HP slog ut kunders datorer med trasig BIOS-uppdatering

Permalänk
Melding Plague

HP slog ut kunders datorer med trasig BIOS-uppdatering

Uppdateringen lämnade användarnas Probook-datorer i ett oanvändbart skick.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Liknande har hänt mig. En Lenovo-docka till dator för 5000kr som behövde flashas. Den stendog, när jag kollade in supportforumet var jag inte precis ensam.

När det gäller persondatorer så är de idag så billiga så man bör ha en gammal skrutt i reserv. Det är otroligt mycket som kan strula precis innan man ska på ett viktigt möte.

Permalänk
Master of Overkill

VÄNTA alltid med BIOS updates ALLTID testa alltid på en test dator innan med samma modell.
Specielllllllt i företag

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

VÄNTA alltid med BIOS updates ALLTID testa alltid på en test dator innan med samma modell.
Specielllllllt i företag

Detta är inget man kan förvänta sig av vanliga människor. Och på min gamla HP kom firmware-uppdatering via windows update också, så det är inte ens säkert att man vet att man gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Specielllllllt i företag

Jag får den installerad av Dell via Windows Update varje gång det kommer en ny. Hur ska man stoppa det?

Permalänk
Medlem

Man tycker ju fan att sånt här ska testas hårt speciellt om det rullas ut igenom miscrosoft med windows update...
en sak om man lägger upp det på support sidan, då måste det göras manuellt och man kan lägga visst ansvar på användaren.

en annan sak jag stör mig på är avsaknad av "bios flashback" som standard funktion på alla moderkort.

sen har ju OEM maskiner unika nycklar och serienummer och dylikt inbakade i sin BIOS/UEFI så du kan inte flasha en biosfil bara sådär det måste uppdateras med en "patch", typ .CAP eller vad det är.

så har du tappat hela chippets innehåll är du shit out of luck, visst man kan flasha kopia från en fungerande maskin men nu blir dom kloner och hur det funkar med windows licenser om du orsakar problem med aktivering på båda (eller fler?) maskiner vettefan.

Bios-moddning är heller inte vad det en gång var pga det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Specielllllllt i företag

Man ber ens granne. Kolla in denna uppdatering som har kommit, det står att den förbättrar datorn rejält.

Skämt, du har rätt det du skriver. Bara en simpel windowsuppdatering bör man fundera på om man ska installera den 5 minuter innan man ska ha sin presentation för kund.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara Probook som har drabbats, även Elitebook (om än inte lika illa som Probook).
Fick ner en uppdatering på min Elitebook via Windows Update (kör en POC på jobbet för att just testa) och det blev sådär.
I vårt fall så lyckades det på några klienter medans några fick ladda ner uppdateringen och köra den manuellt från HPs hemsida för att lösa problem med USB-portar osv.

BIOS via Windows update är inte helt moget än (mer än på MS Surface) och skulle rekommendera att man alltid kör en begränsad test innan man pushar ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Specielllllllt i företag

Du tror inte HP har testat bios på samma modell redan?

Permalänk
Medlem

HP = Halva Produkter .. Tidsbomber

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Ibland är det inte alla enheter som brickas. Vilket i.o.f.s. gör ens test också sämre. I mitt fall med Lenovo dockan så klarade sig en majoritet med exakt samma docka, vi som fick brickade hördes dock på deras forum.

Men när det gäller enkla laptops, mobiltelefoner etc. Så tycker jag att en gammal i reserv inte är så himla dyrt. Problemet är om ett helt kontor behöver ha en reservdator/mobil.

*edit*
Jag håller på väldigt lite med drönare. När det kommer en ny firmware så läser man på forumet hur vissa klagar på att den i extremfall blir brickad, vissa klagar dock mer på att de ej kan få in uppdateringen. Man sitter där och funderar, ska jag ta hem firmware nu eller senare? Och vi pratar om folk som har samma version av drönaren.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Maximo:

Tveksamt

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Amerald:

Jag får den installerad av Dell via Windows Update varje gång det kommer en ny. Hur ska man stoppa det?

Man får blocka alla såna update via policy eller register.
Alla driver update ska komma via "Optional updates" annars får man fixa så dom gör det och där måste man lägga på dom manuellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Alla driver update ska komma via "Optional updates" annars får man fixa så dom gör det och där måste man lägga på dom manuellt.

Firmware-uppdateringar kommer inte via "Optional Updates" utan genom det vanliga flödet. Blir lika förvånad varje gång jag startar datorn på tåget och den börjar flasha en ny bios och det händer ganska ofta.

Permalänk
Skrivet av Amerald:

Firmware-uppdateringar kommer inte via "Optional Updates" utan genom det vanliga flödet. Blir lika förvånad varje gång jag startar datorn på tåget och den börjar flasha en ny bios och det händer ganska ofta.

HP borde införa denna regel till deras utvecklare: Don't drink and drive code.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Amerald:

Då får man blocka dom, vi har blockat allt i policy som inte är security patchar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rör inte min BIOS!

Permalänk
Medlem

Fy vad drygt om det hade hänt min arbetsdatorer 🤨
Stackars de berörda

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Hedersmedlem

Bra sätt att skapa aktieägarvärde på måste man ändå säga

Permalänk
Medlem

Helvetes Packard.
Inget fan av mjukvaran för HP generellt, mycket skräp och dåligt testat. Ett exempel nyligen är en tjänst som låg och använde för mycket cpu vars enda syfte var att rapportera användning till HP (dessutom hade programmerarna angett fel namn på tjänsten, lol). Kom aldrig någon fix så länge jag jobbade med det och fick själv inaktivera tjänsten på alla drabbade datorer.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

Går det bra, eller går det som HP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Specielllllllt i företag

Det är inte alltid användaren är medveten om den då windows uppdaterar den med automatiska uppdateringar.
Jag använde linux laptop med windows i dual boot och när jag för ovanlighetens skull startade upp windows så flashade den sedan bios vid omstart och jag varken informerades eller varnades om att så skulle ske.
Jag blev föga förvånad när jag startade om för att använda linux som vanligt och biosen flashas, visste inte varför innan jag kontrollerade uppdateringarna från windows update, behöver jag nämna att den bios-uppdateringen orsakade problem i linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Skrivet av tvelander:

Det brukar annars gå att blockera specifikt firmwareupdates via Windows Update från UEFI-setupen. Optionen brukar heta nåt i stil med "Enable UEFI capsule firmware updates". Kan vara najs om man i alla fall vill ha driverupdates den vägen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt skulle man väl kunna hävda att både HP och Microsoft har del i skulden för det här.

Så när köper Microsoft upp HP? De verkar vara av samma skrot och korn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

HP borde införa denna regel till deras utvecklare: Don't drink and drive code.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

HP känns sämre och sämre hela tiden.

Hoppas Framework blir stora. Men å andra sidan om de blir stora så blir de väl lika dåliga som de andra för de kommer ha massor med aktieägare som vill tjäna pengar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Lite OT men har en Probook och har tackålov inte drabbats av detta.
Men HP suger. Min avstängda laptop tappar ca 5% batteriladdning varje dag, så jag måste alltid komma ihåg att sätta i laddaren ett par gånger i månaden. Tydligen krävs denna enorma mängd energi för att BIOS ska hålla sig vid liv.

Permalänk
Medlem

Lite OT.
@newtoninja har du provat att "faktiskt stänga av datorn"? och vad jag menar med att "faktiskt stänga av datorn" är att du håller ner shift-knappen när du trycker på "stäng av datorn".

Jag försökte ta mig in i BIOS på en bärbar dator för ett tag sedan men hade stora problem. Det visde sig att Windows aldrig stängde av sig när man klickade på "stäng av datorn".
Även fast den var så avstängd att man kunde ta ut batteriet, så var den ändå "inte helt avstängd" och jag kan tänka mig att det är något sådant som ligger och drar ur batteriet.
Det var inga problem att ta sig in i BIOS efter att man stängt av Windows genom att hålla in shift-knappen, men gjorde man inte det så gick den bara rakt till Windows.

Permalänk
Medlem

Tycker BIOS uppdateringar på HP laptops alltid resulterar i en massa problem.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sabbat en dator för 20år sen gör jag aldrig mer Bios updatrringar. Den var sendöd även efter att ha beställ nya chip med bios.

If it works dont fix it.