Permalänk
Medlem

köpa på blocket

hade ni vågat köpa datordelar på blocket?

Permalänk
Medlem

Ja, dock med stor försiktighet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

även om där finns kvitto som garanti som medföljer samt att det är 8 månader gammalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy2582:

hade ni vågat köpa datordelar på blocket?

Inte kört mycket på blocket, helst då man kan hämta upp o betala på plats, men det var länge sen. Har köpt det mesta på Tradera eller Ebay.

Permalänk
Skrivet av andy2582:

även om där finns kvitto som garanti som medföljer samt att det är 8 månader gammalt?

sålänge man kan mötas mellan 4 ögon och funktionstesta varan innan några pengar eller vara byter händer.

har använt blocket nån gång för köp men då handlat av säljare i närheten av där jag bor så jag iaf kan funktionstesta innan köp.

8 månader kan hända mycket på och ett kvitto väger inte in så mycket mer än att varan troligen inte är stulen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

sålänge man kan mötas mellan 4 ögon och funktionstesta varan innan några pengar eller vara byter händer.

har använt blocket nån gång för köp men då handlat av säljare i närheten av där jag bor så jag iaf kan funktionstesta innan köp.

8 månader kan hända mycket på och ett kvitto väger inte in så mycket mer än att varan troligen inte är stulen.

Personen i sig har gjort 2 videos med kortet i så det verkar vara i bra skickoch fungera som de skall, men sedan så bor personen i blekinge län

Permalänk
Rekordmedlem

Ja naturligtvis men jag undviker att handla vissa saker privat om det innebär att man inte kan träffas och undersöka och höra affären fysiskt.
Blocket och andra annonssiter måste inte innebära att man köper saker som absolut ska fraktas av andra och att man inte träffas och gör affären.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En sak o tänka på när det gäller beg handel av i stort sett allting.
Är att även om det är en vara som har "garanti kvar" så har man ingen svensk lag i ryggen som säger det.
Då det enligt svensk lag är så att alla lagliga åtaganden som garanti/reklamation/osv följer INTE varan utan köparen!

Ett exempel din kompis går in på elgiganten och köper ett grafikkort, 30sek senare säljer det oöppnat till dig 1m utanför elgigantens dörr.
DU går in och vill lämna tillbaks/utnyttja garanti/reklamera/osv så kan elgiganten neka dig allt då den svenska lagen som sagt följer KÖPAREN och inte varan.

Inom elektronik branschen så har dock dom flesta butiker/tillverkare/återförsäljare en egen intern policy att garanti/rek/osv följer varan och då oftas med krav på kvitto.
Problemet är att det inte är direkt ovanligt att folk blir nekade när det handlar om "andrahands ägare" och då du ej har svensk lag i ryggen så är det enda du kan göra klaga och försöka gå högre upp inom företaget ifråga=dvs oftas stångas med en stenvägg.
Heller klaga på sociala medier och ha en extremt massa tur att rätt person råkar se det.
Alternativt att gå direkt till tillverkaren i fråga/deras sociala medier vilket inte alltid är det lättaste det heller.

Sen OM man får hjälp med garanti/reklamation/återköp/osv så kan det bli problem ändå, några olika fall som inte är så ovanliga här.
Om butiken ifråga tar tillbaks varan så kan dom mycket väl återbetala till samma kort som används vid köpet, dvs inte ditt kort.
Var det på lagning och skickas tillbaks så kan dom skicka det till den adress som står på kvittot, dvs inte till dig, heller varför inte skickar email/ringer den som står på kvittot, dvs inte dig och ber dom komma till butik och hämta ut den lagade varan.
Lite mer ovanligt men har sett det är att allt går bra men butiken vägrar at lämna ut varan till dig för du står ej på kvittot även om dom mailade/ringde dig för att komma o hämta det.

DETTA är varför JAG tycker att beg priser på datordelar (så länge det ej är ovanliga eftertraktade delar som ej tillverkats på år, alternativt nytt som säljs slut direkt, tex PS5 när den släpptes) är löjligt höga.
Runt 50% av dagens nypris för samma vara/liknande lika snabb vara är vad JAG tycker är rimligt för en lätt använd helt felfri vara, är det en oöppnad vara så kanske 5-10%till.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!