Livet med barn - ihop med spel och teknikintresse

Permalänk
Medlem

Livet med barn - ihop med spel och teknikintresse

Nyfiken på att höra hur andra likasinnade har ställt om till livet med barn och fortfarande få in tid till spelintresse och meka med datorer?

Jag har alltid spelat en hel del - det har varit mitt sätt att slappna av. Men nu har vi småbarn - så just nu hinner jag inte med mina hobbys alls, mest pga att jag är helt slut på kvällen och det känns inte ”värt” att starta ett nytt spel för jag kommer bli avbruten var 30e minut med uppvak, blöjbyten och annat samt att den tiden på kvällen är också enda tiden att umgås med frugan.

Hur gör ni andra?

Jag saknar verkligen den tiden när jag kunde sitta med hörlurar i ett par timmar och kötta quests i Witcher 3 eller RDR2 🥲

En annan sak jag tänkt på - är att sen när barnen är äldre så kanske man kan spela medan dem gör nått annat, men samtidigt vill man ju inte att dem ska se den skärmen jag spelar på, då många spel är rätt olämpliga för barn med våld osv :/ - så då kanske man är förpassad till Mario Kart och Roblox dagtid ? 😅

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Discokungen

Jag har hållit igång intresset sedan vår, på dagen idag, tvååring föddes. Hon har sovit typ 18:30-06:00 i 1,5 år nu så det finns lite utrymme när man är klar med hushållsarbetet.

Viktigt att inte ta all fritid till intressen utan att spendera tid på relationen med mamman också! Vi får se hur det blir med vår nyfödda, för samtidigt som det är viktigast att ta hand om barnen måste man ta hand om sig själv!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Bytte från multiplayer till singleplayer och köpte en steam deck som gjort det så mycket roligare att spela stötvis. Inga konstigheter alls, men man måste ju vara införstådd i att hobbyn inte består som den var.

Permalänk
Medlem

Jadu - Vet inte var ska börja 😂 Acceptera att livet är annorlunda men glöm inte bort dina egna behov helt.

Spelar inte alls lika mycket generellt och 100+ timmar spel är som du säger ofta inte värda att starta. Därför vill jag rekommendera rogue-likes gärna indies (hatade genren innan 😂) - De passar perfekt för tiden i livet du befinner dig. Sätt igång - Kör några runs när du finner tid. Stäng av när något händer.

För mig har det nästan blivit en ritual, kan köra en timme när barnen har lagt sig och eftersom jag kan spelen så bra så blir det istället avkoppling och jag somnar 😂

Tips på spel:

Dave the diver
Dead Cells
Slay the Spire
Balatro
Hades

Permalänk
Moderator
Forumledare

@BrottOchStraff: För mig blev steam link (nu hade man ju siktat på steam deck) räddningen när man hade småbarn som sov dåligt/oroligt.
En mobil på en handkontroll med fäste så kan man vara nära barnet och natta om.

När de blir äldre och sover själva så är det egen ork som oftast sätter stopp. Men det handlar som alltid annat om att dela på bördan. Vi körde ofta en av helgdagarna som spelnatt och dagen efter som sovmorgon så bytte man nästa dag.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Balans mellan tråkiga måsten, tid med familjen, vänner, jobb, träning och intressen.

Exempelvis räcker det med en förälder för att ta nattpassen. En förälder kan ta med sig barnen och fixa tråkiga ärenden, så får den andra tid till annat. Och det är okej att man inte hinner eller orkar städa köket alla kvällar och istället spelar ibland.

Permalänk
Medlem

Jag spelar när barnen sover. Nu är barnen äldre så vi brukar spela Nintendo Switch eller Minecraft tillsammans också. Ibland har jag åkt till en polare och lanat eller gått på internet café där de säljer öl, om jag vill gibba lite längre.

Annars rekommenderar jag single player spel där du kan pausa och spara.

Permalänk

Första tiden är ”egentid” något som inte händer varje vecka. Komihåg att partner inte uppskattar att man inte ger varandra egentid. Även om din partner visar ett behov. Så ge egentid så den uppskattar att du har din.

Första tiden. Acceptera förändringen.
Jag spelade mycket stellaris och civilization. Lätt att lämna datorn när barnen/partner behöver hjälp.

Dottern hade lite problem med handkontroll så jag köpte ratt till wii u. Mario kart 8 blev första spelet. Sedan körde vi mario spel på nintendo switch. Sedan spelar hon roblox och minecraft med kompisar. Men nu är mobilen och kompisar mest intresset. Just dance osv händer.

Pojken med autism blev enormt tidigt bra med ipaden (jo jag vet normen om ipad/mobil för barn).
Han lärde sig läsa svenska nästintill av sig själv. Vi ladda hem en massa läro appar. Han kan idag läsa på svenska och engelska i nästintill perfektion (5 år). Mattematik har han lärt sig även med spel och youtube. Han har haft svårt med andra barn men med mig spelar vi mycket mario kart och Human fall flat först. Nu har han ett enormt tvspels intresse. Så jag har fixat emulatorer på datorn och rätt handkontroll till spelen. Wii spelar han mycket på pc.
Förutom lekparker och låtsas skola (han vill lära sig). Simhall och sällskapsspel.

Men mellan alla ansvar har jag senast börjar spela fortnite med kompisar online. Men nu så får sambon egentid några dagar i veckan och jag några. Byter av varandra beroende på hur vi mår och känner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag har hållit igång intresset sedan vår, på dagen idag, tvååring föddes. Hon har sovit typ 18:30-06:00 i 1,5 år nu så det finns lite utrymme när man är klar med hushållsarbetet.

Viktigt att inte ta all fritid till intressen utan att spendera tid på relationen med mamman också! Vi får se hur det blir med vår nyfödda, för samtidigt som det är viktigast att ta hand om barnen måste man ta hand om sig själv!

För oss har det inte varit så smidigt tyvärr. Somnar typ 19:30 sen vaknar en gång varje timme till typ 22, sen en gång var tredje timme. Sen vaknar helt vid 05:30-6 och vill inte sova mer 😅🔫

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Jadu - Vet inte var ska börja 😂 Acceptera att livet är annorlunda men glöm inte bort dina egna behov helt.

Spelar inte alls lika mycket generellt och 100+ timmar spel är som du säger ofta inte värda att starta. Därför vill jag rekommendera rogue-likes gärna indies (hatade genren innan 😂) - De passar perfekt för tiden i livet du befinner dig. Sätt igång - Kör några runs när du finner tid. Stäng av när något händer.

För mig har det nästan blivit en ritual, kan köra en timme när barnen har lagt sig och eftersom jag kan spelen så bra så blir det istället avkoppling och jag somnar 😂

Tips på spel:

Dave the diver
Dead Cells
Slay the Spire
Balatro
Hades

Bra tanke. Har faktiskt kört Dead Cells på PC. Man kanske ska skaffa det till iOS och köra med PS5 handkontroll? Om inte ios versionen är kass

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Mitt tråkiga svar på frågan är nog prioriteringar och att en timme speltid på kvällen, efter barnen somnat och sambon lagt sig kostar en timme sömn nu för tiden

Permalänk
Medlem

Ganska tidigt kan man faktiskt spela med sina barn. Första vi körde var lego star wars, då var han bara ca 3 när vi började

Permalänk
Medlem

Har nu upptäckt retroarch på ios och skaffat en hållare för PS4 handkontroll. Funkar rätt bra att köra lite SNES spel medan lillen sover i vagnen en stund när man är på stan. I alla fall nått

Har inte haft någon handhållen konsol sen Gameboy - så nu börjar man ju fundera på om steamdeck eller switch kan va värt. Däck känns båda utdaterade i hårdvaran och kanske värt att vänta på nästa generation?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag spelar tillsammans med mitt barn. Just nu sitter vi och lirar Deep Rock Galactic tillsammans.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Välkommen till en värld av Minecraft!
Jag och grabben hade superkul när vi började spela Minecraft.

Permalänk
Medlem

Tycker barn och spel/teknik fungerar ganska bra ihop har själv tre äldre 10-14 och den yngsta av dom spelar jag med då och då, mestadels battlebit men blir även då och då Fortnite och lite annat med dom äldre.
Sen sure ibland längtar man lite tills dom blir ytterligare lite äldre så man kan spela spel som Escape from Tarkov med dom =p

Angående att spela själv så är de bara yngsta som som snart är 6 "kommer ivägen" men är enkelt löst då vi är två, så inga konstigheter om jag går upp tidigt en lördag eller söndag och bara försvinner in i datorn till lunch.
Men även där kommer det snart ändras då tanken är att låta han själv (med viss hjälp) bygga sig sin första dator och sen förmodligen börja med Minecraft

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag fick min yngsta för snart 1 år sedan... Skaffade strax efter en steam deck som har gjort det extremt mycket enklare/bekvämare för mig att "bara plocka upp och spela en stund".

Dels att den är handhållen så att jag kan sitta vart som helst och quick resume-funktionen gör att jag vill tror att jag har mer speltid i år än något av de senaste 5 åren.

Permalänk
Medlem

Slutade spela när ungen kom och det påverkade mig rätt hårt men sen när jag insåg att det faktiskt är viktigare att spendera tid med mamman så gick det rätt bra. Hitta hobbysar tillsammans. Nu har jag till och med hittat hobby där jag lätt kan gå ifrån ifall familjen behöver någonting. Bygga tangentbord, mecka med cyklar, mini-renovering här hemma.

Ifall jag spelar så är det alltid single player spel där jag kan pausa och gå ifrån och framförallt där inte folk behöver vänta på mig. Hitman, Resident Evil etc.

Min barndomsvän har 2 ungar på 8-10 år och de spelar mario party/gokart en gång i veckan där de har miniturnering. Dvs pris på 1 och 2 oftast är i form av godis och 3 och 4 i form av städning. Fungerar rätt bra haha. Blir oftast hans fru som hamnar på 4an

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

När barnen fortfarande var små hade jag det enklare att spela. Köpte en Babybjörn och spelade med dosa bakom ryggen. Nu när barnen blivit äldre (och för stora för den lösningen) har spelandet fått komma väldigt långt ner på priolistan och tyvärr visar barnen inget som helst intresse för spelande. Har blivit lättast med Steamdeck/Switch eftersom rörligheten ökar.

Permalänk
Medlem

Har två barn, pojke 8år och flicka 5år. Har fått trappat ner på spelade och kör nu mest singel player spel så att det går att pausa

Kör en hel del spel (både tv, roll och brässpel) nu med min pojke som har fått mitt intresse för spel. Tycker att det är riktigt kul att få dela det med barnet Tycker inte att spel + barn är något problem, man får bara göra lite annorlunda (mindre multiplayer för min del)

Permalänk
Medlem

Verkar vara en nyckel när man har en liten bebis att köra handhållet. Ska på allvar fundera på steamdeck

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar vara en nyckel när man har en liten bebis att köra handhållet. Ska på allvar fundera på steamdeck

Grejen är att det blir ganska ryckigt och kan vara när/var som helst man får en liten lucka. Då passar det bra med att kunna ha med sig och pausa var som helst

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar vara en nyckel när man har en liten bebis att köra handhållet. Ska på allvar fundera på steamdeck

Det tyckte jag blev en bra lösning iaf.
Har haft en steam deck i 2 år nu. Barn på 3år.

Visst är det bra att enheten är bärbar och så.
Men det bästa är att man kan trycka på off mitt i vilket spel som helst. Och sedan när man startar så tar det typ 2 sekunder så kan man fortsätta sessionen precis där.
Det gör att det är värt att chansa på en spelsession om tillfälle ges.

Att starta dator, starta steamklienten, starta spelet och sen ladda en save på datorn (vilket inte var där man slutade ändå) innebär en mycket längre startsträcka innan spelandet kommer igång. Att slippa de trösklarna gör skillnad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled