Permalänk
Medlem

Modem och router till mobilt bredband

Hej,

Jag behöver verkligen hjälp.
Vi bor på landet utan fiberanslutning.
Har idag en Deco x50-5G med en extern utomhusantenn ansluten.
Har ett obegränsat mobilt bredbandsabonnemang hos Bredband2.
Dessvärre så laggar det en del när barnen spelar onlinespel, streamar och livestreamar samtidigt.
Min fråga är nu om nån vet om det kan hjälpa att byta ut Decon eller är den det bästa vi kan ha?
Om det skulle hjälpa att byta ut den undrar jag till vad och eller vad jag ska titta efter på en ny enhet?

Tack för er tid.

Mvh Mican

Permalänk
Hedersmedlem

Det är möjligt att det du råkar ut för är "bufferbloat". Kortfattat så kan en router orsaka "trafikstockning" i nätet när man har en uppladning eller nedladdning igång, detta för att trafiken inte prioriteras på rätt sätt.

Du kan läsa mer om detta fenomen och även testa om du är drabbad genom denna sida: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

Testet ska köras när förbindelsen är obelastad för att ge rätt svar. För bästa resultat så bör du också vara ansluten med sladd till din router, för att mäta på internetförbindelsen i sig, och inte även på ditt Wifi. Detta för att inte blanda ihop olika möjliga felkällor.

Sedan är det också lite mycket begärt att en enkel 5G-anslutning ska fungera problemfritt när man gör så pass mycket samtidigt, men det kan ändå finnas något att hämta genom att byta ut sin router.

Jag har tyvärr inget förslag på någon specifik router du skulle kunna byta till, eller om det finns några inställningar som går att göra i din befintliga, men du kan åtminstone mäta på din Bufferbloat på det sättet och se om du är drabbad.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mmg:

Hej,

Dessvärre så laggar det en del när barnen spelar onlinespel, streamar och livestreamar samtidigt.
Min fråga är nu om nån vet om det kan hjälpa att byta ut Decon eller är den det bästa vi kan ha?
Om det skulle hjälpa att byta ut den undrar jag till vad och eller vad jag ska titta efter på en ny enhet?

Tack för er tid.

Mvh Mican

Svårt att tänka mig att det är routerns prestanda som är bekymret här.
Just att hamra en 4G/5G länk med multipla laster är typexempel för att få länken att bete sig dåligt (hacka).

Vad får dig tro att routern är bekymret?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är möjligt att det du råkar ut för är "bufferbloat". Kortfattat så kan en router orsaka "trafikstockning" i nätet när man har en uppladning eller nedladdning igång, detta för att trafiken inte prioriteras på rätt sätt.

Du kan läsa mer om detta fenomen och även testa om du är drabbad genom denna sida: https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

Testet ska köras när förbindelsen är obelastad för att ge rätt svar. För bästa resultat så bör du också vara ansluten med sladd till din router, för att mäta på internetförbindelsen i sig, och inte även på ditt Wifi. Detta för att inte blanda ihop olika möjliga felkällor.

Sedan är det också lite mycket begärt att en enkel 5G-anslutning ska fungera problemfritt när man gör så pass mycket samtidigt, men det kan ändå finnas något att hämta genom att byta ut sin router.

Jag har tyvärr inget förslag på någon specifik router du skulle kunna byta till, eller om det finns några inställningar som går att göra i din befintliga, men du kan åtminstone mäta på din Bufferbloat på det sättet och se om du är drabbad.

Tack för din tid och all info.
Jag ska göra ett test så snart det går utan belastning.

Mvh Mican

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Just att hamra en 4G/5G länk med multipla laster är typexempel för att få länken att bete sig dåligt (hacka).

Hej,

Jag tror egentligen ingenting, bara undrar om felet kan vara modemroutern.
Jag kan inte detta område alls men med tanke på hur mycket operatörerna tjatar om mobilt bredband och tjänster av olika slag tänker jag att en hel familj på 4 personer borde kunna streama och spela samtidigt utan problem.
Jag som företagare hade aldrig velat göra så mycket reklam för något som skapade problem som jag sen blev tvingad att hantera.

Tack för ditt svar och din tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns ju olika sätt en anslutning kan vara långsam på.

Det finns egentligen två olika saker som påverkar om en anslutning upplevs som snabb eller långsam.

1. Bandbredd. Mäts i Mbit/s. Det är ett mått på hur mycket data du kan överföra under en viss tid. Kallas ibland även för "hastighet".
2. Svarstid. Mäts i ms. Det är ett mått på hur lång tid det tar innan du får svar på en förfrågning. Kallas ibland även för "ping".

Om du har en dåligt optimerad router så kan svarstiden öka när man utnyttjar bandbredden till max. Detta för att det uppstår långa köer av paket som ska skickas, så att datat får vänta innan det ens hinner skicaks ut över intenretanslutningen. Det är detta som räknas som bufferbloat.

Hög latens upplevs som att det tar lång tid att något händer när man klickar något, medan låg bandbredd upplevs som att det tar lång tid att överföra en viss mängd data.

Det kan vara svårt att skilja på de två fenomenen, särskilt när du laddar en webbsida kan det vara svårt att veta om webbsidan är långsam för att det tar lång tid innan du får ett svar, eller att det tar lång tid för att du inte kan överföra tillräckligt mycket information på kort tid.

5G har begränsad bandbredd. Inga routeroptimeringar i världen kan göra att du får mer bandbredd än den som faktiskt finns. Det begränsar t.ex. hur många videoströmmar du kan köra samtidigt, eller hur lång tid det tar att ladda ner ett spel.

Däremot kan man med en bra router och rätt optimeringar minska hur mycket en förbindelse påverkas av stora överföringar. Genom intelligent köhantering så tas inte köplatser för data upp av bulköverföringar, utan viktigare kontrolltrafik får prioritet, vilket leder till lägre svarstider, vilket i sig gör att förbindelsen upplevs snabbare under belastning.

Bandbredd är helt enkelt inte den enda faktorn som bedömer om en anslutning är snabb. Det är lite som att jämföra hur snabba två bilar är bara genom att mäta toppfarten, och ignorera andra viktiga faktorer som t.ex. accelleration.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pv2b:

Det finns ju olika sätt en anslutning kan vara långsam på.

Det finns egentligen två olika saker som påverkar om en anslutning upplevs som snabb eller långsam.

1. Bandbredd. Mäts i Mbit/s. Det är ett mått på hur mycket data du kan överföra under en viss tid. Kallas ibland även för "hastighet".
2. Svarstid. Mäts i ms. Det är ett mått på hur lång tid det tar innan du får svar på en förfrågning. Kallas ibland även för "ping".

Om du har en dåligt optimerad router så kan svarstiden öka när man utnyttjar bandbredden till max. Detta för att det uppstår långa köer av paket som ska skickas, så att datat får vänta innan det ens hinner skicaks ut över intenretanslutningen. Det är detta som räknas som bufferbloat.

Hög latens upplevs som att det tar lång tid att något händer när man klickar något, medan låg bandbredd upplevs som att det tar lång tid att överföra en viss mängd data.

Det kan vara svårt att skilja på de två fenomenen, särskilt när du laddar en webbsida kan det vara svårt att veta om webbsidan är långsam för att det tar lång tid innan du får ett svar, eller att det tar lång tid för att du inte kan överföra tillräckligt mycket information på kort tid.

5G har begränsad bandbredd. Inga routeroptimeringar i världen kan göra att du får mer bandbredd än den som faktiskt finns. Det begränsar t.ex. hur många videoströmmar du kan köra samtidigt, eller hur lång tid det tar att ladda ner ett spel.

Däremot kan man med en bra router och rätt optimeringar minska hur mycket en förbindelse påverkas av stora överföringar. Genom intelligent köhantering så tas inte köplatser för data upp av bulköverföringar, utan viktigare kontrolltrafik får prioritet, vilket leder till lägre svarstider, vilket i sig gör att förbindelsen upplevs snabbare under belastning.

Bandbredd är helt enkelt inte den enda faktorn som bedömer om en anslutning är snabb. Det är lite som att jämföra hur snabba två bilar är bara genom att mäta toppfarten, och ignorera andra viktiga faktorer som t.ex. accelleration.

Du svarar nog fel person just nu.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mmg:

Hej,

Tack för er tid.

Mvh Mican

Du ska nog fokusera mer på antennerna, beskriv hur det ser ut idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska nog fokusera mer på antennerna, beskriv hur det ser ut idag.

Hej,
Jag har en "Nedis 5G LTE Antenn 15 db" idag.
Tack för din tid.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mmg:

Hej,
Jag har en "Nedis 5G LTE Antenn 15 db" idag.
Tack för din tid.

Du borde väl ha 2 antenner ? hur långt kablage har du och kan du korta ned det tex gnom bättre placering ?
Kan du placera antennerna bättre eller är de "optimala" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du borde väl ha 2 antenner ? hur långt kablage har du och kan du korta ned det tex gnom bättre placering ?

Hej,
Jag har bara 1 st antenn, förstår inte riktigt, varför jag skulle ha 2 st antenner?
Ledsen men jag kan väldigt lite om detta.
Vet inte hur långa kablarna är men kanske 5 m, det är vad de måste va, vi har inte nån kabel över om man säger så.
Den ska va optimalt placerad enligt bredband2 och telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog en sådan här som TS har, och då blir det rätt med MIMO och allt: https://nedis.se/sv-se/product/ljud-och-vision/antenner/5g-4g...

Skrivet av Mmg:

Hej,
Jag har bara 1 st antenn, förstår inte riktigt, varför jag skulle ha 2 st antenner?
Ledsen men jag kan väldigt lite om detta.
Vet inte hur långa kablarna är men kanske 5 m, det är vad de måste va, vi har inte nån kabel över om man säger så.
Den ska va optimalt placerad enligt bredband2 och telia.

Det är viktigt att ha så kort antennkabel som möjligt. Signalstyrkan halveras ungefär varannan meter med antennkabel, mer om du har lågkvalitetskabel. Försök göra så att du får kortare antennkabel på valfritt sätt, t.ex. genom att sätta routern närmare antennen och sedan använda nätverkskabel.

Telia och Bredband2 vet sällan bäst. Dom brukar bara ange närmaste mast, vilken kan vara överbelastad eller ha fel frekvens för hög hastighet.

Åk runt med appen CellMapper på en Android-telefon med SIM-kort från den operatör du använder. Då hittar du var masterna ligger och vilka frekvenser som stöds. Sedan riktar du in antennen mot dessa och provar kvällstid och helger för att ta reda på om hastigheten sänks kraftigt när folk är hemma.

Jag brukar ofta nämna mitt egna exempel här i forumet. Jag fick enstaka Mbit/s från närmaste masten ca 800m bort med fri sikt pga. att den var överbelastad samt enbart använde låga frekvenser (= låg hastighet men lång räckvidd).

Med riktantenn - exakt en sådan som du har om du har den jag länkade ovan - så fick jag 270Mbit/s mot en mast som låg 9km bort bakom skog och sjö.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ett par frågor i sammanhanget:
- Är Deco’s externa antennportar endast till för högre (5G-)frekvenser?
- Vad är det för uppkoppling TS har?

TP-links information om antennanslutningarna på Deco är bristfällig och motsägelsefull:

- Enligt bild i manual från nätet är de externa antennportarna avsedda för 3G/4G/5G, men en liten not antyder att de endast fungerar på 5G.
- En support-artikel från okt 2023 nämner uttryckligen att de antennportarna enbart är till för de högre 5G-frekvenserna 2500/3700/3500 MHz. [ https://www.tp-link.com/se/support/faq/3297/ ]

OM det nu är så att de externa antennportarna är avsedda endast för högre (5G-)frekvenser och uppkoppling sker på andra, lägre (4G-)frekvenser, är det endast Deco´s interna antenner som har verkan. Det innebär i så fall att själva routern måste vara placerad för maximal mottagning - oavsett inkopplade externa antenner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mk3:

Ett par frågor i sammanhanget:
- Är Deco’s externa antennportar endast till för högre (5G-)frekvenser?
- Vad är det för uppkoppling TS har?

TP-links information om antennanslutningarna på Deco är bristfällig och motsägelsefull:

- Enligt bild i manual från nätet är de externa antennportarna avsedda för 3G/4G/5G, men en liten not antyder att de endast fungerar på 5G.
- En support-artikel från okt 2023 nämner uttryckligen att de antennportarna enbart är till för de högre 5G-frekvenserna 2500/3700/3500 MHz. [ https://www.tp-link.com/se/support/faq/3297/ ]

OM det nu är så att de externa antennportarna är avsedda endast för högre (5G-)frekvenser och uppkoppling sker på andra, lägre (4G-)frekvenser, är det endast Deco´s interna antenner som har verkan. Det innebär i så fall att själva routern måste vara placerad för maximal mottagning - oavsett inkopplade externa antenner...

Enligt den sidan så är det X80 som bara har de höga. X50 har hela spektrumet.
Tilläggas kan också att för att få full fart på 5G krävs 4x4 MIMO dvs. 4 antenner.
På det låga frekvenserna är oftast 4x4 MIMO inte tillgängligt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W