Postnord tappar bort paket varpå jag som avsändare blir återbetalningsskyldig till mottagaren via Tradera, är det rätt?

Permalänk
Medlem

Postnord tappar bort paket varpå jag som avsändare blir återbetalningsskyldig till mottagaren via Tradera, är det rätt?

Hej,

Jag Sålde för en tid sedan hårdvara till ett värde av x.xxx:- till en person via Tradera. Affären gick hur bra som helst, jag fick betalning och bokade transport via Tradera med Postnord och lämnade sedan in detta till postnord.

2 veckor senare får jag meddelande från mottagaren att paketet ej har kommit fram varpå jag tittar i postnord appen där jag regisrerat paketet, där framgår det att man försökt leverera paketet till mottagaren på dennes hemort men inte lyckats, "paketet skickas till närmaste postombud och mottagaren får en avi hem i brevlådan".

Ytterligare 2 veckor senare har personen inte fått någon avi i sin brevlåda varpå jag kontaktar postnord som säger att dem har letat överallt hos sig (mottagarens hemort) och inte hittat något, dem ber mig att skapa ett ärende hos Tradera som i sin tur får göra ett ärende mot postnord eftersom dem köper tjänsten av dem.

3-4 veckor senare får jag meddelande från Postnord/tradera att dem har "letat" efter paketet och inte hittat detta. Paketet var försäkrat upp till 500:- (vilket jag inte hade en aning om) och eftersom värdet på försändelsen överstiger den summan kommer ingen ersättning att betalas ut, ärendet avslutas..

Jag blir kontaktad av tradera som frågar hur hanteringen har gått till från min sida varpå jag förklarar exakt med tidslinje osv likt detta utlägg, jag får svar några timmar senare att jag kommer få en faktura hem motsvarande värdet på paketet eftersom dem betalat ut ersättning till mottagaren, "case closed".

Min fråga då.. Får jag skylle mig själv i detta läget? Har postnord inget som helst ansvar jämtemot mig även om det är tradera som köpt frakten?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av scj:

Hej,

Jag Sålde för en tid sedan hårdvara till ett värde av x.xxx:- till en person via Tradera. Affären gick hur bra som helst, jag fick betalning och bokade transport via Tradera med Postnord och lämnade sedan in detta till postnord.

2 veckor senare får jag meddelande från mottagaren att paketet ej har kommit fram varpå jag tittar i postnord appen där jag regisrerat paketet, där framgår det att man försökt leverera paketet till mottagaren på dennes hemort men inte lyckats, "paketet skickas till närmaste postombud och mottagaren får en avi hem i brevlådan".

Ytterligare 2 veckor senare har personen inte fått någon avi i sin brevlåda varpå jag kontaktar postnord som säger att dem har letat överallt hos sig (mottagarens hemort) och inte hittat något, dem ber mig att skapa ett ärende hos Tradera som i sin tur får göra ett ärende mot postnord eftersom dem köper tjänsten av dem.

3-4 veckor senare får jag meddelande från Postnord/tradera att dem har "letat" efter paketet och inte hittat detta. Paketet var försäkrat upp till 500:- (vilket jag inte hade en aning om) och eftersom värdet på försändelsen överstiger den summan kommer ingen ersättning att betalas ut, ärendet avslutas..

Jag blir kontaktad av tradera som frågar hur hanteringen har gått till från min sida varpå jag förklarar exakt med tidslinje osv likt detta utlägg, jag får svar några timmar senare att jag kommer få en faktura hem motsvarande värdet på paketet eftersom dem betalat ut ersättning till mottagaren, "case closed".

Min fråga då.. Får jag skylle mig själv i detta läget? Har postnord inget som helst ansvar jämtemot mig även om det är tradera som köpt frakten?

Köplagen stipulerar:
13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

7 §
[...]
[S2]Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.
[...]

Rent juridiskt har ansvaret lämnat dig när produkten har skannats in hos Postnord. Då ligger ansvaret på köparen och denne är får bära kostnaderna om något sker. Det är dock annat om "fri frakt" anges.

Däremot kan det stå något hos Tradera, man kan komma överens om annat i köpeavtalet etc.

Du skriver att "tradera köpt frakten", är det inte bara att de har förmedlat affären och du har fått ett kvitto från Postnord? Juridiskt en väldigt distinkt skillnad mellan de två olika uppläggen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så är det Tradera som är kund till Postnord i det här fallet. Postnord har inget ansvar mot dig, men å andra sidan borde inte du har något ansvar mot Postnord eller Tradera heller efter att du lämnat in försändelsen.
Har Postnord tappat bort paketet, så är det till Postnord som Tradera skall klaga eller skicka eventuella anspråk.

Med andra ord, om Tradera bokade frakten och angav för lågt försäkringsvärde så är det de som borde få skylla sig själva om försändelsen kommer bort.

Permalänk
Medlem

Det e tyvärr rätt då du gått med på dessa villor när du beställde frakten, kör på Schencker eller om de numer är DHL genom tradera, dom har försäkring på minst 5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Köplagen stipulerar:
13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

7 §
[...]
[S2]Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.
[...]

Rent juridiskt har ansvaret lämnat dig när produkten har skannats in hos Postnord. Då ligger ansvaret på köparen och denne är får bära kostnaderna om något sker. Det är dock annat om "fri frakt" anges.

Däremot kan det stå något hos Tradera, man kan komma överens om annat i köpeavtalet etc.

Du skriver att "tradera köpt frakten", är det inte bara att de har förmedlat affären och du har fått ett kvitto från Postnord? Juridiskt en väldigt distinkt skillnad mellan de två olika uppläggen.

jag får ett inlämningskvitto av postnord men kvitto på fraktkostnaden från tradera.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om jag förstår det rätt så är det Tradera som är kund till Postnord i det här fallet. Postnord har inget ansvar mot dig, men å andra sidan borde inte du har något ansvar mot Postnord eller Tradera heller efter att du lämnat in försändelsen.
Har Postnord tappat bort paketet, så är det till Postnord som Tradera skall klaga eller skicka eventuella anspråk.

Med andra ord, om Tradera bokade frakten och angav för lågt försäkringsvärde så är det de som borde få skylla sig själva om försändelsen kommer bort.

Jag tycker det är fullkomligt idiotiskt att det ens finns ett sådant fraktalternativ hos tradera för försändelser som överstiger 500:- dem borde sållas bort direkt i samband med att man bokar ett paket som överstiger summan.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Det e tyvärr rätt då du gått med på dessa villor när du beställde frakten, kör på Schencker eller om de numer är DHL genom tradera, dom har försäkring på minst 5k.

Läste aldrig det finstilta när jag bokade men då menar du att det står dessa i samband med att jag bokar frakten någonstans?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Skrivet av scj:

Läste aldrig det finstilta när jag bokade men då menar du att det står dessa i samband med att jag bokar frakten någonstans?

Max beloppet på vad varan får vara värt, står tydligt på fraktalternativen när du skapar säljannonsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RispojkeN:

Max beloppet på vad varan får vara värt, står tydligt på fraktalternativen när du skapar säljannonsen.

ok, surt sa räven

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Jag tycker det är fullkomligt idiotiskt att det ens finns ett sådant fraktalternativ hos tradera för försändelser som överstiger 500:- dem borde sållas bort direkt i samband med att man bokar ett paket som överstiger summan.

Det är ju tyvärr PostNord som har bestämt att begagnade varor endast är försäkrade till ett värde av max 500kr när man skickar paket. Försäkring upp till 50 000kr ingår men gäller enbart inte begagnade varor.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Blir inte klok på vilket frakt-alternativ du har skickat med. Via tradera (postnord), spårbart till ombud är försäkrat till 5k, spårbart till brevlåda är försäkrat till 150kr/kg (vilket är ett absurt mått). Finns inget som är försäkrat till 500:-. Men om du har skickat något som väger +3kg (för att komma upp till 500) finns inte leverans till brevlåda som alterantiv.

Vad sålde du för något? Mobil för några tusen?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av scj:

jag får ett inlämningskvitto av postnord men kvitto på fraktkostnaden från tradera.

Har du kvitto från Tradera så är de den aktör som har sålt dig tjänsten.

Skrivet av scj:

Läste aldrig det finstilta när jag bokade men då menar du att det står dessa i samband med att jag bokar frakten någonstans?

Det står nog i avtalsvillkoren vem det är som är ansvarig. Har svårt att se att Postnord ansvarar för något här mot dig. Möjligen mot Tradera. Troligen har du accepterat ansvar iom du lämnade in via deras tjänst. Läs villkoren eller be om villkoren från Tradera som gör att du avtalat bort §13 och §7 i köplagen.

Skrivet av nu1mlock:

Det är ju tyvärr PostNord som har bestämt att begagnade varor endast är försäkrade till ett värde av max 500kr när man skickar paket. Försäkring upp till 50 000kr ingår men gäller enbart inte begagnade varor.

Jepp, så brukar det vara. Inget på begagnade.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Blir inte klok på vilket frakt-alternativ du har skickat med. Via tradera (postnord), spårbart till ombud är försäkrat till 5k, spårbart till brevlåda är försäkrat till 150kr/kg (vilket är ett absurt mått). Men om du har skickat något som väger +3kg (för att komma upp till 500) finns inte leverans till brevlåda som alterantiv.

Som ovan skrivet av @nu1mlock så är det ingen försäkring att prata om på begagnade produkter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Läste aldrig det finstilta när jag bokade men då menar du att det står dessa i samband med att jag bokar frakten någonstans?

Det står när du väljer frakt, när du får upp en lista med alla fraktalternativ. Testa skapa en annons och välj frakt så ser du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Det står när du väljer frakt, när du får upp en lista med alla fraktalternativ. Testa skapa en annons och välj frakt så ser du.

Du har rätt!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Skrivet av Linus:

Det e tyvärr rätt då du gått med på dessa villor när du beställde frakten, kör på Schencker eller om de numer är DHL genom tradera, dom har försäkring på minst 5k.

Vet inte hur det är hos Schenker, men DHL har inte försäkring på Service Point för 5000 sek. De ersätter 500 sek/kg som standard.

Så om en vara väger 2 kg får man max 1000 sek + ev. för frakten.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Vet inte hur det är hos Schenker, men DHL har inte försäkring på Service Point för 5000 sek. De ersätter 500 sek/kg som standard.

Så om en vara väger 2 kg får man max 1000 sek + ev. för frakten.

Nu pratar vi via tradera.
https://info.tradera.com/dhl/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av scj:

Du har rätt!

Om du skickat via Postnord hos tradera med deras MPC så står villkoren här:
https://info.tradera.com/postnord/my-pack-collect/

Man accepterar även användaravtalet hos tradera:
https://info.tradera.com/anvandaravtal/

Jag ser ingenstans att man avtalar bort ansvarsupplägget som ligger i köplagarna.

Det som står i villkoren som är dig intressant:

Citat:

Tvister

Om en tvist uppstår mellan dig och Tradera avseende Tjänsterna, rekommenderar vi att du först kontaktar oss direkt genom vår Kundservice för att försöka hitta en lösning. Om en tvist inte kan lösas med vår Kundservice kan du begära att ärendet ska eskaleras till Traderas interna system för hantering av klagomål. En andra linjes support kommer då att ansvara för att ge vägledning. Om tvisten inte löses med hjälp av andra linjens support, kommer en tredje linjes support involveras för att slutligt avgöra tvisten. Hantering av klagomål kommer att ske snabbt och effektivt och resultatet kommer att meddelas dig individuellt.

Vi kommer att beakta rimliga förfrågningar att lösa tvisten genom alternativa tvistlösningsmetoder, såsom medling eller skiljeförfarande.

Tradera är villigt att anlita advokaterna Anders Arthur eller Fredrik Norburg för att försöka nå en överenskommelse med företagsanvändare om en lösning på eventuella tvister mellan Tradera och företagsanvändaren som uppstår i samband med tillhandahållandet av Tjänsterna, inklusive klagomål som inte kunde lösas genom Traderas interna system för hantering av klagomål.

Svensk rätt skall gälla för alla krav, tvister eller andra frågor som uppkommer med anledning av detta Användaravtal. Tvister ska avgöras av svensk allmän domstol och, för kunder som inte är konsumenter, med Stockholms tingsrätt som första instans.

Samt:

Citat:

Skadelöshetsåtagande

Om du har en tvist avseende tjänster som tillhandahålls av tredje man via våra webbplatser eller med en eller flera användare av Tjänsterna ska du hålla oss (och våra moderbolag, dotterbolag, andra närstående bolag, företrädare, tjänstemän, ombud och anställda) skadeslösa från alla typer av krav och skador (direkta och indirekta), kända eller okända som uppkommer med anledning av sådana tvister.

Du har nog inte avsagt dig köplagens klausul om ansvar, men du kan inte tvinga pengar från Tradera nu när de väl betalat ut stålarna till köparen redan. Däremot kan man nog bara bestrida faktura och ge motkrav att Tradera ska bevisa att du har avsagt dig klausulen som säger att köparen är ansvarig för paketet när det väl är inlämnat hos Postnords ombud.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har nog inte avsagt dig köplagens klausul om ansvar, men du kan inte tvinga pengar från Tradera nu när de väl betalat ut stålarna till köparen redan. Däremot kan man nog bara bestrida faktura och ge motkrav att Tradera ska bevisa att du har avsagt dig klausulen som säger att köparen är ansvarig för paketet när det väl är inlämnat hos Postnords ombud.

Jag, som har noll intresse av att gå igenom Traderas avtalsvillkor och affärsprocesser, om de inte serveras mig i tråden, frågar mig:

Vad var det som hände egentligen när frakten beställdes?

Ingicks det ett avtal mellan TS och Tradera om frakt? Ingicks det ett avtal mellan TS och Postnord som Tradera på något sätt bara förmedlade? Tråden tycks utgå från att avtalet som köplagen är tillämplig på är mellan TS och köparen, men det är inte självklart för mig att det är det avtalet som är tillämpligt på transporten. Det bör vara det avtalet som gäller mellan TS och köparen, men här är det Tradera som kräver pengar, vilket de inte med fog kan göra om de inte är en part i ett gällande avtal.

Jag vet inte vilken lag som är tillämplig om man bara köper en frakttjänst, oaktat ett köp. Varken konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen tycks tillämplig. Om TS har köpt en frakttjänst av Tradera så gäller… köplagen för den tjänsten? Och i så fall överstyr eventuella avtalsvillkor lagtexten.

Jag hade nog bestridit med hänvisning till att det i första hand är köparen som bär risken i avtalet mellan TS och köpare och om Tradera vill ersätta köparen så är det på deras initiativ och deras problem. I andra hand hade jag bestridit med grund i att avtalet om transport var mellan Posten och TS och Tradera var inte del i avtalet och kan inte begära ersättning. I tredje hand hade jag bestridit med grund i att Tradera hade levererat en felaktig transporttjänst, ifall Tradera anser sig ha ett avtal som de kan grunda ett krav i.

I det tredje fallet är bestridandet som sagt inte särskilt starkt om det finns avtalsvillkor som säger annat. Men då bör Tradera rimligen kunna peka på det avtalsvillkoret.

Det finns antagligen ett fjärde fall också, där Tradera och TS har ett avtal om hela förmedlingen av köpet av den fysiska prylen. I så fall bör Tradera kunna peka på avtalstexten där TS görs ansvarig för att varan inte når fram. Och sådan text tycks inte finnas enligt DtDs inlägg.

Permalänk
Medlem

Hejsan. När jag köpt något via Tradera så brukar man som köpare få välja frakt själv om det finns två alternativ, hade du flera alternativ på frakt typ postnord 150kr /kg och dhl 5000kr så tycker jag ansvaret ligger hos köparen om den valde de billigare alternativet och valt bort försäkring.

Jag har själv valt bort de billigare alternativet om de skickas utan försäkring eller liten som postnord kör med.

Kolla upp de så kan du ha något att ställa mot Tradera och köparen då du erbjudit två frakt alternativ.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Samt:
Du har nog inte avsagt dig köplagens klausul om ansvar, men du kan inte tvinga pengar från Tradera nu när de väl betalat ut stålarna till köparen redan. Däremot kan man nog bara bestrida faktura och ge motkrav att Tradera ska bevisa att du har avsagt dig klausulen som säger att köparen är ansvarig för paketet när det väl är inlämnat hos Postnords ombud.

Precis, och Tradera agerar bara mellanhand, det är fortfarande en affär mellan två privatpersoner, och då gäller köplagen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233