Följ Black Week på SweClockers

Asus ROG Mjolnir – powerbank för stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Mjolnir – powerbank för stationära datorer

Asus är på Computex med en något egensinnig skapelse – en portabel UPS som kan driva en spelrigg i en timme.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En timma... Sannolikt skulle vara den dyraste speltimman någonsin.

Permalänk
Medlem

Gaming-UPS, det nya heta...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kanske är bättre med en vanlig UPS? Med övervoltsskydd och lite annat på köpet?

Fast det kanske inte finns dåliga produkter, bara dåliga priser. Och dålig support vid fel.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Var det inte lite dumt av marknadsteamet o ta i ända från tårna med en 4080 för att beskriva att man kan driva den i 1h?
Tänker att den antagligen hade fått bättre rubriker om man hade en gaming-laptop som exempel istället.
Nu skrattar man ju bara åt det!

Permalänk
Medlem

Pris är väl iaf lätt att räkna ut? Ta priset på en motsvarande UPS och addera ASUS ROG-skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kanske är bättre med en vanlig UPS?

Fast den här verkar kraftfullare än vanliga UPS. Med 0.7 kWh (?) lagrar den typ >5x mer energi än en "vanlig" desktop-UPS. Den har nog andra begränsningar, som att den inte är gjord för att vara ständigt uppkopplad. Positivt om UPS-tekniken går framåt lite, det känns som att den har stått ganska stilla i 30 år trots intensiv batteriutveckling på andra områden.

Skrivet av Falistar:

Varför då? Det är ju knappast ett engångsbatteri.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2224855/ugreen-powerroam-1024wh

Där är samma skit. Fast utan RoG plast.
Gör man en matteformel då på 8990:-x ”Jag-gillar-bli-grundlurad” = 22.000-25.000kr-ish

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

https://www.inet.se/produkt/2224855/ugreen-powerroam-1024wh

Där är samma skit. Fast utan RoG plast.
Gör man en matteformel då på 8990:-x ”Jag-gillar-bli-grundlurad” = 22.000-25.000kr-ish

Så är det.

Köpte detta monstret från Tyskland för 5700 inkl. frakt, den är på 1008w (LifePo4 batteri) med 2000w Peak inverter, har US-C, 3 x andra usb + 12v + 2x 220v + 2 trådlösa laddare på toppen, så det finns många roliga liknande prylar. Och dom är skitbra att ha när strömmen går. 1 KW håller ganska länge med allt möjligt.

faktakoll
Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Du är bara bitter att du inte har ett tak med solceller

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Så är det.

<Uppladdad bildlänk>

Köpte detta monstret från Tyskland för 5700 inkl. frakt, den är på 1008w (LifePo4 batteri) med 2000w Peak inverter, har US-C, 3 x andra usb + 12v + 2x 220v + 2 trådlösa laddare på toppen, så det finns många roliga liknande prylar. Och dom är skitbra att ha när strömmen går. 1 KW håller ganska länge med allt möjligt.

Iskallt namn. ”Flashfish”

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du är bara bitter att du inte har ett tak med solceller

Jag förstår inte vad du vill ha sagt med det.
Men av din ton att döma, så utgår jag från att, allt du kallar för ditt, ägs av bank och kredit institut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Men av din ton att döma, så utgår jag från att, allt du kallar för ditt, ägs av bank och kredit institut.

Kul kille.

Permalänk
Medlem

Det är klart att det är en nischad produkt och vem som helst kan inte pröjsa ~12k sek för att slippa nertid eller strul i anslutning till strömproblem. Men jobbar du med produktion eller är en seriös streamer eller liknande så finns det säkert scenarier som kan approximera en sorts kvasi-rationalitet i att köpa en sån här. För handen på hjärtat, det förefaller fåfängt att vara den som köper seriekopplade sladdlösa RGB-fläktar för 1.5k, för att sänka temperaturen på ett grafikkort från 65 till 60 grader, för att få 2% högre FPS, men har våldsamma bryderier kring att andra köper en UPS med faktisk nytta i hemmet.

Permalänk
Medlem

När inte Steam Deck duger så kan man ju ta sitt 4090 på bussen då! Smidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Wow, way to take a joke...

Men om du behöver en explicit förklaring på det funktionella så klagade du på priset per timme. Men det priset är noll och gratis om man har solceller på huset. Vilket 250k familjer har. (Sen skippar jag det sarkastiska för det kommer ändå inte nå fram... Men har med allmänna solcellsdebatten att göra)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Wow, way to take a joke...

Men om du behöver en explicit förklaring på det funktionella så klagade du på priset per timme. Men det priset är noll och gratis om man har solceller på huset. Vilket 250k familjer har. (Sen skippar jag det sarkastiska för det kommer ändå inte nå fram... Men har med allmänna solcellsdebatten att göra)

Låt höra, som allmänintresserad av energiomställnings-förflyttningarna vi står inför nationellt och globalt.

Sarkasmen kanske kan vridas ned något, ämnet är oerhört aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Så är det.

<Uppladdad bildlänk>

Funkar denna som UPS, eller är det en fet powerbank?
Letar efter något modernt UPS system som inte kostar skjortan till hemmalabbet. Det drar 250w normalt, men kan peaka lite högre.

Skulle förståss vilja ha något som kan köra grejerna under ett strömavbrott och inte bara tid nog att stänga ner som många billiga bly UPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Så är det.

<Uppladdad bildlänk>

Menar du 1 kWh? Eller vad är kapaciteten? Storheten Watt anger ju effekt, inte energimängd.

Permalänk
Medlem

Ganska meningslös produkt om man måste vara "värdig" för att flytta runt på den.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Ganska grym för 3D-skrivare...

Permalänk
Medlem

Behöver man denna produkten för att få fortsätta spela då har man nog stora beroede problem 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Menar du 1 kWh? Eller vad är kapaciteten? Storheten Watt anger ju effekt, inte energimängd.

1 kWh!
Den kan leverera 1 kW i en timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Funkar denna som UPS, eller är det en fet powerbank?
Letar efter något modernt UPS system som inte kostar skjortan till hemmalabbet. Det drar 250w normalt, men kan peaka lite högre.

Skulle förståss vilja ha något som kan köra grejerna under ett strömavbrott och inte bara tid nog att stänga ner som många billiga bly UPS.

Den är helt multimodal, dvs den kan användas som powerbank, ups, solcells-laddare, inverter etc. samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Så är det.

<Uppladdad bildlänk>

Hmm. Det där ser intressant ut faktiskt, det lite smärtsamma priset till trots. Hade varit finfint sist det blev strömavbrott.

(Visst, jag har redan en traditionell UPS till hemmaservern, men den är dimensionerad och konfigurerad för bara just den maskinen.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hmm. Det där ser intressant ut faktiskt, det lite smärtsamma priset till trots. Hade varit finfint sist det blev strömavbrott.

(Visst, jag har redan en traditionell UPS till hemmaservern, men den är dimensionerad och konfigurerad för bara just den maskinen.)

Det jag gillar med den är att det är LifePo4 batteri, nu har jag haft den i ett halvår, och har inte behövd ladda den sen jag köpte den, när jag är lite lat så slänger jag mobilen på toppen av den, och du ser inte ens att den går ner efter många laddningar, så testade jag med en 1000w värmare (fläkt), körde den i 10 minuter och då gick den ner från 98 procent (2 procent med alla laddningar), till 82, och det var först ett halvt år senare.

Eftersom den har MTTP kontroller så kan den även ladda med solceller, jag har några paneler monterat emot syd som jag har testat om vintern (ja dom är monterat helt vertikalt, så jag får vintersolen), och den har hållit en separat MTTP kontroller igång hela vintern utan att det andra batteriet har tappat styrka, så jag räknar med att använda dom till underhålls laddare så denna aldrig behöver att kopplas till nätet

Lär lite mera och mera, experimenterar så mkt. det går med gratis el.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par från ali express med 600Wh Och peak på 1kw, ren sinus och inbyggd laddregulator.

Dessa laddar jag med monterade solcellspaneler (offgrid) och fungerar bra, driver dator, tv, ps5 telefoner. På dagtid driver jag detta med solcellerna direkt på sommaren (inga batterier, ansluter direkt till mppt och har en dc dc som lurar mppt att det finns spänning och tror att de laddar batteri samtidigt som jag laddar batterierna och kväll och natt ansluter jag batterierna. Ansluter invertor direkt mot mpot likaså.

Med lithium är de inte så tunga heller, men man får ju flytta runt dem till förbrukarna. Man blir lite av en elnomad.

Men. Detta var lite över ett år sefan och kostade mellan 2500 och 3000 kronor styck. Idag går de på nästan 8000, så dessa priser vi har idag skulle jag nog inte slå till på.

Samma med hem batterier, de där 100000 man kan få om man är två i hushållet går direkt som vinst till säljarna och tyvärr är detta helt accepabelt tydligen.