Gammal Windows 7-dator börjar bete sig konstigt

Permalänk

Gammal Windows 7-dator börjar bete sig konstigt

Jag har en Windows 7-dator som jag haft i ca 15 år och som jag använder till spel med ett par äldre spel som inte fungerar så bra med Windows 10, till arbete med bilder och som backup till de filer som jag har på min "vanliga" Windows 10-dator.

Bortsett från ett hårddiskbyte för två år sedan så har denna dator fungerat utmärkt fram till senaste månaden.

Vid tre tillfällen har jag fått starta om datorn. det började för ett par veckor sedan då datorn "hängde" sig i uppstarten. Det var bara att "trycka på knappen" och starta om. Systemet förslog då en systemåterställning vilket jag gjorde.

men förra veckan skedde samma sak när jag skulle starta Photoshop, nu lyckades jag starta om via Systemhanteraren och idag "hängde" sig datorn då jag skulle starta ett NHL-spel som jag har på datorn. Jag lyckades starta om genom att använda Systemhanteraren och gjorde ännu en systemåterställning till längre tillbaks i tiden.

Bortsett från dessa konstigheter fungerar datorn bra. den blir inte trött eller "segare ned sig" på något sätt. Men det är oroande med dessa ständiga "hängningar" och omstarter.

Jag har gjort vissa felsök men inget kom upp. En bekant jag precis pratat med trodde att moderkortet kunde vara på väg att lägga av och hänvisade till moderkortets stabilisatorer. men något yttre fel på dessa kan jag inte hitta.

Så vad kan det vara för problem och vad ska jag göra för att lösa detta. Jag vill gärna ha kvar denna dator eller åtminstone få tag på något likvärdigt om den skulle vara bortom all räddning.

Permalänk
Medlem

Den är väl inte uppkopplad på ett publikt nät hoppas jag?
I övrigt blir det nog svårt att få vettigt hjälp med den informationen. Ofta går det ju snabbare att installera om Windows än att felsöka sådant.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Möjligt att något är gammalt och slitet. Om inte det hjälper att installera om Windows på ny SSD då är det kanske processor eller moderkort som du nämnde.

Windows 7 support finns hos relativt nya komponenter så du kan bygga ihop system med saker som inte är så gamla och samtidigt inte är så dyra längre.

Intel Skylake 6000 serien är sista med officiellt stöd men går att hitta nya moderkort med stöd för Windows 7 fortfarande upp till 9000 serien som har lite work arounds i BIOS för att få det fungera. Jag köpte för ett par år sedan moderkort helt nytt tillverkat 2019 som har stöd för Windows XP. Du kan dock inte köra inbyggda grafiken på nyare processorer.

AMD har jag för mig går att fungera med vissa moderkort fram till Ryzen 2000 serien.

Grafikkort har jag för mig stödjer Windows 7 ända fram till RTX 3000 serien och RX6000 serien. Så nya eller begagnade saker är inte så svåra att få tag på med Windows 7 stöd fortfarande.

Edit. Hittade tex detta 1
Asus Prime A320M-K/CSM som finns att köpa nytt och har Windows 7 stöd enligt ASUS sida. Finns andra märken med jag sett med det. Men som sagt går bara med Zen 1 eller Zen + 1000 och 2000 serien inte 3000 serien eller nyare.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Vad är det för komponenter i datorn?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Kolla händelseloggen efter kritiska fel.

Kan vara allt från moderkort som redan nämnts till nätaggregat och allt däremellan.

Permalänk
Medlem

Första att felsöka bör vara RAM, i andra hand SSD/HDD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Den är väl inte uppkopplad på ett publikt nät hoppas jag?
I övrigt blir det nog svårt att få vettigt hjälp med den informationen. Ofta går det ju snabbare att installera om Windows än att felsöka sådant.

Nej, den är inte uppkopplad.

Skrivet av dagas:

Möjligt att något är gammalt och slitet. Om inte det hjälper att installera om Windows på ny SSD då är det kanske processor eller moderkort som du nämnde.

Windows 7 support finns hos relativt nya komponenter så du kan bygga ihop system med saker som inte är så gamla och samtidigt inte är så dyra längre.

Intel Skylake 6000 serien är sista med officiellt stöd men går att hitta nya moderkort med stöd för Windows 7 fortfarande upp till 9000 serien som har lite work arounds i BIOS för att få det fungera. Jag köpte för ett par år sedan moderkort helt nytt tillverkat 2019 som har stöd för Windows XP. Du kan dock inte köra inbyggda grafiken på nyare processorer.

AMD har jag för mig går att fungera med vissa moderkort fram till Ryzen 2000 serien.

Grafikkort har jag för mig stödjer Windows 7 ända fram till RTX 3000 serien och RX6000 serien. Så nya eller begagnade saker är inte så svåra att få tag på med Windows 7 stöd fortfarande.

Edit. Hittade tex detta 1
Asus Prime A320M-K/CSM som finns att köpa nytt och har Windows 7 stöd enligt ASUS sida. Finns andra märken med jag sett med det. Men som sagt går bara med Zen 1 eller Zen + 1000 och 2000 serien inte 3000 serien eller nyare.

Bra att det finns möjligheter. Kvarstår felet så blir det väl att jag lämnar in den då jag är ganska dålig på det där med att bygga och byta ut.

Skrivet av PeCe:

Vad är det för komponenter i datorn?

Tyvärr vet jag knappt det själv, i varje fall inte just nu. jag Måste kolla upp vad jag har så att jag vet precis.

Skrivet av underd0g76:

Kolla händelseloggen efter kritiska fel.

Kan vara allt från moderkort som redan nämnts till nätaggregat och allt däremellan.

Jag har kollat loggen men hittar inget vilket tyvärr kan bero på de två systemåterställningar jag gjort. Blir det ett nytt fel ska jag kolla upp vad det var.

Skrivet av ggustavsson:

Första att felsöka bör vara RAM, i andra hand SSD/HDD

Jag ska titta på det men som jag nämnde ovan så gjorde jag en systemåterställning efter senaste felet så loggen sträcker sig inte längre än till datumet för denna.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte omöjligt att nätdelen börjat strula så prova med en ny.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är komponent fel, W7 har och har alltid haft problem med gamla registerposter och dll, något har fallit ifrån som är viktigt för stabiliteten, börjar du rota och kollar äldre komponenter är risken stor de verkligen går i sönder...Ominstallation

Permalänk
Skrivet av Black(1)cat:

Tror inte det är komponent fel, W7 har och har alltid haft problem med gamla registerposter och dll, något har fallit ifrån som är viktigt för stabiliteten, börjar du rota och kollar äldre komponenter är risken stor de verkligen går i sönder...Ominstallation

Ominstallation är något jag gärna undviker då det blev så mycket stök förra gången. Absolut sista utvägen!

Orsaken var att systemet bara MÅSTE installera alla uppdateringar och jag vill helst ha originalsystemet, detta p.g.a. några spel jag använder. Då jag inte heller tänker ha datorn ansluten till nätet så blir det bara onödigt.

Jag minns att det slutade med att jag fick ringa till Microsoft och få en oanständigt lång kod som skulle skrivas in för registrering som tydligen är absolut nödvändigt, annars slutar vissa saker fungera då registreringstiden gått ut. Långa telefonsamtal till USA svider i plånboken.

Då vi ändå är inne på detta, finns det i sådana fall möjlighet att installera om Internet Explorer och ta bort Microsoft edge i händelse av en fullständig ominstallation med påtvingade uppdateringar?

Vad jag vet behövs Internet Explorer för att kunna spela NHL 2004 vilket är största anledningen till att jag använder Windows 7.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Northpower97:

Ominstallation är något jag gärna undviker då det blev så mycket stök förra gången. Absolut sista utvägen!

Orsaken var att systemet bara MÅSTE installera alla uppdateringar och jag vill helst ha originalsystemet, detta p.g.a. några spel jag använder. Då jag inte heller tänker ha datorn ansluten till nätet så blir det bara onödigt.

Jag minns att det slutade med att jag fick ringa till Microsoft och få en oanständigt lång kod som skulle skrivas in för registrering som tydligen är absolut nödvändigt, annars slutar vissa saker fungera då registreringstiden gått ut. Långa telefonsamtal till USA svider i plånboken.

Då vi ändå är inne på detta, finns det i sådana fall möjlighet att installera om Internet Explorer och ta bort Microsoft edge i händelse av en fullständig ominstallation med påtvingade uppdateringar?

Vad jag vet behövs Internet Explorer för att kunna spela NHL 2004 vilket är största anledningen till att jag använder Windows 7.

Har du ingen internetanslutning så lär inte win update köras

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du dvdn för installation så är det bara dx 11 och visuall C++ 2008 - till 2015 som behövs för att spela tror att fulständig installer finns på Microsoft

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du ingen internetanslutning så lär inte win update köras

Nej, det stämmer ju.

Men vi har fortfarande problemet med registrering. Väldigt irriterande med den påminnelsen så snart man startar datorn.
Dessutom försvinner tydligen vissa funktioner i datorn efter en tid om man inte registrerar.

Skrivet av Black(1)cat:

Har du dvdn för installation så är det bara dx 11 och visuall C++ 2008 - till 2015 som behövs för att spela tror att fulständig installer finns på Microsoft

Jag är inte riktigt säker på hur detta fungerar, har aldrig hört talas om det.

Hur som helst fick jag lämna in datorn idag då den började tjafsa igen. Får väl se vad det är för fel och vad som kan göras.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på dålig nätdel. Det är även den som är lättast att byta utan att påverka resten av systemet.
Börja med en ny sådan....

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Jag gissar på dålig nätdel. Det är även den som är lättast att byta utan att påverka resten av systemet.
Börja med en ny sådan....

Problemet är att jag bytte nätdel för två år sedan i samband med att hårddisken kraschade, detta på rekommendation från firman jag lämnade datorn hos.

Vore konstigt om denna skulle börja ge upp efter bara två år.

Men man vet ju aldrig.

Permalänk

Jag beklagar att jag inte skrivit på ett tag. Det beror på att jag ännu inte fått reda på vad som är fel på datorn. Kanske jag kan få besked på måndag.

Ett första utlåtande jag fått är att de idag börjat titta på datorn, att de ännu inte hittat något fel men med tanke på de gamla grejor som finns i datorn kanske vore lika bra att skaffa en ny.

Jag kan få köpa en specialbyggd Windows 7-dator. Men den kommer att kosta ca 10 000, en stor summa för mig. Blir nog knappas någon resa i år då, inte ens till Finland.

Permalänk

OK, så här ligger det till:

Efter 3-4 dagar av genomsökning och tester så har teamet på affären där jag lämnat in datorn inte lyckat hitta vad som är fel.
De har testat på olika sätt men inte kommit på om det är hårdvaran eller mjukvaran som det är fel på.

Som det ser ut just nu så kommer jag att låta dem bygga en ny Windows 7-dator åt mig. Men det kommer att ta ytterligare ett par veckor och som nämnts tidigare så kommer det att kosta mig en stor summa pengar.

Bara att hoppas att den fungerar med de grejer som jag vill använda då.

Men problemet med aktiveringen kvarstår. De använder en s.k. "image" som de installerar Windows 7 med vilket innebär att jag får senaste versionen med Microsoft Edge och allt vilket i sin tur innebär att jag måste installera om hela operativsystemet igen för att få den ursprungliga versionen av detta.

Och då är vi där med problemet med aktiveringen av systemet igen?

Hur kan jag lösa detta?

Permalänk
Medlem

Har du gamla mekaniska hårddiskar i datorn?
Jag har varit med om att en äldre mekanisk hårddisk som startade om datorn när den gick ur viloläge för den krävde för mycket startström... Det tog mig några veckor att klura ut att detta var problemet för mig.
Det syntes inget i loggarna utan det var som att trycka på reset-knappen.
Det som för mig bekräftade att det var håddisken var att jag installerade crystaldiskinfo och med hjälp av programmet förhindrade att disken gick i vilo-läge.
Efter det fungerade det problemfritt.
Detta var en äldre SATA-HDD.

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
Guide
https://www.taluntis.lt/prevent-hard-disk-drive-from-sleeping...

Förutom det som nämns i guiden, så behöver du även se till att "Startup" är bockad, precis som på bilden så programmat startar upp med Windows.
Jag har även "Resident" bockad, så syns det att programmet ligger aktivt i bakgrunden nere vid klockan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

OK, så här ligger det till:

Efter 3-4 dagar av genomsökning och tester så har teamet på affären där jag lämnat in datorn inte lyckat hitta vad som är fel.
De har testat på olika sätt men inte kommit på om det är hårdvaran eller mjukvaran som det är fel på.

Som det ser ut just nu så kommer jag att låta dem bygga en ny Windows 7-dator åt mig. Men det kommer att ta ytterligare ett par veckor och som nämnts tidigare så kommer det att kosta mig en stor summa pengar.

Bara att hoppas att den fungerar med de grejer som jag vill använda då.

Men problemet med aktiveringen kvarstår. De använder en s.k. "image" som de installerar Windows 7 med vilket innebär att jag får senaste versionen med Microsoft Edge och allt vilket i sin tur innebär att jag måste installera om hela operativsystemet igen för att få den ursprungliga versionen av detta.

Och då är vi där med problemet med aktiveringen av systemet igen?

Hur kan jag lösa detta?

Borde väll gå att ladda ner en standalone installation av Internet Explorer på en annan dator och sedan flytta med USB till din W7 burk. Jag hoppas inte du tänker låta firman bygga en W7 dator för 10k, Vad ska dom ha för komponenter i den egentligen?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en snabbkoll nu och det är fram till 6:e generationen skylake som stödjer Windows7 så du kan ju köpa något fram till detta, en sån via annons och det är ju nått sånt som dom som gör det åt dig kommer att göra och det vill dom ha tio tusen för. Vet inte exakt men du kan ju köpa en för säkert två och fem som orkar med det du vill göra och vore jag dig så skulle jag föröka hitta en som till ytan är lite mindre. inte en gigantisk låda.

men ännu bättre är att ange vilka spel det handlar om. massor av dem lär fungera på nyare datorer. Några har man fixat så dom fungera på en ny dator. Du kan kolla genom alla spel som du har och finner dom på steam, är rätt säker att du kommer hitta en del av dem där som går att köra på W10 och W11

Du har en annan lösning också Virtuell maskin. Det är ett litet program som gör att du kan köra valfritt operativsystem som kommer lägga sig som ett fönster på ditt skrivbord.

https://youtu.be/SqTH1A5t3TQ?si=Bxlekfy4kpQ4-uDL&t=460

Kolla gärna lite på klippet och observera vad som finns längst ner på bilden,där ser du Windows11's verktygsfält.

kör du med Virtuella maskin så kan du alltså spela dina spel på en modern dator.

Så hadde jag gjort.

1 Kolla vilka av spelen som funkar på ny dator med Steam.
2 Dom som inte fungerar kan köras på en virtuell maskin.

Att hålla på med en gammal dator kräver mer av en, att man läser på och sparar alla drivrutiner man kommer behöva vid varje installering och att man kan lite om felsökning. Med tiden kan det vara bra att ha dubbel uppsättning så att man har reservdelar, så småningom så måste man kanske löda. Exempel byta alla kondensatorer som ju kan börja gå sönder efter femton tjugo år.

Kan man inte det av någon anledning så kommer det bli allt dyrare med tiden och allt svårare att hitta någon som vill hålla på med gammal elektronik om man inte har tur att känna nån entusiast som tycker det är roligt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Windows 7 likt alla andra windows innan 10 måste man ju ominstallera var 6:e månad om det ska fungera ok.

Permalänk
Medlem

Fattar inte heller varför du inte bara lägger krutet på din Windows 10/11 dator, kör med Virtualbox, installerar Win7 där och bara bockar bort nätverket.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Windows 7 likt alla andra windows innan 10 måste man ju ominstallera var 6:e månad om det ska fungera ok.

Japp och det kan ju fixa det problem som han har men han känner knappt till DX ens vilket nästan alla spel från den tiden kräver och det bukar även stå när man läser på vad spelen har för krav.

Brukade stå på kartongen dessutom.

Det är därför jag tycker att det är bättre att kolla vilka spel som finns på steam som fixar allt sånt automatiskt.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fattar inte heller varför du inte bara lägger krutet på din Windows 10/11 dator, kör med Virtualbox, installerar Win7 där och bara bockar bort nätverket.

Det är totalt okänt för dom flesta tyvärr.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Viita:

Har du gamla mekaniska hårddiskar i datorn?
Jag har varit med om att en äldre mekanisk hårddisk som startade om datorn när den gick ur viloläge för den krävde för mycket startström... Det tog mig några veckor att klura ut att detta var problemet för mig.
Det syntes inget i loggarna utan det var som att trycka på reset-knappen.
Det som för mig bekräftade att det var håddisken var att jag installerade crystaldiskinfo och med hjälp av programmet förhindrade att disken gick i vilo-läge.
Efter det fungerade det problemfritt.
Detta var en äldre SATA-HDD.

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
Guide
https://www.taluntis.lt/prevent-hard-disk-drive-from-sleeping...

Förutom det som nämns i guiden, så behöver du även se till att "Startup" är bockad, precis som på bilden så programmat startar upp med Windows.
Jag har även "Resident" bockad, så syns det att programmet ligger aktivt i bakgrunden nere vid klockan.

De har kollat hårddiskarna. Uppenbarligen är det ingen av dessa som orsakar problemen.

Skrivet av BM-Mods:

Borde väll gå att ladda ner en standalone installation av Internet Explorer på en annan dator och sedan flytta med USB till din W7 burk. Jag hoppas inte du tänker låta firman bygga en W7 dator för 10k, Vad ska dom ha för komponenter i den egentligen?

Var kan man hitta en sådan Internet Explorer som kan laddas ned?

Vad gäller datorn så är det denna som erbjuds:

https://www.icd.se/produkt/kontorsdator-med-windows-7-pro-lab...

Skrivet av Modellören:

Jag gjorde en snabbkoll nu och det är fram till 6:e generationen skylake som stödjer Windows7 så du kan ju köpa något fram till detta, en sån via annons och det är ju nått sånt som dom som gör det åt dig kommer att göra och det vill dom ha tio tusen för. Vet inte exakt men du kan ju köpa en för säkert två och fem som orkar med det du vill göra och vore jag dig så skulle jag föröka hitta en som till ytan är lite mindre. inte en gigantisk låda.

men ännu bättre är att ange vilka spel det handlar om. massor av dem lär fungera på nyare datorer. Några har man fixat så dom fungera på en ny dator. Du kan kolla genom alla spel som du har och finner dom på steam, är rätt säker att du kommer hitta en del av dem där som går att köra på W10 och W11

Du har en annan lösning också Virtuell maskin. Det är ett litet program som gör att du kan köra valfritt operativsystem som kommer lägga sig som ett fönster på ditt skrivbord.

https://youtu.be/SqTH1A5t3TQ?si=Bxlekfy4kpQ4-uDL&t=460

Kolla gärna lite på klippet och observera vad som finns längst ner på bilden, där ser du Windows11's verktygsfält.

kör du med Virtuella maskin så kan du alltså spela dina spel på en modern dator.

Så hadde jag gjort.

1 Kolla vilka av spelen som funkar på ny dator med Steam.
2 Dom som inte fungerar kan köras på en virtuell maskin.

Att hålla på med en gammal dator kräver mer av en, att man läser på och sparar alla drivrutiner man kommer behöva vid varje installering och att man kan lite om felsökning. Med tiden kan det vara bra att ha dubbel uppsättning så att man har reservdelar, så småningom så måste man kanske löda. Exempel byta alla kondensatorer som ju kan börja gå sönder efter femton tjugo år.

Kan man inte det av någon anledning så kommer det bli allt dyrare med tiden och allt svårare att hitta någon som vill hålla på med gammal elektronik om man inte har tur att känna nån entusiast som tycker det är roligt.

Ett av spelen fungerar definitivt inte på Windows 10 och 11 och det är just det spelet jag kör mest!

OK, det finns en sida på nätet där de lyckats få detta spel att fungera på Windows 10 men det är en komplicerad installation. Jag har försökt installera den på min Windows 10-dator som jag använder för nätsurfning osv men jag får det inte att fungera. Windows 10 är ju också hopplöst när det gäller installationer, det tar ju dubbelt så lång tid beroende på alla varningsskyltar som dyker upp. Windows 10 är kanske säkrare en /-an men mycket mindre användarvänligt. Bakvänt på något sätt tycker jag.

När sedan de som gör denna sida och denna omarbetade version av spelet inte ids svara på frågorna jag har skickat in så underlättar det inte. De verkar ogilla att jag vill använda några av mina egna modifikationer istället för att ladda ned deras och sedan sitta och vänta ett halvår på att de ska göra uppdateringar som jag kan fixa själv och bättre.

Dessutom är min Windows 10-dator både liten och gammal, köpte den av en kompis så jag får inte plats med det som jag nu har på 7-an.

Skrivet av Bozzeta:

Windows 7 likt alla andra windows innan 10 måste man ju ominstallera var 6:e månad om det ska fungera ok.

Lyckligtvis har jag inte behövt installera o på två år. Det var då problemen med aktivering för första gången dök upp. Innan dess så hade jag inte behövt installera om på åtta år.

Skrivet av KroesusSork:

Fattar inte heller varför du inte bara lägger krutet på din Windows 10/11 dator, kör med Virtualbox, installerar Win7 där och bara bockar bort nätverket.

Jag är helt obekant med Virtual Box, dessutom måste jag i alla fall köpa en dator då, i detta fall en Windows 10-dator då den jag har är liten och gammal, köpte den av en bekant 2018.

Skrivet av Modellören:

Japp och det kan ju fixa det problem som han har men han känner knappt till DX ens vilket nästan alla spel från den tiden kräver och det bukar även stå när man läser på vad spelen har för krav.

Brukade stå på kartongen dessutom.

Det är därför jag tycker att det är bättre att kolla vilka spel som finns på steam som fixar allt sånt automatiskt.

DX känner jag till. Men det där med "steam" och "Virtualbox" har jag små kunskaper om.

Skrivet av Modellören:

Det är totalt okänt för dom flesta tyvärr.

Så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

De har kollat hårddiskarna. Uppenbarligen är det ingen av dessa som orsakar problemen.

Var kan man hitta en sådan Internet Explorer som kan laddas ned?

Vad gäller datorn så är det denna som erbjuds:

https://www.icd.se/produkt/kontorsdator-med-windows-7-pro-lab...

Ett av spelen fungerar definitivt inte på Windows 10 och 11 och det är just det spelet jag kör mest!

OK, det finns en sida på nätet där de lyckats få detta spel att fungera på Windows 10 men det är en komplicerad installation. Jag har försökt installera den på min Windows 10-dator som jag använder för nätsurfning osv men jag får det inte att fungera. Windows 10 är ju också hopplöst när det gäller installationer, det tar ju dubbelt så lång tid beroende på alla varningsskyltar som dyker upp. Windows 10 är kanske säkrare en /-an men mycket mindre användarvänligt. Bakvänt på något sätt tycker jag.

När sedan de som gör denna sida och denna omarbetade version av spelet inte ids svara på frågorna jag har skickat in så underlättar det inte. De verkar ogilla att jag vill använda några av mina egna modifikationer istället för att ladda ned deras och sedan sitta och vänta ett halvår på att de ska göra uppdateringar som jag kan fixa själv och bättre.

Dessutom är min Windows 10-dator både liten och gammal, köpte den av en kompis så jag får inte plats med det som jag nu har på 7-an.

Lyckligtvis har jag inte behövt installera o på två år. Det var då problemen med aktivering för första gången dök upp. Innan dess så hade jag inte behövt installera om på åtta år.

Jag är helt obekant med Virtual Box, dessutom måste jag i alla fall köpa en dator då, i detta fall en Windows 10-dator då den jag har är liten och gammal, köpte den av en bekant 2018.

DX känner jag till. Men det där med "steam" och "Virtualbox" har jag små kunskaper om.

Så är det.

Vill dom ha 10k för det där? Vad jag kan se så finns det inte ens ett grafikkort i den? Jag tror vem som helst här på Sweclockers kan ge dig en mkt bättre maskin för lååååångt under 10k som kan köra Windows7 utan större problem.

Jag har nog eventuellt en burk som faktiskt kan fungera, jag ska bara se så att allt är kompatibelt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ja detta är diverse hårdvara man kunde finna i soprummet över sex år sen eller längre bakåt så det bör gå att hitta för nån tusenlapp. Det där med att en affär vill ta tio är ju för att man ska jaga rätt på den och gå genom och installera.

Bör ju bli en fin timpeng att hitta något på annons, installera win7 på en halvtimme, stresstesta den och leverera till kund.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Men det där med "steam" och "Virtualbox" har jag små kunskaper om.

Så är det.

Den du länkat till är det här.

Intel Core2Duo socket 775
8 GB DDR2 RAM
240 GB SSD SATA hårddisk
Miditower chassi
500W nätdel ATX
DVD brännare
Det är ungefär vad jag har ståendes i skrubben, Detta är egentligen ett värde på några hundralappar.

Känner inte till ???

vad menar du egentligen med "Känner inte till" är det ett standardsvar på allt och sen blir det bara tyst du går vidare utan att ens kolla vad det är?

En hel värld köper gamla och nya spel på Steam nuförtiden

Kolla upp det före innan du gör något annat, några få av dom spel du har spelat på din gamla dator kommer du finna där, om du ens tar dig tid att läsa där och du verkar ju ha en dator med w10 på redan. Du kan ju installera steam på den nu med en gång.

Där är det bara att installera något av dom spelen du hittar där i sökrutan.

Titta här och installera steam först innan du gör något annat. https://store.steampowered.com/

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Ett av spelen fungerar definitivt inte på Windows 10 och 11 och det är just det spelet jag kör mest!

Vilket spel handlar det om?

Det mesta går att köra i Windows 10, där det ofta finns flera sätt att lösa det på.

DOSBox eller QEMU brukar vara att föredra för äldre titlar. Annars kan wrappers såsom dgVoodoo2 (3dfx Glide/DirectX) vara en lösning. Om något strular vid installation, så kan det fungera att först installera det på en virtuell miljö (äldre Windows-version) och sedan flytta allt till ens vanliga system (exempelvis Windows 10).

Ang. dator, så kan du få något komplett med skärm från ~2015 för under 1000:- idag.

Slumpmässigt exempel från privatannonserna (känns 2013-2014):
https://www.sweclockers.com/marknad/240929-dator-med-skarm-oc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilket spel handlar det om?

Det mesta går att köra i Windows 10, där det ofta finns flera sätt att lösa det på.

DOSBox eller QEMU brukar vara att föredra för äldre titlar. Annars kan wrappers såsom dgVoodoo2 (3dfx Glide/DirectX) vara en lösning. Om något strular vid installation, så kan det fungera att först installera det på en virtuell miljö (äldre Windows-version) och sedan flytta allt till ens vanliga system (exempelvis Windows 10).

Ang. dator, så kan du få något komplett med skärm från ~2015 för under 1000:- idag.

Slumpmässigt exempel från privatannonserna (känns 2013-2014):
https://www.sweclockers.com/marknad/240929-dator-med-skarm-oc...

Jag håller så klart med men ts verkar inte kunna sätta sig in i det.

jag själv kan känna så där i bland av anledningar vi inte behöver gå in på den här gången. men om vi säger området bil så är jag lika ointresserad som TS verkar av allt runt om. Man vill bara sätta sig och köra från A till B helt enkelt. Så egentligen är jag på TS sida om man säger så.

Jag skulle fixat den åt TS om jag var TS granne TS kanske är bra på något helt annat typ fixa pizza.

För mig är det som meditation och qwiss att laga grejer, kul problemlösning.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k