Snabbkoll: Jobbar du inom IT?

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr. Har varit intresserad av datorer hela livet men aldrig lärt mig programmera. Föräldrarna tyckte alltid att man kunde jobba inom IT bara för man visst hur man installerade Windows vilket för dem var magi.

Jobbat med kundservice och andra telefonjobb sedan 2010. Nu klar med år 1 av 2 för att bli kyltekniker. Hoppas öka lönen och få mer intressant jobb. Kundservice lär dessutom tas över av AI snart då det är bland de första branscher att beräknas ersättas av chatbottar. Blir inte IT precis om man inte räknar med lite programmering av styrsystem som kan behövas i kylanläggningar.

Synd att det inte finns jobb där man har nytta av att kunna nästan hela Techpowerups databas av grafikkort i huvet för man kollar den hela tiden och ser på nästan varenda youtube video om datorer allt från 90-tals hårdvara till nutid.

Det som finns inom IT är väl framförallt programmering och det har jag inte haft tålamod att lära mig mer än print hello world och simpla if/then grejer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ja...sen Hedenhös (år 2000).

Sen är jag iofs osäker på vad som ryms inom begreppet "IT" men programvaror gör jag iaf.

Den gren jag jobbar inom går väldigt, väldigt bra just nu. Tyvärr...

Permalänk
Medlem

jobbar inom nät- och säk, inga problem att hitta jobb. Har dock eftertraktade certifieringar och erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Nu kan jag tycka att ”IT” är ett väldigt brett område. För 20 år sedan räckte det ofta med ett ”intresse” för att få jobb inom ”IT”. Numera är kraven klart högre på examen och/eller erfarenhet. Men ni som ser arbetsmarknaden som tuff, vilka områden jobbar ni inom?
Är själv inom mjukvaruutveckling/QA och upplever snarare att utmaningen är att hitta bra kompetenser överhuvudtaget (oavsett om de är juniora)

Medicin, stort globalt företag med huvudkontor i usa.
Vi har i princip inte fått rekrytera sedan efter covid. Man kan få igenom vissa om det finns ett unikt behov men annars försöker man fylla positionerna genom att flytta internt (fungerar klart inte långsiktigt).

Jag vill ta in fler utvecklare och jag har budget till det men företaget säger att man inte vill anställa fler för man vet inte om man skulle behöva skära framöver och då vill man inte ha meck med att säga upp fast anställda. Så jag får lösa det med konsulter istället vilket är lite drygt när jag vill investera i medarbetares kunskap och utveckling men jag får inga haha.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

24e året nu, valde det främst för att jag hade ett stort intresse och då blev det jävligt enkelt att tenta av en utb.
Konsult första 12, nu senast inom fordonsbranschen så jag kan kombinera jobb och mitt bilintresse 😁

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Här kan man söka yrken och se hur marknaden ser ut.
Systemutvecklare skriks det efter med driftare inom IT not so much.

https://www.svt.se/datajournalistik/yrkena-dar-det-ar-lattast...

Permalänk
Medlem

Yes, sedan 2006 ungefär. Började som praktikant som ringde och bokade in teknikerbesök till arga privatkunder; nu är jag nätverksarkitekt (även om jag fortfarande har lite för stor imposter sydrome för att på allvar kalla mig det).

Permalänk
Medlem

Jobbar som onsite tekniker inom en koncern och servar flera fabriker i Sverige. Jag är inhyrd genom bemanning.

Hållit på med datorer privat i över 20 år. Fått mer ansvar på sysselsättningar p.g.a. mitt intresse men kunde inte få jobb inom IT. Läste supporttekniker utbildning genom Lexikon och fick jobb ett år senare.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Medlem

Elektronikingenjör FoU (forskning och utveckling).

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jajemen, har jobbat med data sedan 1999

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Yes, sitter som nätverkstekniker inom stadsnät.

Permalänk
Medlem

Nepp. Industriknegare. Dock jobbig tid då man är inom bilbranchen, fixar med fyrhjulsdrift till många märken. Elbilarna behöver ju inte sånt så..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jobbar ej med IT, men knappar på dator i jobbet lite då och då. Ibland knappar jag på en styrpanal.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Började som nätverkstekniker och har sedan glidit över mer till systemadministration och säkerhet. Känns typ som att jag bara sitter och tynar bort på jobbet dock.

Permalänk
Medlem

Yes, jobbat som systemutvecklare i ungefär fem år men skulle nog säga att jag är mer åt BI och automation i dagsläget.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Jobbar som IT Tekniker för 4 olika länder inom ett större företag. Second Level support, on-site, säkerhet och nätverk, hårdvara, installationer. Galet kaotisk jobb, men därför ganska intressant, ingen dag är exakt den samma.

Permalänk
Medlem

Jag har behövt säga upp mig från IT-jobb ett par gånger. Första gången för att det var en galen startup-miljö av värsta sorten: ett företag i fritt fall, och alla där mådde dåligt. Jag hade inget att gå till, och det blev en tid med arbetslöshet. Andra gången utan något nytt för att jag utvecklat en allergisk reaktion mot något i kontorsmiljön. Sen varje gång jag sökte nytt jobb så blev jag ifrågasatt över mina "hål" i mitt CV.

Min utbildning och år av erfarenhet spelar tydligen ingen roll. Numera när hålet växt sig enormt så är det inte längre någon som läser CV:t, det blir automatiskt bortsorterat av en algoritm.

Visa signatur

"Våga vägra Windows"
-- motto för Mac och Amiga-användare från tidiga 90-talet till idag

Permalänk
Medlem

Jobbat på IT sedan 2015.
Suttit som IT-Support, Knowledge Manager, Problem Manager och Incident Manager.
Snubblade på ett bananskal rakt in i Databasvärlden som en DBA för ett år sedan (PostgreSQL).
Kom in med 5% erfarenhet, så ska känna mig lycklig lottad för att få möjlighet att göra den resan med så lite kvalificationer.

Permalänk
Medlem

ja, jobbar med IT lokalt och regionalt inom offentlig sektor, bl.a. med ett större IT-projekt.

Permalänk

Arbetar som systemutvecklare. Om några månader så har jag två års erfarenhet. Sålänge man snabbt landar första jobbet i samband med en praktikplats eller liknande så rullar det på. Får väl i snitt ca 2-3 st jobberbjudande per månad på LinkedIn. Har hittills tackat nej till dessa, men jag kommer snegla runt lite efter årsskiftet tänkte jag, för att se vad man erbjuds framförallt i lön och förmåner på andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unpronounceable:

Började som nätverkstekniker och har sedan glidit över mer till systemadministration och säkerhet. Känns typ som att jag bara sitter och tynar bort på jobbet dock.

Relaterar så hårt.
Var IT-administratör på ett mindre företag i två år, värsta tiden i mitt liv.
Sitta och slösa syre 8 timmar per dag 40h i veckan var mer än jag klarade av

Permalänk
Medlem

Been there done that aldrig mer

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Jobbat med IT sedan 2007 och fick reda på idag att mitt kontrakt inte kommer fölängas efter den 12:e Juli. Så är på jakt efter något nytt vid den värsta tänkbara tiden... semestertider.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jobbat med IT sedan 2007 och fick reda på idag att mitt kontrakt inte kommer fölängas efter den 12:e Juli. Så är på jakt efter något nytt vid den värsta tänkbara tiden... semestertider.

Beklagar, nåt likande hände mig i fjol men då hade jag "turen" att vara fast konsultbolagsanst.
Vill föreslå att du tar upp linkedin-kontakten med rekryterare du troligtvis har där, så krattar du schysst åt dig själv till efter sommarsemestrarna är över.

You've got this.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Jag är mest förvånad över att siffran är så hög. Hade nog fördomen att här sitter vi som har datorintresset som hobby..
Eller så är det vi som jobbar på kontor som har svarat än så länge.

Det var nog vi White collar pågar och töser som använde fikastunden för att slösurfa.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Det skulle vara ett alternativ studerar för att jobba med IT.
Detta för att Nej svaren blir missvisande, att många jobbar med annat.

Jag själv är baristan på kontoret, någon enstaka gång pillar jag på någon dator för att beställa mer kaffe, grädde, socker osv.

Permalänk

Jag gjorde i många år. Men jag ledsnade på att sitta på samma kontor hela dagarna med medioker lön så jag blev Lokförare istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Jag gjorde i många år. Men jag ledsnade på att sitta på samma kontor hela dagarna med medioker lön så jag blev Lokförare istället.

Så nu sitter du på ett rörande kontor med medioker lön?

Skämt å side, lokförare har alltid varit en barndröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Beklagar, nåt likande hände mig i fjol men då hade jag "turen" att vara fast konsultbolagsanst.
Vill föreslå att du tar upp linkedin-kontakten med rekryterare du troligtvis har där, så krattar du schysst åt dig själv till efter sommarsemestrarna är över.

You've got this.

Tack!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Jobbar inom IT.

Technical account manager, tekniskt ansvarig för vår SaaS lösning för 1 kund. Planerar ändringar, håller rätt på systemdokumentation, kundmöten, tar emot nya förfrågningar om features osv. Ganska kul men hektiskt!