Ryzen 9 9900X upp till 20 procent snabbare än Ryzen 9 7900X

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

precis, det är inte pengar som AMD har direkt tillgång till

Marknadsvärdet är användbart på många sätt, exempelvis en emission och man tar in pengar utifrån bolagets värde. Så indirekt kan det vara användbart på många sätt

Skrivet av medbor:

Jag menade sett till anställda och omsättning, tror Intel har 5-10x mer folk att göra jobbet ungefär

Intel tjänade tror jag ca 3 ggr mer än AMD senaste årsrapporterna. Nu går vinst att räkna på hundra olika sätt och man kan vinkla det som man vill i sin bokföring. AMD tjänade nära 4 miljarder USD, och Intel drygt 10, så finns en skillnad

Anställda per bolag blir missvisande då Intel har fabs och AMD är fabless. Även om Intel helt säkert har fler anställd även vid motsvarande avdelningar så undrar jag hur mycket det faktiskt skiljer idag. Intel lär helt säkert dela bolaget och avyttra alla fabriker, renodla portföljen och då kan vi lättare jämföra

Att kalla AMD litet är idag helt fel, att kalla AMD mindre än Intel är en fråga om definition. Oavsett har AMD alla de finansiella muskler de behöver för att göra precis vilka val man vill, rimligtvis bromsar endast möjligheten att rekrytera kunnig personal då det inte finns obegränsat av bra personal för det smala området man jobbar i. Såklart har AMD en del att ta ikapp då man var nära konkurs för inte allt för länge sen, men känns som det är mer i backspegeln idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

AMD har väl högre market cap än Intel nu?

Fast det var väl ändå *ganska* uppenbart att det inte var market cap som avsågs?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Datavetare

Går nog att lita på att de där "läckorna" faktiskt testar de riktiga produkterna. De är sinsemellan konsekventa, vilket sällan är fallet för påhittade siffror.

Vidare är det rätt mycket de väntade fallen där Zen 5 har lite större fördel mot Zen 4: de som använder AVX-512.

Lite trist när man ställer 9700X mot 7700X med SweClockers GB6 siffor.

9 % bättre ST och 2 % bättre MT (i.o.f.s. positivt att ST är den större!!!).

I fallet GB6 ser det också ut som AMD gjorde en "cherry-pick" när de bara visade resultatet för "Text Processing". Text Processing använder inte direkt AVX-512, men man använder ett krypterat filsystem som accelereras av AES-NI, AES-NI gynnas precis som AVX-512 av 512-bit databredd.

Gjort en tråd med illustration av mikroarkitektur av 2024 års CPUer (går tyvärr inte ha med M4, finns typ noll känt om den på denna nivå...).

De stora förändringarna i Zen 5 är i första hand att öka peak-kapaciteten på IPC.

Gjorde därför ett test med Pearson correlation coefficient mellan Zen4->Zen5 IPC ökningen i varje GB6 deltest mot uppmätt IPC för varje deltest (är listat i GB6 whitepaper). Inte precis någon överraskning, är en ganska stark korrelation att de fall som redan hade hög IPC är de som primärt ser bättre prestanda med Zen 5.

Vilket tyvärr också förklarar den väldigt låga förbättringen för kompileringen, det är en av de laster som väldigt "elak" och som därmed har väldigt låg IPC...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Fast det var väl ändå *ganska* uppenbart att det inte var market cap som avsågs?

Det var inte uppenbart för mig. Man kan ju definiera hur stort eller litet ett bolag är på olika sätt, omsättning, vinst, EBITDA, antal anställda, market cap eller var man nu föredrar. Market cap är ett mått jag gärna tittar på men det betyder inte att det är det enda eller det rätta. Oavsett är väl min poäng att AMD inte längre är det lilla bolaget som måste anpassa sig till vad Intel gör utan kan köra sitt eget race.

Annars ryktas det ju att 3D versionerna kommer redan i september.

Permalänk
Medlem

Spännande men jag inväntar X4D varianterna.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Spännande men jag inväntar X4D varianterna.

X5D för att manipulera tidsrummet

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Det var inte uppenbart för mig. Man kan ju definiera hur stort eller litet ett bolag är på olika sätt, omsättning, vinst, EBITDA, antal anställda, market cap eller var man nu föredrar. Market cap är ett mått jag gärna tittar på men det betyder inte att det är det enda eller det rätta. Oavsett är väl min poäng att AMD inte längre är det lilla bolaget som måste anpassa sig till vad Intel gör utan kan köra sitt eget race.

Fine. Och jag håller med - det är inte alltid klart vad som avses.

Och det är säkert inte alla som är medvetna om att AMDs marknadsvärde gått om Intels - även om AMD fortfarande är långt efter i väldigt många andra mått.

Men bara för att spåra vidare; Att anta att 'stort bolag' är samma som 'stor Market Cap' i dagligt tal, får en del intressanta konsekvenser.

Exempelvis finns det privatägda bolag - t.ex. IKEA - som jag tror de flesta skulle vara överens om, är 'stora' - vars Market Cap inte går att fastställa, eftersom deras aktier inte finns ute till handel - dvs. ingen 'Market'.

En annan konsekvens av att använda 'Market Cap' som mått, är att 'stora' bolag aldrig kan konka, för när deras skulder överstiger tillgångarna, är aktierna värda noll, och då får de noll i market cap. Dvs. de blir per defintion pyttesmå.

Så Lehman Brothers, med sina 691 miljarder dollar i tillgångar vid konkursen, var inget stort bolag, eftersom skulderna var ännu större. Eller General Motors med sina 91000 anställda.

Anyhoo... Simma lugnt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiknast på den integrerade grafiken, Intel har ju fördelar när det kommer till integrerad GPU när det gäller rendering och codecs.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Men är det så bra jämfört med INtel?
Jag har inte riktigt koll på AMD:s olika processorskategorier men är det inte 9700X som ska konkurera med Intels kommande xx700?
Tänker på kostnaden.
Att 9900x har samma prestanda som nuvarande och inte ens kommande xx700 från Intel är väl isåfall då urdåligt? Även om dom skulle kosta lika mycket som en Intel xx700 (har inte koll på det) så kommer ganska säket den nysläppta Inteln i samma prisklass att krossa 9900x.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Magnus303:

Men är det så bra jämfört med INtel?
Jag har inte riktigt koll på AMD:s olika processorskategorier men är det inte 9700X som ska konkurera med Intels kommande xx700?
Tänker på kostnaden.
Att 9900x har samma prestanda som nuvarande och inte ens kommande xx700 från Intel är väl isåfall då urdåligt? Även om dom skulle kosta lika mycket som en Intel xx700 (har inte koll på det) så kommer ganska säket den nysläppta Inteln i samma prisklass att krossa 9900x.

Prismässigt just nu så kostar 7700X 3760kr och Intels 14700K 5037 kr. Känns såfall rättvisare att jämföra med 7900X (4572 kr).
Men det beror ju på vad man ska göra.
Till spel är det 9800X3D (som åtminstone lär få det namnet) som är mest intressant, lägre modeller är främst intressanta med lägre budget.
Till flertrådad produktivitet har Intel långt fler kärnor, så är det viktigt bör man kolla på antingen AMDs med fler kärnor än 8 (x900X, x950X), eller Intels. (14700K har totalt 20 kärnor, 14900K 24 kärnor, men 7950X slår dem ibland ändå med sina 16 eftersom Intel har olika kärntyper och AMD bara "prestandakärnor".)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Är en ute efter bang for buck vid multitrådat bör en ju titta på 13k serien istället för 14k som mest slänger på en bedrövligare strömkonsumtion för knappt någon vinning.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

För vissa workloads

Byt ut ordet vissa mot de flesta så håller jag med.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Jag är nyfiknast på den integrerade grafiken, Intel har ju fördelar när det kommer till integrerad GPU när det gäller rendering och codecs.

Den grafiken blir kass på desktop, det är samma som nu eftersom det är samma IO-die, jag har den alltid avstängd den är bara till för att kunna "använda" datorn utan grafikkort.

Det är i första hand Strix Halo för laptop som kommer att knäcka, men även Strix Point är relativt kompetent även om långt efter Strix Halo. Tyvärr inte för desktop, alls. Samma sak med NPU, desktop blir utan NPU, men verkar som att Intel kommer att smacka in en NPU i Arrow Lake i sista stund.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Samma sak med NPU, desktop blir utan NPU, men verkar som att Intel kommer att smacka in en NPU i Arrow Lake i sista stund.

De med gamingdesktops har en GPU och enligt Nvidia når deras modeller upp till 1300 TOPS (RTX 4090). Det fattas bara möjligheten att använda GPU på det sättet i Windows än så länge, men det kommer väl förhoppningsvis. Just nu är det lite en säljgrej för Windows ARM CPU med Qualcomms Elite X NPU som når 45 TOPS.
https://videocardz.com/newz/nvidia-promotes-the-idea-of-premi...

Permalänk
Medlem

Blir att vänta på AMDs x3d samt Nvidias 5080+ och sen blir det nybygge.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Går nog att lita på att de där "läckorna" faktiskt testar de riktiga produkterna. De är sinsemellan konsekventa, vilket sällan är fallet för påhittade siffror.

Vidare är det rätt mycket de väntade fallen där Zen 5 har lite större fördel mot Zen 4: de som använder AVX-512.

Lite trist när man ställer 9700X mot 7700X med SweClockers GB6 siffor.

9 % bättre ST och 2 % bättre MT (i.o.f.s. positivt att ST är den större!!!).

I fallet GB6 ser det också ut som AMD gjorde en "cherry-pick" när de bara visade resultatet för "Text Processing". Text Processing använder inte direkt AVX-512, men man använder ett krypterat filsystem som accelereras av AES-NI, AES-NI gynnas precis som AVX-512 av 512-bit databredd.

Gjort en tråd med illustration av mikroarkitektur av 2024 års CPUer (går tyvärr inte ha med M4, finns typ noll känt om den på denna nivå...).

De stora förändringarna i Zen 5 är i första hand att öka peak-kapaciteten på IPC.

Gjorde därför ett test med Pearson correlation coefficient mellan Zen4->Zen5 IPC ökningen i varje GB6 deltest mot uppmätt IPC för varje deltest (är listat i GB6 whitepaper). Inte precis någon överraskning, är en ganska stark korrelation att de fall som redan hade hög IPC är de som primärt ser bättre prestanda med Zen 5.

Vilket tyvärr också förklarar den väldigt låga förbättringen för kompileringen, det är en av de laster som väldigt "elak" och som därmed har väldigt låg IPC...

Det dök upp ett resultat för 9950X också, men det har något lägre värden. De funderar på om det kan vara gjort utan PBO medan de andra resultaten är med PBO. Praktiskt borde 9950X ha högst resultat eftersom den har högst klockfrekvens.

https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-9950x-flagship-zen5-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Blir att vänta på AMDs x3d samt Nvidias 5080+ och sen blir det nybygge.

Jag är lite kluven. Ryktena säger att de valt samma setup som förra serien, vilket innebär att 9950X3D har en CCD utan extra cache, och det fungerar inte alltid bra då en del spel lägger trådarna på CCD med högre klockfrekvens och enda sättet att undvika det är att stänga ner den (vilket jag tror AMD gör via Gamebar i Windows 11).

Jag vill ha en ny CPU med fler än 8 core, vilket gör att 9700X/9800X3D inte är aktuell för mig. Samtidigt kör jag alla spel i 4K och är väldigt GPU bunden, skillnaden i CPU-prestanda spelar inte så stor roll för min del och en 9950X skulle fungera bra för min del.

Tveksam till Intel om det är inte är rejält bättre prestanda i deras kommande CPU. Deras nya serie ska inte ha HT så det är 8 core + en bunt slow cores.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

Tveksam till Intel om det är inte är rejält bättre prestanda i deras kommande CPU. Deras nya serie ska inte ha HT så det är 8 core + en bunt slow cores.

De "långsamma" kärnorna (Skymont) är enligt Intel snabbare än de nuvarande P-kärnorna i 14000-serien!

Citat:

Intel also provided comparisons for Skymont vs Raptor Lake’s P-core, which uses the Raptor Cove architecture. Intel claims a 2% IPC advantage for Skymont in integer and floating point.

Eller från Anandtech:

Citat:

Due to their low-powered nature for mobile devices such as notebooks, the Skymont E-cores are designed to be very flexible, with some leverage over previous E-Core architectures. Compared to Raptor Cove, Skymont offers 2% better integer and floating-point performance in single-threaded workloads, with a power and thermal envelope almost identical to Raptor Cove. This is in a more desktop-friendly environment, as Intel does depict the data with the Skymont cores on an LLC or a Ring Bus. This is E-Cores versus the previous gen of P-Cores, in which Intel is claiming a 2% lead.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De "långsamma" kärnorna (Skymont) är enligt Intel snabbare än de nuvarande P-kärnorna i 14000-serien!

Jag är tveksam till det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fulci:

Jag är lite kluven. Ryktena säger att de valt samma setup som förra serien, vilket innebär att 9950X3D har en CCD utan extra cache, och det fungerar inte alltid bra då en del spel lägger trådarna på CCD med högre klockfrekvens och enda sättet att undvika det är att stänga ner den (vilket jag tror AMD gör via Gamebar i Windows 11).

Jag vill ha en ny CPU med fler än 8 core, vilket gör att 9700X/9800X3D inte är aktuell för mig. Samtidigt kör jag alla spel i 4K och är väldigt GPU bunden, skillnaden i CPU-prestanda spelar inte så stor roll för min del och en 9950X skulle fungera bra för min del.

Tveksam till Intel om det är inte är rejält bättre prestanda i deras kommande CPU. Deras nya serie ska inte ha HT så det är 8 core + en bunt slow cores.

±50 poäng får man ändå räkna med, det är 1-2 % felmarginal! Och kollar man metadata har faktiskt 9950X högst uppmätt frekvens av 9xxxX modellerna.

PBO borde inte göra någon skillnad för ST, däremot finns det nog vissa som körts med PBO och andra utan för det finns hyfsade skillnader mellan vissa resultat i MT i de fall som använder AVX-512 (vilka lär vara de som drar mest ström).

Skrivet av Fulci:

Jag är tveksam till det.

Även om Intel, AMD, Qualcomm, Apple, etc alla väljer sina benchmarks och de lär utelämna "ej önskvärda resultat" så undrar jag om någon av dessa någonsin gjort rena fabriceringar av resultat.

Verkar inte vara några 16 % högre IPC för Zen 5 i GB6, men det sa aldrig heller AMD. Man ska specifikt 19 % i deltestet "Text Processing", vilket också står ut som en av 2-3 deltester där fördelen av Zen 4 är större än genomsnittet.

Det positiva i Intels fall är att de hävdar 2 % bättre IPC för Airmont jämfört med Raptor Cove i SPECInt och SPECFp (och Airmont kommer ha högre IPC i Arrow Lake då den saknar L3$ i Lunar Lake, men har det i Arrow Lake).

14 % högre IPC för Lion Cove (som också är för SPECint/SPECfp) är faktiskt märkbart lågt om Zen 5 faktiskt skulle få 16 % med liknande sätt att räkna.

Stämmer det lär Arrow Lake har en större ökning i GB6 då SPEC och GB6 brukar uppvisa rätt snarlik relativ prestandaförbättingar. (Och där faller rätt mycket argumentet för de som tycker GB6 bara är för mobiler, SPEC är the benchmark for servers, men tyvärr rätt dyr så inte vettig för t.ex. SweC att använda).

Svårt att säga hur Arrow Lake står sig för MT, å ena sidan tappar man HT, å andra sidan är det rätt många E-kärnor och de sak ju få ~38 % mer heltals-IPC och ~68 % mer flyttals-IPC (det sista är noterbart att Airmont har 6 FP-ALUs, Lion Cove och Zen 5 har "bara" 4 st, dock är de bara 128-bit i Airmont).

Det skrivet: även om både GB6 och SPEC är bra benchmarks för oss som vill ha svar på "hur bra är den på tunga arbetsuppgifter?" är det ingen av dessa som sätter något direkt bra tal på "hur bra är den i spel?"...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Lite svårt hitta generella benchmarks på P vs E cores för 14900K, men det finns några gjorda med 12900K. Där är e-core väldigt mycket långsammare än p-core. Vilket gör e-cores helt ointressant för min del.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Lite svårt hitta generella benchmarks på P vs E cores för 14900K, men det finns några gjorda med 12900K. Där är e-core väldigt mycket långsammare än p-core. Vilket gör e-cores helt ointressant för min del.

E kärnorna fick dubblerad mängd cache med 13 serien jämfört med 12 (4MB istället för 2MB i varje grupp om 4kärnor) . Gör ju nytta i vissa fall.
Har läst att de var i nivå med Skylake arkitekturen på 12 serien så de är ju inte super slöa. Men det är ju en kompromiss intel gjort de tycker det är bättre att få 16 e kärnor istället för 4 extra p, eller vad de nu hade blivit.

Vore kul om swelockers kunde testa E kärnorna på 12 mot 14 serien om det går stänga av P kärnorna helt? Har aldrig ägt en lga 1700 dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

Lite svårt hitta generella benchmarks på P vs E cores för 14900K, men det finns några gjorda med 12900K. Där är e-core väldigt mycket långsammare än p-core. Vilket gör e-cores helt ointressant för min del.

Hur mycket långsammare? För utöver det tidigare nämnda att de redan blivit klart bättre sedan 12000-serien så ska de ju ha 38% (int) - 68% (fp) högre IPC än de E-cores som är i 14000-serien. Så handlar det om mindre än kanske 50% skillnad kommer de nog ikapp rätt bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag är lite kluven. Ryktena säger att de valt samma setup som förra serien, vilket innebär att 9950X3D har en CCD utan extra cache, och det fungerar inte alltid bra då en del spel lägger trådarna på CCD med högre klockfrekvens och enda sättet att undvika det är att stänga ner den (vilket jag tror AMD gör via Gamebar i Windows 11).

Jag vill ha en ny CPU med fler än 8 core, vilket gör att 9700X/9800X3D inte är aktuell för mig. Samtidigt kör jag alla spel i 4K och är väldigt GPU bunden, skillnaden i CPU-prestanda spelar inte så stor roll för min del och en 9950X skulle fungera bra för min del.

Tveksam till Intel om det är inte är rejält bättre prestanda i deras kommande CPU. Deras nya serie ska inte ha HT så det är 8 core + en bunt slow cores.

Sitter och känner samma sak här, skulle gladeligen betala för en 9950x3d med två CCD med extra cache men frågan är om det faktiskt skulle hjälpa i slutändan men känner att jag behöver mer än 16 trådar som 7800x3d erbjuder idag

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Sitter och känner samma sak här, skulle gladeligen betala för en 9950x3d med två CCD med extra cache men frågan är om det faktiskt skulle hjälpa i slutändan men känner att jag behöver mer än 16 trådar som 7800x3d erbjuder idag

Problemet är väl att det isåfall blir TVÅ cacheér med Io-die och Infinity Fabric emellan vilket inte lär hjälpa mycket i spel där man också vill ha låga latenser.

Om det hade varit en gemensam 192MB 3D-vcaché hade saker kanske varit bättre. Det är däremot möjligt att andra laster skulle gynnas av dubbla vcaché, men tvivlar det är främst spel som gynnas av vcache för en hemanvändare.

Så det som händer om man vill ha det bästa av två världar är att man måste lära sig att använda Process Lasso, om man väljer en 9950X3D för att man vill ha kraftfull produktivitet förutom spel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Någon som sett Svenska priser och ev release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Någon som sett Svenska priser och ev release?

AMD har inte satt ett officiellt pris på 9000-serien för någon marknad än. Det lär inte dröja länge till då det är release om några veckor. Det finns en del rykten, men som sagt inget officiellt vad jag sett.

Permalänk
Medlem

Bra tillfälle att släppa nytt när Intels processorer failar till höger och vänster, hoppas det inte frestar AMD att höja priserna ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Mer prestandaläckor, denna gång Blender Benchmark från 9950X.

AMD Ryzen 9 9950X CPU Tested At 160W TDP, Blazes Past 230W Ryzen 9 7950X With 16% Performance Uplift
https://wccftech.com/amd-ryzen-9-9950x-cpu-160w-tdp-blazes-pa...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

Mer prestandaläckor, denna gång Blender Benchmark från 9950X.

AMD Ryzen 9 9950X CPU Tested At 160W TDP, Blazes Past 230W Ryzen 9 7950X With 16% Performance Uplift
https://wccftech.com/amd-ryzen-9-9950x-cpu-160w-tdp-blazes-pa...

Fantastiskt om det där stämmer. Marginellt högre prestanda (i snitt, den kom under i grafen pga 1 deltest) än 14900K men med 47% av effekten.
Och 66% av kärnantalet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS