Skrivet av Petterk:
Som jag sa i tidigare inlägg, utvecklare måste också anse att det är en marknad – marknaden finns inte idag. Nu har de mobiler och fullfjädrade speldatorer de riktar sig mot. Någon kan portera deras spel till Switch, men det är inte en stor marknad för många speldistributörer/utgivare.
Är lite svårt att riktigt veta om Switch i nuläget knappt får några PC-portar eller ens mobil-portar p.g.a. att det faktiskt är ett rätt utmanande jobb att få till en bra port till Switch då det inte ens var en stark mobilplattform vid launch.
Det krävs ett gediget arbete att "klämma" ner ett spel till Switch idag som inte från start designades mot den HW. Tror vi kommer se fler portar till Switch 2, i alla fall initialt när den har relativt aktuell HW.
Den stora fördelen "riktiga" konsoler har mot dessa handdatorer är att utvecklarna har en (eller tack vare Microsoft/Sonys haveri senaste 2 generationerna, 2-3 st, i alla fall ett låg tal) plattform att optimera för. Även om den inte matcha en high-end PC kan det fortfarande ge en väldigt bra upplevelse man som utvecklar precis vet vad man har att förhålla sig till.
Skrivet av Petterk:
Det är inte längre Linux som hindrar Valve från att lyckas bättre med Steam Deck, Windows kommer inte ha något större att tillföra där.
Tror inte heller Windows skulle tillföra något för Valve. Men är ändå lite sanning med modifikation att säga "inte längre Linux som hindrar".
Det Valve inte gjort är tagit spelutveckling till Linux. Vägen man tagit är att implementera tillräckligt mycket av Win32 och DirectX för att kunna köra Windows-applikationer omodifierade på Linux. I många fall fungerar det riktigt bra, men nackdelen med en sådan lösning är att man alltid behöver jaga ett rörligt mål. Antalet kända buggar i olika spel när man kör via Proton är lång, många fixas men nya tillkommer hela tiden!
Stora fördelen med Steam Deck över Windows, än så länge i alla fall (är ju inte omöjligt att lösa inom ramen att köra Windows, men kanske behöver hjälp från Microsoft), är att Valve har kunna designat en variant av Linux som passar väldigt bra till den här typen av enhet.
Skrivet av Petterk:
Ingen som köper Steam Deck kommer vilja spela mobilspel. Tror inte Microsoft har så mycket att tillföra handhållna när Sony och Nintendo misslyckats redan, och ja jag räknar inte Switch och efterföljare som efterföljare till deras handhållna enheter. Att strömma spel över WiFi är nog inte framtiden heller.
Möjligt, framförallt om man tittar bakåt. De riktigt bra mobilspelen är ofta designade så att de utnyttja de specifika möjligheterna med plattformen.
Vissa överlappar nog rätt bra med handhållna konsoler, t.ex. en spelmekanik med relativt korta matcher (givet att ett vanligt use-case är att "slå ihjäl tid" när man reser t.ex.). Men andra fungerar möjligen mindre bra, riktigt bra mobilspel brukar göra touchskärmen till en klart feature, inte en dålig kopia av en handkontroll.
Skrivet av Petterk:
Också intressant hur Apple dödat sig som spelplattform (på macOS) trotts alla satsningar på Metal, egna grafikkretsar, spelsatsningar på deras iOS/TvOS/iPadOS-plattform o.s.v.
Vet inte om "dödat sig som spelplattform" är rätt beskrivning när Apple Arcade idag är världens största prenumerationstjänst av spel. Den tjänsten bedöms ha ungefär lika många prenumeranter som Steam har aktiva spelare, vilket gör den mer än dubbelt så stor som den näst största prenumerationstjänsten, PSN.
Ja, iOS/ipadOS är nog de mesta använda systemen på denna tjänst men en stor andelen av spelen är även anpassade till MacOS och hyfsat många är anpassade till TvOS. Apple och Epic tycker ju "sådär" om varandra, men ändå ansåg Epic att det var värt att lägga in stöd för MacOS/Metal i UE5 (men det kom relativt nyligen, i maj 2023 när v5.2 släptes).
MacOS är idag nära nog irrelevant på Steam, frågan är hur mycket Apple bryr sig om det...