Köp av höj- och sänkbart skrivbord – vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Vad finns det för alternativ på höj-sänkbara bord med hållare för stationär dator undertill (så den hänger med när man höjer och sänker och inte behöver köra XL kablage som hänger)? För en stationär dator i fullstorlek dvs, midi tower etc. Gärna inte med gamer-design eg secretlabs som annars verkade vettig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttiinnoo:

Står också i startgropen för att köpa ett höj/sänkbart bord.
Men jag har en fundering gällande vad som blir bäst att göra med datorlådan.

Hur har ni gjort med den? Har ni den stående på bordet, hängande på undersidan, eller någon helt annan lösning?

Hänger den under med en sen här: https://www.webhallen.com/se/product/321135-iiglo-Datorhallar...

Fördelar:
- Spar skrivbordsyta vilket jag behöver till två stora skärmar och mitt arbete
- Datorn är inte i vägen för städning vare sig på golv eller på bordet
- Jag upplever att den drar in mindre damm nu
- Inga problem med kablar när skrivbordet höjs och sänks (samma som om den står på bordet)

Nackdelar:
- Mitt chassi har knappar och frontuttag upptill vilket inte är optimalt när man ska starta eller plugga in USB. Går naturligvis att lösa med att köpa nytt chassi med knapparna framtill.
- Bökigt att tar ner datorn om man behöver uppgradera något. Även om fästet jag länkade ovan har en skena så du kan dra ut datorn och sedan släppa på de två spännremmarna så är det lite bökigt och tungt att göra det själv.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Hänger den under med en sen här: https://www.webhallen.com/se/product/321135-iiglo-Datorhallar...

Fördelar:
- Spar skrivbordsyta vilket jag behöver till två stora skärmar och mitt arbete
- Datorn är inte i vägen för städning vare sig på golv eller på bordet
- Jag upplever att den drar in mindre damm nu
- Inga problem med kablar när skrivbordet höjs och sänks (samma som om den står på bordet)

Nackdelar:
- Mitt chassi har knappar och frontuttag upptill vilket inte är optimalt när man ska starta eller plugga in USB. Går naturligvis att lösa med att köpa nytt chassi med knapparna framtill.
- Bökigt att tar ner datorn om man behöver uppgradera något. Även om fästet jag länkade ovan har en skena så du kan dra ut datorn och sedan släppa på de två spännremmarna så är det lite bökigt och tungt att göra det själv.

Framför allt är det kabelproblemet är det jag har funderat på, man vill ju inte gärna ha massa långa kablar liggandes på golvet när bordet är i "sittläge". Så det var väl något liknande jag hade funderat på också, men det du tog upp som den första nackdelen är något jag inte tänkt på. Min låda har också knapparna uppåt, vilket skulle ställa till problem om man inte hittar någon upphängningsanordning där det är tillräckligt med plats mellan bordsskiva och datorlåda.
Nackdel två är ganska lugnt då det sker kanske var 2-3e år.

Permalänk
Skrivet av giplet:

IDÅSEN har sparfunktion med app. Du kan koppla den till Bluetooth och styra den. Men efter att ha haft detta skrivbord nu ett tag så vet jag inte varför jag tyckte det var viktigt. Det är inte svårt att ställa in höjden bra manuellt.

Vill gärna ha möjligheten att bara trycka på en knapp och få bordet exakt där jag vill utan att behöva stå vid den/hålla in någon knapp.

Skrivet av Dance:

Hur kom du upp i 10K? Jag köpte ett 180 cm DPJ premium med kabelränna för under 5k för ett par år sedan och vad jag kan se skulle samma kombo kosta ca 6k idag med frakt. Om de tar 4k för att borra hål för genomföring och uttag så köp en billig hålsåg, lock och uttag för ett par hundringar och fixa det själv.

Är förresten supernöjd med mitt DPJ premium, är snyggt, stabilt och funkat felfritt under två års heltidsarbete.

Kabelrännan går på cirka tusenlappen. 500kr för att borra hål, cirka 500kr för självaste "plasthålet" samt cirka 900kr för ett eluttag. Vi räknade ut det och kom fram till cirka 9000-10 000kr.

AZ är snäppet billigare.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Hej,
Har tidigare gjort lite research på Ikea Idåsen jag kan dela med mig av.

Motor och styrenhet är gjort av företaget Linak och det verkar då finnas bättre styrenheter av företaget man enkelt kan byta ut som ska vara direkt kompatibel med Ikeas skrivbord.

Den bättre styrenheten har då en digital display som visar aktuell höjd och man kan spara fyra höjder. Verkar dock vara viktigt att man köper ”fullversionen” om man vill att den ska kunna röra sig automatiskt mellan sparade höjder.

Här är en Reddit-tråd som går igenom alternativen:

https://www.reddit.com/r/StandingDesk/comments/xm21b1/the_ikea_idasen_an_overview_of_the_available/

Här är en köplänk till vad som verkar vara den korrekta fullversionen, pris 50 euro exkl. frakt.

https://lineardirect.eu/sv/Koep-Linak-DPG1C-Skrivbordspanel/DPG1C32-000006

Om man tänker ha väldigt mkt tunga saker på skrivbordet så kan det bli överbelastat och sänka hastigheten, då kan man uppgradera strömadaptern mot en kraftigare för att höja lastkapaciteten. Reddit-tråd:

https://www.reddit.com/r/StandingDesk/comments/10nudzi/help_my_ikea_idasen_standing_desk_is_over_loaded/

Vill man nörda ner sig helt så finns en uttömmande recension hos BTOD:

https://www.btod.com/blog/ikea-idasen-desk-review/

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7800X3D GPU: MSI GeForce RTX™ 4080 16GB VENTUS 3X OC RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI HDD:Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB CPU-Kylare: Noctua NH-D15S Chromax Svart PSU: Corsair RM850X 2021 850W Chassi: Fractal Design North Svart Skärm: MSI 27" 165Hz 1440p Optix MAG274QRF-QD DAC/AMP: JDS Labs Element III MK2 Boosted Power Hörlurar: Hifiman HE-400i

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttiinnoo:

Framför allt är det kabelproblemet är det jag har funderat på, man vill ju inte gärna ha massa långa kablar liggandes på golvet när bordet är i "sittläge". Så det var väl något liknande jag hade funderat på också, men det du tog upp som den första nackdelen är något jag inte tänkt på. Min låda har också knapparna uppåt, vilket skulle ställa till problem om man inte hittar någon upphängningsanordning där det är tillräckligt med plats mellan bordsskiva och datorlåda.
Nackdel två är ganska lugnt då det sker kanske var 2-3e år.

Jag kör min stationära på en hållare med hjul på golvet. Då kommer den upp en bit för att minska dammintaget och kan enkelt knuffas iväg när dammsugare och mopp behöver komma åt golvet. Har provat att ha monterat under skrivbordskivan men upplever alltid att datorn förr eller senare blir ivägen för knäna. Så min dator står till och med bredvid skrivbordet istället för under det.

Gällande kablar så kör jag en kabelsamlare i stil med den här mellan skrivbordets kabelsamlingsnät och datorn. Har justerat så jag har tillräckligt långt för stående och att allt överflödigt kablage är samlat i nätet under skrivbordsskivan. När man sitter ner blir det bara en enda "kabel" och har aldrig upplevt att den blir ivägen.

Alla är vi olika men då har du ett lösningsförslag till att fundera på

[EDIT] Kan tillägga att jag dock var tvungen att införskaffa en USB-hub att montera uppe på skrivbordsskivan då sladdar för mus, tangentbord och laddning av hörlurar osv inte var tillräckligt långa att dra hela vägen ner till datorchassit. [\EDIT]

Permalänk

Jag skaffade ett IKEA mittzon för ungefär en månad sedan och är grymt nöjd just nu.
Svårt att säga vad som är stabilt eller inte, men finns väl få bord som inte skakar lite om man gungar på det? Jag har det största i storlek.
I bakkant som är en smal bordskiva har jag skärmfästet med en 34" ultrawide och på andra sidan av bordet så har jag den stationära datorn.
Tycker även det räcker gott med två minnesknappar(som sparar position om man drar bort elen). För minnet räcker det att trycka en gång på respektiveknapp.
Det som jag blev mest imponerad över är kabellhållaren i bakkant tillsammans med IKEAs eluttag som det finns färdigt hål för.
Från mitt skrivbord så är det enda som syns utanför bordet en skarvsladd som går från eluttaget in till kabelhållaren.
För de 4,5k som jag betalade så har jag svårt att se att man kan få något enklare och smidigare både vad gäller upphämtning/montering/användning, så helt klart 5 av 5 från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Det jag inte gillar med dessa bord är "fötterna". De har en kant som ligger ett par centimeter över golvet, precis rätt höjd höjd att trycka till tånaglarna.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av huxfluxarn:

Jag skaffade ett IKEA mittzon för ungefär en månad sedan och är grymt nöjd just nu.
Svårt att säga vad som är stabilt eller inte, men finns väl få bord som inte skakar lite om man gungar på det? Jag har det största i storlek.
I bakkant som är en smal bordskiva har jag skärmfästet med en 34" ultrawide och på andra sidan av bordet så har jag den stationära datorn.
Tycker även det räcker gott med två minnesknappar(som sparar position om man drar bort elen). För minnet räcker det att trycka en gång på respektiveknapp.
Det som jag blev mest imponerad över är kabellhållaren i bakkant tillsammans med IKEAs eluttag som det finns färdigt hål för.
Från mitt skrivbord så är det enda som syns utanför bordet en skarvsladd som går från eluttaget in till kabelhållaren.
För de 4,5k som jag betalade så har jag svårt att se att man kan få något enklare och smidigare både vad gäller upphämtning/montering/användning, så helt klart 5 av 5 från mig

Hur stor är belastningen på bordet? Mittzon klarar av 80kg gentemot DJP/AZ som klarar av 120kg. Tänker mest om den pallar med allt utan att motorn behöver kämpa. Med "stabilt" menar jag att man ska kunna ha den i ståläge utan att allt skakar till när man t.ex. smattrar på tangentbordet.

Vad tycker du om kabelrännan på Mittzon? Den är ju i ett tygliknande material gentemot andra alternativ som brukar vara i metall. Är lite rädd över brandrisken om man har ett/två dolda grenuttag där i.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sötpotatis:

Vill gärna ha möjligheten att bara trycka på en knapp och få bordet exakt där jag vill utan att behöva stå vid den/hålla in någon knapp.

Ja, jag förstår hur du uppfattar problemet. Du ska kunna göra detta via Bluetooth. Och som sagt, jag tyckte också när jag köpte att det var najs, men i själva verket så använder jag aldrig funktionen. Man ska ju inte heller leta efter finesser som inte behövs, för då minskar du bara ditt urval.

Skrivet av Sötpotatis:

Hur stor är belastningen på bordet? Mittzon klarar av 80kg gentemot DJP/AZ som klarar av 120kg. Tänker mest om den pallar med allt utan att motorn behöver kämpa. Med "stabilt" menar jag att man ska kunna ha den i ståläge utan att allt skakar till när man t.ex. smattrar på tangentbordet.

Du kan inte dra en parallell mellan vikt och stabilitet. Vikt är upp och ner, men skakandet du pratar om är en rörelse i sidled som många av de billigare borden har. De är helt enkelt för klena i benen för att vara stabila. Jag har aldrig varit med om ett skrivbord som hoppar ner när man belastar det. Det ska nog till en hel del vikt för det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Sötpotatis:

Vad tycker du om kabelrännan på Mittzon? Den är ju i ett tygliknande material gentemot andra alternativ som brukar vara i metall. Är lite rädd över brandrisken om man har ett/två dolda grenuttag där i.

Skulle tro att jag har runt 30-40 kilo belastning med Datorn på ena sidan som väger säkert 15-20 kilo och inte alls lika mycket på andra sidan. Tycker motorerna låter precis likadant som borden på kontoret(stort företag).
Jag har inte bordet på sitt absolut högsta läge, men det är klart drar jag upp det max då blir det lite vingligt om man hänger på det samtidigt som man skriver. Så länge man inte bankar stenhårt så tycker jag inte att bordet direkt rör på sig.

Kabelrännan är det som överraskat mest positivt. Den är i tre delar om man kör med hela, jag använder bara mitten och höger eftersom jag har skärmfästet till vänster. Som du är inne på så har jag en grendosa med 8 uttag tror jag det är och jag har inte reflekterat över brandrisken. Tycker ändå det är ganska luftigt, själva rännan är ju i kartong/papp/tyg så den är fortfarande ganska hård.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du kan inte dra en parallell mellan vikt och stabilitet. Vikt är upp och ner, men skakandet du pratar om är en rörelse i sidled som många av de billigare borden har. De är helt enkelt för klena i benen för att vara stabila. Jag har aldrig varit med om ett skrivbord som hoppar ner när man belastar det. Det ska nog till en hel del vikt för det.

Ursäkta om jag var otydlig. Nej, jag ser det som två separata saker. I första hand är det stabilitet ("skakfritt") jag eftersöker. Frågade dock om vikten då jag vet att IKEA:s alternativ orkar med mindre. Så vill ogärna att motorn kämpar för att få upp allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Vad finns det för alternativ på höj-sänkbara bord med hållare för stationär dator undertill (så den hänger med när man höjer och sänker och inte behöver köra XL kablage som hänger)? För en stationär dator i fullstorlek dvs, midi tower etc. Gärna inte med gamer-design eg secretlabs som annars verkade vettig.

Jag har ett secretlabs magnus xl. Tycker inte det har en "gamer-design". Visst. Du kan köpa till LED-belysningar och det finns färgglada "underlägg"/"musmatta som täcker hela skivan".

Jag har dock inte LEDs och hel-svart "musmatta".

Permalänk
Medlem

Jag kör DPJ's premium. Mycket stabit bord och klarar 120kg vilket är bra. Har arbetsdatorn på bordet och speldatorn hängandes under. https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14710-di-650-sk...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Purgatory:

<Uppladdad bildlänk>

Just bänkskiva hade jag inte tänkt på innan, det skulle bara vara temporärt men den råkade passa perfekt med den största deskpaden från Inet så fick vara kvar Skivan har och en stor radie på kanten som är skönt för handlederna.

Nice! Tänker också att det är en lite mer kostnadseffektiv lösning över att köpa ett bord med alla delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jag har ett secretlabs magnus xl. Tycker inte det har en "gamer-design". Visst. Du kan köpa till LED-belysningar och det finns färgglada "underlägg"/"musmatta som täcker hela skivan".

Jag har dock inte LEDs och hel-svart "musmatta".

Det är inte så illa, håller med, men jag gillar inte ens synliga logotyper. Oavsett, den är 10cm för bred för mig, min maxbredd är på 140cm. Känns som jag får hyra maskineri o snickra ihop nåt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slasse:

Jag kör DPJ's premium. Mycket stabit bord och klarar 120kg vilket är bra. Har arbetsdatorn på bordet och speldatorn hängandes under. https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14710-di-650-sk...

<Uppladdad bildlänk>

Hur hänger du datorn under?

Permalänk
Skrivet av ttiinnoo:

Står också i startgropen för att köpa ett höj/sänkbart bord.
Men jag har en fundering gällande vad som blir bäst att göra med datorlådan.

Hur har ni gjort med den? Har ni den stående på bordet, hängande på undersidan, eller någon helt annan lösning?

Skrivet av phanto:

Har Ikea Galant - den kantiga* - el höj/sänk, och tillhörande upphängning. Den kan hänga datorn under eller på utsidan - dvs. bredvid skrivbordet, utan remmar.

Men inte bara det. Den gör datorn fullt servicebar eftersom datorn i sig inte ”hänger” utan istället står på en platta - som är hängd i skrivbordet. Jag kan alltså helt ta bort sidopanelen från datorn och greja eller städa vid behov, utan att behöva ta loss datorn.
(Hade nästan glömt… Ja, ett par remmar medföljer, men inget jag använt under ca. 16 års tid. Har funkat ypperligt utan.)

Jag har bytt konfigurationen av skrivbordet flera gånger, samt även upphängningen, baserat på behov. Rak skiva, sen hörnskiva, upph. under hö/vä, utsida hö/vä. (Just nu? Hö-svängd hörnskiva med upph. till höger.)
Har tittat på andra skrivbord flera gånger inför bytena, men inget klarar dettas ”expanderbarhet” och flexibilitet. Fick dock köpa ett extra för reservdelar vid ett tillfälle. Bonus? Hörnskiva åt andra hållet med annat trämönster.
Jag har även skrivit till Kinnarps (och Ikea? minns inte) och efterfrågat en modern variant som klarar denna typen av upphängning. Samt utförlig beskrivning av önskvärda egenskaper. Men inte ens ett svar som tack för mejlet(/n) har jag fått.

* Galant ”kantig” och Galant ”runda hockey-puck-hörn” är två olika skrivbord med samma namn. Den senare är samma som dagens Bekant - dvs. endast namnbyte. Alldeles innan Ikeas skifte till Bekant-skrivborden gjorde de detta namnbyte.

/AC

Permalänk

Att skaffa ett skrivbord är lite som att skaffa tangentbord.

Färdiga lösningar av olika pris och kvalité finns. Vill man istället ha något mer anpassat så är möjligheterna oändliga. Eller annorlunda sagt, det finns allt från färdiga lösningar till helt custom byggen.

Känns det överväldigande att göra något utanför färdigköpt? Kan lätt vara så. Men det finns flera nivåer. Man kan börja med en enkel nivå på det hela, och byta framöver.

Även om jag själv inte gjort nått svårare med skrivbord än, så uppmuntrar jag att testa lite smått. Och inget behöver vara perfekt heller. Man kan alltid byta senare, som sagt. Alla vackra skrivbords-setuper är inte så perfekta som bilderna visar. Men än dock vackra och njutbara i verkligheten. Och kanske viktigast: det kan ge en glädje av att ha gjort lite själv och man kan känna sig nöjd - både över insatsen och skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Nice! Tänker också att det är en lite mer kostnadseffektiv lösning över att köpa ett bord med alla delar.

Ja och saknar inget direkt jämfört med en dyrare lösning, märker ingen skillnad i stabilitet mot mina Kinnarps på jobbet och en gammal koloss jag har i stugan. Smidigt med display och 3 lagrade positioner. För 1400kr är det ett kap.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Jag använde mig av en Ikea Uppspel och slängde på en skiva med vankant från Bauhaus. Blev riktigt bra!
Dock ser jag nu att den gått upp en del i pris, jag gav 4000kr exakt, för något år sen nu.
Gjorde även en utdragbar skiva för tangentbord och mus, eftersom jag gillar möjligheten att kunna sitta bakåtlutad och med fötterna på en fotpall.
Extremt stabilt är det, trotts att jag har skivan som förlänger det en hel del, samt monitorer på armar.
Blev väldigt cleant med monitor armar osv.
Ikeas höjosänkbara skrivbords ramar håller väldigt hög kvalitet, iaf enligt en snubbe jag snacka med på ett företag som håller på med företagsergonomi.
Så här ser mitt ut.
https://i.imgur.com/FA4JvLL.jpg
https://i.imgur.com/lM6X1ZD.jpg
https://i.imgur.com/LiKrdck.jpg

Snyggt! 👍

Vankant - har du sågat nått utöver den eller var den sådär? Ta gärna en liten närbild om du kan. Vore intressant.

(Liknar lustigt nog Uppspels-skivans designade utskärning! Naturen är finurlig, hehe!)

Permalänk
Skrivet av Eqweytr:

Hej,
Har tidigare gjort lite research på Ikea Idåsen jag kan dela med mig av.

Motor och styrenhet är gjort av företaget Linak och det verkar då finnas bättre styrenheter av företaget man enkelt kan byta ut som ska vara direkt kompatibel med Ikeas skrivbord.

Den bättre styrenheten har då en digital display som visar aktuell höjd och man kan spara fyra höjder. Verkar dock vara viktigt att man köper ”fullversionen” om man vill att den ska kunna röra sig automatiskt mellan sparade höjder.

https://www.hyotykaluste.com/wp-content/uploads/DPG1C_.jpg

Här är en Reddit-tråd som går igenom alternativen:

https://www.reddit.com/r/StandingDesk/comments/xm21b1/the_ikea_idasen_an_overview_of_the_available/

Här är en köplänk till vad som verkar vara den korrekta fullversionen, pris 50 euro exkl. frakt.

https://lineardirect.eu/sv/Koep-Linak-DPG1C-Skrivbordspanel/DPG1C32-000006

Om man tänker ha väldigt mkt tunga saker på skrivbordet så kan det bli överbelastat och sänka hastigheten, då kan man uppgradera strömadaptern mot en kraftigare för att höja lastkapaciteten. Reddit-tråd:

https://www.reddit.com/r/StandingDesk/comments/10nudzi/help_my_ikea_idasen_standing_desk_is_over_loaded/

Vill man nörda ner sig helt så finns en uttömmande recension hos BTOD:

https://www.btod.com/blog/ikea-idasen-desk-review/

Tack för den infon!

Apropå LINAK. Har också gjort lite mindre research i samband med mitt Galant-skrivbord. Det är gjort av ROL Ergo enligt etiketten på ena benet, men elektronik-enheten står det LINAK på.

Nu har jag inte kommit längre än att se ett visst utbud av delar. Det vore dock mycket intressant ifall det gick att byta/uppgradera till en enhet/styrdosa med minne.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Det här köpte jag för 1 år sedan. TVÄRNÖJD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Utav alla bord så är Ikeas gamingbord faktiskt det robustaste de har, bortser man från att det är "gaming" så är det faktisk ett utmärkt skrivbord med deras stabilaste fot och mekanism, söker man nått stabilare får man kolla på nått 3 bent vinklat från Kinnarp men då blir det både stort och dyrt, billigare beg men de är hur som helst rejält stora, har haft ett och man får ju ha minst 4m^2 golvyta tillgängligt om man ska få plats med bord och stol.

Ikea Uppspels benställning.
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/uppspel-underrede-sitt-sta-f-bordsskiva-el-svart__1040065_pe840574_s5.jpg?f=xxxl

https://www.ikea.com/se/sv/p/uppspel-underrede-sitt-sta-f-bor...

Håller helt med dig, köpte själv detta efter att JayzTwoCents hade köpt in dem och sagt att de är det absolut stabilaste höj- och sänkbara skrivbordet han använt. Kan inget annat än att hålla med. Är fruktansvärt robust och känns som en ren stridsvagn enligt mig. Mycket nöjd med konstruktionen, kvaliteten samt stabiliteten.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med mitt bord från DPJ men herrej***lar vad dålig kundtjänst. Blev nog lovad "det kommer skickas innan slutet på veckan" 7-8 gånger innan de fick iväg bordet. På hemsidan stod det typ 3-5 arbetsdagar under alla dessa veckor så nya kunder trodde fortfarande det var 3-5 dagar leverans, när de uppenbarligen snarare hade 8-10 veckor leverans.

Bord 5/5.
DPJ 0/5.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Purgatory:

Ja och saknar inget direkt jämfört med en dyrare lösning, märker ingen skillnad i stabilitet mot mina Kinnarps på jobbet och en gammal koloss jag har i stugan. Smidigt med display och 3 lagrade positioner. För 1400kr är det ett kap.
<Uppladdad bildlänk>

Verkligen, och nice att stabiliteten håller. Känner mig inspirerad att gå samma väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Hur hänger du datorn under?

Köpte denna från Max Gaming https://www.maxgaming.se/sv/skrivbordstillbehor/heavy-duty-da... den klarar av en relativt tung dator. Skruvas direkt in i bordsskivan.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem

Ett alternativ ar att kopa begagnat kontor fran t.ex https://www.rekomo.se (Finns sakert fler stallen). Hyfsad kvalitet till hyfsat bra priser. Kopte ett stallbart bord for 7 ar sen, haller an idag.

Permalänk
Medlem

Köpte netonnets variant till min son på rea. Skivan är lite tjockare än andra, men samtidigt stabil.

Det är ett riktigt prisvärt alternativ. En 160cm skiva och sedan ramen med knappar som man kan programmera.

Nu verkar det dock inte finnas paketpriser som fanns förut. Så vet inte om de bara kommer under kampanjer.

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz) | Phillips Evnia 34" OLED (4k)

Permalänk

Drog till (igen) både DPJ och IKEA under dagen, denna gång med ett par hjälpande ögon för att ge mig en second-opinion. Provade att vara lite mer "hårdhänt" när jag testade bordet på DPJ (senast gjorde jag inget mer än att kolla på den). Tyckte att den skakade mer eller mindre lika mycket som Mittzon. Provade även på deras stolar som var något otroligt ergonomiska i jämförelse med IKEA:s diton.

Nu lutar det åt att köpa en Mittzon och sedan lägga de sparade pengarna på en lite dyrare stol istället. Det som kommer stå på bordet är en Mac Studio, två skärmar och lite annat smått (högtalare, router och självklart mus/tangetnbord). Det lär inte bli en större belastning än cirka 30kg och då jag säkert i lite i min uppskattning.

Apropå Uppspel som nämnts ett par gånger i tråden - den var något otroligt skakig när jag testade på den. Verkar som att flera kommenterat det på t.ex. Reddit. Beror stabiliteten p.g.a. en tyngre bänkskiva som ni använder eller att den monterats på ett bättre/mer korrekt vis?

Visa signatur