Krönika: Jag blir förvirrad av alla Steam Deck-kloner

Permalänk
Medlem

Se hur man dålig Asus Rog Ally är ihop tejpad. Varje gång man vill spela, så måste man updatera något , vilket väldig lång tid. Asus Rog Ally är bara en kopia på Atari Lynx

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Asså om nu inte priset är en faktor så är vanliga steamdeck sämst av dom alla, ända som talar för vanliga steamdeck är just priset, sen skärmen för oled varianten.

Polare tvekade en hel del men slutade med en rog ally till hans tjänsteresor iom bättre prestanda, Windows och större skärm.

Så steamdeck i all ära är en Budget variant för den som inte har något emot lite små fix eller att vissa spel rent av inte funkar och aldrig kommer fungera =p

Vid samma effektuttag är det väll ingen skillnad?
Visst RoG Ally och kanske dom andra Windows maskinern kan köra högre men då måste du sitta ikopplad med strömsladd för att spela längre än en kvart

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ska man spela med strömsladden i så kan man likaväl köra stationär PC. 😜

Tycker personligen att bärbart är för enklare spel typ indiespel eller äldre. Storspel blir så plottrigt på en liten skärm.

Permalänk

de största problemen med hela konceptet är tycker jag.

1. när ska man kunna använda den?

ända platsen jag äns kan se den få användning för är i hemmet och då kan jag lika gärna sätta mig vid datorn och skippa att köpa en alls.

Visst har man någon form av fungerande kollektivtrafik tillgänglig man använder regelbundet med nån timme eller ett par restid visst då kan de ju kanske va en anledning att kanske skaffa en men för en annan som bor på sådant ställe där kollektivtrafiken är totalt oanvändbar om man inte kan leva med att komma till platsasen typ en halv dag för tidigt eller en halv dag för sent så är det ju inte riktigt användbart då du inte kan använda den för du måste köra bilen överallt.

på jobbet? njae tvek på att det skulle va uppskattat när vi inte äns får ha privata mobiltelefoner på området och under de totalt 48min under arbetspasset man väl har matrast (18 + 30 min) så sitter man generellt och käkar så inte lönt att slita upp den ändå för typ 10min som kanske blir över.

2. formatet är för klumpigt.

tycker den precis som med Nintendo switch formatet är alderles för otympligt att det skulle bara bli en hyllvärmare man lämnar hemma för man inte bara kan stoppa den i fickan.

DS/3DS och psp var ju fortfarande så pass små att de gick att klämma ner i fickan på ett par jeans iaf om de hade relativt stora bakfickor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

de största problemen med hela konceptet är tycker jag.

1. när ska man kunna använda den?

ända platsen jag äns kan se den få användning för är i hemmet och då kan jag lika gärna sätta mig vid datorn och skippa att köpa en alls.

Visst har man någon form av fungerande kollektivtrafik tillgänglig man använder regelbundet med nån timme eller ett par restid visst då kan de ju kanske va en anledning att kanske skaffa en men för en annan som bor på sådant ställe där kollektivtrafiken är totalt oanvändbar om man inte kan leva med att komma till platsasen typ en halv dag för tidigt eller en halv dag för sent så är det ju inte riktigt användbart då du inte kan använda den för du måste köra bilen överallt.

på jobbet? njae tvek på att det skulle va uppskattat när vi inte äns får ha privata mobiltelefoner på området och under de totalt 48min under arbetspasset man väl har matrast (18 + 30 min) så sitter man generellt och käkar så inte lönt att slita upp den ändå för typ 10min som kanske blir över.

2. formatet är för klumpigt.

tycker den precis som med Nintendo switch formatet är alderles för otympligt att det skulle bara bli en hyllvärmare man lämnar hemma för man inte bara kan stoppa den i fickan.

DS/3DS och psp var ju fortfarande så pass små att de gick att klämma ner i fickan på ett par jeans iaf om de hade relativt stora bakfickor.

Nej dom är ingen DS/PSP typ an handheld man lätt har i fickan. Tror personligen inte den marknaden finns kvar iom telefonerba idag.
För oss som inte bara är hemma är dock Steam deck / switch mm guld värt.
Själv tar jag alltid med mig steam decken till stugan riktigt trevligt att ha med sig en dator/handheld konsol hybrid. Kan fortsätta spela spel jag spelar hemma på desktop och viss kategori av spel spelar jag bara på decken.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

de största problemen med hela konceptet är tycker jag.

1. när ska man kunna använda den?

***

För egen del är det någon slags blandning av myskänsla i bärbart (lite som att mysläsa en bok på kvällen i sängen) och friheten att spela vart man vill i huset. Kan även vara lite social samtidigt och sitta med dom andra medans jag lirar ibland. Spelar dock mest på datorn men det är skönt att få lite variation i spelandet ibland, prova lite Indie-titlar som inte blir av på datorn.

Värt det? För 5K, ja för mig tycker jag det det men skulle nog aldrig lägga 10K på det. Så mycket spelar jag inte bärbart. Den har även varit perfekt på semestern på kvällarna eller regniga dagar när vi är bortresta. Finns det alltid något kul att göra/spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Se hur man dålig Asus Rog Ally är ihop tejpad. Varje gång man vill spela, så måste man updatera något , vilket väldig lång tid. Asus Rog Ally är bara en kopia på Atari Lynx

Låt bli att koppla upp den då. Eller gör som jag, slå på Metered Connection för den anslutning du använder så körs inte uppdateringar i bakgrunden

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag kan se med att alla rusar för att göra Windowsbaserade handhållna enheter är att teknologin och mjukvaran inte är på plats för en riktigt bra upplevelse. Så jag är rädd för att alla doppar tårna, köparna uteblir, och konceptet floppar för att man började med att försöka sälja äpplekart inte mogna äpplen.

Vettig batterilivslängd, låg vikt, måttligt pris och en miljö som låter sig navigeras smidigt via controllerinterfacet.
Då finns det en marknad utöver entusiaster med pengar över att testa teknologinovelties. Vi är inte där ännu men jag hoppas att vi kommer dit!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Rouge of Darkness:

de största problemen med hela konceptet är tycker jag.

1. när ska man kunna använda den?

ända platsen jag äns kan se den få användning för är i hemmet och då kan jag lika gärna sätta mig vid datorn och skippa att köpa en alls.

Visst har man någon form av fungerande kollektivtrafik tillgänglig man använder regelbundet med nån timme eller ett par restid visst då kan de ju kanske va en anledning att kanske skaffa en men för en annan som bor på sådant ställe där kollektivtrafiken är totalt oanvändbar om man inte kan leva med att komma till platsasen typ en halv dag för tidigt eller en halv dag för sent så är det ju inte riktigt användbart då du inte kan använda den för du måste köra bilen överallt.

på jobbet? njae tvek på att det skulle va uppskattat när vi inte äns får ha privata mobiltelefoner på området och under de totalt 48min under arbetspasset man väl har matrast (18 + 30 min) så sitter man generellt och käkar så inte lönt att slita upp den ändå för typ 10min som kanske blir över.

2. formatet är för klumpigt.

tycker den precis som med Nintendo switch formatet är alderles för otympligt att det skulle bara bli en hyllvärmare man lämnar hemma för man inte bara kan stoppa den i fickan.

DS/3DS och psp var ju fortfarande så pass små att de gick att klämma ner i fickan på ett par jeans iaf om de hade relativt stora bakfickor.

Använde min Steam Deck i reclinestolen, soffan och sängen. Visst skulle jag lika gärna kunna plugga in mig mot TV:n, men är inte samma sköna position som att kasta upp en kudde på magen och luta sig bakåt med blicken närmare taket än väggen.

Sedan använde jag den en del under min utbildning. De gånger jag var på intensivvecka och bodde på vandrarhem var det trevligt att slänga med Decken och en enklare tunn bärbar, kontra att konka G17-laptopen (totala vikten blev lägre med två mindre enheter än den stora släpbara — inte minst om man räknar med laddare). Kan tänka mig att någon som reser mycket i jobbet skulle uppskatta det på samma vis som mig.

Sedan är det såklart inte för alla. Det är en nischad produktkategori i många hänseende. Poängen jag ville framföra är att det finns områden även utanför den dagliga pendlaren.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

de största problemen med hela konceptet är tycker jag.

1. när ska man kunna använda den?

ända platsen jag äns kan se den få användning för är i hemmet och då kan jag lika gärna sätta mig vid datorn och skippa att köpa en alls.

Visst har man någon form av fungerande kollektivtrafik tillgänglig man använder regelbundet med nån timme eller ett par restid visst då kan de ju kanske va en anledning att kanske skaffa en men för en annan som bor på sådant ställe där kollektivtrafiken är totalt oanvändbar om man inte kan leva med att komma till platsasen typ en halv dag för tidigt eller en halv dag för sent så är det ju inte riktigt användbart då du inte kan använda den för du måste köra bilen överallt.

på jobbet? njae tvek på att det skulle va uppskattat när vi inte äns får ha privata mobiltelefoner på området och under de totalt 48min under arbetspasset man väl har matrast (18 + 30 min) så sitter man generellt och käkar så inte lönt att slita upp den ändå för typ 10min som kanske blir över.

2. formatet är för klumpigt.

tycker den precis som med Nintendo switch formatet är alderles för otympligt att det skulle bara bli en hyllvärmare man lämnar hemma för man inte bara kan stoppa den i fickan.

DS/3DS och psp var ju fortfarande så pass små att de gick att klämma ner i fickan på ett par jeans iaf om de hade relativt stora bakfickor.

Nintendo Switch använder du uppenbart hemma eller framför en TV i huvudsak.

Jag skulle kunna se det som en spelmaskin för de som inte har en hemmabyggd stationär vid skrivbordet/TVn. Alltså om du bara använder en bärbar dator utan dedikerad grafik.

Problemet är mest att marknaden inte finns, de är inte tillräckligt kraftfulla för att på riktigt ersätta en stationär eller en kraftigare konsol. Utvecklarna kan vända sig till mobiler istället för att dra in pengar på något annat som är mindre kraftfullt än en fullfjädrad speldator. Steam Deck syftar uppenbart på att ersätta en speldator och Linux är inte längre hindret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nintendo Switch använder du uppenbart hemma eller framför en TV i huvudsak.

Jag skulle kunna se det som en spelmaskin för de som inte har en hemmabyggd stationär vid skrivbordet/TVn. Alltså om du bara använder en bärbar dator utan dedikerad grafik.

Problemet är mest att marknaden inte finns, de är inte tillräckligt kraftfulla för att på riktigt ersätta en stationär eller en kraftigare konsol. Utvecklarna kan vända sig till mobiler istället för att dra in pengar på något annat som är mindre kraftfullt än en fullfjädrad speldator. Steam Deck syftar uppenbart på att ersätta en speldator och Linux är inte längre hindret.

Problemet är inte prestanda försåvitt man inte tänker sig att de specifikt skall ersätta en nätansluten enhet för AAA gaming. Det här är ett forum för PC-hårdvaruentusiaster, så det är begripligt att Nintendo Switch budskap har svårt för att slå igenom, men den har långt, långt svagare prestanda än allt nätanslutet, och har ändå snart 150 miljoner sålda enheter, med över 120 miljoner aktiva konton, alltså jämförbart med Steam (!!).

Snarare är den ingången till den här marknaden en belastning för segmentet. Den leder genomgående till (relativt) stora, tunga enheter med dålig batterilivslängd. Det är knappast receptet för ett genomslag för en bredare kundkrets. Om det är prestanda man vill ha kommer nätanslutet alltid att kunna leverera betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Problemet är inte prestanda försåvitt man inte tänker sig att de specifikt skall ersätta en nätansluten enhet för AAA gaming. Det här är ett forum för PC-hårdvaruentusiaster, så det är begripligt att Nintendo Switch budskap har svårt för att slå igenom, men den har långt, långt svagare prestanda än allt nätanslutet, och har ändå snart 150 miljoner sålda enheter, med över 120 miljoner aktiva konton, alltså jämförbart med Steam (!!).

Snarare är den ingången till den här marknaden en belastning för segmentet. Den leder genomgående till (relativt) stora, tunga enheter med dålig batterilivslängd. Det är knappast receptet för ett genomslag för en bredare kundkrets. Om det är prestanda man vill ha kommer nätanslutet alltid att kunna leverera betydligt mer.

Uppenbart är det detta Steam Deck ämnar att vara som sagt.

Men handhållna enheter som fenomen är också en nisch som var på väg bort i och med hur det gick för Playstation Vita e.t.c.

Nintendo Switch är i huvudsak en Nintendo-konsol i klass med GameCube och Wii. Något som liknar PSP eller 3DS finns inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Uppenbart är det detta Steam Deck ämnar att vara som sagt.

Men handhållna enheter som fenomen är också en nisch som var på väg bort i och med hur det gick för Playstation Vita e.t.c.

Nintendo Switch är i huvudsak en Nintendo-konsol i klass med GameCube och Wii. Något som liknar PSP eller 3DS finns inte längre.

Håller delvis med. I någon (ganska stor) mån har deras roll tagits över av mobiler. Men å andra sidan är Nintendo Switch i grund och botten en mobil plattform, som låter sig sömlöst kopplas till och från en större skärm. Sony hade kunnat gå den vägen med Vitan, men i stället valde de att släppa en skärmlös Vita TV i slutet av 2013, vilket tvärfloppade. Nintendo gjorde vid samma tid det omvända med WiiU som var en nätansluten konsol som kunde spelas på den handhållna skärmen utan TV-anslutning. Som också tvärfloppade.

Switch erbjöd det konsumenterna ville ha, och skördar fortfarande frukterna av det. Vet inte vad Valves långsiktiga plan med Steam Deck var eller är (hoppas de fortsätter med en uppdaterad version i framtiden) men de Windowsbaserade handhållna som dykt upp på sistone känns som om de skjuter bredvid målet, som att de är en utveckling från Windows laptops till handhållet, snarare än produkter som är ett eget genomtänkt koncept. De behöver en generation eller två till, och om de vill ha massmarknad bör de nog ha handheld gaming som utgångspunkt. Kräver dessutom lite hjälp från Microsoft, vi får se vad Phil Spencers uttalanden betyder för framtiden.

Prestandafokuset är lite av en blöt filt över segmentet. Sett ur det perspektivet kommer de ju alltid att komma till korta, och det vore nog konstruktivare om frågeställningen flyttades från ”hur bra kör den Cyberpunk med RT?” till ”hur attraktiv är den här prylen bedömd på sina egna meriter?”

Permalänk
Medlem

Funkar det att rensa t. ex en Asus rog ally från windows och installera SteamOS?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Håller delvis med. I någon (ganska stor) mån har deras roll tagits över av mobiler. Men å andra sidan är Nintendo Switch i grund och botten en mobil plattform, som låter sig sömlöst kopplas till och från en större skärm. Sony hade kunnat gå den vägen med Vitan, men i stället valde de att släppa en skärmlös Vita TV i slutet av 2013, vilket tvärfloppade. Nintendo gjorde vid samma tid det omvända med WiiU som var en nätansluten konsol som kunde spelas på den handhållna skärmen utan TV-anslutning. Som också tvärfloppade.

Switch erbjöd det konsumenterna ville ha, och skördar fortfarande frukterna av det. Vet inte vad Valves långsiktiga plan med Steam Deck var eller är (hoppas de fortsätter med en uppdaterad version i framtiden) men de Windowsbaserade handhållna som dykt upp på sistone känns som om de skjuter bredvid målet, som att de är en utveckling från Windows laptops till handhållet, snarare än produkter som är ett eget genomtänkt koncept. De behöver en generation eller två till, och om de vill ha massmarknad bör de nog ha handheld gaming som utgångspunkt. Kräver dessutom lite hjälp från Microsoft, vi får se vad Phil Spencers uttalanden betyder för framtiden.

Prestandafokuset är lite av en blöt filt över segmentet. Sett ur det perspektivet kommer de ju alltid att komma till korta, och det vore nog konstruktivare om frågeställningen flyttades från ”hur bra kör den Cyberpunk med RT?” till ”hur attraktiv är den här prylen bedömd på sina egna meriter?”

Som jag sa i tidigare inlägg, utvecklare måste också anse att det är en marknad – marknaden finns inte idag. Nu har de mobiler och fullfjädrade speldatorer de riktar sig mot. Någon kan portera deras spel till Switch, men det är inte en stor marknad för många speldistributörer/utgivare.

Det är inte längre Linux som hindrar Valve från att lyckas bättre med Steam Deck, Windows kommer inte ha något större att tillföra där.

Ingen som köper Steam Deck kommer vilja spela mobilspel. Tror inte Microsoft har så mycket att tillföra handhållna när Sony och Nintendo misslyckats redan, och ja jag räknar inte Switch och efterföljare som efterföljare till deras handhållna enheter. Att strömma spel över WiFi är nog inte framtiden heller.

Också intressant hur Apple dödat sig som spelplattform (på macOS) trotts alla satsningar på Metal, egna grafikkretsar, spelsatsningar på deras iOS/TvOS/iPadOS-plattform o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som jag sa i tidigare inlägg, utvecklare måste också anse att det är en marknad – marknaden finns inte idag. Nu har de mobiler och fullfjädrade speldatorer de riktar sig mot. Någon kan portera deras spel till Switch, men det är inte en stor marknad för många speldistributörer/utgivare.

Detta stämmer helt enkelt inte. Switchen är större än Playstation och XBox tillsammans, och även om hälften av revenue från spelförsäljning är Nintendopublicerade titlar, så är den andra hälften det inte. Idag portar de som kan sina titlar till Switchen eftersom ingen frivilligt bara lämnar pengar på bordet. Men det är läget idag, inte när den kom som efterföljare till WiiU. Och förutom att utvecklingstiderna för spel idag gör att genomslaget av det låtit vänta på sig, skall man också komma ihåg att många AAA-titlar utvecklas av studios som idag ägs av Sony och Microsoft. Det stora prestandagapet mellan den nuvarande Switchen och spelkonsolerna gör naturligtvis också en del portningsjobb svåra, i synnerhet eftersom de flesta stora projekt började sin utveckling innan det blev solklart i styrelserummen att Switchen skulle bli en jättemarknad.
Om inte Nintendo klantar sig ohyggligt med Switch 2, kommer dess mjukvarumix från start med säkerhet att se annorlunda ut än Switchens.

Citat:

Det är inte längre Linux som hindrar Valve från att lyckas bättre med Steam Deck, Windows kommer inte ha något större att tillföra där.

Är inte riktigt säker på vad du refererar till här. Med Steam Deck har Valve redan lämnat Windows som OS plattform, så Microsoft kan göra vad de vill med Windows eller låta bli, utan att det påverkar Steam Deck så mycket. Det sagt, Deckens selling point är ju att kunna köra spel utvecklade för Windows, och därmed är den inte nödvändigtvis en kanonplattform som spelkonsol betraktat. Spelen på Steam var inte nödvändigtvis tänkta att någonsin spelas med controller t.ex.

Citat:

Ingen som köper Steam Deck kommer vilja spela mobilspel. Tror inte Microsoft har så mycket att tillföra handhållna när Sony och Nintendo misslyckats redan, och ja jag räknar inte Switch och efterföljare som efterföljare till deras handhållna enheter. Att strömma spel över WiFi är nog inte framtiden heller.

Tror du har rätt med spelströmning, både över internet och Wifi. Stora kompromisser med små uppsidor jämfört med att ha en självständig enhet, så länge den inte är för dyr.
Nintendo själva håller inte med dig om att Switchen inte är en uppföljare till deras handhållna enheter. De har alltid refererat till att en av de största fördelarna med konceptet var att de istället för att utveckla två linjer av mjuvara riktad mot två olika plattformar, kunde fokusera all sin kapacitet mot en plattform. Och eftersom den är handhållen (Switch Lite är bara handhållen), så, tja, förstår jag inte hur man inte kan se Switchen som det. Den låter sig bara kopplas till och från stora skärmar smidigt.

Citat:

Också intressant hur Apple dödat sig som spelplattform (på macOS) trotts alla satsningar på Metal, egna grafikkretsar, spelsatsningar på deras iOS/TvOS/iPadOS-plattform o.s.v.

De är väl ungefär lika döda som alltid. Lite (mycket lite) mindre kanske till och med, det rycker lite i liket med titlar som BG3, RE Village, och så vidare. Men att betala 2500:- för att kunna lagra två spel är vansinne, och då har vi inte ens rört vid RAM begränsningarna. ”Gamers” som föredrar AAA titlar kommer förmodligen aldrig att ha anledning att titta på Apples Macar, prestanda och OS-stöd är inte var skon klämmer.
Om man gillar att spela några turns Civ när man pausar i jobbet, det är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

De är väl ungefär lika döda som alltid. Lite (mycket lite) mindre kanske till och med, det rycker lite i liket med titlar som BG3, RE Village, och så vidare. Men att betala 2500:- för att kunna lagra två spel är vansinne, och då har vi inte ens rört vid RAM begränsningarna. ”Gamers” som föredrar AAA titlar kommer förmodligen aldrig att ha anledning att titta på Apples Macar, prestanda och OS-stöd är inte var skon klämmer.
Om man gillar att spela några turns Civ när man pausar i jobbet, det är en annan femma.

Andelen som spelar på macOS har blivit mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Valfrihet är bra.

Artificiell spelexklusivitet är dåligt för konsumenten.

Helt rätt! Dock håller en stor skara här (valve dyrkarna) inte med! Skönt att t.o.m sony ny släpper till PC, bara nintendo kvar.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Som jag sa i tidigare inlägg, utvecklare måste också anse att det är en marknad – marknaden finns inte idag. Nu har de mobiler och fullfjädrade speldatorer de riktar sig mot. Någon kan portera deras spel till Switch, men det är inte en stor marknad för många speldistributörer/utgivare.

Är lite svårt att riktigt veta om Switch i nuläget knappt får några PC-portar eller ens mobil-portar p.g.a. att det faktiskt är ett rätt utmanande jobb att få till en bra port till Switch då det inte ens var en stark mobilplattform vid launch.

Det krävs ett gediget arbete att "klämma" ner ett spel till Switch idag som inte från start designades mot den HW. Tror vi kommer se fler portar till Switch 2, i alla fall initialt när den har relativt aktuell HW.

Den stora fördelen "riktiga" konsoler har mot dessa handdatorer är att utvecklarna har en (eller tack vare Microsoft/Sonys haveri senaste 2 generationerna, 2-3 st, i alla fall ett låg tal) plattform att optimera för. Även om den inte matcha en high-end PC kan det fortfarande ge en väldigt bra upplevelse man som utvecklar precis vet vad man har att förhålla sig till.

Skrivet av Petterk:

Det är inte längre Linux som hindrar Valve från att lyckas bättre med Steam Deck, Windows kommer inte ha något större att tillföra där.

Tror inte heller Windows skulle tillföra något för Valve. Men är ändå lite sanning med modifikation att säga "inte längre Linux som hindrar".

Det Valve inte gjort är tagit spelutveckling till Linux. Vägen man tagit är att implementera tillräckligt mycket av Win32 och DirectX för att kunna köra Windows-applikationer omodifierade på Linux. I många fall fungerar det riktigt bra, men nackdelen med en sådan lösning är att man alltid behöver jaga ett rörligt mål. Antalet kända buggar i olika spel när man kör via Proton är lång, många fixas men nya tillkommer hela tiden!

Stora fördelen med Steam Deck över Windows, än så länge i alla fall (är ju inte omöjligt att lösa inom ramen att köra Windows, men kanske behöver hjälp från Microsoft), är att Valve har kunna designat en variant av Linux som passar väldigt bra till den här typen av enhet.

Skrivet av Petterk:

Ingen som köper Steam Deck kommer vilja spela mobilspel. Tror inte Microsoft har så mycket att tillföra handhållna när Sony och Nintendo misslyckats redan, och ja jag räknar inte Switch och efterföljare som efterföljare till deras handhållna enheter. Att strömma spel över WiFi är nog inte framtiden heller.

Möjligt, framförallt om man tittar bakåt. De riktigt bra mobilspelen är ofta designade så att de utnyttja de specifika möjligheterna med plattformen.

Vissa överlappar nog rätt bra med handhållna konsoler, t.ex. en spelmekanik med relativt korta matcher (givet att ett vanligt use-case är att "slå ihjäl tid" när man reser t.ex.). Men andra fungerar möjligen mindre bra, riktigt bra mobilspel brukar göra touchskärmen till en klart feature, inte en dålig kopia av en handkontroll.

Skrivet av Petterk:

Också intressant hur Apple dödat sig som spelplattform (på macOS) trotts alla satsningar på Metal, egna grafikkretsar, spelsatsningar på deras iOS/TvOS/iPadOS-plattform o.s.v.

Vet inte om "dödat sig som spelplattform" är rätt beskrivning när Apple Arcade idag är världens största prenumerationstjänst av spel. Den tjänsten bedöms ha ungefär lika många prenumeranter som Steam har aktiva spelare, vilket gör den mer än dubbelt så stor som den näst största prenumerationstjänsten, PSN.

Ja, iOS/ipadOS är nog de mesta använda systemen på denna tjänst men en stor andelen av spelen är även anpassade till MacOS och hyfsat många är anpassade till TvOS. Apple och Epic tycker ju "sådär" om varandra, men ändå ansåg Epic att det var värt att lägga in stöd för MacOS/Metal i UE5 (men det kom relativt nyligen, i maj 2023 när v5.2 släptes).

MacOS är idag nära nog irrelevant på Steam, frågan är hur mycket Apple bryr sig om det...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kanske är jag återigen nostalgisk, jag saknar när vi bara hade PSP och 3DS. Tråkigt att det bara fanns två, men det var två unika konsoler som erbjöd två unika upplevelser, vilket jag saknar från dagens Steam Decken-kloner: Variation!

Fast det fanns en hel hög med andra portabla spelnaskiner då med. Vissa var ju dessutom just "datorer" med handkontroller, precis som SteamDeck.

Likheten med då, kanske, var nog just att det helt plötsligt blev för många och ofokuserade släpp från företag som bara ville vara med, utan att nödvändigtvis tillföra något mer än förvirring.

Det är därför allt utom SteamDecken är dödfött idag med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror inte heller Windows skulle tillföra något för Valve. Men är ändå lite sanning med modifikation att säga "inte längre Linux som hindrar".

Det Valve inte gjort är tagit spelutveckling till Linux. Vägen man tagit är att implementera tillräckligt mycket av Win32 och DirectX för att kunna köra Windows-applikationer omodifierade på Linux. I många fall fungerar det riktigt bra, men nackdelen med en sådan lösning är att man alltid behöver jaga ett rörligt mål. Antalet kända buggar i olika spel när man kör via Proton är lång, många fixas men nya tillkommer hela tiden!

Stora fördelen med Steam Deck över Windows, än så länge i alla fall (är ju inte omöjligt att lösa inom ramen att köra Windows, men kanske behöver hjälp från Microsoft), är att Valve har kunna designat en variant av Linux som passar väldigt bra till den här typen av enhet.

Både en nackdel och en fördel. Proton kräver bra grafikdrivare och med en egen enhet så kan de ge support för hela plattformen från BIOS/UEFI till drivrutiner – senare hade inte någon som försökte köra SteamOS första vändan något incitament att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Andelen som spelar på macOS har blivit mindre.

Det här känns lite som ett stickspår för tråden, men varför säger du det?
Det finns såvitt jag vet ingen statistik över relativ OS-användning för spel.
(Det är väldigt svårt att bedöma, eftersom det inte alls är vanligt bland MacOS användare att de har Steam installerat. Annars hade man kunnat se på OS-andel över tid där och få en uppfattning, men det fungerar inte alls i detta fallet, (och Steam har ingen smidig funktion för att göra en sån utvecklingskurva heller.))

Det är långt vanligare att MacOS användare köper titlar direkt ifrån tillverkaren eller via Mac App Store, och dessutom har Apple sin egen speltjänst Apple Arcade som inte kan spåras av någon annan.
Så vitt jag vet finns det ingen bra, eller ens halvkass, statistik någonstans.

Jag har sett detta refererat som ett hinder i sig själv. Speldistributörer har helt enkelt svårt att få en god uppfattning om hur stort kundunderlaget för deras produkter skull kunna vara på MacOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det här känns lite som ett stickspår för tråden, men varför säger du det?
Det finns såvitt jag vet ingen statistik över relativ OS-användning för spel.
(Det är väldigt svårt att bedöma, eftersom det inte alls är vanligt bland MacOS användare att de har Steam installerat. Annars hade man kunnat se på OS-andel över tid där och få en uppfattning, men det fungerar inte alls i detta fallet, (och Steam har ingen smidig funktion för att göra en sån utvecklingskurva heller.))

Det är långt vanligare att MacOS användare köper titlar direkt ifrån tillverkaren eller via Mac App Store, och dessutom har Apple sin egen speltjänst Apple Arcade som inte kan spåras av någon annan.
Så vitt jag vet finns det ingen bra, eller ens halvkass, statistik någonstans.

Jag har sett detta refererat som ett hinder i sig själv. Speldistributörer har helt enkelt svårt att få en god uppfattning om hur stort kundunderlaget för deras produkter skull kunna vara på MacOS.

Det finns ingen större spelutgivning på Mac App Store.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Kyraal:

"Jag längtar tills Google släpper en Steam Deck-klon" - Edin Jusivic, nyhetsredaktör

👆 Är jag helt orimlig när jag väntar mig att åtminstone läsa om tanken bakom citatet i huvudbilden, även om citatet i sig inte ens förekommer i krönikan?

Det var en kvarleva från ett tidigare manus. Men nu är det fixat!

Permalänk
Medlem

Jag är rädd att den skulle fail:a betydligt snabbare än deras andra helt meningslösa spelsatsningar. Det var ju t.ex. 100% uppenbart - långt innan launch - att Google Stadia skulle gå åt pipan.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 191 GB ECC RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CGI:

Jag är rädd att den skulle fail:a betydligt snabbare än deras andra helt meningslösa spelsatsningar. Det var ju t.ex. 100% uppenbart - långt innan launch - att Google Stadia skulle gå åt pipan.

Jag skulle nog inte säga att det var så självklart.
Upplägget att leverera en likartad deal som konsolerna erbjuder - men utan att behöva köpa konsolen var rätt bra ändå.
Samma som konsolerna - fast utan ingångströskeln för hårdvarukostnad - så lite bättre.
Och jag menar - storkonsolerna går ju ändå rätt bra fortfarande. Konceptet är inte helt förlegat.

Problemet här låg väl snarare i att marknadsföringen slog toootalt fel.
Väldigt många förstod inte vad Stadia var för produkt.
Missnöjet blev stort att det inte var en prenumerationsmodell för spelbibliotek (vilket egentligen aldrig erbjudits).

Jag har hört missuppfattningar om vad stadia erbjöd ända fram tills tjänsten stängde ner. Speljuntan (tidigare p3 spel) tänkte sig exempelvis att tjänsten var något helt annat än den var när de rapporterade om stadias nedstängning.

Men att marknadsföringen skulle orsaka det stora problemet var väl inte helt kristallklart i förväg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Är inte riktigt säker på vad du refererar till här. Med Steam Deck har Valve redan lämnat Windows som OS plattform, så Microsoft kan göra vad de vill med Windows eller låta bli, utan att det påverkar Steam Deck så mycket. Det sagt, Deckens selling point är ju att kunna köra spel utvecklade för Windows, och därmed är den inte nödvändigtvis en kanonplattform som spelkonsol betraktat. Spelen på Steam var inte nödvändigtvis tänkta att någonsin spelas med controller t.ex.

Det som är grejen med Steam deck. Det är en kanon plattform att spela på och att spel på steam inte skulle vara anpassade föe kontroll är direkt felaktigt.
Steam deck känns som en konsol betydligt mer än vad Windows enheterna gör gissar jag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Google har väl inget OS redo som klarar att spinna upp mina Steam-spel lokalt? Detta faktum gör att en eventuell handhållen enhet från dem blir ointressant.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Själv längtar jag tills folk inser hur skadliga Google har varit för mänskligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Google har väl inget OS redo som klarar att spinna upp mina Steam-spel lokalt? Detta faktum gör att en eventuell handhållen enhet från dem blir ointressant.

Nä, men det finns nu iallafall en emulator för Android som åtminstone kan köra lite mer retro Windowsspel. Så en dag när Androiderna har ännu mer onödig kraft än de redan har så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint