Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

AB SolAsk Energi ligger i Gävle, där det grundades.

Jag blanda ihop det tänkte på pixiihome som någon prata om med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jag blanda ihop det tänkte på pixiihome som någon prata om med.

Finns mycket nu! Inte lätt att hålla rätt på allt. Men tycker SolAsk har ett intressant upplägg med batterimodulerna, som man själv enkelt kan lägga till eller ta bort, om där är en cell som behöver repareras. Eller om man bara vill ha mer kapacitet.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Just nu kass, jag började få betalt för checkwatt i maj och då fick jag 382:- med 20kWh batteri men 10kW toppeffekt.
I Juni fick jag 256:- och i Juli ligger jag på runt 5:- in om dagen så denna månad kanske slutar på 150-200:- om det fortsätter såhär.
Ger säkert mer pengar på vintern men just nu är det nästan inte lönt att ha det och nyttja batteriet istället för att faktiskt lagra el.

Bor i SE3 med Vattenfall, det kanske spelar roll.

Fick du verkligen 382kr om dagen?? Det var betydligt mer än jag fick!!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Det står väl 382kr för hela Maj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Intressant. Vad betalar du? Ska in och grotta ner mig nu. Har du solceller?

103k efter grönt. har 12,1 kw solceller.

Fick dock offert från GoSol som var på 93k efter avdrag så kanske ska byta till dem. gillar att pixii home stödjer ffr och lokal frekvensstyrning, vet inte exakt vad det innebär men har tolkat det som bättre och högre ersättning.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Skrivet av Cerb:

Det står väl 382kr för hela Maj?

Precis 382:- för hela månaden!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En närstående fråga. Jag kör min bensinare väldigt lite, så jag skulle behöva ha bilbatteriet på underhålsladdning men jag kan inte dra en elkabel ut till bilen. Så jag tänkte lägga en solpanel i framfönstret och på så sätt underhålls ladda.
Vad tror ni om denna. Den är ju väldigt billig, kvalité? Bättre förslag? Nått annat att tänka på?

https://www.amazon.se/gp/product/B0D412ZGKN/ref=ox_sc_act_tit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

En närstående fråga. Jag kör min bensinare väldigt lite, så jag skulle behöva ha bilbatteriet på underhålsladdning men jag kan inte dra en elkabel ut till bilen. Så jag tänkte lägga en solpanel i framfönstret och på så sätt underhålls ladda.
Vad tror ni om denna. Den är ju väldigt billig, kvalité? Bättre förslag? Nått annat att tänka på?

https://www.amazon.se/gp/product/B0D412ZGKN/ref=ox_sc_act_tit...

Det finns inte en chans i helvetet att den panelen är på 100W
Sedan gillar inte solpaneler värme och det är något som det finns gott om i framrutan på bilen men några W får du säkert ut, men det vore ju bättre att sätta fast den på taket eller något med magnetband sådana som finns på "övningskörning" skylten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lasse tack för tänkvärd info. Får fundera ett varv till på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

Lasse tack för tänkvärd info. Får fundera ett varv till på detta.

Du kan räkna med att paneler för hustak som säkert ligger högre i effektivitet ligger på runt 220w/m2 så för att den panelen ska leverera 100W så måste den vara minst på 0,5m2 i storlek och den du länkade var runt 0,087m2 så inte ens i närheten.
Ska man vara realistisk så levererar den 15-18W på sin höjd under optimala förhållanden i framrutan på bilen säkert max 10W

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Batterierna hade kommit till elfirman idag så dom fråga om dom fick komma och installera det imorgon fanns ju bara ett svar på det.
Så snart har man lite batteri att använda när solen är nere

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN

Permalänk
Medlem

Då var det installerat.

Bara att vänta med spänning hur det kommer funka och hur mycket mindre el jag kommer behöva köpa från nätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det bästa vore om det fanns batterier som kunde köra lagring, systemtjänst + effekttopps kapning.

Jag vet att det finns ett svensk företag som har just fas komepensering via batterier för att jämna ut lasten och kappa toppen

FerroAmp

Kan skicka bild(er) om det finns några nyfikna, är EXTREMT nöjd med detta valet och möjligheterna som finns.

Vi har inte skaffat batteri(er) ännu men det är på "listan". E-Tariff kommer börja gälla hos oss i Augusti.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

FerroAmp

Kan skicka bild(er) om det finns några nyfikna, är EXTREMT nöjd med detta valet och möjligheterna som finns.

Vi har inte skaffat batteri(er) ännu men det är på "listan". E-Tariff kommer börja gälla hos oss i Augusti.

Får med effekttarriff i sept.

Jag titta även på detta system men skull bli dyrare än det jag skaffa.
Du menar att det speciella med detta system är att den kan välja om det behöver mer batteri på en fas än en annan fas?
Kan även göra det med systemet jag valde.

Jag fick 24kw för 103052:-(200100:-före) efter miljöbidraget.

Bästa med att jag valde en lokal elektriker är nog att från det jag bestämde mig till det var installerat och klart tog det 2 veckor
dom flesta skulle ha 2-3 månader innan leverans och installation kunde ske.

Sämsta var väl att dom aldrig hade gjort detta system innan så det tog lite längre tid för dom med hur dom aktivera systemet i deras service app(typ 10min extra) men som jag sa till dom någon gång är första gången men till nästa gång vet dom hur man gör.

Tror det finns många bra system där ute och man får kolla vad som passar en själv bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

...Jag titta även på detta system men skull bli dyrare än det jag skaffa.
Du menar att det speciella med detta system är att den kan välja om det behöver mer batteri på en fas än en annan fas?
...

Nje, Ferroamp kan flytta last mellan faserna oavsett batteri.
tex, om du har 20A säkring och huset av någon anledning skulle dra 30A på 1fas så "tar den" 10A ifrån någon eller båda de andra faserna för att skydda huvudsäkringen.

Jag använder det bland annat för att laddar 32A enfas bil med 20A huvudsäkring.
Fungerar soppas bra att jag funderar på att säkra ner till 16A huvudsäkring.

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxard:

Nje, Ferroamp kan flytta last mellan faserna oavsett batteri.
tex, om du har 20A säkring och huset av någon anledning skulle dra 30A på 1fas så "tar den" 10A ifrån någon eller båda de andra faserna för att skydda huvudsäkringen.

Jag använder det bland annat för att laddar 32A enfas bil med 20A huvudsäkring.
Fungerar soppas bra att jag funderar på att säkra ner till 16A huvudsäkring.

Hoppas du har en kabel i väggen som klarar 32A annars blir det den som brinner och inte säkringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Hoppas du har en kabel i väggen som klarar 32A annars blir det den som brinner och inte säkringen.

Självklart har man det. Allt annat är ju bara dumt

Visa signatur

Chassi: NZXT phantom | Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Processor: amd fx-8120@4.4 Ghz | Moderkort: asus sabertooth 990fx | Ram minne: corsair vengeance 16 gb |Grafikkort: GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB|SSD: CORSAIR FORCE GT SERIES 120 GB och Samsung evo 250GB |Custom vattenkylning
Dyslektiker, rätta mig gärna men ha förståelse!

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Standard att man matar centralerna med 6mm2 kabel som skall avsäkras 25A. Förvisso klarar 6mm2 mer än så i teorin, och med tanke på att kabeln (antagligen) inte går så långt så bör det inte vara ett problem. Men absolut inte något jag skulle rekommendera. Blir det en brand på grund av att en säkring inte utlöst för att man kringgår den på det viset blir nog inte försäkringsbolaget glada (eller också blir dom det beroende på hur man ser det )

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Standard att man matar centralerna med 6mm2 kabel som skall avsäkras 25A. Förvisso klarar 6mm2 mer än så i teorin, och med tanke på att kabeln (antagligen) inte går så långt så bör det inte vara ett problem. Men absolut inte något jag skulle rekommendera. Blir det en brand på grund av att en säkring inte utlöst för att man kringgår den på det viset blir nog inte försäkringsbolaget glada (eller också blir dom det beroende på hur man ser det )

Centralen får aldrig 32A på inkommande.
Enbart utgående grupp som jag gissar är 10mm2

Sen kan ferroamp både vara stödtjänst ihop med balansering, vilket jag tror ingen annan kan...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Får med effekttarriff i sept.

Jag titta även på detta system men skull bli dyrare än det jag skaffa.

Jag fick 24kw för 103052:-(200100:-före)

Både och, den flyttar och jämnar ut faser(na), kapar/stänger av inkommande (köp av el) och tar bort E-Tariff, går att koppla ihop med grannar/andra byggnader (som har FA såklart), Ö-Drift är på ingång men det är inget datum satt än, ladda upp batteri till/från el-bil samt använda bilens batteri för att använda i huset/kapa toppar, samt annat ”lull lull” som finns och kommer, ett unikt system med patent.

Vilket system har du köpt?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Både och, den flyttar och jämnar ut faser(na), kapar/stänger av inkommande (köp av el) och tar bort E-Tariff, går att koppla ihop med grannar/andra byggnader (som har FA såklart), Ö-Drift är på ingång men det är inget datum satt än, ladda upp batteri till/från el-bil samt använda bilens batteri för att använda i huset/kapa toppar, samt annat ”lull lull” som finns och kommer, ett unikt system med patent.

Vart ett Sigenergy finns med så man kan använda bilen som batteri till huset och även ladda bilen med 25kw om man väljer att köpa dom modulerna.
Har bara haft det sedan i fredags 15:55 då det startades upp konfigurerades men än så länge är jag väldigt nöjd med det.
Tiden får väl utvisa om det var rätt med batteri eller ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Precis 382:- för hela månaden!

Kan Augusti bli bättre, eller kan vi se högre ersättning först i September?
Checkwatt skriver som nyhet för nån vecka sedan;

Många förkvalificeringar godkända - på väg mot eliminerad utspädning
Hittills under juli månad har CheckWatt från Svenska Kraftnät fått godkännande på 25 stycken förkvalificeringar avseende leverans av FCR-D med batterilager. Det innebär att vi tar stora steg mot att helt eliminera det som har kommit att kallas utspädning för portföljer med flex-resurser som exempelvis batterier som levererar stödtjänster till Svenska Kraftnät.

Det tål att upprepas att utspädningen framförallt uppstod för att Svenska Kraftnät i slutet av 2023 införde nya rutiner och regler för hur förkvalificeing går till, samtidigt som ett stort antal resurser anslöts till det virtuella kraftverket Currently. Vi är mycket medvetna om att det inom residential-segmentet (villor) på vissa håll påverkar intäktsnivån rejält i nuläget. Det är fortsatt vår högsta prioritet att avhjälpa detta. Viktigt dock att komma ihåg att de flesta resursägare på det stora hela har en fördel av att CheckWatts hantering har varit och är på det vis att nya resurser kommer in snabbt och får dela på intäkter för hela portföljen. Istället för att vänta och inte få några intäkter alls under vad som i vissa fall skulle ha varit en ganska lång tid.

Det är inte någon aktör som hanterar i närheten av så stora volymer med förkvalificeringar hos Svenska Kraftnät som CheckWatt. Vi brukar inte regelbundet lägga ut dessa godkännanden som en nyhet, det kommer normalt in någon ny varje vecka. Eftersom det var exceptionellt många under de senaste två-tre veckorna så ville vi dela den goda nyheten med er.

Visa signatur

Legion i7 Gen7 med GTX1060 som bordsdator:)

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。) Still going strong, snart i 2025.
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Hittills under juli månad har CheckWatt från Svenska Kraftnät fått godkännande på 25 stycken förkvalificeringar avseende leverans av FCR-D med batterilager. Det innebär att vi tar stora steg mot att helt eliminera det som har kommit att kallas utspädning för portföljer med flex-resurser som exempelvis batterier som levererar stödtjänster till Svenska Kraftnät.

Det tål att upprepas att utspädningen framförallt uppstod för att Svenska Kraftnät i slutet av 2023 införde nya rutiner och regler för hur förkvalificeing går till, samtidigt som ett stort antal resurser anslöts till det virtuella kraftverket Currently. Vi är mycket medvetna om att det inom residential-segmentet (villor) på vissa håll påverkar intäktsnivån rejält i nuläget. Det är fortsatt vår högsta prioritet att avhjälpa detta. Viktigt dock att komma ihåg att de flesta resursägare på det stora hela har en fördel av att CheckWatts hantering har varit och är på det vis att nya resurser kommer in snabbt och får dela på intäkter för hela portföljen. Istället för att vänta och inte få några intäkter alls under vad som i vissa fall skulle ha varit en ganska lång tid.

Det är inte någon aktör som hanterar i närheten av så stora volymer med förkvalificeringar hos Svenska Kraftnät som CheckWatt. Vi brukar inte regelbundet lägga ut dessa godkännanden som en nyhet, det kommer normalt in någon ny varje vecka. Eftersom det var exceptionellt många under de senaste två-tre veckorna så ville vi dela den goda nyheten med er.

Du menar att Checkwatt in har flera kunder med batteri nu än innan?
Jag har valt inte köra någon balansering tjänst på mina batterier utan bara köra som att när jag har batteri så använder jag det själv istället för att skicka ut elen på nätet och än så länge tycker jag det funkar bra.
Vad får ni betalat för Checkwatt för en månad?

Om jag kollar Juli har bara haft Batterier sedan 19 Juli jämfört med förra året så gjorde jag av med 324kw mindre så jag spar elpris + energiskatt + överföringsavgift + moms och det blir nästan 1,5-2kr kw (486-648kr) mindre i elräkning på grund av egen användning av batteriet.

Och när du är med i checkwatt får du väl inte använda batteriet som du själv vill?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Är helt värdelöst 5-6:- om dagen och den nyheten kom ju för ett tag sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du menar att Checkwatt in har flera kunder med batteri nu än innan?
Jag har valt inte köra någon balansering tjänst på mina batterier utan bara köra som att när jag har batteri så använder jag det själv istället för att skicka ut elen på nätet och än så länge tycker jag det funkar bra.
Vad får ni betalat för Checkwatt för en månad?

Om jag kollar Juli har bara haft Batterier sedan 19 Juli jämfört med förra året så gjorde jag av med 324kw mindre så jag spar elpris + energiskatt + överföringsavgift + moms och det blir nästan 1,5-2kr kw (486-648kr) mindre i elräkning på grund av egen användning av batteriet.

Och när du är med i checkwatt får du väl inte använda batteriet som du själv vill?

Nej, utspädning och förkvalificering förklaras som;

Förkvalificiering = Den process gentemot Svenska kraftnät som används för att säkerställa att en resurs eller grupp av resurser uppfyller de tekniska kraven för en specifik stödtjänst såsom FCR-D. Från och med att vi skickar in en ansökan tar det i regel 2-3 månader för Svenska kraftnät att handlägga ansökan.

Portfölj = CheckWatts benämning på de sammantagna förkvalificeringarna i ett visst elområde under en viss balansansvarig.

Utspädning = I det fall resurserna i en portfölj överskrider den förkvalificerade kapaciteten får resursägarna dela på intäkter från en lägre budvolym än den faktiska. Större resurser (minst 60 kW) med lokal frekvensmätare (med hög noggrannhet) genomgår en egen förkvalificering och får vänta på att fullt ut ta del av stödtjänster (givet att de är typgodkända ges de dock vanligtvis möjlighet att erbjuda max 43 kW i en befintlig portfölj tills dess att förkvalificeringen är godkänd). Därefter är de skyddade mot utspädning.

Visa signatur

| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Är helt värdelöst 5-6:- om dagen och den nyheten kom ju för ett tag sedan. <Uppladdad bildlänk>

Jo men som sagt, du och jag kanske inte är skyddade mot utspädning ännu men nyheten är ju att nu går det undan och fler och fler får rätt ersättning inom kort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För er som har elbil och en laddare (Easee, Zaptec, Wallbox, go-e och Charge Amps) rekommenderar jag Tibber. Runt 100-500 kronor i månaden i ersättning beroende på hur mycket du har i kabeln och om 80-100% SoC inte är jätteviktigt för dig varje dag.

Har fått ihop en 1000 lapp sen mitten av april. Verkar ge bättre ersättning än Checkwatt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Ferroamp har lagt ner Offgrid "buden" i sammanband med Covid.
Fokus lades på att få tag på halvledare. Sedan dess har inte ett ord yttrats om Offgrid hos ferroamp.
Har själv haft samtal med dom redan då och påpekade om att mitt PMS batteri var redo för offgrid.
Men deras åsikt var att deras kunder inte hade intresse av offgrid.

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
Medlem

Lustigt att Checkwatt mer eller mindre skyller det mesta på SvK (eller Skatteverket) och de själva mer eller mindre är ett offer för omständigheterna.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

För er som har elbil och en laddare (Easee, Zaptec, Wallbox, go-e och Charge Amps) rekommenderar jag Tibber. Runt 100-500 kronor i månaden i ersättning beroende på hur mycket du har i kabeln och om 80-100% SoC inte är jätteviktigt för dig varje dag.

Har fått ihop en 1000 lapp sen mitten av april. Verkar ge bättre ersättning än Checkwatt.

Ja Tibber anger då inga glädjesiffror för Grid Awards på sin hemsida? Kanske har "positiv utspädning" än så länge

Utifrån vår analys av historiska priser, prognoser för framtida priser och genomsnittligt körmönster förväntas du kunna tjäna 1040 kronor per år och per bil.

Visa signatur