Gratis är gott! Del 1: De bästa gratisalternativen till Photoshop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

För just det där ändamålet (och säkert många andra, men det där definitivt) så måste ju Fusion/Resolve vara överlägset, och gratis.

Kör det vid rörlig 3d, där var det After effects/premiere innan
Men har inte blivit det för stillbilder, men hade nog kunnat köra fusion i de flesta fallen för det med.
Skall testa nästa gång!

Permalänk
Skrivet av walkir:

Tacka vet jag https://pixlr.com/e eller Photoshop CS2

dock får du ju segla i piratbukten om du vill få tag i Photoshop CS2 idag.

Adobe har ju rensat alla spår av mjukvaran från sina servrar men vet jag att de va gratis ett tag att ladda ner från deras server ett tag efter att de stängde ner aktiveringsservern typ 2013 men måste varit över fem år sen eller nått de tog bort det som fanns kvar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har kört photopea en del och tycker det är riktigt bra. Som någon som körde PS på CS-tiden tycker jag att det är i ungefär samma nivå. Nu arbetar jag inte professionellt med bild, meni jobbet är det inte sällan man måste fixa lite bilder (frilägga, croppa, mindre redigering, skissa upp exempel osv) - och även såklart liknande fotoredigering för privat bruk. Allt det fungerar verkligen galant. Visst hade ai-funktionerna i photoshop hjälpt ibland men är man van CS-versionerna av Photoshop vet man precis vad man får. Kan inte motivera kostnaden för photoshop för dom få gånger jag skulle använda mer avancerade funktioner, det får bli i andra program.

PS, kolla även in vectorpea.com - som photopea fast illustrator-klon.

Permalänk
Medlem

Som många tidigare nämnde känns det som Krita definitivt borde varit med på listan.

Skulle föreslå den här klassiska samlingen av Adobe-alternativ för många av deras större program, finns schysta alternativ till mera "nischade" prylar än photoshop (typ substance, AE, audition osv):
https://github.com/KenneyNL/Adobe-Alternatives

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

dock får du ju segla i piratbukten om du vill få tag i Photoshop CS2 idag.

Techspot har Photoshop CS2 med officiella nycklar och allt:
https://www.techspot.com/downloads/3689-adobe-photoshop-cs2.h...

Dock föredrar jag CS6 eller nyare själv, men Adobe gav trots allt bort CS2 efter att aktiveringsservern stängdes.

Permalänk
Medlem

imho, de flesta tutorials är skrivna för PS.
Gratis alternativen kan göra det vi önskar.. dock.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Här är min Tips-lista kring bildprogram eller media i generellt samt "formathantering" (batch-job, encoding e.t.c.) för media:

• Krita: Har helt ersatt Photoshop för mig, verkligen en stark rekommendation!

• GIMP: Används numera enbart till script och "avancerade" batch jobb, vilket är sällan. Skulle säga nr2 efter Krita

• Irfanview: Används oftare för enklare batch konverteringar (är främst en bild/media viewer). Smidig kring batch file rename, image crop/resize och format

• Inkscape: Mest för raster till vektor konvertering (sedan fortsätta i Krita med deras vektor verktyg)

• Davinci Resolve: Video, tar lite tid men när man har lärt sig hur Resolve fungerar är det smidigt på ett mångsidigt sätt!

• Handbrake: För encoding arbeten, som Irfanview fast för video som också har enkla crop och resize funktioner

• Blender; Adobe är inte den enda som har gått och blivit "Mental with Rental", lämnat Autodesk också av samma grund...

Utöver verktygen så behöver man finna workflow som passar en själv samt över de programmen man använder.
Ibland kan det bli lite lurigt och klurigt (läs ineffektivt) när man jobbar med flera av dessa, men då brukar lite planering samt eventuellt script:ande hjälpa.
Det är väl det Adobe jobbar hårt på och kan faktiskt erbjuda, just deras verktyg i sig är inte så himla mycket bättre utan det är flödet mellan dem. Det är tanken iaf ....men Adobe lyckas inte alltid med det heller.... så att ehh

Vad jag saknar dock är ett bra PDF verktyg! Sumatra använder jag som viewer (väldigt "light" utan att vara något speciellt) och har en gammal perpetual licens på Revu Bluebeam för PDF redigering, hantering, batch, OCR m.m.. Tips någon?

Vill tillägna en tanke till VirtualDub, en gammal trotjänare som har varit med länge och fick kasta in handduken efter en lång tids tjänst o7

Gillar att läsa om vad ni använder så fortsätt dela med er av era listor! (gärna med en liten beskrivning)

Permalänk
Medlem

Det enda jag använder Gimp till är att skapa liverys till bilarna jag kör i AC. Går inte göra i Photoshop utan nvidias tillägg, som inte fungerar med AMD-kort. I Gimp fungerar det dock problemfritt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Om någon har ett bra tips på ett program, gratis eller för en engångskostnad, som en värdig ersättare för Adobe Animate.
Det jag egentligen söker är ett vektorbaserat program som har lika bra linjeverktyg som Animate där linjerna är inte nodbaserade utan kopplar ihop sig så fort linjerna rör varandra. Stort plus är om det går att i ett färglagt objekt går att bara dra en linje rakt igenom för att dela objektet i två.
Även att det går att kurva linjerna genom att bara dra i dem.

Animate är oslagbart vektorbaserat ritprogram men är otroligt less på att betala 1000-lappen ex. moms för Adobes mjukvara där jag mest använder Animate till och från när jag ska illustrera (vilket tyvärr blir allt mer sällan p.g.a. tidsbrist).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Rekommenderar även Affinity Photo. Det är inte gratis men det är enbart en licenskostnad och sen har du programmet för alltid. Körde det ett tag innan jag fick Photoshop via jobbet.

De verkar vara halva priset just nu. 449kr för en licens.
https://affinity.serif.com/en-gb/photo/#buy

Tack för länken. Har själv fram till i år fått betala typ 13000kr/år för att leka lite i Photoshop, efter de tvingat/lurat mig att betala för 1 licenser..
hur många maskiner kan jag installera anfinity på med samma licens? Har 3 datorer jag tänkt ha det på

Permalänk
Medlem

anävnder paint.net för snabba meme-edits, annars ingen konst-snubbe.
ser en del redan nämnt krita och tänka kanske myPaint kanske också kan nämnas?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

imho, de flesta tutorials är skrivna för PS.
Gratis alternativen kan göra det vi önskar.. dock.

För innan youtube kom må detta ha varit en ursäkt att inte använda alternativ men det är ju nu bara leta på youtube så hittar jag en guide för den uppgift man vill utföra.

Permalänk
Medlem

Kan slå ett extra slag för paint.net.
Den mjukvaran fick mig igenom studierna och jag använder det nästan varje dag i jobbet.

Tar ett litet tag att sätta sig in i att arbeta i lager men gör du rätt från början är det fantastiskt kraftfullt relativt inbyggda funktioner i t:ex word eller MSpaint

Permalänk
Avstängd

Finna inget som ens kommer i närheten av adobe eller photoshop sett till funktioner.

Open source. Javisst men ingen utvecklar till dessa appar.

Väck mig när gimp har content aware, remove tool, subject selection mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Är det verkligen gratis?

Ja, deras program för konventionell CAD motsvarande Autocad LT är gratis, exakt namn hos Siemens är "Solid Edge 2D".

Permalänk
Medlem

Har också gått över till Affinity för några år sedan. Började avsky Adobe och hur de hanterar kunder som vill säga upp deras galet prissatta abonnemang.

Skrivet av VinterSolen:

Tack för länken. Har själv fram till i år fått betala typ 13000kr/år för att leka lite i Photoshop, efter de tvingat/lurat mig att betala för 1 licenser..
hur många maskiner kan jag installera anfinity på med samma licens? Har 3 datorer jag tänkt ha det på

Citat:

How many devices can I install Affinity apps on?

As a private individual you can install Affinity apps on as many devices as you own which run the operating system you have purchased a license for (of course in the case of a Universal License that means you can install on any iPads, Macs or Windows PCs you own). Other people (for example, members of your household) are also allowed to use the apps on those devices. However, only you are allowed to use the apps for commercial use—if any members of your household need to make commercial use of the apps as well they will need to purchase their own license.

For commercial enterprises, education and other multi-user situations, each license can either be assigned to an individual or a device. For example, one Windows license could be used by a single employee on both their Windows desktop and laptop computer. Alternatively, that license could be assigned to a single Windows computer which is used serially by multiple employees.

Please note, assigning of licenses is a manual process. You will need to keep track of which users or machines are using your license details to make sure you don’t exceed the number of licenses specified in your license agreement.

https://affinity.serif.com/en-us/affinity-2-faq/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Vad jag saknar dock är ett bra PDF verktyg! Sumatra använder jag som viewer (väldigt "light" utan att vara något speciellt) och har en gammal perpetual licens på Revu Bluebeam för PDF redigering, hantering, batch, OCR m.m.. Tips någon?

This, söker också nån bra ersättare till Bluebeam. Den behöver inte ens vara gratis utan bara inte med dessa förbannade prenumerationer. Vi har kanske 30 licenser Bluebeam på jobbet, alla är kvar på 2018 eller 2020 perpetual för att vi inte egentligen behöver några mer funktioner än vad de erbjuder: markups, mäta och mängda, kombinera och splittra dokument i batcher. Funkar klockrent.

Sen fanns en funktion som vi hade nytta av: digital signering, men den har Bluebeam deaktiverat och skyller på att det är gamla versioner som inte officiellt supportade längre. Fick bara en axelryckning när jag frågade varför det var grått och inte gick att skapa nya signaturer efter en ominstallation. Det fungerade dock fint på de datorerer som haft programmet installerat sen fler år bakåt, till och med genom Windows uppgradering 10 - > 11, det stängde inte av funktionen. Men vid ny/ominstallation på alla maskiner jag testat (minst 5) så är just den funktionen deaktiverad medan allt annat fungerar felfritt. Slump?

Det känns dock som att Bluebeam inte har några riktiga konkurrenter för just byggbranchen. Trist.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Adobes galna nya Terms of Use.

Kan inte se något i nyheten eller i kommentarerna om Adobes senaste tilltag:

https://lifehacker.com/tech/photoshops-terms-of-service-deman...

Citat:

2.2 Our Access to Your Content. We may access, view, or listen to your Content (defined in section 4.1 (Content) below) through both automated and manual methods, but only in limited ways, and only as permitted by law. For example, in order to provide the Services and Software, we may need to access, view, or listen to your Content to (A) respond to Feedback or support requests; (B) detect, prevent, or otherwise address fraud, security, legal, or technical issues; and (C) enforce the Terms, as further set forth in Section 4.1 below. Our automated systems may analyze your Content and Creative Cloud Customer Fonts (defined in section 3.10 (Creative Cloud Customer Fonts) below) using techniques such as machine learning in order to improve our Services and Software and the user experience. Information on how Adobe uses machine learning can be found here: http://www.adobe.com/go/machine_learning.

Citat:

"Vi är Adobe och vi badar i pengar. I tre decennier har du betalat oss pengar för att göra ditt arbete. Fortsättningsvis kommer du utöver det även betala oss med ditt arbete."

Givetvis följde de upp stormen med det klassiska:

Citat:

"Nej nej, ni har helt missförstått oss. Vi betalar advokater miljoner varje år för att noggrant formulera avtal mellan oss och kunder, men de skojade bara lite och det överraskade helt våra strateger på företaget."

Permalänk
Medlem

Photoshop kan jag klara mig utan, Lightroom är det värre med. Finns det något rimligt alternativ nu för tiden? Det gör inget om det kostar, men vill undvika en prenumeration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Photoshop kan jag klara mig utan, Lightroom är det värre med. Finns det något rimligt alternativ nu för tiden? Det gör inget om det kostar, men vill undvika en prenumeration.

Lite halvosäker på vad lightroom har för funktioner, men använder sj RawTherapee för att hantera raw-bilder bland annat. Trevligt gratisverktyg.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Lite halvosäker på vad lightroom har för funktioner, men använder sj RawTherapee för att hantera raw-bilder bland annat. Trevligt gratisverktyg.

Grejen med Lightroom, åtminstone för mig, är kombinationen av bibliotek, organisering och oförstörande redigering som dessutom går att göra i batch. Det finns andra program som fungerar bra om man ska redigera en bild, men jag hittar inget annat jag tycker fungerar bra när jag kommer hem från en resa eller utflykt med tusentals bilder.

Permalänk
Medlem

Ser att några skriver om Affinity och talar gott om det.

Hur svårt är det att sätta sig in i det från Photoshop? Tänker UI / verktygsmässigt mest.

Använder PS främst för att redigera eller skapa speltexturer, men det är sällan det sker och prenumerationskostnaden är svår att motivera...

En engångskostnad för licens låter lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Kostar en slant men går ofta att hitta på kampanj till 40-50% rabatt, Capture One. Går att köpa utan prenumeration.
Gick tillbaka till C1 efter många år med Lightroom.

Ska ta och testa Krita snarast, det ska bli kul! Det har jag inte testat, Gimp klarar jag bara inte av gränsnittet på men ska nog testa att lägga på det plug-in som det tipsades om i artikeln som gör det mer likt PS. Om inte annat för att det är kul att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Grejen med Lightroom, åtminstone för mig, är kombinationen av bibliotek, organisering och oförstörande redigering som dessutom går att göra i batch. Det finns andra program som fungerar bra om man ska redigera en bild, men jag hittar inget annat jag tycker fungerar bra när jag kommer hem från en resa eller utflykt med tusentals bilder.

Precis det här håller kvar mig i Adobes miljö. Har inte hittat något som kan ersätta Lightroom.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Kostar en slant men går ofta att hitta på kampanj till 40-50% rabatt, Capture One. Går att köpa utan prenumeration.
Gick tillbaka till C1 efter många år med Lightroom.

Ska ta och testa Krita snarast, det ska bli kul! Det har jag inte testat, Gimp klarar jag bara inte av gränsnittet på men ska nog testa att lägga på det plug-in som det tipsades om i artikeln som gör det mer likt PS. Om inte annat för att det är kul att testa.

Jo, har varit intresserad av att testa Capture One ett tag, men även med rabatterna så är det ett rejält dyrt program... Sen är det ju tyvärr så att det finns en ganska stor inlåsningseffekt med Lightroom, när man har en stor katalog liggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Har du testat Darktable?
Open source och låter typ som det du är ute efter, har inte försökt att batcha grejor i det själv men det ska också gå påstås det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Har du testat Darktable?
Open source och låter typ som det du är ute efter, har inte försökt att batcha grejor i det själv men det ska också gå påstås det.

Jag gillar inte att batcha foton så har inte testat det, men Darktable är annars riktigt bra. Ger mycket kontroll över konverteringen. Enda nackdelen är att det ser ut som en påse nötter i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är bra med sådana här artiklar.
Dock finns det inget program som ens kommer i närheten av Photoshop enligt mig som använder det dagligen.

Enda tråkiga är att Adobe inte släppt Photoshop till Linux, men det går att fixa till med lite trix.
Förhoppnigsvis så tar de sitt förnuft till fånga och "portar" det, eftersom det finns till MacOS så bör det vara en smal sak.

Håller med det är värt att satsa på Photoshop. Något höga systemkrav men för övrigt är det oslagbart. Hanterar du foto dagligen så är Photoshop som gäller. Snabbhet, användarvänlighet och bildkvalitet.

Permalänk
Medlem

Bra tråd, lägg gärna in dom olika förslagen så som Krita, Affinity etc, till artikeln som övriga värda att kika på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jo, har varit intresserad av att testa Capture One ett tag, men även med rabatterna så är det ett rejält dyrt program... Sen är det ju tyvärr så att det finns en ganska stor inlåsningseffekt med Lightroom, när man har en stor katalog liggande.

Du kan importera katalogen till C1, jag gjorde det och det gick tämligen smärtfritt. Finns såklart nackdelar med C1 också, gränsnittet är ju en stor styrka med LR. Saknar också den smidiga kartfunktionen och bildspelfunktionen som finns i LR, inte så ofta använda funktioner men trevliga att ha.