Hifi-tillägg för Spotify släpps i år för 60 kronor

Permalänk
Medlem

Nice! Undrar vad det hamnar på i en familyplan, förhoppningsvis inte $5/skalle.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

4/6...Fick fel på låtarna med hiphop och rock, vilket inte är speciellt konstigt. Låten från Suzanne Vega var den lättaste att avgöra, rösten lät så naturlig när man spelade den icke-kompressade. Men just rock och hiphop är svårare, så mycket mer som "pågår" i låtarna.

Jag använder förövrigt Tidal, lär inte gå tillbaka till ett dyrare Spotify.

Man ska inte heller glömma bort att kvalitén på sjävla inspelningen också har en stor betydelse. Det märker speciellt när man jämför en remaster med originalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

6/6, enorm skillnad när man vet vad man lyssnar efter men ingenting man tänker på utan att ha jämförelsen nära till hands.

Det är just det här som får mig att inte vilja betala extra. Min musiklyssning nu för tiden är antingen i bilen, och där räcker det med vanliga Spotify även fast jag har bästa ljudpaketet BMW kunde erbjuda 2009 när min bil byggdes. Eller så lyssnar jag i hörlurarna, B&W PI7 S2, som ändå får klassas som rätt så bra hörlurar men antingen så är jag på gymmet, ute och promenerar, eller grejar på i trädgården/garaget och då räcker också vanliga Spotify. Någon gång ibland händer det att jag sätter mig i soffan och lyssnar via riktiga stereon, som nog också får ses som rätt så kompetent, men där skulle jag nog bara märka skillnad om jag verkligen aktivt lyssnade efter skillnader och hade en jämförelse att jämföra med. Även fast jag har stereon i samma rum som datorn så blir det oftast att när jag sitter vid datorn så kör jag musik via inbyggda högtalarna i min LG C2 skärm på skrivbordet. Stereon är ju i ett helt annat universum ljudkvalitetsmässigt men det är så mycket enklare att köra musiken via skärmen och det duger för lite bakgrundsmusik när man sitter vid datorn.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det är just det här som får mig att inte vilja betala extra. Min musiklyssning nu för tiden är antingen i bilen, och där räcker det med vanliga Spotify även fast jag har bästa ljudpaketet BMW kunde erbjuda 2009 när min bil byggdes. Eller så lyssnar jag i hörlurarna, B&W PI7 S2, som ändå får klassas som rätt så bra hörlurar men antingen så är jag på gymmet, ute och promenerar, eller grejar på i trädgården/garaget och då räcker också vanliga Spotify. Någon gång ibland händer det att jag sätter mig i soffan och lyssnar via riktiga stereon, som nog också får ses som rätt så kompetent, men där skulle jag nog bara märka skillnad om jag verkligen aktivt lyssnade efter skillnader och hade en jämförelse att jämföra med. Även fast jag har stereon i samma rum som datorn så blir det oftast att när jag sitter vid datorn så kör jag musik via inbyggda högtalarna i min LG C2 skärm på skrivbordet. Stereon är ju i ett helt annat universum ljudkvalitetsmässigt men det är så mycket enklare att köra musiken via skärmen och det duger för lite bakgrundsmusik när man sitter vid datorn.

Det är just det som är grejen, både Apple och Tidal erbjuder hifi utan någon extra kostnad.

Spotoft ligger lång efter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Det är just det som är grejen, både Apple och Tidal erbjuder hifi utan någon extra kostnad.

Garvade åt "Spotoft", nivån är på plattform fanboy-krigen i gaming när man var i mellanstadiet.

Säger som många ovan, kommer inte bli ett köp. Det har redan höjts som med alla andra tjänster och dessutom skulle den lilla skillnaden inte vara värt det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Sen är ju frågan hur stor är efterfrågad efter bättre ljud. Kan säga att 90% av Spotify användare inte skulle märka nån skillnad.

Permalänk
Medlem

En minst lika viktig del i ljudupplevelsen som musikformatet är att uppspelningen hanteras utan omkodning så långt som möjligt. Detta är ju något bl.a. Tidal hanterar finfint i både sin desktop app (välj en ljudutgång under inställningar och i inställningsknappen som då dyker upp sätt Exclusivt läge och Lås volymen). I det här läget används WASAPI, en av Windows bättre ljudstandarder och bypassar windows audio mixer vilken ger en bit-perfect uppspelning. Man behöver inte vara audiofil för att höra skillnaden om samplingsfrekvensen i källan och uppspelningen mismatchar. Om man kör med en extern hörlursförstärkare som jag gör när jag fin-lyssnar på mobilen i hängmattan så tar också Tidals mobilapp över USB-utgången och ställer den dynamiskt efter källans samplingfrekvens, vanligen 44.1 kHz för vanligt hifi-ljud oavsett om det är FLAC eller Ogg Vorbis e.dyl. Samma sak där, man vill inte ha omkodning av signalen mellan samplingsfrekvenser. Det är den enskilt största ljudförsämraren IMHO, oavsett lossless eller komprimerat ljud!

Spotify har INTE detta. Det går inte att köra med exclusivt läge, eller använda mindre ljudförstörande ljud-API:er som WASAPI i desktop-appen. I mobilappen så kan den inte ställa om USB-utgångens samplingsfrekvens som då alltid kör Androids 48 kHz. Det här spelar ju då bara roll om du använder en extern förstärkare på usb-utgången iofs.

Kör man med Bluetooth-lurar så kan man glömma att det är lossless (hifi) ändå. Bluetooth är alltid komprimerat, även i de bästa codecarna. Men såvitt jag förstår autoswitchar i vart fall samplingsfrekvensen upp till 48 kHz så man har då inte den omkodningen med sig vilket är ett plus. Skulle jag köra uteslutande med bluetoothlurar för min lyssning så ser jag ingen anledning att köra hifi-varianten oavsett leverantör...

Om man med Spotify vill maximera ljudet på PC så ställ i Windows ljudinställningar in 44.1 kHz som defaultläge, möjligen en multipel uppåt (88.2 etc). Ställ också volymen till 100%, och stäng av "Normalisera volymen" i Spotify-inst. Då har du fått 95% av max möjlig ljudkvalitet där. Vi kan väl verkligen hoppas att Spotify uppdaterar sina desktop- och mobil-appar så att det kommer i nivå med vad bl.a Tidal och Qobuz erbjuder så kan deras HiFi-variant bli intressant. Annars blir det lite som att sminka en gris, ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

se bara till att ni kollar era hifi inställningar i spotify appen för det är väl känt att spotify fuskar och varje gång appen uppdaterar så sätter den tillbaka kvaliten till normalläge, detta för att de vet att 95% inte hör någon skillnad och i samma tur sparar de miljarder i bandbreddskostnad utan någon risk att åka dit för brotten de begår för att det går alltid att skylla på massor av grejer men jag ser det som en självklarhet att de med flit ställer ner kvaliten för att de vet att de flesta inte kommer märka det och fortsätta betala för bättre kvalitet utan att faktiskt använda det.

Holy giant sentence Batman! 😂

Om du kallar det för brott så känns det som du har en väldigt fri definition av brott och sannolikt är vi alla brottslingar.

OnT: Kul för de som är frälsta i musik och kan höra skillnad på det men det känns som de har redan hittat bättre (och billigare?) alternativän spotify. Tolkar detta mest som PR för att göra aktieägarna glada ("titta, vi släpper nya grejer!").

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Med den utrustning jag sitter med så chansade jag rätt på 4/6 men hade lika gärna kunna få 0/6 då jag knappt hörde skillnad på någon av låtarna.

Jepp, med bra lurar så hör man skillnad ibland. Men det blir mycket tydligare i vissa typ av genres typ akustisk, klassiskt, elektroniskt osv. I alla fall för mig.

Edit: Jag kör med AKG K712 PRO hemma vid datorn och Sennheiser Momentum Gen-1 på jobbet.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

En minst lika viktig del i ljudupplevelsen som musikformatet är att uppspelningen hanteras utan omkodning så långt som möjligt. Detta är ju något bl.a. Tidal hanterar finfint i både sin desktop app (välj en ljudutgång under inställningar och i inställningsknappen som då dyker upp sätt Exclusivt läge och Lås volymen). I det här läget används WASAPI, en av Windows bättre ljudstandarder och bypassar windows audio mixer vilken ger en bit-perfect uppspelning. Man behöver inte vara audiofil för att höra skillnaden om samplingsfrekvensen i källan och uppspelningen mismatchar. Om man kör med en extern hörlursförstärkare som jag gör när jag fin-lyssnar på mobilen i hängmattan så tar också Tidals mobilapp över USB-utgången och ställer den dynamiskt efter källans samplingfrekvens, vanligen 44.1 kHz för vanligt hifi-ljud oavsett om det är FLAC eller Ogg Vorbis e.dyl. Samma sak där, man vill inte ha omkodning av signalen mellan samplingsfrekvenser. Det är den enskilt största ljudförsämraren IMHO, oavsett lossless eller komprimerat ljud!

Spotify har INTE detta. Det går inte att köra med exclusivt läge, eller använda mindre ljudförstörande ljud-API:er som WASAPI i desktop-appen. I mobilappen så kan den inte ställa om USB-utgångens samplingsfrekvens som då alltid kör Androids 48 kHz. Det här spelar ju då bara roll om du använder en extern förstärkare på usb-utgången iofs.

Kör man med Bluetooth-lurar så kan man glömma att det är lossless (hifi) ändå. Bluetooth är alltid komprimerat, även i de bästa codecarna. Men såvitt jag förstår autoswitchar i vart fall samplingsfrekvensen upp till 48 kHz så man har då inte den omkodningen med sig vilket är ett plus. Skulle jag köra uteslutande med bluetoothlurar för min lyssning så ser jag ingen anledning att köra hifi-varianten oavsett leverantör...

Om man med Spotify vill maximera ljudet på PC så ställ i Windows ljudinställningar in 44.1 kHz som defaultläge, möjligen en multipel uppåt (88.2 etc). Ställ också volymen till 100%, och stäng av "Normalisera volymen" i Spotify-inst. Då har du fått 95% av max möjlig ljudkvalitet där. Vi kan väl verkligen hoppas att Spotify uppdaterar sina desktop- och mobil-appar så att det kommer i nivå med vad bl.a Tidal och Qobuz erbjuder så kan deras HiFi-variant bli intressant. Annars blir det lite som att sminka en gris, ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

Windows ljudhantering o omsampling är idag alldeles utmärkt, med undantag för dess inbyggda limiter o nåt som enskilda datorers ljudkort eventuellt hittar på. För att undvika limitern ska du INTE sätta volymen till 100%. Vill du vara helt på den säkra sidan att allt går rätt till så installera Equalizer APO enligt denna guide o njut av perfekt ljud utan att behöva fippla med exclusive mode eller liknande.
Det här med bitperfect är för övrigt nåt audiofilhittepå som inte ger mycket alls, speciellt inte eftersom det fråntar möjligheten att använda en DSP vilket är så gott som krav på om man är intresserad av välljud. Enda gångerna du kan klara dig utan DSP är om du skulle ha ett PERFEKT rum o högtalare (vilket kostar enorma summor o WAF) eller om man haft den oerhörda turen att man hittat ett par hörlurar med en frekvensgång som passar en som handen i handsken.

Permalänk
Medlem

Bytte från Familjeplan på Spotify till motsvarande på Tidal, tyckte jag märkte med en klar förbättring av ljudkvalitén där med bara eras "HIFI" inställning. Tyckte dock Tidal var så kasst feature mässigt. Bytte till Youtube Premium familjeabonnemang istället, märkte absolut en försämring av ljudet igen. Men måste nog säga att jag är mest nöjd på YT annars, och familjen är nöjd med reklamfritt Youtube.
Men sneglar lite på Spotify igen nu, får se vad priser blir med bättre kvalité och familjeabonnemang.

Visa signatur

// Niklas

Permalänk
Medlem

Intressant test. Med det skräpiga jobb-headsetet hördes ingen som helst skillnad, fick 1/6 med att chansa. Med mina Sony XM3 kopplade till mobilen via BT så fick jag 4/6 där jag gissade på 320kbs på en av de som var "fel". Vissa genres/låtar är ju mer förlåtande än andra.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Intressant test. Med det skräpiga jobb-headsetet hördes ingen som helst skillnad, fick 1/6 med att chansa. Med mina Sony XM3 kopplade till mobilen via BT så fick jag 4/6 där jag gissade på 320kbs på en av de som var "fel". Vissa genres/låtar är ju mer förlåtande än andra.

4/6 räknas dock som ren chansning det med (o egentligen 6/6 också). Dessutom så ska väl det där testet köra 320kbps MP3 vilket inte riktigt motsvarar Spotifys 320kbps OGG Vorbis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Vad har du för någon mobil? SBC som är vanligast över BT klarar inte av mer än motsvarande 320kbps i MP3-kvalitet vad jag vet.

Själv försöker jag "finlyssna" med AAC på min iPhone vilket även mina M4A-filer kör med. Loseless och Bluetooth är en knepig kombination.

Tur att Sony WH-1000XM3 även funkar med sladd

Permalänk
Testpilot
Skrivet av goralux:

Rätt omständigt att flytta alla mina listor från Tidal till Spotify. Med tidals prissänkning så är det enda som lockar är Spotify appen.

https://www.tunemymusic.com/sv/

Kostar en femtiolapp i månaden, något man självklart stänger av direkt när man flyttat allt (och det tar några minuter) — blir effektivt en engångskostnad. Använt det flitigt när jag testat mellan olika strömningstjänster.

Senaste gången när jag flyttade från YT Music var det 68 st låtar av drygt 1 400 st som inte kunde matchas (varav 42 inte fanns på Tidal helt enkelt).

Finns fler liknande tjänster, men inte testat dem andra. Oavsett är det busenkelt att flytta biblioteken idag

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Medlem

Fick 6/6 svar med mina lurar Firefox network tools B)

Tror även att folk med slö uppkoppling borde märka markant skillnad i hur snabbt låtarna laddar när man klickar play

För diskussionen, kommer nog testa Spotifihifi när det kommer. Körde tidal en stund, men gav upp på dem då deras app är rätt skräp, samt möjligheten att styra andra enheter i jämförelse med spotify.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Windows ljudhantering o omsampling är idag alldeles utmärkt, med undantag för dess inbyggda limiter o nåt som enskilda datorers ljudkort eventuellt hittar på. För att undvika limitern ska du INTE sätta volymen till 100%. Vill du vara helt på den säkra sidan att allt går rätt till så installera Equalizer APO enligt denna guide o njut av perfekt ljud utan att behöva fippla med exclusive mode eller liknande.
Det här med bitperfect är för övrigt nåt audiofilhittepå som inte ger mycket alls, speciellt inte eftersom det fråntar möjligheten att använda en DSP vilket är så gott som krav på om man är intresserad av välljud. Enda gångerna du kan klara dig utan DSP är om du skulle ha ett PERFEKT rum o högtalare (vilket kostar enorma summor o WAF) eller om man haft den oerhörda turen att man hittat ett par hörlurar med en frekvensgång som passar en som handen i handsken.

Om man nu inte vill köra EQ på sitt ljud så ger ju Equalizer APO inget annat än en preamp-sättning som då kan motverka CAudioLimiter. Vilket ju kan vara bra! Summeringen i slutet av din länkade artikel säger ju ungefär samma sak som jag, använd samma sample rate som källan för bästa ljud. I andra hand om man kör högupplöst sätt den på 96 kHz och ta smällen med omsampling. Även om den är "liten" så hör jag den rätt tydligt, ljudet blir inte lika öppet om det behöver omsamplas. Det här hävdar jag återigen är en större deal än om det är komprimerat eller inte... I alla fall för mina öron.
Tidal löser ju allt detta med desktoppens ljudinställningar (WASAPI). Så utan några som helst besvär får man ju hela kakan... Nackdelen med exclusive mode är ju dock att man inte får ljud från andra program samtidigt. Men då får man väl stänga av musiken då.

Spotify behöver uppdatera sina appar så de matchar Tidals kvalitetshantering av ljudet för att göra Hifi-inställningen rättvisa. Det är kärnpunkten i mitt lite långa inlägg.

Permalänk
Medlem

1/6 meh - hörde ingen skillnad på någon av spåren.
Lyssnade med ett par airpods pro.
Hifi överskattat för min del verkar det som.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Om man nu inte vill köra EQ på sitt ljud så ger ju Equalizer APO inget annat än en preamp-sättning som då kan motverka CAudioLimiter. Vilket ju kan vara bra! Summeringen i slutet av din länkade artikel säger ju ungefär samma sak som jag, använd samma sample rate som källan för bästa ljud. I andra hand om man kör högupplöst sätt den på 96 kHz och ta smällen med omsampling. Även om den är "liten" så hör jag den rätt tydligt, ljudet blir inte lika öppet om det behöver omsamplas. Det här hävdar jag återigen är en större deal än om det är komprimerat eller inte... I alla fall för mina öron.
Tidal löser ju allt detta med desktoppens ljudinställningar (WASAPI). Så utan några som helst besvär får man ju hela kakan... Nackdelen med exclusive mode är ju dock att man inte får ljud från andra program samtidigt. Men då får man väl stänga av musiken då.

Spotify behöver uppdatera sina appar så de matchar Tidals kvalitetshantering av ljudet för att göra Hifi-inställningen rättvisa. Det är kärnpunkten i mitt lite långa inlägg.

Vill du inte köra EQ så gav ju EQAPO ändå också möjligheten att köra annan APO än default vilket kan hjälpa vissa ljudkort som har eventuella problem. O så får man iofs möjlighet att köra EQ också Är ju som sagt en av dom bästa sätten att förbättra sitt ljud, faktiskt BETYDLIGT bättre uppgradering än att köra lossless eller skippa nån eventuell omsampling.

Men ja det är ju egentligen onödigt att sätta sampleraten på nåt annat än det man oftast lyssnar på, dock så visar hans post att omsampling inte är nåt problem, o om du hör nån "liten" skillnad så är den antagligen mest i ditt huvud o inget annat Själv har jag satt min samplerate på 96khz eftersom det är det som min MiniDSP jobbar med o det funkar finfint.

Kontentan är alltså att Spotify inte behöver uppdatera sina appar för att på nåt sätt matcha Tidals hantering av ljud, men om du är orolig så installera EQAPO o dess egna APO.

Permalänk
Medlem

5/6 lyssnade med HyperX gaminghörlurar. Inte de bästa men brukar gå på dovare, tätare ljud. Högre, tunnare, skrikigare är ofta sämre men vissa låter var riktigt svåra iaf med min setup men tror även jag fått sämre hörsel. Senast jag gjorde liknande test för 15 år sedan var det lättare.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

DSP går alldeles utmärkt att använda, i Jriver, Roon, HQ Player. Dephonica, mfl, med bitperfect och auto samplerate switching, men inte DSD (SACD) då är den inte bitperfect längre, det är det enda formatet som inte kan DSP:as, men dom andra formaten går att DSP:a hur mycket du vill, (flac , mp3, M4a, vw, alac) så vitt jag vet, gör det själv med Dephonica och Jriver,, eller acourate/audiolence, jag kör aktiv crossover i datorn och det är är ju en DSP, tror även att Audirvana kan det med hjälp av VST plugins.

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Ibanez_:

DSP går alldeles utmärkt att använda, i Jriver, Roon, HQ Player. Dephonica, mfl, med bitperfect och auto samplerate switching, men inte DSD (SACD) då är den inte bitperfect längre, det är det enda formatet som inte kan DSP:as, men dom andra formaten går att DSP:a hur mycket du vill, (flac , mp3, M4a, vw, alac) så vitt jag vet, gör det själv med Dephonica och Jriver,, eller acourate/audiolence, jag kör aktiv crossover i datorn och det är är ju en DSP, tror även att Audirvana kan det med hjälp av VST plugins.

Så fort du DSPar (vilket egentligen inkluderar en volymändring i Windows) så ändras bitarna är inte bitperfect längre. Men ja DSD måste konverteras till PCM innan den kan göras nånting med, vilket gör det formatet ännu lite mera värdelöst.

Permalänk
Medlem

Så åtminstone 179 kr/mån när både Tidal och Apple tar 119 kr/mån. Nej tack, jag vill inte vara med och betala för skit som Joe Rogan och liknande som ni lägger ut miljarder på.

Permalänk
Medlem

Kan man inte få skippa podcasts och sånt och få detta istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

se bara till att ni kollar era hifi inställningar i spotify appen för det är väl känt att spotify fuskar och varje gång appen uppdaterar så sätter den tillbaka kvaliten till normalläge, detta för att de vet att 95% inte hör någon skillnad och i samma tur sparar de miljarder i bandbreddskostnad utan någon risk att åka dit för brotten de begår för att det går alltid att skylla på massor av grejer men jag ser det som en självklarhet att de med flit ställer ner kvaliten för att de vet att de flesta inte kommer märka det och fortsätta betala för bättre kvalitet utan att faktiskt använda det.

Tack! Har aldrig haft detta problem på Windows tidigare, men klart att just denna gång som jag kollar Spotify settings så har allt hoppat tillbaka. Totalt oacceptabelt... det borde vara en user setting på kontonivå, inte en app setting... Riktigt kasst av Spotify.