Tre gånger fler använder handkontroll på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tror gyro ändå är en bit efter mus, tveksam till att t ex Quake skulle gå att spela på samma sätt med handkontroll + gyro. Det handlar ju inte bara om att kunna sikta ok utan även att ta sig runt på banan på ett optimalt sätt (strafe jump, circle jump osv).

Det som musen gör så otroligt bra är ju att den kan vara både väldigt snabb och väldigt precis på samma gång.

Om du får chansen så testa gyro/handkontroll någon gång. Men tillsvidare så får vi ha olika åsikter helt enkelt. Har tagit mig igenom många snabba FPS såsom Turbo overkill med gyro/handkontroll utan minsta problem.

https://www.youtube.com/live/eDIfXxZV8EY?si=hMLnzqXKlan-7MBs&t=2790

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

För mig verkar artikeln ha syftningsfel.

Tredubbla: x2x2x2
Trippla: x3

Jag förstår vad du försöker säga, men tror inte någon menat det någonsin när de säger så

Trippeldubbla kanske, men inte med tredubbla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag menar att det är sämre med kontroll än mus+tangentbord, iåtminstone i fps spel. Det är ett faktum.

Sen är iofs jag också kass med kontroll så det blir dubbel effekt av det hela.

Men jag uppskattar kontrollen när jag befinner mig i soffan och lirar på min "konsol" (pc). Det är helt enkelt klart smidigare än mus+tangentbord i det läget och då får man ta att det är sämre.

ja det är ju mer korrekt sagt. prestandamässigt är det sämre med kontroll men inte ”otroligt” dåligt. då är det skill issue. sen finns det andra fördelar med kontroll rent ergonomiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Om du får chansen så testa gyro/handkontroll någon gång. Men tillsvidare så får vi ha olika åsikter helt enkelt. Har tagit mig igenom många snabba FPS såsom Turbo overkill med gyro/handkontroll utan minsta problem.

https://www.youtube.com/live/eDIfXxZV8EY?si=hMLnzqXKlan-7MBs&...

Jag har provat litegrann på Switch men man behöver ju förstås mycket tid för att veta hur det verkligen presterar.
Den videon visar ju ett väldigt "fyrkantigt" rörelsemönster och kräver inga supersnabba rörelser som jag tänkte på så det övertalar mig inte riktigt.

Jag tänkte mer i stil med detta t ex:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag har provat litegrann på Switch men man behöver ju förstås mycket tid för att veta hur det verkligen presterar.
Den videon visar ju ett väldigt "fyrkantigt" rörelsemönster och kräver inga supersnabba rörelser som jag tänkte på så det övertalar mig inte riktigt.

Jag tänkte mer i stil med detta t ex:

https://youtu.be/cCO9QuV-cgM?t=62

Tycker snarare din video visar ett mer extremt fall. Känns som majoriteten som spelar inte riktigt kör den stilen. Dock ser jag inget i den videon som inte fungerar med gyro. Släng på flick stick och du kan om du vill få lite extra snabba 90/180 graders flicks. Dock ingen spelstil som är för mig så inget jag gett mig på. Tog bara en av mina videos där det är mer springande och mindre skjuta. Finns mycket mer videos somtex Ghostrunner 1-2 tex som har mer avancerat rörelsemönster.

Som sagt vi får nog bara enas om att inte tycka samma här. Jag ser inget problem med att gyro/handkontroll kan matcha tangentbord och mus. Vore bara bra om vi fick mer gyro och mindre Auto aim/aim assist i online spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

FPS-spel och strategispel med point and klick-element är de enda spelen som är bättre med mus. Alla andra spel är bättre med handkontroll. Även t ex GTA och Cyberpunk. Köra bil med mus och tangentbord är ingen trevlig upplevelse.

Permalänk
Medlem

Aim assist i fps. ~50% aimbot med 0ms responstid vs enbart skill med mus o tgb.

Permalänk
Medlem

Själv tappade jag allt med handkontroll efter att jag sålde min Sega och började spela i PC på 90-talet. Försökte starta upp det igen med Elden ring då jag fick för mig att det skulle vara enklare med alla "kombos" som behövdes för att klara av spelet, men det blev ännu värre kände inte att ev "belöning" i detta spel eller andra var värt ansträngningen att nöta in nya muskelminnen. Men är man uppväxt med handkontroll så förstår jag ju att man föredrar det.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Själv tappade jag allt med handkontroll efter att jag sålde min Sega och började spela i PC på 90-talet. Försökte starta upp det igen med Elden ring då jag fick för mig att det skulle vara enklare med alla "kombos" som behövdes för att klara av spelet, men det blev ännu värre kände inte att ev "belöning" i detta spel eller andra var värt ansträngningen att nöta in nya muskelminnen. Men är man uppväxt med handkontroll så förstår jag ju att man föredrar det.

Jag kan inte tänka mig att spela Elden Ring och motsvarande spel med mus och tangentbord. Tycker att upplevelsen blir rejält mkt sämre. Det blir liksom att fjärrstyra karaktären istället för att ”vara” karaktären. Känslan av att styrka karaktären med fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

Jag är så gammal att cirkeln är fullbordad. Började med C64 och Amiga där det nästan uteslutande var joystick snarare än tangentbord eller mus. Sedan blev det mycket mus och tangentbord när jag skaffade PC i samband med att FPS-genren blev väldigt populär.

Numera beror det helt på spelet. Spelar både FPS och tredjepersonsskjutare med mus+tangentbord. Tycker man får mycket bättre precision och inlevelse och man kan sikta själv istället för att använda aim-assist. Spel med någon form av fordon spelas alltid med kontroll av något slag (handkontroll, ratt eller flygspak).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Använt en Xbox 360-kontroll till datorn i närmare 15 år då jag tycker kontroll funkar bra till majoriteten av alla spel.

Lirar nästan aldrig strategispel eller shooters dock. I dessa speltyper är ju mus och tangentbord klart bättre.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är en myt att det inte "går" att sikta med handkontroller. Klart som fasen att det går! Det handlar mkt om vana och träning och rätt inställningar med kamera/sikte. Har man i 20 år spelar skjutarspel med mus och tangentbord och så testar handkontroller, och direkt säger "det går inte med handkontroller" så är det ju uppenbart att mkt ligger i vanan. Var är självinsikten? Mus och tangentbord är kanske bättre objektivt med precisionen. Men att det "inte går att sikta med handkontroller", det är ju en myt rakt av: https://www.youtube.com/watch?v=z6l8XbHmn70

Sedan om aimassist: den siktar inte åt dig utan oftast hjälper den med kamerarörelser. När det funkar som bäst kan den ställas in, ett "lätt" hjälpmedel som är bra implementerat kan funka kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Sedan om aimassist: den siktar inte åt dig utan oftast hjälper den med kamerarörelser. När det funkar som bäst kan den ställas in, ett "lätt" hjälpmedel som är bra implementerat kan funka kanon.

Kan vara mycket från spel till spel, men i cod söker den upp närmsta fiende så fort du trycker på avtryckaren så länge du är någorlunda vänd mot målet, därefter trackar den målet du skjuter mot.
Så jo den siktar även åt dig i många spel.
När till och med streamare som demar cod anser den är rent för OP då är det illa, men som du säger så kan det funka bra om man bara implementerar det på rätt sätt och med lagom assist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan vara mycket från spel till spel, men i cod söker den upp närmsta fiende så fort du trycker på avtryckaren så länge du är någorlunda vänd mot målet, därefter trackar den målet du skjuter mot.
Så jo den siktar även åt dig i många spel.
När till och med streamare som demar cod anser den är rent för OP då är det illa, men som du säger så kan det funka bra om man bara implementerar det på rätt sätt och med lagom assist.

Tycker bara att det är tråkigt att aim assist har fått så dåligt rykte. Bra assistans siktar inte åt dig utan "drar" lätt kameran mot motståndaren. Ofta kör jag helt utan för jag klarar mig utan. Men vill jag softspela ibland ett story-spel kan det vara nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

har nog aldrig haft en kontroll kört enbart PC + snes, vad har man kontroll för mer änn racingspel o sånt? iofs hört att det ska vara schysst till outer wilds också.

eller ja, hmm mitt valve index får nog tekniskt räknas som kontroll, 2 till och med (half life alyx good shiet)

Jag spelar alla singleplayer spel med kontroll i soffan

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Tycker bara att det är tråkigt att aim assist har fått så dåligt rykte. Bra assistans siktar inte åt dig utan "drar" lätt kameran mot motståndaren. Ofta kör jag helt utan för jag klarar mig utan. Men vill jag softspela ibland ett story-spel kan det vara nice.

Ja, en bra implementerad aim assist är okej. Men när det är som ni nämner om COD så är det verkligen ingen höjdare. Aim assist ska vara så liten att den knappt märks tycker jag, om det ska vara nån alls. Personligen hatar jag verkligen spel där aim assisten är så kraftig att man inte kan/får sikta själv där man vill. För mig blir det bara en evig kamp mot aim assisten när den är för kraftig.

Permalänk
Medlem

En video där jag enbart använder GYRO och noll AA. Handkontroller behöver inte AA etc utan mer GYRO stöd.
Kan du bli bättre med MnK, YUP kan du bli bättre med handkontroll utan GYRO, YUP men för den stora massan så kan GYRO göra så MnK och Handkontroll är på samma nivå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB