Missa inte Månadens Drop!
Permalänk

Långsiktig speldator 1080p < 14k

Hej, vill börja med att säga att jag är otroligt tacksam för detta forum och alla otroligt kompetenta personer som hänger här.

Min trotjänare till speldator har ny fyllt 10 år och jag har gått i uppgraderingstanker de senaste två åren och tänkte nu slå till. Jag har redan återanvänt PSU och chassis på detta så de börjar bli riktigt slitna, så denna gång tror jag det är bättre att köra på helt nytt. Någon på forumet sa att han tror att det är ett bra tillfälle att köpa en low-medium rigg nu

Jag är ganska budgetmedveten och spelar i 1080p, men visst hade det varit kul att kunna skaffa en större och bättre skärm i framtiden. Några av de spel som jag har behövt avstå på grund av min gamla dator är Baldurs Gate 3, Cyberpunk och Red Dead Redemption 2, men jag skulle även vilja kunna spela nya spel de kommande ~5 åren, dock inte nödvändigtvis på höga inställningar.

Jag har inga problem med att bygga själv, och när det kommer till budget så vill jag inte vara dumsnål, men vill häller inte kasta pengar runt mig. Om man kan köpa något som är uppgraderingsbart om några år så vore det kul, men min erfarenhet är att det sällan blir så, tekniken går ofta lite för fort fram och nya komponenter tenderar att inte passa i gamla moderkort.

Ett moderkort med WIFI vore ett stort plus.

Som en utgångspunkt så gillade jag detta bygge av Alastor Moody:

Tror ni att det vore det bästa för mig, eller borde jag gå upp eller ner lite i budget? Tanken är att behålla datorn i minst 5 år, men troligen blir det längre än så med tanke på att min gamla behöll jag i 10 år

Om någon tycker det är kul att se så här är min nuvarande trotjänare:
CPU: i5-4670k
Moderkort: Gigabyte Z87X-UD4H
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 770
RAM: 8GB
SSD: 128 GB
HDD: 2 TB

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gjort så här för 14 000 kr i dagsläget.

Permalänk

Tack! Så egentligen typ likadant bara lite billigare minnen, annat chassis och större SSD?
Det kanske är lika bra att skaffa 2 TB minne på en gång så behöver man inte fundera på lagring i framtiden.

Tror du att det kommer gå att spela på denna rigg fortfarande om 5+ år?

Och känner du att 14k är en bra siffra att lägga sig på för att få en balans mellan pris och prestanda, eller borde man gå högre eller lägre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunlich01:

Tack! Så egentligen typ likadant bara lite billigare minnen, annat chassis och större SSD?
Det kanske är lika bra att skaffa 2 TB minne på en gång så behöver man inte fundera på lagring i framtiden.

Tror du att det kommer gå att spela på denna rigg fortfarande om 5+ år?

Och känner du att 14k är en bra siffra att lägga sig på för att få en balans mellan pris och prestanda, eller borde man gå högre eller lägre?

Borde funka bra om fem år i 1080p om man inte behöver maxa allt men det beror ju på spel också så klart. Vissa spel är ju extremt krävande och då lär det bli svårt att få bra flyt om fem år.

14 000 är väl en bra budget men det kan nog vara värt att gå upp till 7800X3D.

Dock släpper ju AMD nya processorer snart och nya grafikkort ska komma senare under året så det kan vara värt att vänta om det inte är akut.

Permalänk

Tack för input. Jag tror att jag föredrar 14k bygget dock.

Det är klurigt det där med nya släpp, finns alltid ett gäng nya släpp på väg in som kan motivera att man väntar.

Beslut, beslut....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunlich01:

Tack för input. Jag tror att jag föredrar 14k bygget dock.

Det är klurigt det där med nya släpp, finns alltid ett gäng nya släpp på väg in som kan motivera att man väntar.

Beslut, beslut....

Visst är det så men det är snart två år sedan de senaste processorerna och grafikkorten från AMD släpptes så just nu är det ett ovanligt bra läge att vänta lite skulle jag säga.

Permalänk

Har du inte bråttom skulle jag rekommendera dig att både vänta på höstens släpp och dessutom Black Friday i November, man kan göra bra klipp där om man bara är lite tålmodig och väntar in specifika reor.

Mitt förra bygge sparade jag ca 6000kr på komponenter som jag istället la på en helt nytt PS5 till familjen

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Tack så mycket, det lutar nog åt att vänta till Black Friday då. Har jag klarat mig i 10 år ska jag nog klara mig 4 månader till

Kanske köper en SSD och en PCIe adapter dock och ser om det duger för att få liv i Baldurs Gate 3

Tack igen för era goda råd, ni är riktiga stjärnor!

Permalänk
Medlem

Håll utkik efter delar fram tills BF också.
Amazon har Prime Days 16-17 juli exempelvis så det kanske är något som går lite billigare då.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |