller inte vad som skulle vara speciellt cyniskt med något av det jag skrev. Det är ingen hemlighet att SweClockers är en del av Geeks AB (ett vinstdrivande aktiebolag som hör till kategorin dagstidningsutgivare).

Att driva forum för "tekniknördar" genom att på olika sätt samla och engagera är hela affärsidén.

En nyhet behöver inte vara bra för att den ska generera klick, den behöver bara sluta med ett klick.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Men man kan fortfarande inte flytta aktivitetsfältet...
Hur svårt kan det vara ?
Har funnits i alla Windows versioner förutom 11

Permalänk
Medlem

Tycker det börjar gå utför mer och mer för Windows plattformen, gillar inte alls vad dom gör med Windows 11.
Och deras QA verkar ju vara lite dassig just nu också. De klantade ju till serverpatchningen, inte bara en gång utan 2 gånger i Maj.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av shelter:

Tycker det börjar gå utför mer och mer för Windows plattformen, gillar inte alls vad dom gör med Windows 11.
Och deras QA verkar ju vara lite dassig just nu också. De klantade ju till serverpatchningen, inte bara en gång utan 2 gånger i Maj.

De har ju ingen QA avdelning längre. Inte för vanliga desktop versionen i alla fall.
Vi, kunderna, är deras beta testare nu.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.