AMD avtäcker Ryzen 9000 för stationära datorer – släpps i juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@employed

Dyra vet jag inte, köpte min Asus tuf x670e-plus för under 3k hos inet 🙂

Väldigt trevlig bräda som tar ddr5 8000MHz minnen, dock kör jag 7200MHz cl34, vart en fin boost mot mina 6000MHz cl30

Jaså?
Blir då att byta ut mina 6000, mot snabbare vid byte av cpun.
Var tänkt att byte till 7800x3d.
Men väntar lite, se vad 9-serien siffror ger.

Köpte samma mobo, grymt nöjd med det!
Förutom sata portarna sitter lite dumt til.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Meh, det ända som är intressant är X3D modellerna nästa år.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag som inte skulle köpa någon ny processor år. Jag tror ändå att jag håller fast vid det. Känner jag mig stadd vid kassa när X3D-modellerna släpps kanske det blir en sådan?

Det är förresten konstigt att inte alla modeller redan har staplat cache. Det är ju väldigt populärt och borde bli standard på processorer nu när det visat sig att det fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Nu jämför du en X model med en icke-X model.
7700x har dock 105W TDP, vilket är högre än 9700X har.

Huruvida AMD väljer att lägga till en X-bokstav i slutet på modellen eller inte är ju totalt irrelevant för poängen. Kommentaren jag svarade på tog upp 65W TDP på en desktop-processor som något nytt och något Intel inte har, jag påpekade bara att detta redan existerar idag vid liknande prestanda både hos AMD och Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stargolder:

Jag äääälskar 65 watt processorer. det räcker gott o väl för mej. nu har jag 3700x 65watt och kanske det kommer bli 9700x... meeen jag använder inte så många trådar så det skulle räcka med en 9600x... priset går ju ner då... annars uppgraderingspaket (mk-cpu-ram) för ca 7000 kr... verkar va lagom nivå...

Jag håller med. Tidigare köpte jag aldrig processorer på mer än 65W. De är mycket lättare att kyla. Sedan jag började med AIO-kylare är jag inte lika hård men jag vill inte ha processorer på 140W+ så någon toppmodell blir det aldrig. Sedan ligger ju procesorerna inte på tdp-värdet längre som max i och med boostfrekvenser och allt sånt.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att dessa kommer vara relativt överklockningsbara? Jämfört med hur andra moderna CPU:er med högre TDP redan är ganska maxade.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Huruvida AMD väljer att lägga till en X-bokstav i slutet på modellen eller inte är ju totalt irrelevant för poängen. Kommentaren jag svarade på tog upp 65W TDP på en desktop-processor som något nytt och något Intel inte har, jag påpekade bara att detta redan existerar idag vid liknande prestanda både hos AMD och Intel.

Det är för att du började jämföra äpplen och päron, när föregående inte hade gjort det. Vi vet om att det finns x86 CPU som drar lägre effekt men också har lägre prestanda. Jämförelsen från början var mellan två generationers toppmodeller i samma klass.

Det dröjer ett tag innan vi får se om Intel lyckads skruva ner effektåtgången för att få bra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är för att du började jämföra äpplen och päron, när föregående inte hade gjort det. Vi vet om att det finns x86 CPU som drar lägre effekt men också har lägre prestanda. Jämförelsen från början var mellan två generationers toppmodeller i samma klass.

Det dröjer ett tag innan vi får se om Intel lyckads skruva ner effektåtgången för att få bra prestanda.

"Toppmodeller i samma klass", vad är det här för mental gymnastik lol. 7700 och 7700X är högst jämförbara processorer, det är inga äpplen och päron här, och 9700X ser ut att bli högst jämförbar med bägge två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är för att du började jämföra äpplen och päron, när föregående inte hade gjort det. Vi vet om att det finns x86 CPU som drar lägre effekt men också har lägre prestanda. Jämförelsen från början var mellan två generationers toppmodeller i samma klass.

Det dröjer ett tag innan vi får se om Intel lyckads skruva ner effektåtgången för att få bra prestanda.

Skrivet av MaloW:

"Toppmodeller i samma klass", vad är det här för mental gymnastik lol. 7700 och 7700X är högst jämförbara processorer, det är inga äpplen och päron här, och 9700X ser ut att bli högst jämförbar med bägge två.

Det mest intressanta är för mig varför AMD väljer att sänka effekten för X-modellerna. Antagligen är det för att de inte tror att Intel kommer vara konkurrenskraftiga nog för att motivera den extra 1-3% prestandan som 105W TDP ger över 65W. Det kommer sannolikt inte komma en 9700 (icke X) till lägre pris och därmed kan de sälja kislet till något högre marginaler. Alternativt om Intel kan konkurrera så släpper de 9800X med 105W TDP till något högre eller samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det mest intressanta är för mig varför AMD väljer att sänka effekten för X-modellerna. Antagligen är det för att de inte tror att Intel kommer vara konkurrenskraftiga nog för att motivera den extra 1-3% prestandan som 105W TDP ger över 65W. Det kommer sannolikt inte komma en 9700 (icke X) till lägre pris och därmed kan de sälja kislet till något högre marginaler. Alternativt om Intel kan konkurrera så släpper de 9800X med 105W TDP till något högre eller samma pris.

Vi fick ingen 3700 eller 5700 heller, utan bara 3700X och 5700X, båda med 65W TDP. Jag skulle gissa på att AMD helt enkelt bara inte var glada över hur 7700 kanibaliserade den dyrare 7700X och återgår till det gamla systemet. 3700X, 5700X, 7700 och nu 9700X är egentligen alla samma processor, deras sämsta 8-core CPU med 65W TDP och rätt låga klockfrekvenser som är där för att använda alla halv-kassa chiplets som inte klarar klocka högre. Det är 7700X som sticker ut som en unik CPU i generation som en överklockad variant, kanske att TSMC N5 var så mogen när dom rullade ut 7000-serien att tillräckligt många av deras kassa chiplets klarade högre klockfrekvenser så det var värt att dela upp dom.

Permalänk
Skrivet av DG77:

Om de lyckats sänka TDP och därmed antagligen tempsen på dem är detta guld värt för oss som vill köra tysta datorer!
Rätt trött på intels värmelement som i princip aldrig går svalare.

Detta kör en i9 12900k och visst är är bra osv men som ett kärnkraftverk hemma!
Om dessa presterar bra och är svala kanske det får bli en uppgradering efter sommaren med nya GPUer från AMD sen också

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast det är grejen med GB6: ja, det finns ett par deltester som använder AVX-512 (och av dem verkar "object detection" vara den som påverkas mest i positiv riktning). På det stora hela påverkar ändå inte det supermycket, ST-poängen för 7950X är i fallet jag visade ~37 % högre än 5950X, vilket är helt i nivå med CB om det nu handlade om 30 % ökning.

Sen undrar jag om det verkligen är så att CB2024 inte använder AVX-512. Blender gör då det i och med att man använder sig av Intels Embree som i sin tur använder sig av Intels SPMD kompilator.

Innan Intel fick till SPMD-kompilatorn var det rätt få saker som använde senaste varianten av AVX då man rätt mycket fick knacka assembler/intrinsics (så blev x86 specifik + specifikt till en viss AVX variant). SPMD är rätt mycket "CUDA för x86_64/ARM64", man skriver en form av C++ som sedan effektivt kan kompileras till olika varianter av SIMD-instruktioner på x86_64 och ARM64.

Så hur man än vrider och vänder på det är GB6 en långt bättre benchmark jämfört med CB (framförallt innan CB2024, alla tidigare version har så litet "working-set" att de i praktiken helt körs ur L1$/L2$).

Sen finns det de som gjort observationen att benchmarks nästan alltid kan "game:as". Server-benchark:en SPEC är ju känd för att egentligen alla CPU tillverkare har någon gång gjort specifika optimeringar just för den. Ett noterbart undantag är att ingen så här långt har lyckas gjort en specifik optimering för kompilatortestet i SPEC, de förändringar som bättrat på poängen där har också gjort andra saker klart bättre.

Så om man är skeptiskt mot GB6, kolla i så fall bara på kompilator-deltestet, det kommer inte bli magiskt snabbare bara för man stoppar in lite AVX-512, SME eller AES instruktioner

Då fattar jag! Men det är synd att det inte finns någon benchmark som använder rå prestanda utan att använda en massa nya instruktioner som ger de en skjuts.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Då fattar jag! Men det är synd att det inte finns någon benchmark som använder rå prestanda utan att använda en massa nya instruktioner som ger de en skjuts.

Prestanda som matchar riktig användning är väl viktigare?
Och vem definierar vilka instruktioner som är "råa" och vilka som är extra?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Vi fick ingen 3700 eller 5700 heller, utan bara 3700X och 5700X, båda med 65W TDP. Jag skulle gissa på att AMD helt enkelt bara inte var glada över hur 7700 kanibaliserade den dyrare 7700X och återgår till det gamla systemet. 3700X, 5700X, 7700 och nu 9700X är egentligen alla samma processor, deras sämsta 8-core CPU med 65W TDP och rätt låga klockfrekvenser som är där för att använda alla halv-kassa chiplets som inte klarar klocka högre. Det är 7700X som sticker ut som en unik CPU i generation som en överklockad variant, kanske att TSMC N5 var så mogen när dom rullade ut 7000-serien att tillräckligt många av deras kassa chiplets klarade högre klockfrekvenser så det var värt att dela upp dom.

Skillnaden var att vi fick en 3800X på lanseringsdagen, 5700X kom långt efter då Intels 12th gen ställdes mot 5800X. Nu finns ingen 105W 8-kärnig som främst finns för att prestera liiite bättre i testerna. I övrigt är jag helt med dig. Jag tolkar det bara som att AMD inte känner att de behöver pressa kislet.

Permalänk
Medlem

Var det effektuttags-creep när TDP gick från 105W till 170W mellan 5950X och 7950X, eller har de ändrat hur de mäter igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Var det effektuttags-creep när TDP gick från 105W till 170W mellan 5950X och 7950X, eller har de ändrat hur de mäter igen?

Det är creep. Ingen skillnad i mätning.