AMD släpper AI-processorer för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper AI-processorer för bärbara datorer

Företaget vill dominera marknaden för bärbara datorer med Ryzen AI 300-seriens processorer, vilka ska erbjuda skyhög prestanda för både AI-applikationer och generellt bruk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hoppas man på att de svenska ÅF tar in fler AMD-baserade laptops. När jag skulle köpa en nyare laptop förra året var det väldigt torrt på AMD-system.

Äldre Intel cpu'er och Nvidia 3050 i stora dröser fanns det bara.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Buzzwords ännu en gång. Ska på något vis bli kul att se vad dessa ai-chip kan göra i verkligheten, men jag tror inte alls det blir så magiskt som det beskrivs

Permalänk
Medlem

En Framework med AI 300 skulle inte sitta fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Buzzwords ännu en gång. Ska på något vis bli kul att se vad dessa ai-chip kan göra i verkligheten, men jag tror inte alls det blir så magiskt som det beskrivs

Dom kan göra JÄTTEmycket!!! Rekomendera lim på pizza och be folk äta sten... eller som sjukjournalerna i Kronoberg där patienter med Bukbesvär helt plötsligt hade Kukbesvär...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Banka in X3D i dessa processorer och det blir ett övervägande köp.

Permalänk
Medlem

Hur ska AMD ta in på Apples och Qualcomms prestanda per watt? De är inte i närheten. Samma med Intel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Hur ska AMD ta in på Apples och Qualcomms prestanda per watt? De är inte i närheten. Samma med Intel!

AMD dominerar i konsolvärlden, allt de behöver är samma PR inom ''workstations'' sen är Apple ur leken, det blir svårt men inte omöjligt.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det kommer bli en rejäl utmaning för x86, om det ens är möjligt. Men både AMD och Intel är med i RISC-V International, just saying

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Vad menar du?

här ser vi ju att Ryzen AI 9 HX 370 är hela 98 % snabbare i Blender jämfört med M3.

Att Ryzen AI 9 HX 370 (som lär vara Strix Halo) ryktas ha en TDP på ~125 W (så ca 6 gånger mer än M3) samt att man kan använda iGPUn vid rendering med M3 och det är ~140 % snabbare än CPU-rendering på den kretsen är väl bara "detaljer"?

390->370, "lätt" att komma igång det namnet...
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker det är extremt talande att dom inte ens nämner effektivitet eller batteritid. Helt ärligt är det sjukt mycket viktigare för mig än prestanda på en bärbar dator. Uttryckt så här, första gate:en är 12h batteritid så man bekvämt klarar även en lång dag på stående fot utan att behöva stressa med laddare. Har vi passerat den gate:en så vill jag såklart gärna ha så mycket prestanda jag kan få, så länge total vikt inte går över min "smärtgräns" på 2 kg och vi inte pratar en formfaktor större än 15.6". Det låter just nu som att ARM-kretsar är det enda som kan leverera inom dom parametrarna.

Permalänk
Inaktiv

Var tvungen att scrolla tillbaka; stod det boarderlands? Boarderlands 1 från 2009!? Nog för att det brukar vara ett smikrande urval, och t ex FC6 och Tomb Raider börjar också bli till åren men har iaf vart någon form av benchmark-standard-titel, men att slänga in Boarderlands var väl lite väl.

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Yoshman:

Vad menar du?
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/117609?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTE3NjA5IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6eyJjYWNoZUJ1c3RlciI6IjIwMjEwNTAxIn0sImtleSI6ImY3OGQ5OWQ3ODhlMGViZDc0N2ZlMjVhNTcyZTgxNjY1In0%3D
här ser vi ju att Ryzen AI 9 HX 370 är hela 98 % snabbare i Blender jämfört med M3.

Att Ryzen AI 9 HX 370 (som lär vara Strix Halo) ryktas ha en TDP på ~125 W (så ca 6 gånger mer än M3) samt att man kan använda iGPUn vid rendering med M3 och det är ~140 % snabbare än CPU-rendering på den kretsen är väl bara "detaljer"?

Nu argumenterar jag inte att Ryzen AI 9 HX 370 är mer energieffektiv än Apples M3, jag tycker AMD var oroande förtegna på den punkten. Men kretsen var konfigurerad för 45 W i testerna. Strix Halo är en helt annan skapelse med chiplet-design enligt uppgifterna som läckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad menar du?
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/117609?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTE3NjA5IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6eyJjYWNoZUJ1c3RlciI6IjIwMjEwNTAxIn0sImtleSI6ImY3OGQ5OWQ3ODhlMGViZDc0N2ZlMjVhNTcyZTgxNjY1In0%3D

Hur kan AMD direkt jämföra med M3 när det drar nästan dubbelt så mycket? Runt 50-60W och M3 drar runt 30-35W? AMD jämför äpplen med päron här. Och de jämför en modell med minst tolv kärnor mot Apples åtta kärnor. AMD gör en tabbe här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Var tvungen att scrolla tillbaka; stod det boarderlands? Boarderlands 1 från 2009!? Nog för att det brukar vara ett smikrande urval, och t ex FC6 och Tomb Raider börjar också bli till åren men har iaf vart någon form av benchmark-standard-titel, men att slänga in Boarderlands var väl lite väl.

För 9000-serien för stationära datorer jämförde de Borderlands 3, så kanske de bara glömde den sista siffran. Men det är väl inte helt osannolikt att de bara testade en hög med spel och valde ut de som presterade bäst oavsett hur relevanta de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan AMD direkt jämföra med M3 när det drar nästan dubbelt så mycket? Runt 50-60W och M3 drar runt 30-35W? AMD jämför äpplen med päron här. Och de jämför en modell med minst tolv kärnor mot Apples åtta kärnor. AMD gör en tabbe här!

Vad ska dom jämföra med då?
Tycker det är en bra jämförelse för oss som sitter på Mac just nu som arbetsdator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tycker inte att det är en dålig jämförelse, de tävlar i samma segment (high-end/premium laptop) så de bör jämföras. Sedan finns det olika punkter att jämföra på. Prestanda/watt, prestanda/krona, rå prestanda o.s.v. AMD tävlar på de två sistnämnda men har inte så stor changs på första.

Permalänk
Medlem

Att de bundlat prestandagrafer rörande spel i en presentstion för AI visar att Amd vet om att de behöver kompensera för det energieffektivitetsgap som existerar mellan plattformarna.

Visst är de några % snabbare, men det spelar ingen roll om gapet rörande effektivitet är för stort.

Både Amd & Intel svettas nog rejält vid det här laget. Snöbollen är definitivt i rullning till nackdel x86.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Både Amd & Intel svettas nog rejält vid det här laget. Snöbollen är definitivt i rullning till nackdel x86.

Vilket är bra, duopol är nästan lika dåligt som monopol.

Permalänk

Synd att de inte skrev faktiska FPS:en i spelen.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonasT:

Nu argumenterar jag inte att Ryzen AI 9 HX 370 är mer energieffektiv än Apples M3, jag tycker AMD var oroande förtegna på den punkten. Men kretsen var konfigurerad för 45 W i testerna. Strix Halo är en helt annan skapelse med chiplet-design enligt uppgifterna som läckt.

Ah, står ju faktiskt 16 GPU-kärnor i artikeln och är fullt medveten om att Strix Halo ska komma med 40 GPU-kärnor enligt "läckor".

Ändrar egentligen inte min poäng med effekt för tar man t.ex. 7940HS så har den en konfigurerbar TDP på 35-54 W, ändå är effektmedelvärdet vid all-core last på de laptops Notebookcheck testat på 105 W (med extern skärm så den inte är med, men allt annat är med). Av någon anledning har man inte testat M3, M3 Pro drar 40 W i samma test.

Det betyder också att Radeon 890M nog bara kan matcha iGPU i M3, det förutsätter helt perfekt skalning från 780M då iGPU i M3 är ~30 % snabbare i Blender jämfört med 780M.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Äntligen ökar AMD L3-cachen på dom monolitiska kretsarna. Från 16MB till 24MB vilket eventuellt blir en bra kompromiss mellan energieffektivitet och prestanda. Prestanda tappet från tidigare 32MB för chiplet designer ner till 16MB har varit hyfsat stort, speciellt i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vad ska dom jämföra med då?
Tycker det är en bra jämförelse för oss som sitter på Mac just nu som arbetsdator.

M3 pro kanske är en mer rättvis jämförelse. Obs, nu killgissar jag bara.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar vad jag ska med 50TOPS AI-tillämpning till? Varför skulle jag eller gemena man vilja köra ngn lokal LLM? För det är väl det som det här silikonet ska excellera på antar jag. Kan man använda NPU till ngt typ general computing?

Seriös fråga

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Är det bara jag som undrar vad jag ska med 50TOPS AI-tillämpning till? Varför skulle jag eller gemena man vilja köra ngn lokal LLM? För det är väl det som det här silikonet ska excellera på antar jag. Kan man använda NPU till ngt typ general computing?

Seriös fråga

Tanken är väl att många copilot-funktioner ska köras lokalt och inte i molnet? Det är i varje fall så jag har förstått det. Generering av bilder och allt vad det nu är.

(Sedan om det faktiskt finns en efterfrågan på allt det här, det återstår att se. Känns som om Microsoft gått all in på copilot/AI. Men de njuter väl av att faktiskt vara i framkant med något för en gångs skull, så det gäller för dem att kapitalisera.)

Edit: Här listar MS några har möjligheterna man får med 40+ TOPS i sin burk: https://news.microsoft.com/sv-se/2024/05/21/presenterar-copil...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

M3 pro kanske är en mer rättvis jämförelse. Obs, nu killgissar jag bara.

En M3 Pro är ju typ det dubbla priset, då känns det mer vettigt att jämföra något som har lite skillnad i förbrukning mot något som kostar minst dubbelt så mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Seriös fråga

Fattar inte heller detta, jag sitter och leker lite med bilder och redigerar film och där ser jag en stor vinst i prestanda.
Får hoppas på att Magic mask i DaVinci blir 5 gånger snabbare eller mitt script för att göra lågupplösta bilder till 4k med uppskalning går snabbare.
Men på min privata dator förstår jag inte alls vad jag ska med detta till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad menar du?

Apple brukar göra pissig reklam själva, skulle faktiskt säga att de är värre än AMD på den sidan.