Japanska staten pensionerar sista disketterna

Permalänk
Melding Plague

Japanska staten pensionerar sista disketterna

”Den 28 juni vann vi kriget mot disketter”, säger japans digitaliseringsminister Taro Kono till Reuters.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Detta visste jag inte alls. Har varit där och det är så mycket som känns ultramodernt samtidigt som dom värnar om den gamla kulturen. Men detta var intressant att disketterna funnits kvar så länge Minns när jag installerade Windows 95 via disketter. Minns inte exakta antalet men kändes som över 100 st. Och det var alltid 1-3 som strulade så man fick försöka göra läsbara för att kunna fortsätta med installationen ... Var en svunnen tid som jag inte vill tillbaka till

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Det var någon som sa att Japan levde i år 2000 från 1980-2020. Först var det framtiden sedan nutid sedan dåtid.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det blir lätt såhär när man inte skriver teknikneutrala lagar.

Permalänk
Hedersmedlem

Även svenska myndigheter håller kvar vid faxen med ett krampaktigt grepp, trots att kopparnätet är nedlagt och det mesta av transporten nu får bryggas, konverteras och lösas över IP i olika former.

Gud förbjude att Eva-Britta ska behöva lära sig något nytt innan hon går i pension.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Vi snackade om detta häromdagen några vänner. En av mina vänner skrev ett ord jag aldrig ens funderat på skulle ha existerat: "... Pamela-floppy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Även svenska myndigheter håller kvar vid faxen med ett krampaktigt grepp, trots att kopparnätet är nedlagt och det mesta av transporten nu får bryggas, konverteras och lösas över IP i olika former.

Gud förbjude att Eva-Britta ska behöva lära sig något nytt innan hon går i pension.

Det verkar vara regler eller tolkningar av regler som är problemet i alla fall i sjukvården.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Måste säkert ha varit tufft med lagringsutrymmen med tanke på vad dagens filer väger till skillnad mot dåtiden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det var någon som sa att Japan levde i år 2000 från 1980-2020. Först var det framtiden sedan nutid sedan dåtid.

Precis flyttat till japan för några dagar sedan och mitt direkta intryck är att detta stämmer typ fortfarande. På vissa saker är det otroligt modernt och på vissa andra sätt är de otroligt omoderna, det är någon sjuk kombo av högteknologi tillsammans med otroligt konservativ kultur.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Det verkar vara regler eller tolkningar av regler som är problemet i alla fall i sjukvården.

Kan bekräfta, jobbar statligt och det finns så många paragrafryttare och tolkningsolympier att man blir gråhårig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Kan bekräfta, jobbar statligt och det finns så många paragrafryttare och tolkningsolympier att man blir gråhårig.

Detta är varför dom offentliga utgifterna skenar.

Permalänk
Medlem

En extrem tolkning av: "If it ain't broken, don't fix it"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Kan bekräfta, jobbar statligt och det finns så många paragrafryttare och tolkningsolympier att man blir gråhårig.

Och om man som statligt anställd tillåter sig friare tolkningar blir det ett j-a liv från bland annat den ärade allmänheten som hävdar att reglerna ska gälla lika för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Även svenska myndigheter håller kvar vid faxen med ett krampaktigt grepp, trots att kopparnätet är nedlagt och det mesta av transporten nu får bryggas, konverteras och lösas över IP i olika former.

Gud förbjude att Eva-Britta ska behöva lära sig något nytt innan hon går i pension.

Blev minst sagt förvånad när jag landade i offentlig verksamhet och fick börja jobba med bl. a. Fax, digital och analog telefoni som fortfarande användes för fullt...

Vi körde en inventering på jobbet kring hur många verksamheter som faktiskt behöver fax för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Tror vi lyckades fimpa ett ynka 20 tal av ca. 250 stycken som nu körs via VoIP gateways mot IP PBX. Ny lösning för e-fax testas men ja jäklar vilken tid allt tar.

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow | Intel Core i9 12900K | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF | ASUS ROG STRIX Z690-F | Corsair Dominator 32GB DDR5 5600MHz CL36 | Samsung 980 PRO 2TB | RM1000x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Även svenska myndigheter håller kvar vid faxen med ett krampaktigt grepp, trots att kopparnätet är nedlagt och det mesta av transporten nu får bryggas, konverteras och lösas över IP i olika former.

Gud förbjude att Eva-Britta ska behöva lära sig något nytt innan hon går i pension.

Det finns en fördel med fax som allmänheten inte verkar fatta. Du kan juridiskt bevisa att mottagaren har fått faxet och så länge det bara är en sida långt också en kopia på vad faxet innehåller, vilket i inte funkar med e-post. just därför jag har kvar en fax i min multifunktionskrivare. kopplad till en fritz!box. mycket enkelt.

Permalänk
Medlem

- fel inlägg -

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Testade Crossplatform-varianten på mitt RX6800. Fick 14147poäng. I jämförelse ligger ett RTX3060Ti på 12084. Ett nvidia-kort som kostade lika mycket som RX6800 när jag köpte det. Folk skriker sig hesa över att RT-prestandan på Radeon-kort är kasst, men jag håller inte med. iaf inte sett till 5000kr-kategorin.

Säker på att du skrivit i rätt tråd?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b-earl:

Det finns en fördel med fax som allmänheten inte verkar fatta. Du kan juridiskt bevisa att mottagaren har fått faxet och så länge det bara är en sida långt också en kopia på vad faxet innehåller, vilket i inte funkar med e-post. just därför jag har kvar en fax i min multifunktionskrivare. kopplad till en fritz!box. mycket enkelt.

Självklart går det att lösa över epost eller annat system för säkra meddelanden. Det går att kryptera, signera, det går att få leveransverifikation.

Använda fax 2024 gör man bara för att ingen på verksamheten orkat tänka om.

Du kan möjligen bevisa att det nått mottagarfaxen, men du har ingen aning om vem som gått förbi kopiatorrummet och plockat upp det. Det är ett stort informationssäkerhetsproblem med fax, utöver att det är okrypterat.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Detta är varför dom offentliga utgifterna skenar.

Nja, jag skulle nog inte hävda att dom skenar, dom offentliga utgifterna som andel av BNP har minskat. Från 63,1% år 1995, till 47,5% år 2023, https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/offentlig-ekonomi/offe....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Säker på att du skrivit i rätt tråd?

definitvt inte, vad konstigt.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Det finns en fördel med fax som allmänheten inte verkar fatta. Du kan juridiskt bevisa att mottagaren har fått faxet och så länge det bara är en sida långt också en kopia på vad faxet innehåller, vilket i inte funkar med e-post. just därför jag har kvar en fax i min multifunktionskrivare. kopplad till en fritz!box. mycket enkelt.

Berätta gärna för någon som aldrig använt en fax.
Kan inte färgen på mottagarens fax tagit slut/kladdat ihop?
Papper ta slut?
Hur bevisar man att den tänkta mottagen faktiskt tagit del av information och att inte hunden ätit upp det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Berätta gärna för någon som aldrig använt en fax.
Kan inte färgen på mottagarens fax tagit slut/kladdat ihop?
Papper ta slut?
Hur bevisar man att den tänkta mottagen faktiskt tagit del av information och att inte hunden ätit upp det?

Faxen är lagrade i minnet och kan skrivas ut igen.
Juridiskt gäller det att bevisa att försändelsen har kommit fram. Framför en domstol behöver Du inte bevisa att mottagaren har läst sina brev eller fax, detta är mottagarens problem om den inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Självklart går det att lösa över epost eller annat system för säkra meddelanden. Det går att kryptera, signera, det går att få leveransverifikation.

Använda fax 2024 gör man bara för att ingen på verksamheten orkat tänka om.

Du kan möjligen bevisa att det nått mottagarfaxen, men du har ingen aning om vem som gått förbi kopiatorrummet och plockat upp det. Det är ett stort informationssäkerhetsproblem med fax, utöver att det är okrypterat.

Jo det finns kryptering och signering men ingen enkel standard annars skulle ju alla e-post överföras kryterad men det gör den ju inte.
Leveransverifikation fick man i alla fall för bara om mottagaren godkände det. Om mottagaren inte godkände att leveransverifikation sänds fick Du inte veta att e-posten hade kommit fram.

Det handlar om att försändelsen har kommit fram. Har den levererats till mottagarens fax så är försändelsen juridiskt levererad. Om mottagaren läser det är hans problem.
Som skrivet ovan hur många mejl skickas krypterade? Här gäller det att juridiskt kunna bevisa att man t.ex. har sagt upp ett abonnemang, ingen viktig information ergo inget informationssäkerhetsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Precis flyttat till japan för några dagar sedan och mitt direkta intryck är att detta stämmer typ fortfarande. På vissa saker är det otroligt modernt och på vissa andra sätt är de otroligt omoderna, det är någon sjuk kombo av högteknologi tillsammans med otroligt konservativ kultur.

Jag kan ändå känna det finns en viss charm i kontrasterna. Det blir lite som verklighetsbaserad steampunk-kultur.

Permalänk
Medlem

Japan har haft problem sedan finanskrisen 1990, idag har de ungefär samma bnp/capita som Portugal. Sverige lyckades vända skeppet på några år men för Japan fortsätter nedgången. Vet inte om låg produktivitetsökning ligger i problemet. Japaner jobbar mer och mer men får inte mer gjort verkar det som.
Har också med den konservativa kulturen att göra tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Japan har haft problem sedan finanskrisen 1990, idag har de ungefär samma bnp/capita som Portugal. Sverige lyckades vända skeppet på några år men för Japan fortsätter nedgången. Vet inte om låg produktivitetsökning ligger i problemet. Japaner jobbar mer och mer men får inte mer gjort verkar det som.
Har också med den konservativa kulturen att göra tror jag

Går det verkligen så dåligt för Japan? Finns det några andra metrics som går kolla på, import+export/capita?

BNP räknar sysselsättning, är många i sjuka i ett land ökar det BNP, behövs mkt polisen ökar BNP också.
Inte nog med att gängvåldet kräver resurser i sjukvård, polis, åklagare mm, så räknar Sverige in droghandeln, prostitution in i BNP (https://sverigesradio.se/avsnitt/1727127).
Kanske unikt för Sverige för att hänga med i BNP utvecklingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Går det verkligen så dåligt för Japan? Finns det några andra metrics som går kolla på, import+export/capita?

BNP räknar sysselsättning, är många i sjuka i ett land ökar det BNP, behövs mkt polisen ökar BNP också.
Inte nog med att gängvåldet kräver resurser i sjukvård, polis, åklagare mm, så räknar Sverige in droghandeln, prostitution in i BNP (https://sverigesradio.se/avsnitt/1727127).
Kanske unikt för Sverige för att hänga med i BNP utvecklingen?

Håller med om att man fokuserar på helt fel saker om vad som kännetecknar framgång och bra utveckling, visst har Japan sina bra fördelar också som att det är rent etc., men det har också stora problem och det saknas inte kriminalitet där heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Japanska myndigheter är så klart inte de enda organisationer som fortfarande använder disketter. San Franciscos stadsbana Muni Metro styrs till exempel av ett system som kräver disketter.

Just det och det gör mina Amigor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Även svenska myndigheter håller kvar vid faxen med ett krampaktigt grepp, trots att kopparnätet är nedlagt och det mesta av transporten nu får bryggas, konverteras och lösas över IP i olika former.

Gud förbjude att Eva-Britta ska behöva lära sig något nytt innan hon går i pension.

Det har knappast så mycket att göra med "Eva-Britta".

Det har länge varit ett krav på myndigheter att kunna vara nåbara via fax, men även det är på väg bort (t.ex. har väl domstolarna skrotat det nu). På min myndighet så är det bara registraturen som kan ta emot fax, och möjligheten att skicka fax är även den begränsad till ett fåtal, och då är det via multifunktionsskrivarna snarare än någon analog faxmaskin.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Berätta gärna för någon som aldrig använt en fax.
Kan inte färgen på mottagarens fax tagit slut/kladdat ihop?
Papper ta slut?
Hur bevisar man att den tänkta mottagen faktiskt tagit del av information och att inte hunden ätit upp det?

Fax landar först in minnet, så om bläcket är slut ser man att det kommit ett fax men att det inte har kunnat skrivas ut.
Du får ett kvitto där det står att faxet kommit fram. Då har det kommit inom mottagarens ansvarssfär. Om mottag sen inte tar det av dokumentet är det mottagarens ansvar. Har man inte pli på sin hund så har man i alla fall ett problem.