Returguiden del 1: Det här gäller när du ska reklamera

Permalänk

vill bara lyfta det här med Företagskunder. I mitt jobb träffar jag dagligen på företagskunder som tror att KONSUMENTköplagen gäller även dem. Är du företagskund så har du inte detta skydd, utan allt är i princip förhandlingsbart och saker kan säljas helt utan garantier om man kommit överens om det.

Permalänk
Medlem

Har haft fem reklamationer hos Amazon varav en från amazon warehouse där jag beställt en retunerad vara. En från amazon.it där varan var trasig vid ankomst. Samtliga har skötts exemplariskt och jag har haft pengar tillbaks innan varan retunerats i samtliga fall.
Jag har även fått pengar tillbaka i ett fall där jag inte hunnit öppna ett supportärende. Mitt paket i det fallet fastnade i tullen men det noterade amazons kundtjänst innan mig och ersatte mig ekonomiskt först och sedan ställde dom frågan om jag vill ha en ny vara.

Permalänk
Medlem

En sak som borde understrykas: ARN ger bara ut rekommendationer, inte något som måste följas även om man får ’rätt’ i sak

Permalänk
Medlem

Ta alltid kontakt med butiken där inköpet gjorts och låt dem hantera det mot tillverkaren. Annars skapar du ett ärende mot tillverkaren där du kan råka ut för en massa problem då svensk lag nödvändigtvis inte gäller och du kan få betala för frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har ni någonsin behövt använda ARN? Hur gick det?

En krånglande (redan från första dagen) vedklyv från Jula.
Visade sig vara två problem i slutändan, gick inte att köra den med en förlängningssladd längre än 10 meter och det andra var att klyven började tappa kraft och spotta ur sig olja.
ARN gick på Julas sida, där Jula hävdade att det där med max 10 meter förlängningssladd stod i instruktionsmanualen.

En manual som ligger i lådan med produkten, som man läser först när man packat upp produkten, och därmed också tydligen hävt sitt öppna köp...

Fick slantarna tillbaka till slut, inte pga ARN utan för att maskinen bröt ihop totalt med oljesprut och att den inte fungerade som en klyv. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Amazon har jag haft att göra med en hel del i Storbritannien när jag bodde där (och Amazon är vanligare och bättre), men också i Sverige.

Till skillnad från svenska "marknader" så som CDON och Elgigantens marknadsplats så tar Amazon fullt ansvar för reklamation. De har också varit väldigt smidiga. Ta paketet till posten och skanna QR kod. Vänta några veckor och pengarna är tillbaka. Inte varit något tjafs någon gång. Lustigaste var när jag fick någon annans paket istället och Amazon sa i princip att jag får göra vad jag vill med varorna (protein shakes) och att de skickar nya till kunden som skulle ha dem. Amazon verkar vilja prata med dig så lite som möjligt och helst kan du bara göra allt själv online.

CDON och Elgigantens marketplace skulle jag inte röra med en lång pinne. De tycker att de har noll ansvar vid reklamation och att du ska kontakta någon noname säljare och hoppas på att de kan reklamationsrätten.

Amazon är fantastiska, jag har samma erfarenheter som dig.
Det bara löses på kortast tid möjligt. 👍👍👍

Permalänk
Medlem

Det här med att butiker hänvisar till tillverkaren är inget som man som kund behöver stå ut med (om man inte vill).

Köpet är ett avtal mellan dig och butiken och ingen annan, det innebär att butiken också är de som har ansvar för alla reklamationsärenden.

Nu kan vissa leverantörer vara enkla att ha och göra med men rent krasst ska det gå genom butiken och inte mellan slutkund och leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag hade problemen med mitt G915 lightspeed Logitech keyboard 3 mån efter att jag köpte det på Netonnet, reklamerade till dom, men fick veta att jag ska kontakta Logitech direkt istället, dom kan inte göra nåt. Tagenterna började att förlora sin laser-etching, och det lyser igenom tagenterna där vart dom redan var nerslitna. Har haft gaming tangentbord i 12+ år utan att detta problem började visa sig efter 6+ år, så 3 mån var lite väl tidigt.

Sen kontaktade jag Logitech, men dom var jätte besvärliga, dom ville helst att jag kontaktade förhandlaren, och så blev det ping-pongat fram och tillbaka, och jag gav till slut upp.

Däremot blev jag extremt överraskad av Corsair, jag hade samma problem med laser-etchningen efter garantien var utgått, över 3 år, och skrev om det på Sweclocker för några år sen , och En Corsair kille som var medlem här sade att jag ska kontakta honom PM, och han skickade mig ett helt nytt keycap sett utan att även kräva att se sedeln, och han var mycket väl medveten att det var över 3 år, ändå så fixade Corsair mitt problem.

Jag har sagt det för här inde, stort Eloge till Corsair! Ni har fått en kund för livet.

Men Logitech? Fuggeddabout it. Aldrig mera.

Har också bara postivit att säga om corsair. Hade ett par RAM som började spotta ur sig fel typ 4 år efter köp. Försökte först gå genom netonnet där jag köpt produkten. Fick att göra med någon som knappt kunde svenska och hävdade att hen inte kunde se vad det stod på mitt inscannade kvitto. Det var hur tydligt som helst. Det finns även i deras system men personen kunde tydligen inte läsa.

Vände mig till Corsair direkt och fick nytt RAM på posten inom en vecka, behövde inte ens skicka in mina gamla utan bara skicka en bild där jag strukit över serienumret. Personen hos Corsair var också trevlig och skickade inte massa copy paste-svar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hade ett Cooler Master sfx nätagg som exploderade (windows i idle, inget load) strax innan nyår, inköpt på netonnet. dom tog emot den och gav nytt, eftersom dom inte hade samma modell och prser på sfx nätagg gått upp fick jag välja en modell som passade mig och betalade mellanskillnaden (så nya varans pris minus vad jag betalade för min vara vid köptillfället, det som stod på kvittot).

Cooler Master nätagget var dryg ett år (typ 14 månader, ish), så jag kan absolut inte klaga på netonnets service!
Ersattes med ett corsair ifall någon undrar.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

ARN

Skrivet av Chromatic:

Har ni någonsin behövt använda ARN? Hur gick det?

Jag har haft flera ärenden till ARN de tar endast ärenden som kostat över 500 kr, mina ärenden har inte gällt data grejer, jag har vunnit de två jag har haft inne, men jag har haft mycket bra bevis och sparat alla mail konversationer och bilder med företaget så då har ARN gått med på mina krav på företagen. Och jag behövde endast meddela företaget att betala eller så går det till kronofogden och då blir det dyrare för honom.

Permalänk
Medlem

Hade ett Corsair RM750x som gav upp så RMA direkt till Corsair (i Nederländerna).
Efter knappt 4 veckor kom ett nytt på posten.
Nu var det jul o nyår under tiden annars kanske det gått fortare.
Ingen kostnad för mig 🙂

Permalänk

Första 3 åren är det återförsäljaren man ska prata med gällande reklamation. Varav första två åren ligger bevisbördan hos återförsäljaren, sista året på dig som konsument. Kan återförsäljaren inte bevisa att felet är ursprungligt skall det antas vara ursprungligt(första två åren).

Så tacka nej till att sköta det via tillverkaren om detta inte starkt uppmanas! Vet om vissa tillverkare som hellre sköter ärendet än att låta kund gå till återförsäljare.

Lämnar tillverkaren någon garanti utöver 3 år så går man till dem efter de första 3 åren. Inte återförsäljaren(good will kan man inte utesluta).

Och som andra har skrivit, reklamation > garanti i de flesta fallen

Permalänk
Medlem

Tack, man ska undvika Netonnet med andra ord.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Suger bulle när man köper en skärm som ligger precis på maxgränsen av garantin för defekta pixlar, har alla tillåtna döda/vita/fasta pixlar mitt i skiten och gör skärmen obrukbar för någon som inte är halvblind på båda ögonen. Kan inte reklameras, finns bara öppet köp att luta sig på.

Gäller att kolla vad som gäller med, hade jag reklamerat hade det nekats. Använda öppet köp är enda lösningen för att bli av med fabriksdefekta produkter ibland.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med 2 månader på sig och 3 års reklamtionsrätt undrar man.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Suger bulle när man köper en skärm som ligger precis på maxgränsen av garantin för defekta pixlar, har alla tillåtna döda/vita/fasta pixlar mitt i skiten och gör skärmen obrukbar för någon som inte är halvblind på båda ögonen. Kan inte reklameras, finns bara öppet köp att luta sig på.

Gäller att kolla vad som gäller med, hade jag reklamerat hade det nekats. Använda öppet köp är enda lösningen för att bli av med fabriksdefekta produkter ibland.

Annars finns ju drulle om olyckan är framme 😉😉
Blir ju bara självrisk extra och skärmen blir brukbar...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med ARN, som verkar vara köparnas polis-verksamhet, kommer att införa en avgift för anmälda ärenden. Otroligt men sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Det tråkiga med ARN, som verkar vara köparnas polis-verksamhet, kommer att införa en avgift för anmälda ärenden. Otroligt men sant.

Därför köp hos riktigt solida återförsäljare blir mer och mer viktigt och tyvärr kan ju det hämma konkurrensnivån.

Mitt Seasonic Focus 550w, slog hör och häpna ur sig blåa gnistor från baksidan, detta efter nästan fyra år.(10 års garanti)

Tack och lov klarade sig alla komponenter, mest troligt en kombination av aggets egna skyddsmekanik men antagligen också av att jag bor i nybyggt med jordfelsbrytare, hela lägenheten blev svart.

Tog mindre än 72 timmar att få kreditering godkänd via Swish, så jag tackar @inet.

edit: Frågan är vad man hade gjort om även mina övriga komponenter hade tagit skada...
Hemförsäkring med självrisk? Seasonic? Inet? Kanske är offtopic i just den här tråden men vore intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Därför köp hos riktigt solida återförsäljare blir mer och mer viktigt och tyvärr kan ju det hämma konkurrensnivån.

Mitt Seasonic Focus 550w, slog hör och häpna ur sig blåa gnistor från baksidan, detta efter nästan fyra år.(10 års garanti)

Tack och lov klarade sig alla komponenter, mest troligt en kombination av aggets egna skyddsmekanik men antagligen också av att jag bor i nybyggt med jordfelsbrytare, hela lägenheten blev svart.

Tog mindre än 72 timmar att få kreditering godkänd via Swish, så jag tackar @inet.

edit: Frågan är vad man hade gjort om även mina övriga komponenter hade tagit skada...
Hemförsäkring med självrisk? Seasonic? Inet? Kanske är offtopic i just den här tråden men vore intressant.

Härligt.. Inet har seglat upp som den starkast lysande stjärnan hos köparna. Många vittnesmål finns om det.
Men.. ett enda minus.. kräver tio plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Härligt.. Inet har seglat upp som den starkast lysande stjärnan hos köparna. Många vittnesmål finns om det.
Men.. ett enda minus.. kräver tio plus.

Hos entusiaster och "folk som vet" är inet, givetvis, på gott och ont bäst.

Förstår inte vad du menar med "tio plus"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hos entusiaster och "folk som vet" är inet, givetvis, på gott och ont bäst.

Förstår inte vad du menar med "tio plus"

Goodwill = tio plus, min vän, när man klantat sig.
Gör många bra saker.. skit i kostnaden.
Gammalt talesätt hos storkundsavdelningen.
Hoppas du fattar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Goodwill = tio plus, min vän, när man klantat sig.
Gör många bra saker.. skit i kostnaden.
Gammalt talesätt hos storkundsavdelningen.
Hoppas du fattar nu.

"storkundsavdelningen" som du hävdar behöver inte goodwill och använder inte ARN.

Det du skriver ovan är som magneter vrida i motpol, det håller inte alls....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

"storkundsavdelningen" som du hävdar behöver inte goodwill och använder inte ARN.

Det du skriver ovan är som magneter vrida i motpol, det håller inte alls....

Jätte-fint, är i alla fall är att dina Inet-affärer var lyckade.
Nej, vi är inte i motpol. Den som har pengarna, bestämmer. Klagomäl om säljare ger svallvågor.

Exemplet "mitt storkund' handlade om, ett gammalt tillfälle då en enda pall bärbara, (25 st x 30 tkr) vi hade kvar på lagret.. Nästa leverans skulle komma om en månad.
Frågan dök upp om vi skulle premiera en gammal kund ellet en ny kund. Jag fick bestämma..
Den gamla kunden fick vänta och fick tio plus.
Vi fick en ny (jätte-bra) kund.

Permalänk
Medlem

Hjälpte en kompis att köpa en speldator via webhallen, dom hade glömt aktivera windows 11 licensen. 2-3 samtal och fler chatter senare gav jag upp köpte en license ifrån någon suspekt hemsida, sa samtidig upp min bekantskap med webhallen. Så jävla dåligt sköt, man orkade fixa till en sån enkel sak.

Permalänk
Medlem

Elgiganten är det värsta jag haft att göra med när det gäller reklamation. Returen samt att få pengarna tillbaka var ett jävla moment. Ingen kompensation fick jag heller. De har NOLL respekt för kunden.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Amazon har jag haft att göra med en hel del i Storbritannien när jag bodde där (och Amazon är vanligare och bättre), men också i Sverige.

Till skillnad från svenska "marknader" så som CDON och Elgigantens marknadsplats så tar Amazon fullt ansvar för reklamation. De har också varit väldigt smidiga. Ta paketet till posten och skanna QR kod. Vänta några veckor och pengarna är tillbaka. Inte varit något tjafs någon gång. Lustigaste var när jag fick någon annans paket istället och Amazon sa i princip att jag får göra vad jag vill med varorna (protein shakes) och att de skickar nya till kunden som skulle ha dem. Amazon verkar vilja prata med dig så lite som möjligt och helst kan du bara göra allt själv online.

CDON och Elgigantens marketplace skulle jag inte röra med en lång pinne. De tycker att de har noll ansvar vid reklamation och att du ska kontakta någon noname säljare och hoppas på att de kan reklamationsrätten.

Av erfarenhet bryr sig dock inte Amazon om tredjepartsförsäljarna följer gällande lagstiftning eller ej. Reklamerade en vara och säljaren slutade svara efter att de meddelade att garantin på ett år precis hade gått ut. Amazon brydde sig inte.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1