Hifi-tillägg för Spotify släpps i år för 60 kronor

Permalänk
Melding Plague

Hifi-tillägg för Spotify släpps i år för 60 kronor

Enligt uppgifter till Bloomberg kommer det efterlängtade Hifi-tillägget att kallas Supremium.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För dyrt. Pass.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Tror jag fortsätter med Tidal för 119 kr per månad.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Spelar hifi ljud någon roll? Trodde alla ljudfrekvenser var så komprimerade(ej datakomprimering) idag att det inte gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Audiofiler kommer att uppskatta detta tillägg 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Spelar hifi ljud någon roll? Trodde alla ljudfrekvenser var så komprimerade(ej datakomprimering) idag att det inte gör någon skillnad.

Avgör själv här:
https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Vet du vad lossless betyder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

För EDM som jag lyssnar mest på så är hifi-ljud definitivt helt bortkastat.

Permalänk
Medlem

Apple Music har billigare pris och har lossless samt dolby atmos.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

se bara till att ni kollar era hifi inställningar i spotify appen för det är väl känt att spotify fuskar och varje gång appen uppdaterar så sätter den tillbaka kvaliten till normalläge, detta för att de vet att 95% inte hör någon skillnad och i samma tur sparar de miljarder i bandbreddskostnad utan någon risk att åka dit för brotten de begår för att det går alltid att skylla på massor av grejer men jag ser det som en självklarhet att de med flit ställer ner kvaliten för att de vet att de flesta inte kommer märka det och fortsätta betala för bättre kvalitet utan att faktiskt använda det.

Permalänk
Medlem

Med den utrustning jag sitter med så chansade jag rätt på 4/6 men hade lika gärna kunna få 0/6 då jag knappt hörde skillnad på någon av låtarna.

Permalänk
Medlem

Är det bara vissa låtar som dom lyckats hitta masters till som finnes som lossless då?

Permalänk

Pojkar&Flickor dags att ta fram popcornen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vet du vad lossless betyder?

Läs på om https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war så förstår du frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Skrivet av tonii:

För EDM som jag lyssnar mest på så är hifi-ljud definitivt helt bortkastat.

Det ena har inte med det andra att göra. Mastering o dess dynamikkomprimering är en sak o datakomprimering är en annan. Även hårt dynamikkomprimerad musik kan vara krävande när det gäller bitrate för att det ska låta som det ska.
För övrigt finns det otroligt välljudande EDM.
Men med det sagt så är o förblir det så att Spotifys 320kbps OGG Vorbis är transparent för så gott som alla människor, så lossless är ganska bortkastat ja. Jag kommer inte lägga till dom 60 kronorna på det iaf. Skulle dock kunna lägga 60kr extra om dom pengarna kunde garanterat gå ner i artisternas fickor.

Jag skulle iofs också kunna tänka mig att Spotify byter ut OGG mot Opus istället o sänker bitraten till 256kbps, då både sparar man ännu mera bandbredd o får helt transparent ljud. Effektivitet > brute force.

Permalänk
Snusfri

Kör både Tidal (för stort urval) samt Finamp (för betydligt högre kvalité).
Vilket jag lyssnar på beror på tillfälle helt enkelt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Står ju dessutom AT LEAST $5 more i Bloomberg-artikeln, så kan ju lika gärna bli $10 mer....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Bara att invänta när Superpremium blir standard, Premium får reklam och Megapremium lanseras med guldpläterade ljudvågor.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av dakke:

se bara till att ni kollar era hifi inställningar i spotify appen för det är väl känt att spotify fuskar och varje gång appen uppdaterar så sätter den tillbaka kvaliten till normalläge, detta för att de vet att 95% inte hör någon skillnad och i samma tur sparar de miljarder i bandbreddskostnad utan någon risk att åka dit för brotten de begår för att det går alltid att skylla på massor av grejer men jag ser det som en självklarhet att de med flit ställer ner kvaliten för att de vet att de flesta inte kommer märka det och fortsätta betala för bättre kvalitet utan att faktiskt använda det.

Nämen det stämmer väl ändå inte? Inget jag märkt vid uppdatering. Sen, är det inte så att Spotify använder en typ av p2p-teknik främst, dvs allt streamar inte från deras servrar?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Supremium!? Usch… HiSpotiFi😎

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dyluck:

Här bör det väl om något stå amplituder snarare än frekvenser?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Sötast

Inte första gången jag gör detta test...

Fick 1/6 rätt xD

På några tänkte jag nu jävlar och lät en låt rulla typ 12ggr. 3 sek i början om och om och om igen och inte en gång kunde jag höra skillnad..... Till slut så tänkte jag att denna måste det vara: Så är det 128KBPS.

Skoj nog så var 4/6 jag valde 128, en 320 och 1 lossless... xD

Permalänk
Medlem

Kul test! Jag fick 3 rätt av 6 men av de 3 som var fel valde jag näst högsta kvalitet över högsta för samtliga. Ändå - väldigt liten skillnad mellan alternativen och absolut inte värt att betala extra för lite bättre ljudkvalitet. Sedan var ingen av alternativen musik som jag normalt lyssnar på så det kan ju påverka också.

Permalänk
Medlem

Om Spotify hittat masters som inte gått igenom kompressorn 38 gånger på max betalar jag gladeligen. Men med samma gamla masters spelar det ingen roll…

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Spott och fy!

Permalänk
Medlem

6/6, enorm skillnad när man vet vad man lyssnar efter men ingenting man tänker på utan att ha jämförelsen nära till hands.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Varför är detta så provocerande? Merparten kommer förmodligen inte höra skillnad, skit i att betala för det och gå vidare i livet.. Men för vissa så är detta efterlängtat, inklusive mig själv.

Har testat de flesta streamingtjänster för musik och gillar verkligen Spotify för deras kompatibilitet med de enheter jag har, gillar gränssnittet bäst och flest personer jag känner har konto så det är enkelt att dela musik och lägga in i sina listor.

Att man kan få bättre ljudkvalité är ingen nackdel i mina ögon (öron), snarare tvärtom. Kul att utveckligen går framåt!

Vill man så kan man diskutera om det är värt 2% i förbättrad prestanda mellan 13900k mot 14900k tex. Det är i min värld bortkastade pengar.

Alla är vi olika...

korrigering
Permalänk

Har varit otroligt taggad på detta, tyvärr så är jag osäker på ifall jag kommer byta över till Spotify igen från Tidal. Får se hur bra de har integrerat det hela samt hur stor del av deras gigantiska bibliotek kommer få tillgång till högre bitrate, lyssnar personligen inte på "top 100" låtar så speciellt ofta så misstänker att många låtar inte kommer ha en högre bitrate. Hoppas också att man kan använda sig av "exclusive mode" till sin dac.

Visa signatur

GPU: RTX 3080CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF750W Moderkort: Gigabyte Z90i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: SSUPD Meshlicious Skärm: LG C2 42 [B]

Permalänk
Medlem

2/6
Chansade varje gång för att jag hörde aldrig någon skillnad. En gång valde jag till och med 128kbs.

Men använder ett par billiga BT trådlösa hörlurar. Skulle vara kul att se om jag skulle märka skillnad med bättre utrustning.

Permalänk
Medlem

Rätt omständigt att flytta alla mina listor från Tidal till Spotify. Med tidals prissänkning så är det enda som lockar är Spotify appen.