Permalänk

Begagnad dator bootar ej

Hej!

Fick hem en begagnad dator för någon dag sedan som inte vill komma igång. Det var typ 15 år sedan jag senast tittade in i en stationär dator. Men hur går jag till väga för att trouble shoota det här? Se video nedan!

https://streamable.com/p8tkla

Permalänk
Medlem

Kolla så alla kablar sitter i, brukar lossna under frakt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Kolla så alla kablar sitter i, brukar lossna under frakt.

Tack för svar! Får se över en vända till. Men är någon sladd mer viktig än någon annan?

Permalänk

Känns ju liksom som att den inte får den sista lilla skjutsen att kicka igång helt, CPU-, GPU- och nätaggsfläkten snurrar igång men slutar snurra direkt!

Permalänk
Medlem

Är utblåsfläkten inkopplad? Den ser inte ut att snurra alls.

Har du petat på kablaget ännu? det svartgula vid CPU:n ser ut att sitta "halvt" i.
Det ser ut som en 2x4-pin-kontakt där ena halvan ser ut att ha glidit ur lite.
Kontrollera att grafikkortet sitter på plats som det skall också.

Något du kan prova är datt ta ut grafikkortet för att se om datorn slutar "boot-loopa" eller om den fortsätter.

Tänk på att slå ifrån strömmen/koppla bort väggströmmen när du kopplar ur/in komponenter.

Permalänk
Medlem

Hejsan, ser ut att vara en äldre Intel så har den inbyggda grafikkort så prova med att ta ur grafikkort ur datorn och anslut skärmen till moderkortet.

Ser ut som den boot loopar, men väldigt snabbt. Typ som dom gör utan cpu installerad.
Vad är de för dator, vad sitter i den?

Börja med följande.
Kolla att alla ram minnen sitter där dom ska.
Ta ut batteriet och Nollställ bios
Ta ut grafikkort och prova med inbyggda grafikkort om sådant finns på cpu.
Ta ut allt förutom cpu 8pin och 24pin till moderkortet, hårddisk, grafikkort m.m alla kablar ska ut förutom det som måste användas på moderkortet och kolla om den startar då.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk

Tack för svar! Jag har nu testat att trycka in de flesta sladdarna jag kommer åt. Men dessvärre utan framgång! Tog även ut grafikkortet men fastnade i samma loop även där. Hade velat testa nollställa BIOS, men är lite osäker på det här med att ta ut batteriet - ”på min tid” var det en no-go att ta ut batteriet.
Jag har för mig att det fanns en knapp för det där men kan inte hitta! Moderkortet är ett ASUS FX10cs_GL10CS

Permalänk
Medlem

Har du kollat RAM okså så de sitter i?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

För att nollställa BIOS så är det bara att ta ut batteriet, trycka på "starta datorn"-knappen några gånger och sedan peta tillbaka det eller så kortsluter man de två stiften oftast märkta "CLRTC/CL_RTC" några sekunder med lämpligt metallföremål.
Observera att datorn ska vara strömlös under hela momentet.

Sedan rekommenderar jag att prova koppla bort allt utom CPU och RAM, 24pin + 8pin ska fortsätta vara inkopplat till moderkortet.
Ha inga USB-enheter anslutna.
Jag skulle själv koppla bort allt relaterat till frontpanelen, men då får man klura ut vilka två stiften på moderkortet man ska kortsluta för att starta upp datorn.

Det kan man säga av det som syns i videon är att det är en feldetektering i "steg 2".
Kortfattat, det är många fler steg i uppstarten av ett moderkort än 2, men för enkelhet skull säger vi steg 1 och steg 2.
Steg 1 innefattar att datorn är ansluten till vägguttaget och att datorn är strömsatt.
I detta läge har du +5V eller vilken "tomgångspänning" tillverkaren har valt ska vara aktiv när datorn är "avstängd".
Steg 2 aktiveras när du trycker på "starta datorn"-knappen och alla andra vilande kretsar på moderkortet startas upp.

Om det är en kortslutning på matningssidan så bör nätagget slå ifrån utan att "boot-loopa".

Ta en bild på det du kopplar bort om du känner dig osäker på vad som ska kopplas var när det kopplas tillbaka.
Tyvärr hittade jag inte någon manaul för moderkortet, bara en intetsägande användarmanual för datorn.

Vill man ta ytterliggare några steg så är det att koppla ur RAM och se om det blir någon skillnad, sedan är det att lyfta ut moderkortet ur datorlådan för att se om det gör någon skillnad så det inte finns något bakom moderkortet som kortsluter något och det sista steget är att lyfta ur CPU:n ur sockeln och inspektera sockeln efter böjda stift och CPU:ns undersida efter synliga defekter.
Man måste dock vara mycket försiktig när man lyfter ur CPU:n så man inte råkar tappa den och därigenom böjer några pinnar.
Tar man bort CPU:n kylaren bör man även byta kylpasta, men det är egentligen inte nödvändighet om du inte får ett annat beteénde på datorn.

Permalänk

Hade samma beteende på en dator nyligen, det löste sig när jag bytte minnes stickan (hade bara en minnsticka installerad). Så mitt förslag att testa att köra med bara en minnesmodul i taget för att se om någon av dem är trasiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaspinglan:

Tack för svar! Får se över en vända till. Men är någon sladd mer viktig än någon annan?

Kollade noga på videon nu och har haft liknande symptom på ett moderkort där ram minnena inte var korrekt monterade så testa med båda ram stickorna i slot 1 och 2 en åt gången.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Tack snälla för alla meddelande.
Jag petade lite på sladdarna igen och gick sedan på RAM-minnena, och det var där den kickade igång. Jag bytte plats utan framgång, sen körde jag bara med ett minne i, och då bootade den som vanligt. Men när jag sen satte tillbaka det andra så bootar datorn, men jag får ingen skärm. Jag antar att något gått snett när den formaterades om? Och att jag vill säkerställa att båda RAM-minnena känns igen i BIOS eller dylikt?

Permalänk
Medlem

Fick du bild med ett ram minne i?
Men du får ingen Asus logo med två minnen i?

Starta den med bara de fungerade minnet och tryck del hela tiden under uppstart till du kommer in i bios.

Om du kommer in i bios prova då med båda minnen?

Annars har du ett trasigt ram minne och skönt att veta vad felet är. Är inte dyrt att ersätta som tur är.

Om du får bild med ett minne så gör klart Windows så du kommer in där och kan prova datorn innan du beställer nytt minne.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Fick du bild med ett ram minne i?
Men du får ingen Asus logo med två minnen i?

Starta den med bara de fungerade minnet och tryck del hela tiden under uppstart till du kommer in i bios.

Om du kommer in i bios prova då med båda minnen?

Annars har du ett trasigt ram minne och skönt att veta vad felet är. Är inte dyrt att ersätta som tur är.

Om du får bild med ett minne så gör klart Windows så du kommer in där och kan prova datorn innan du beställer nytt minne.

Mvh Thomas

Tack för svar, jag kommer in i windows-installationen med ett minne i, men svart skärm med två minne i (men den snurrar igång som den bör). Men man kanske kan spamma del/f12 även med två minne i och försöka komma in i BIOS då? Jag testar mig fram. Mycket märkligt att ett RAM-minne pajar under en transport på 10 min i bil

Permalänk
Medlem

Ja det är konstigt men får du ingen bild med två minnen så prova ett minne i varje slott för att säkerställa att allt på moderkortet fungerar.

Sen prova det "trasiga" minnet i samma slot som det fungerade som du har nu.

Kan vart dåligt redan innan, och bilturen blev död stötte tyvärr.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaspinglan:

Tack för svar, jag kommer in i windows-installationen med ett minne i, men svart skärm med två minne i (men den snurrar igång som den bör). Men man kanske kan spamma del/f12 även med två minne i och försöka komma in i BIOS då? Jag testar mig fram. Mycket märkligt att ett RAM-minne pajar under en transport på 10 min i bil

Då har du antagligen en defekt ram slot på moderkortet, så kör med 1 sticka där det fungerar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaspinglan:

Tack för svar, jag kommer in i windows-installationen med ett minne i, men svart skärm med två minne i (men den snurrar igång som den bör). Men man kanske kan spamma del/f12 även med två minne i och försöka komma in i BIOS då? Jag testar mig fram. Mycket märkligt att ett RAM-minne pajar under en transport på 10 min i bil

Har du provat med båda minnena i ena kanalen, med bara ett installerat?
Om det fungerar, prova med båda minnena i den andra kanalen, med bara ett installerat.
(Moderkortet har bara två portar och därför bör det vara en port per kanal. Moderkort med fyra minnesportar har två portar per kanal.)

Om båda minnena fungerar problemfritt i ena kanalen men inte den andra så finns det en sak till du kan prova, det är en re-seat av CPU:n, dvs, ta bort kylaren, lyft på spännet, skjut runt CPU:n i sockeln och fäll sedan tillbaka spännet igen och montera tillbaka kylaren. Det är möjligt att CPU:n rört sig lite under transporten, särskillt om du haft datorn stående, och då på grund av CPU:kylaren.
Du kommer behöva byta kylpasta om du lyfter av CPU-kylaren.

Om det ena minnet däremot fungerar bra i båda kanalerna men inte det andra minnet, så kan du utgå ifrån att det andra minnet är defekt.

Permalänk

Jag måste säga att jag inte fattar ett skvatt! Jag startade igång allt med ett minne, all good, installerade Windows. Stängde av och försökte med två - boot loop. Tog ut samma som jag satte i, boot loop. Och sen testade jag hej vilt, nu har jag satt i ett minne, inte i samma slot som första gången, och då bootar den igen!
Så:
Båda slot fungerar, och antagligen båda RAM-minne också. Men de fungerar inte tillsamman(?!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaspinglan:

Jag måste säga att jag inte fattar ett skvatt! Jag startade igång allt med ett minne, all good, installerade Windows. Stängde av och försökte med två - boot loop. Tog ut samma som jag satte i, boot loop. Och sen testade jag hej vilt, nu har jag satt i ett minne, inte i samma slot som första gången, och då bootar den igen!
Så:
Båda slot fungerar, och antagligen båda RAM-minne också. Men de fungerar inte tillsamman(?!)

De kan vara något som går snett när de går i Dual Channel antagligen en defekt i processorn, kanske böjda pinnar i processorsockeln?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kan vara CPUn, böjda pinnar som nämnts ovan.
Kan också vara cpu-kylare som är felmonterad. Är den för hårt skruvad kan det göra att sockeln böjt sig något, testa att lossa lite på kylaren.