Postnord tappar bort paket varpå jag som avsändare blir återbetalningsskyldig till mottagaren via Tradera, är det rätt?
Hej,
Jag Sålde för en tid sedan hårdvara till ett värde av x.xxx:- till en person via Tradera. Affären gick hur bra som helst, jag fick betalning och bokade transport via Tradera med Postnord och lämnade sedan in detta till postnord.
2 veckor senare får jag meddelande från mottagaren att paketet ej har kommit fram varpå jag tittar i postnord appen där jag regisrerat paketet, där framgår det att man försökt leverera paketet till mottagaren på dennes hemort men inte lyckats, "paketet skickas till närmaste postombud och mottagaren får en avi hem i brevlådan".
Ytterligare 2 veckor senare har personen inte fått någon avi i sin brevlåda varpå jag kontaktar postnord som säger att dem har letat överallt hos sig (mottagarens hemort) och inte hittat något, dem ber mig att skapa ett ärende hos Tradera som i sin tur får göra ett ärende mot postnord eftersom dem köper tjänsten av dem.
3-4 veckor senare får jag meddelande från Postnord/tradera att dem har "letat" efter paketet och inte hittat detta. Paketet var försäkrat upp till 500:- (vilket jag inte hade en aning om) och eftersom värdet på försändelsen överstiger den summan kommer ingen ersättning att betalas ut, ärendet avslutas..
Jag blir kontaktad av tradera som frågar hur hanteringen har gått till från min sida varpå jag förklarar exakt med tidslinje osv likt detta utlägg, jag får svar några timmar senare att jag kommer få en faktura hem motsvarande värdet på paketet eftersom dem betalat ut ersättning till mottagaren, "case closed".
Min fråga då.. Får jag skylle mig själv i detta läget? Har postnord inget som helst ansvar jämtemot mig även om det är tradera som köpt frakten?
Lag röd
7800XT/5600X